Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wesdude

Legacy Member
Heb in Brussel op school gezeten en ik waar daar zo goed als de enige Limburger in de groep. Iedereen met mijn klanken lachen, hoewel ik niet zing ofzo ben van west-limburg dus leunt veel meer tegen het kempisch aan. Maar ze vonden het toch grappig. Maar ik vond hun dialect ook wel grappig dus :D

Ik vind dialect wel aangenaam om te horen, maakt me weinig uit welk deel vant land dat het komt.

Ik praat geen AN omdat... niemand in mijn omgeving het doet en ik AN te stijf vind klinken. Tegen een docent of in een officieel gesprek schakel ik wel over op AN. Allez ja waarschijnlijk eerder een tussentaaltje... sommige klanken krijg ik er niet uit.

puni

Legacy Member
Soms een tikkel te lui ben.


Maar over het algemeen gebruik ik overal op z'n minst standaardtaal, ik heb danook niet veel last van een accent (behalve op mijn klinkers). :)

hotmieltje

Legacy Member
... en wat de meeste AN noemen is tussentaal, er is bijna niemand die AN praat (ze doen het tegenwoordig zelfs amper nog in het journaal...)

Ironpole

Legacy Member
'Jij' klinkt raar vind ik. Vooral als je moet diftongeren. Daarom gebruik ik vrijwel altijd 'gij' en 'ge'. Ook in de les. Maar dat valt eigenlijk vrijwel niet op aangezien iedereen het gewoon doet.

Eagle-Eye

Legacy Member
Ik praat geen AN ... omdak dor nu ki gin zin in èn, giedr moe mor ol westvlams lern.

Nin, serieus nu. Oendr moatn gok agow noojs AN klapn, bekan ossan dialect. Gweun al mé dam mkoar andrs tog mo roar bekiekn. Ok tegn me leroars klapn goak ol mejr probern voer AN te klapn, mo ti vréj roar wa mejstal lukt da ni egt.

Worom dak da ton doen? Gweu mé dak peijn daj doadeure uutendlik jen eigneid oed. Ti ok al langr of vandage dak viengn daj dialect zoe moetn anvèrd worn as tale. Domee wilk ton voeral zegn dazj ni kunn strafn up tskwole aj ki westvlams klapt.

:D

Wesdude

Legacy Member
Eagle-Eye zei:
Ik praat geen AN ... omdak dor nu ki gin zin in èn, giedr moe mor ol westvlams lern.

Nin, serieus nu. Oendr moatn gok agow noojs AN klapn, bekan ossan dialect. Gweun al mé dam mkoar andrs tog mo roar bekiekn. Ok tegn me leroars klapn goak ol mejr probern voer AN te klapn, mo ti vréj roar wa mejstal lukt da ni egt.

Worom dak da ton doen? Gweu mé dak peijn daj doadeure uutendlik jen eigneid oed. Ti ok al langr of vandage dak viengn daj dialect zoe moetn anvèrd worn as tale. Domee wilk ton voeral zegn dazj ni kunn strafn up tskwole aj ki westvlams klapt.

:D

Zalig toch :love: en ik verstaan het nog ook.

Parnakra

Legacy Member
Ik praat en/of schrijf/typ AN wanneer ik het nodig acht.

En wat is al dat gezaag hier over accenten en dialecten die verloren gaan wanneer je AN spreekt? Bezitten jullie dan niet voldoende intellectuele capaciteiten om beide te kennen/kunnen?

alexii

Legacy Member
Dialecten hebben hun charme maar horen niet thuis in een schoolomgeving.

En ikzelf spreek tussentaal die neigt tot AN, heb een mooi vocabularium en ik praat duidelijk.

Alleen wel een subtiel accent, maarja, je praten moet tot een bepaalde hoogte wel eigen aan jezelf zijn natuurlijk. (geen Limburgs accent wel ;))

ng

Legacy Member
Mja, als je dan al leest dat sommige dat boertig vinden en het niet spreken.

WolCoM

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Het grappigste woord uit het West-Vlaams vind ik "totters".
Ook omdat het één van de weinige woorden is dat ik eruit ken, maar goed.

Ben ik de enige West-Vlaming die het woord totters niet kent?

ng

Legacy Member
Het komt nochtans van m'n lief haar moeder en die komt uit Brugge. Kan zijn dat ik het lichtjes verkeerd schrijf.

Parnakra

Legacy Member
WolCoM zei:
Ik praat geen AN omdat ik het alleen maar kan deftig kan typen, wanneer ik het spreek voel ik mij compleet belachelijk en ongemakkelijk.
WolCoM zei:
Ik gebruik het allesinds niet, wat betekent het juist? :p
Misschien de vraag veranderen naar 'Kan ik wel AN?'.

Gavin

Legacy Member
Praat welke taal dat ge wilt. Ik zal er uiteraard wel mee lachen, maar ik spreek ook geen perfect AN.

Schrijven daarentegen. Ik kan begrijpen dat voor vele beunhazen het concept nogal ondenkbaar, en vooral onbewandelbaar, is, maar er is wel degelijk een uniforme spelling.

Regels 1 en 4 van deze post https://www.beyondgaming.be/forums zijn dan ook funest voor uw voorkomen.
Ook al is het om te lachen, ge wordt nog steeds in verband gebracht met mentaal achtergestelden. De benevelde versie ervan.

Eagle-Eye

Legacy Member
WolCoM zei:
Ben ik de enige West-Vlaming die het woord totters niet kent?
Totters, is dat niet zoenen? 'kgoj kir e tot gevn' => "Ik zal je eens een zoen geven." :unsure:

Aan Parnakra: ik ken wel degelijk het Algemeen Nederlands. Spreken gaat af en toe wat moeilijker als ik iets sneller moet praten dan ik gewoon ben, maar op dit forum probeer ik het AN zoveel mogelijk, zoniet altijd, te gebruiken. Ik denk dat je hier dan ook niet veel posts van mij zult vinden waar ik dialectisch praat.
Deze thread vond ik echter een geschikte plaats om mijn eerste post in het dialect te posten, omdat het hier volledig in de context past.

Voor diegenen die willen: de "vertaling" van mijn eerste post.
Ik praat geen AN ... omdat ik daar nu eens geen zin in heb, jullie moeten allemaal maar West-Vlaams leren.

Neen, serieus nu. Onder vrienden zal ik zo goed als nooit AN praten, bijna altijd dialect. Alleen al omdat we elkaar anders toch maar raar bekijken. Als ik tegen leerkrachten praat zal ik wel proberen om AN te praten, maar vreemd genoeg lukt dat meestal niet echt.

Waarom ik dat dan doe? Gewoon omdat ik denk dat je daardoor uiteindelijk je eigenheid behoudt. Het is ook al langer dat ik vind dat je dialect zou moeten aanvaard worden als taal. Daarmee bedoel ik dan vooral dat ze je niet kunnen straffen op school als je eens West-Vlaams praat.

waterfall

Legacy Member
Is wel een goeie vraag :)
AN is wel goed om eens beleeft te zijn :)
Maar anderzijds is het toch spijtig dat de dialecten van bepaalde streken verdwijnen..
Vind ik toch.
Doordat men meer wil dat de jongeren AN praten verdwijnen ze steeds meer. Het dialect is toch ook eigen aan de streek waarin je woont?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan