Gentille
Legacy Member
omfg zei:Ik spreek vrijwel altijd plat West-Vlaams, ik heb het ook nooit anders geleerd. Natuurlijk probeer ik AN te praten in klas, maar daar heb ik echt moeite mee (lezen gaat nog, maar gewoon spreken lukt niet echt). Ik spreek ook geen AN of tussentaal omdat het bij mij gewoon té geforceerd klinkt.
Gelukkig verstaan de meesten wel mijn gebrabbel.
Als het effectief plat West-Vlaams is, hoe dat je dat dan bv op een mondeling examen? En zeker bij Nederlands mondeling examen? Als je moeite hebt om AN te praten. Bij ons trokken ze daar toch punten voor af. Ik kan me ook net iets beter verwoorden in mijn dialect ( als het al dialect te noemen is) en zeker in zo een stressie situatie

Al ben ik een geweldig voorstander van het onderhouden van dialecten.
(en ik schijn ook een probleem met de sj klank te hebben in bv emotioneel
