Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mienod

Legacy Member
Ik praat geen dialect en ik ben daar blij om. Ik heb wel bepaalde woorden/klanken dat wel dialect is, maar verder dan dat gaat het niet. Ik woon trouwens in de Kempen en dat plat dialect is gewoon boertig en degoutant.

waterfall

Legacy Member
sneax zei:
Haha ik heb dat dus ook, als ik volgens mij mijn min of meer deftige 'tussentaal' spreek dan nog vragen de mensen soms: ah ge zijt zeker ene van aalst?

Aja en ik spreek geen AN omdat ik veel meer gevoel kan leggen in het dialect.

Allé dit klinkt toch veel beter: '... sebiet ne skip onder a ol' ipv '... straks een trap op je poep!' :lol:

inderdaad klinkt veel beter :p
ik vind dat als je in dialect praat, meer jezelf bent..
ik spreek ook meestal dialect
zelfs op school
juist niet tijdens de lessen nederlands..
alhoewel ik het daar ferm moeilijk mee heb...:unsure:

GregoryCo

Legacy Member
Ik praat AN enkel als het moet, dus in school tegen de leerkrachten (met sommige dialecte uitspraken makom, da kan ne kji gebeurn e:p) en tegen de mensen die tegen mij AN spreken. De leerkrachten zelf gebruiken hier soms ook dialecte uitsrpaken, behalve die van nederlands :p

waterfall

Legacy Member
leerkracht nederlands bij ons is wel "ne rare kwiet"
die begint soms in het midden van een les te springen en te zingen
en hij spreekt alleen maar AN als hij kwaad is..
echt een rare vent gewoon

Tomski

Legacy Member
GenesisX zei:
:ironic:

I beg to differ!

He moedu doa ni van antrekkn keirle, da zin heweune onheletterde minsn

ik spreek een soort van AN bij klanten, en dan nog met "ge" vormkes :p

en thuis spreek ik een tussentaaltje (aalsters)

en bi min moaten in bruhhe en izehem en heburen, tons spreek een twadanders wè :p

Preske

Legacy Member
night ghost 128 zei:
@genesisX
Wat wilt uw zin eigenlijk zeggen?
Iets van "heb je die geslagen" ofzo?

Indien ja, nee dat betekent het niet.

@preske

sms/chattaal is dan vrij stom. Maar die echte dialecten en accenten zijn toch veel beter dan dat stijve AN.

bwoah, gij als lembekenaar zou het moeten weten dat hoewel halle en lembeek letterlijk ne scheet van elkaar liggen, het dialect serieus verschilt. :)

Er is niets mis mee met dialecten. Het is een verrijking van de taal, en het zou erg zijn dat ze verdwijnen. Maar als je geen AN kunt/wilt spreken ben je imo even erg als die walen die geen nederlands willen spreken :p (oh yeah, i went there)

En dan hebt ge nog een verschil in AN, het gewone AN dat de meesten mensen wel gebruiken (al dan niet met eens een dialect/accentje in), en het superstijve AN dat bepaalde "elitairen" zich mee bedelen.

protnie

Legacy Member
[B!'X!R']['@(V);9346963 zei:
Ik praat AN enkel als het moet, dus in school tegen de leerkrachten (met sommige dialecte uitspraken makom, da kan ne kji gebeurn e:p) en tegen de mensen die tegen mij AN spreken. De leerkrachten zelf gebruiken hier soms ook dialecte uitsrpaken, behalve die van nederlands :p
Same here :p
Maar die van NL kan soms ook wel keer een W-Vl klankske drtussen smijten :p

cura

Legacy Member
preske zei:
Maar als je geen AN kunt/wilt spreken ben je imo even erg als die walen die geen nederlands willen spreken :p (oh yeah, i went there)

dus als een antwerpenaar in antwerpen weigert AN te spreken ipv antwerps issem even erg als een waal die geen nederlands wil spreken?
uhu.. :doh:

Tah_b00nz0r

Legacy Member
ik praat geen AN omdat ik het gewoon dom vind int bijzijn van vrienden :p

ik praat redelijk plat maar kan wel redelijk AN praten als't nodig is

Pana

Legacy Member
Ik praat enkel constant AN tegen mijn vriendin, en zij ook tegen mij. Dat is voor ons leuker. Voor de rest kruis ik 3 dialecten door de combinatie Antwerps, turnhouts en brussels te combineren met AN.

DogFacedGod

Legacy Member
dialect ftw

Het probleem bij mij is wel wanneer ik me sociaal ontspan dat ik dan al rap bezig ben met west-vlaamse klanken tot groot ergernis van mijn niet-west-vlaamse kameraden. (alhoewel ze zich daar al redelijk hebben aangepast en nu durven ze zelfs onbewust een west-vlaamse klank tussen te steken) :D

tis nu wel raar. Je zit in 3de bach in leuven en in heel de aula hoort ge west-vlaams :p. Leuven wordt precies ook al gekoloniseerd door West-Vlamingen. Gent moet vol zitten zekers. :D

liquido

Legacy Member
bij ons thuis spreke we 'dialect' ( zo erg is het niet sommige zouden het eerder tussentaal noemen met een paar antwerpse invloeden)
als ik ne vriend aan de telefoon met peirdendrol begroet heeft mijn moeder daar geen probleem mee.
Zolang ik maar in formele situaties AN (tussentaal , wie spreekt er nu perfect AN) spreek. En dat is voor mij geen probleem


Ik snap heel die heisa niet van AN , dialect
hangt toch gewoon van de situatie af..
als je met vrienden bent in een café is het toch normaal dat er dialect gesproken wordt

zarathustra

Legacy Member
ik denk dat ik redelijk verstaanbaar spreek. Perfect AN zal het wel niet zijn, maar daat hoeft naar mijn mening ook niet. Dialecten zijn een deel van onze cultuur dus het zou erg zijn moesten die verdwijnen.

En thuis zeg ik ook wel dingen als "ede gij ons <naam van zus> ier zien passeren" etc >_>

Nuja zolang je AN kunt praten wanneer het nodig is is dat allemaal goed genoeg :p

whacker

Legacy Member
neomitochondria zei:
west vlaams is zalig vind ik, wij kunnen zogoed als alle andere dialecten min of meer verstaan, maar bijna niemand kan west vlaams verstaan :)
Dat vind ik nu zo'n dik gezever eh.
Iedereen kan dat in principe verstaan. De enige 'moeite' dat ge zou kunnen hebben is met de woorden die nergens anders gebruikt worden (stutte, peut, ...) en die zouden moeten duidelijk worden door de context. Ik denk dat het grootste probleem is dat niemand de moeite wil doen om een halve second na te denken.
En nee, ik ben niet van de Vlaanders maar van Vlaams-Brabant.

Meyer88

Legacy Member
WolCoM zei:
Ik praat geen AN omdat ik het alleen maar kan deftig kan typen, wanneer ik het spreek voel ik mij compleet belachelijk en ongemakkelijk.
En nee, ik ben daar niet ubertrots op, ik zou graag wel iets beter spontaan AN kunnen spreken maar ik ( samen met zovelen ) ben gewoon zo niet echt opgevoed. ;)

maar kan deftig kan??

Daar komt het gevoel dat ge hebt als ge het spreekt :p

Preske

Legacy Member
cura zei:
dus als een antwerpenaar in antwerpen weigert AN te spreken ipv antwerps issem even erg als een waal die geen nederlands wil spreken?
uhu.. :doh:

leer lezen slimme...

Als ge antwaaaaaaaarps wilt spreken tegen mensen die zelf ook antwaaaaaaaaaaarps kennen, be my guest.

Maar als iemand u ni verstaat moet ge op zen minst de moeite doen om AN te spreken.
Ditto op school en eventueel op uw werk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan