Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

dunno zei:...omdat de intellectuele distantie tussen mij en de rest van Vlaanderen te groot is?
Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprakNiet echt stijlvol.

WolCoM zei:Ik praat geen AN omdat ik het alleen maar kan deftig kan typen, wanneer ik het spreek voel ik mij compleet belachelijk en ongemakkelijk.
En nee, ik ben daar niet ubertrots op, ik zou graag wel iets beter spontaan AN kunnen spreken maar ik ( samen met zovelen ) ben gewoon zo niet echt opgevoed.![]()
...
protnie zei:Kbedoelde het gewoon op dat ze daar ook zo doen van "U houdt geen afstand want..." en dat mijn school dat dus beetje geript eeft.
wtf wilt da zeggen? Zoals in "e tot gheevn an etwien" ? Nog nooit gehoord...night ghost 128 zei:Het grappigste woord uit het West-Vlaams vind ik "totters".
Ook omdat het één van de weinige woorden is dat ik eruit ken, maar goed.
Killer Queen zei:Ik praat geen AN omdat:
-ik me niet wil laten opleggen hoe ik me moet uitdrukken
-ik me dat zeker niet wil laten door mensen die denken dat Noord-Nederlands het juiste Nederlands is
-we een prachtige taal hebben
-ik het jammer vind dat dialecten en accenten verloren gaan
En ja, ik weet dat het de bedoeling is om de studenten aan te sporen AN te praten. Maar ik ben er verdeeld over. Ik vind het goed dat het gekend is, maar daarom hoeft het niet continu gebruikt te worden.

Tot = kus(je)night ghost 128 zei:@genesisX
Wat wilt uw zin eigenlijk zeggen?
Iets van "heb je die geslagen" ofzo?

Phil zei:Ik praat over het algemeen een taaltje dat vrij dicht bij het AN aanleunt. Ik gebruik enkel consequent "Ge/gij" en al de bijhorende werkwoordsvormen.
Ik moet wel zeggen dat ik "lastig kom" (*sigh*) van westvlamingen die onder geen enkele voorwaarde een beetje AN spreken... Ik ken er een paar die zelfs tegen professoren tijdens een discussie gewoon hun stom dialectje blijven gebruiken...
Nu bon...![]()
nielseke zei:Ik praat geen AN zodat mijn school me hieromtrent belachelijke opdracht geeft.

Het is een dialect, geen accent. Waarom lijkt het op niets?Spectre zei:West-Vlamingen zijn trots op hun accent terwijl het op niks lijkt.
Ik spreek zelf ... geen dialect maar ook ge/gij en plaatselijke synoniemen als het ware.