Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Implar

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat ...
AN te formeel en 'dikke nekkerig' overkomt, bij ons toch

Ik praat constant West-Vlaams dialect :p

WolCoM

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat ik het alleen maar kan deftig kan typen, wanneer ik het spreek voel ik mij compleet belachelijk en ongemakkelijk.
En nee, ik ben daar niet ubertrots op, ik zou graag wel iets beter spontaan AN kunnen spreken maar ik ( samen met zovelen ) ben gewoon zo niet echt opgevoed. ;)

WolCoM

Legacy Member
dunno zei:
...omdat de intellectuele distantie tussen mij en de rest van Vlaanderen te groot is?

Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprak :wtf: Niet echt stijlvol.

Een verzorgt taaltje is inderdaad wel immens verzorgd. :unsure:

krisse5844

Legacy Member
WolCoM zei:
Ik praat geen AN omdat ik het alleen maar kan deftig kan typen, wanneer ik het spreek voel ik mij compleet belachelijk en ongemakkelijk.
En nee, ik ben daar niet ubertrots op, ik zou graag wel iets beter spontaan AN kunnen spreken maar ik ( samen met zovelen ) ben gewoon zo niet echt opgevoed. ;)

²

----------------------------------------------------------
Ik spreek geen AN omdat het voor me persoonlijk vlotter spreekt ...
Ik spreke gin algemjin nederlaands omdat t'vo mie vlotter sprikt :lol:
( in thuis- / vrienden- / werk situatie )


Naar algemene situaties , zoals aanspreken van ( onbekende ) mensen op onbekende plaatsen ( openbare gebouwen , politie , stadsbestuur , enz ) doe ik wel mijn best algemeen nederlands te spreken , zelfs als ik verander van provincie , bijvoorbeeld gaan werken in Antwerpen ...

Anders :

Aj do plat vloams klapt verstoon ze der ginnen zak van :lol: :lol: ... :rofl:


Greetz krisse

ng

Legacy Member
Het grappigste woord uit het West-Vlaams vind ik "totters".
Ook omdat het één van de weinige woorden is dat ik eruit ken, maar goed.

gizmo666

Legacy Member
protnie zei:
Kbedoelde het gewoon op dat ze daar ook zo doen van "U houdt geen afstand want..." en dat mijn school dat dus beetje geript eeft.

aah oke, ik dacht dat je dat op die site moest invullen

Killer Queen

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat:
-ik me niet wil laten opleggen hoe ik me moet uitdrukken
-ik me dat zeker niet wil laten door mensen die denken dat Noord-Nederlands het juiste Nederlands is
-we een prachtige taal hebben
-ik het jammer vind dat dialecten en accenten verloren gaan

En ja, ik weet dat het de bedoeling is om de studenten aan te sporen AN te praten. Maar ik ben er verdeeld over. Ik vind het goed dat het gekend is, maar daarom hoeft het niet continu gebruikt te worden.

GenesisX

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Het grappigste woord uit het West-Vlaams vind ik "totters".
Ook omdat het één van de weinige woorden is dat ik eruit ken, maar goed.
wtf wilt da zeggen? Zoals in "e tot gheevn an etwien" ? Nog nooit gehoord...

Preske

Legacy Member
Killer Queen zei:
Ik praat geen AN omdat:
-ik me niet wil laten opleggen hoe ik me moet uitdrukken
-ik me dat zeker niet wil laten door mensen die denken dat Noord-Nederlands het juiste Nederlands is
-we een prachtige taal hebben
-ik het jammer vind dat dialecten en accenten verloren gaan

En ja, ik weet dat het de bedoeling is om de studenten aan te sporen AN te praten. Maar ik ben er verdeeld over. Ik vind het goed dat het gekend is, maar daarom hoeft het niet continu gebruikt te worden.

Dialecten mogen best blijven bestaan, maar op school is AN een must. al was het maar voor uw toekomstig werk.

De leerkrachten klagen nu al dat de kinderen geen behoorlijk nederlands meer kennen maar in de plaats dat sms/chat taaltje gebruiken.

ng

Legacy Member
@genesisX
Wat wilt uw zin eigenlijk zeggen?
Iets van "heb je die geslagen" ofzo?

Indien ja, nee dat betekent het niet.

@preske

sms/chattaal is dan vrij stom. Maar die echte dialecten en accenten zijn toch veel beter dan dat stijve AN.

Babs

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat ik soms wel echt op mijn woorden moet letten als ik deftig wil spreken.
Op school tijdens een voordracht lukt mij dat, maar bij een groep vrienden zal ik nooit AN spreken als zij met hun dialect spreken.

Kheb nooit echt een dialect gehad, maar nu is het zowat half gents/half limburgs "dankzij" mijn vriend :p

stoomboot

Legacy Member
Ik praat geen AN zodat mijn school me hieromtrent belachelijke opdracht geeft.

Licargon

Legacy Member
- Ik al heel mijn leven dialect praat
- Ik zoiezo problemen heb met sommige klanken en articulatie (Ik KAN AN praten, maar het kost me teveel moeite)
- Klinkt vrij idioot IMO
- Geen charme

Spandi

Legacy Member
Als ge daar nog maar net mee bezig zijt kan dat inderdaad idioot klinken. Maar ik heb ondertussen net drie jaar lerarenopleiding achter de rug met de nodige stages en dan leert ge echt wel vrij vlot AN te praten.

Ook tussen vrienden praten wij vrij beschaafd Nederlands, plus enkele typische informele spreektaalkantjes natuurlijk, 'gij zijt' enzo

Doggiedog

Legacy Member
... omdat onze vakleerkracht geen AN praat, waardoor meer dan de helft van onze klas zijn uitleg niet eens kan verstaan. En ja, ze zijn al gaan klagen, maar ge denkt toch niet dat hij daar rekening mee houdt zeker. Ikzelf heb er minder moeite mee, maar het is niet echt plezant wanneer ge u altijd moet herinneren dat zijn "g" eigenlijk een "h" is en zijn "h" een "g", vooral in zinnen wanneer hij woorden als "hij" en "gij" door elkaar gebruikt.

Nu ja, ik spreek niet zo'n zwaar dialect, ik spreek blijkbaar wel met een Franse tongval en af en toe komt er eens een Brussels woord in mijn zinnen sluipen, maar als ik mij niet forceer is mijn spreektaal altijd te verstaan. En het gebruikelijke "ge" en "gij" natuurlijk, maar welke Vlaming gebruikt dat tegenwoordig niet?

Spectre

Legacy Member
Phil zei:
Ik praat over het algemeen een taaltje dat vrij dicht bij het AN aanleunt. Ik gebruik enkel consequent "Ge/gij" en al de bijhorende werkwoordsvormen.

Ik moet wel zeggen dat ik "lastig kom" (*sigh*) van westvlamingen die onder geen enkele voorwaarde een beetje AN spreken... Ik ken er een paar die zelfs tegen professoren tijdens een discussie gewoon hun stom dialectje blijven gebruiken...
Nu bon... :)

West-Vlamingen zijn trots op hun accent terwijl het op niks lijkt.
Ik spreek zelf ... geen dialect maar ook ge/gij en plaatselijke synoniemen als het ware.

iterums

Legacy Member
Spectre zei:
West-Vlamingen zijn trots op hun accent terwijl het op niks lijkt.
Ik spreek zelf ... geen dialect maar ook ge/gij en plaatselijke synoniemen als het ware.
Het is een dialect, geen accent. Waarom lijkt het op niets?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan