Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lord Seth

Legacy Member
Careless zei:
Daarom doe je dan ook geheel geen moeite op een forum? Komaan jong, jij verdient een ban puur omdat jij zo typt.

Ontopic: Ik spreek AN, buiten dingen zoals gij (?) en nog wat andere voorbeelden zodat het vloeiender is, anders lijkt het wat te geforceerd. Eigenlijk spreek ik dus spreektaal. Je weet wel, zo tussen dialect en AN.
^^ vind ik ook zo irritant, ik zou je later wel eens een mooie brief willen zien schrijven naar je toekomstige baas.

Preske

Legacy Member
SMa zei:
blijkbaar is west-vlaanderen hier niet zo populair
(en blijkbaar zijn de mods er ook al niet voor...)

ik ben van west-vlaanderen, maar praat wel AN ;)
reden: ik vind west-vlaams een "lelijk" dialect, enkel het dialect uit de westhoek (heuvelland enzo) vind ik nog goed klinken

neehoor, een groot gedeelte van de crew is westvlaams.

neomitochondria zei:
west vlaams is zalig vind ik, wij kunnen zogoed als alle andere dialecten min of meer verstaan, maar bijna niemand kan west vlaams verstaan :)

omdat de andere dialecten misschien effectief iedere klinker gebruiken dat er in het alfabet voorkomt? :p

Ik spreek ook een soortement Algemeen Beschaafd Dialect :unsure: Het echt Hals (of Lembeeks, waar ik toch een aanzienlijk deel van m'n jeugd heb doorgebracht) spreek ik niet. Ik versta het wel net als de meeste dialecten, zolang het niet afgerammeld wordt als ne fransman op speed :p

BrollyTL

Legacy Member
ik een arrogante antwerpenaar ben die weet dat zijn dialect cooler is dan al de rest

gizmo666

Legacy Member
protnie zei:
Werkt hier nochtans? Maar dat doet er eignelijk niet toe ^^

bij mij werkt het ook maar ik vind die 'Ik praat geen AN omdat...' niet op die site

Terrorist_Hell

Legacy Member
Lord Seth zei:
AN praat je ook om stoer te staan, denk ik. Omdat je ouders je het zo geleerd hebben, omdat je school er niets aan doet.
Wat voor flauwekul is dat nu? AN praat je om verstaanbaar over te komen, nogal logisch zeker. De helft van m'n woorden in 't dialect verstaat m'n vriendin gewoonweg niet. En 't komt alleszins niet van m'n ouders, die bakken er niet veel van op dat vlak (-> AN met haar op).

protnie

Legacy Member
gizmo666 zei:
bij mij werkt het ook maar ik vind die 'Ik praat geen AN omdat...' niet op die site
Kbedoelde het gewoon op dat ze daar ook zo doen van "U houdt geen afstand want..." en dat mijn school dat dus beetje geript eeft.

Frans_tsoenamie

Legacy Member
BrollyTL zei:
ik een arrogante antwerpenaar ben die weet dat zijn dialect cooler is dan al de rest

:lol:
Nee, serieus, ik praat ook altijd AN ofwel een tussentaal. Maar nooit echt "plat".

Stancke

Legacy Member
Frans_tsoenamie zei:
Nee, serieus, ik praat ook altijd AN ofwel een tussentaal. Maar nooit echt "plat".

Écht plat spreken vind ik maar marginaal eigenlijk

crunx

Legacy Member
omdat ik het niet gewoon ben:) ik doe het al heel men leven lang punt uit.

sneax

Legacy Member
Ach op die scholen overdrijven ze dat allemaal, als ge wat een accent hebt en spreekt met 'ge' en 'gij' is dat al meteen een dialect. Er zijn weinig jongeren die deftig het dialect van hun streek kunnen spreken, de meeste (zoals ik) spreken een tussentaal en daar is toch niks mis mee ...

Sure die west vlamingen kunnen geen g uitspreken maar ik versta ze nog altijd en zij verstaan mij ook (aalsters). En als het nodig is doet ge wat nen effort om deftiger te spreken, ik vind het zo veel leuker dan opgelegd te worden om 100% van den tijd bekakt puriteins AN te spreken.

Ik keek zo onlangs ff naar de bedenkers en sommige van die jurry leden enzo aaaargh die spreken echt bekakt nederlands ik kon er gewoon ni naar luisteren. Vooral diene coucke.

Huasheng

Legacy Member
Ik spreek wel AN ... welja, met de nodige 'gij', 'ge', 'da', etcetera ...
Ik zelf ben van Oost-Vlaanderen. Ik spreek geen dialect, aangezien ik amper dialect ken. Slechts hier en daar een woordje.
M'n vriend is van West-Vlaanderen, en heb niks (maar dan ook niks) tegen het West-Vlaamse dialect. 'k Vind het iets zeer speciaals hebben, en leuk om te horen :p (ookal versta ik het niet helemaal).
M'n vriend (en alle andere West-Vlaamse mensen die ik ken) praten normaal Nederlands tegen mij. Ik versta ze perfect.

Guard

Legacy Member
wat ik dan weer heel idioot vind, is het typen in west-vlaams
oke, ik kan dit wel lezen, maar echt... dat trekt dus op niets hee :p

de taal, oke, maar op forums enzo en andere plaatsen waar veel mensen op toe komen, typ ik AN (of probeer ik toch)

het is er genoeg in gestampt in het middelbaar



doch ... in gent verstaan de leerkrachten mij niet :p
zo is er die van CAD, waar ik dus echt soms alles 2 keren mag herhalen voor hij het verstaat

omfg

Legacy Member
Ik spreek vrijwel altijd plat West-Vlaams, ik heb het ook nooit anders geleerd. Natuurlijk probeer ik AN te praten in klas, maar daar heb ik echt moeite mee (lezen gaat nog, maar gewoon spreken lukt niet echt). Ik spreek ook geen AN of tussentaal omdat het bij mij gewoon té geforceerd klinkt.
Gelukkig verstaan de meesten wel mijn gebrabbel.

Selderijstok

Legacy Member
omg wie uit west-vlaanderen praat er nu AN op school :oink: .
Tzou te dom voor woorden zijn moest iedereen int school AN praten :rofl: .

Ons moto: Oe platter, oe beter, zelfs bij de leraars :) . Ge verstaat alles gewoon beter als ze iet uitleggen int dialect :p

Guard

Legacy Member
dat iepers accent blijft toch nog wel altijd het minst verstaanbare, doch mooiste accent dat ik al ooit gehoord heb, in mijn leven.

Dakantochnie

Legacy Member
sneax zei:
Ik keek zo onlangs ff naar de bedenkers en sommige van die jurry leden enzo aaaargh die spreken echt bekakt nederlands ik kon er gewoon ni naar luisteren. Vooral diene coucke.
Ik spreek altijd zo. :)
Ik heb het gewoon geleerd van mijn ouders (die spreken beiden ook vrij goed AN). Uiteraard gebruik ik wil dialectwoorden en praat ik in 'gij' en 'ge', maar mijn uitspraak is toch vrij perfect te noemen.

ng

Legacy Member
Dus jij zegt bv echt "dat doe je toch niet" ipv "da doe ge toch ni"?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan