Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

puni

Legacy Member
Parnakra zei:
Hij heeft het herhaald of hij heeft het 2 keer gezegd.

In dit specifieke geval bevat jouw zin een pleonasme.

En dit is allemaal on-topic!

Niet helemaal, aangezien een herhaling meermaals is, niet noodzakelijk twee keer. Ergens klopt uw redenering wel, maar ze is niet helemaal 'flawless'. :p

D-Three

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat... mijn gesprekspartner het ook niet spreekt! Als ik een gesprek voer met een collega/vriend/streekgenoot/... die ook geen AN spreekt, zie ik niet in waarom ik het wel zou spreken. Maar als mijn gesprekspartner AN spreekt, zal ik ook iets spreken wat er op lijkt ;)

Ik betrap er mezelf wel op mooier Nederlands te praten aan de telefoon als ik de persoon aan de andere kant van de lijn niet echt ken. Maar als ik die persoon dan ontmoet, begin ik al snel terug op mijn dialect terug te vallen. Geen idee waarom ik dat doe :)

Piejie

Legacy Member
Parnakra zei:
Hij heeft het herhaald of hij heeft het 2 keer gezegd.

In dit specifieke geval bevat jouw zin een pleonasme.

En dit is allemaal on-topic!
Nope, ik verduidelijk het woord "herhalen" enkel door "2 maal" erbij te schrijven. Aangezien ik met "2 maal" het woord "herhalen" verder beschrijf betreft het hier geen pleonasme want herhalen is immers niet noodzakelijk 2 maal.

De persoon in kwestie kon zoals Puni zegt evengoed 3, 4, 5, ... keer de zaken herhalen :)

Parnakra

Legacy Member
puni zei:
Niet helemaal, aangezien een herhaling meermaals is, niet noodzakelijk twee keer. Ergens klopt uw redenering wel, maar ze is niet helemaal 'flawless'. :p
Piejie zei:
Nope, ik verduidelijk het woord "herhalen" enkel door "2 maal" erbij te schrijven. Aangezien ik met "2 maal" het woord "herhalen" verder beschrijf betreft het hier geen pleonasme want herhalen is immers niet noodzakelijk 2 maal.

Het kon zoals Puni zegt evengoed 3, 4, 5, ... keer zijn :)
Nou nou nou, de Neerlandici komen boven.

Het gaat hier net wél om een pleonasme omdat hij het 2 maal gezegd heeft (en het dus 1 maal herhaald heeft). Ik zei dan ook dat het om dit specifieke geval ging, m.a.w., mijn redenering is wél flawless en het betreft wel dégelijk een pleonasme.

deyoeri

Legacy Member
AN spreek ik zeker niet, zal het ook nooit doen, wel proberen om het "deftig" te houden op bv. werk of school.
Hier hebben we nogal het probleem van leenwoorden, vooral uit het Frans. Een schroevendraaier is voor mij "nen tournevis" (niet juist, maar ik schrijf het zoals'k het uitspreek), de koppeling van een auto "den ambrajage" en een kalf "ne meutte".

Op school bekijken ze mij soms wel vreemd als'k die woorden gebruik, maar al mijn maten uit de omgeving hebben hetzelfde "probleem".

whacker

Legacy Member
Thuis altijd quasi AN gesproken (hier en daar van tijd is een woordje zoals deyoeri).

Stichero

Legacy Member
ik heb geen zwaar Gents accent omdat mijn moeder Waalse is ^^
maar op school heb ik toch wel Gentse woordjes overgenomen en de franse 'r' is er toch wel ingebakken
ge/gij gebruik ik natuurlijk als Vlaming
ook zeg ik 'weeral' ipv 'alweer' :p ook iets typisch Vlaams
botten zijn laarzen
een valies is een koffer
een patat is een aardappel en geen frieten :angry:
ook gebruik ik vaak het woord 'binst' heel handig ^^
enz enz

Raukaris

Legacy Member
olsjters, ninofs en giesbergs zijn allemaal even marginaal... en ik ben van Denderleeuw.

Ali_

Legacy Member
Parnakra zei:
Nou nou nou, de Neerlandici komen boven.

Het gaat hier net wél om een pleonasme omdat hij het 2 maal gezegd heeft (en het dus 1 maal herhaald heeft). Ik zei dan ook dat het om dit specifieke geval ging, m.a.w., mijn redenering is wél flawless en het betreft wel dégelijk een pleonasme.

Technically gaat het om een "tautologie" en niet om een pleonasme.
Ze willen allebei zeggen dat je iets herhaald/2x zegt, maar bij een pleonasme zit het ene woord vervat in het andere (stom voorbeeld: "koud ijs") terwijl een tautologie een letterlijke herhaling is.

Parnakra

Legacy Member
Ali_ zei:
Technically gaat het om een "tautologie" en niet om een pleonasme.
Ze willen allebei zeggen dat je iets herhaald/2x zegt, maar bij een pleonasme zit het ene woord vervat in het andere (stom voorbeeld: "koud ijs") terwijl een tautologie een letterlijke herhaling is.
Voor discussie vatbaar, imo. Herhaling houdt in dat je het meer dan 1 keer gaat doen en het 2 keer doen is wel degelijk iets meer dan 1 keer doen.

Dus an sich zit 'het 2 keer doen' wel degelijk vervat in een herhaling, wat het tot een pleonasme zou maken.

Maar toegegeven, het is een vage lijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan