Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gentille

Legacy Member
omfg zei:
Ik spreek vrijwel altijd plat West-Vlaams, ik heb het ook nooit anders geleerd. Natuurlijk probeer ik AN te praten in klas, maar daar heb ik echt moeite mee (lezen gaat nog, maar gewoon spreken lukt niet echt). Ik spreek ook geen AN of tussentaal omdat het bij mij gewoon té geforceerd klinkt.
Gelukkig verstaan de meesten wel mijn gebrabbel.

Als het effectief plat West-Vlaams is, hoe dat je dat dan bv op een mondeling examen? En zeker bij Nederlands mondeling examen? Als je moeite hebt om AN te praten. Bij ons trokken ze daar toch punten voor af. Ik kan me ook net iets beter verwoorden in mijn dialect ( als het al dialect te noemen is) en zeker in zo een stressie situatie :p

Dakantochnie

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Dus jij zegt bv echt "dat doe je toch niet" ipv "da doe ge toch ni"?
Nee nee, ik bedoel dat ik natuurlijk nog altijd wel gewoon vlot Nederlands praat, maar dat ik van nature wel let dat het correct wordt uitgesproken. Ik doe daar ook geen moeite voor.

ComputerVISTA

Legacy Member
...enkel thuis, met goeie vrienden of als ik zat ben.

Voor de rest heb ik graag dat anderen me wel verstaan :) Al ben ik een geweldig voorstander van het onderhouden van dialecten.

Guard

Legacy Member
er is trouwens 1 of andere studie, dat vele dialecten in de toekomst volledig zullen verdwijnen, omdat de meeste nu van ons AN spreken in het huidig leven, en dit dus ook zullen doorgeven aan hun kinderen, enzo de mensen die nog echt dialect kunnen, terugdringen, tot het volledig verdwijnt.

maarja ..

Bontus

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat ...
... dit te formeel overkomt, mensen uit mijn entourage zouden rare dingen denken moest ik plots AN beginnen praten.

omfg

Legacy Member
gentille zei:
Als het effectief plat West-Vlaams is, hoe dat je dat dan bv op een mondeling examen? En zeker bij Nederlands mondeling examen? Als je moeite hebt om AN te praten. Bij ons trokken ze daar toch punten voor af. Ik kan me ook net iets beter verwoorden in mijn dialect ( als het al dialect te noemen is) en zeker in zo een stressie situatie :p
Op mondeling probeer ik zo goed mogelijk AN te praten, maar meestal zit er toch heel wat dialect tussen... Ik heb er al opmerkingen over gehad, maar ik denk niet dat ze daarvoor ooit punten hebben afgetrokken.

Selderijstok

Legacy Member
Kmoe natuurlijk wel op mijn woorden passen als ik bezig ben tegen mijn vriendin afkomstig van oost-vl. Als ik op normaal tempo dialect spreek verstaat die er dus weinig tot niet van é :p. Daarom dat ik nu aan mijn uitspraak werk :), en kmoe zeggen da geeft u direct een ander gevoel lol.

Poplipo

Legacy Member
Op school het tussentaaltje, maar thuis en bij m'n maten van in't lager toch wel dialect ze, of als'k vies ben op school, dan ga'ket ook nie laten om west-vlaams te praten :p. Als je typt, moet het toch AN/tussentaaltje zijn, west vlaams typen is wel wa plat. In school zijn er maar weinig mensen die nog dialect praten, we moesten es een tekstje in't westvlaams lezen, en kwas blijkbaar de enige die dat allemaal seboorde kon uitspreken :unsure:

Hmgrwngd

Legacy Member
Tha_nOn zei:
ik praat geen AN maar wel het algemene tussentaaltje (dus met ge en gij, en goesting)

kan ook geen dialect (enkele woorden buiten beschouwing gelaten), meeste mensen verwachten een zwaar aalsters dialect van mij ^^ (maar die klanken kan ik absoluut niet uitspreken)
nuja, in gentenaars horen wel aan mijn a datk ergens anders van kom, terwijl mijn vroegere lerares altijd zo stoefte op mijn a :sop: (en ik schijn ook een probleem met de sj klank te hebben in bv emotioneel:p tjah\o/)

Gie ziet te emoschionneel !

russian

Legacy Member
Ik probeer op m'n taal te letten en zal niet snel met gij enzo spreken maar dat komt omdat ik Nederlandse vrienden heb en die vinden gij zo grappig dat ik mij aangevallen voel :p

|) ][ |V| ][

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
...enkel thuis, met goeie vrienden of als ik zat ben.

Voor de rest heb ik graag dat anderen me wel verstaan :) Al ben ik een geweldig voorstander van het onderhouden van dialecten.

Daarom dat ik nooit an probeer te spreken tegen u :unsure:

Dayofdead

Legacy Member
Ik praat geen AN omdat...?
Ik liever tussentaal typ en dialect praat :p

spray-bunny

Legacy Member
baris zei:
Limburgers spreken nog steeds het duidelijkste! Yeah!! :D
Ze geven je dan ook de tijd om het te verstaan.:)

Ik spreek meestal redelijk deftig Nederlands, alhoewel je dialect niet kan vermijden. Ik krijg dikwijls opmerkingen van maten dat ik te schoon praat.

GenesisX

Legacy Member
...ik nog altijd wat cultuur wil bewaren.

Algemeen Nederlands praat ik wel wanneer het past :). En dat is nog altijd uit beleefdheid (op school, tegen mensen op straat, in de winkel, ...).

Alola

Legacy Member
Ik praat geen AN in West-Vlaanderen omdat ...
... iedereen je dan als iemand met een ongelooflijk dikke nek beschouwt.

Ik praat geen dialect buiten West-Vlaanderen omdat ...
... iedereen je dan achterlijk vindt.

Hier in Antwerpen hoort iedereen wel dat ik 'niet van hier' ben, net omdat ik AN spreek en zij tussentaal of dialect natuurlijk. Maar ik wil gerust de test eens doen: laat iemand die niet weet van waar ik afkomstig ben maar eens raden :).

PS Heb je ooit al eens geprobeerd AN te spreken tegen mensen met wie je gewoonlijk in het dialect spreekt - of omgekeerd? Dat is dus echt ongelooflijk moeilijk hé!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan