Archief - Ik praat geen AN omdat...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dunno

Legacy Member
...omdat de intellectuele distantie tussen mij en de rest van Vlaanderen te groot is?

Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprak :wtf: Niet echt stijlvol.

SimonL

Legacy Member
dunno zei:
...omdat de intellectuele distantie tussen mij en de rest van Vlaanderen te groot is?

Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprak :wtf: Niet echt stijlvol.

Nog een geluk dat je dt-fouten niet kan horen.

rechtervoet

Legacy Member
ik heb in gent gewoond tot mn 12de en tot nu toe woon ik aan de kust. nu hebbek zon soort mutatie tussen an en west vlaams

kil911ler

Legacy Member
Ik weet gewoon wanneer ik dialect kan praten. Ik praat alleen AN als ik iets uitleg, in klas antwoord of tegen een leerkracht praat (zelfs buiten de lessen, de switch is te moeilijk soms :( )

Tegen mensen van een ander provincie gebruik ik alleen etgeen da ze verstaan, de typische West-Vlaamse termen laat ik achterwege ^^

Matt.

Legacy Member
Mja, onder maten spreek ik ook altijd dialect... Tenzij dat ze geen west-vlaams verstaan natuurlijk... :p 't Klinkt gewoon zo geforceerd om tegen je maten AN te spreken... En dialect is minder lastig om te praten... :p Maar als 't moet kan ik wel tamelijk deftig AN spreken, voor een west-vlaming te zijn... ;)

En is dat trouwens alleen bij mij, of is da zo bij iedereen dat al die oost-vlamingen die ik al leren kennen heb nog tamelijk geintresseerd zijn in 't west-vlaams...? :p

Edit: 'k weet dat er al een heleboel fouten tegen 't AN staan in bovenstaand tekstje, ma FOERT! :p

|) ][ |V| ][

Legacy Member
dunno zei:
...omdat de intellectuele distantie tussen mij en de rest van Vlaanderen te groot is?

Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprak :wtf: Niet echt stijlvol.

O nee, een vriendin die geen AN praat, wat een stijlloze boerin!

DJ BUZZE retro

Legacy Member
onder mensen die ik goed ken spreek ik plat Kempens, wat weliswaar nog vrij dicht bij AN aanleunt.

Ik kan (bijna) vlekkeloos A.N. spreken als het moet, in 't middelbaar vroeger namen de leerkrachten vaak hun petje af, omdat ik zo "zo'n begaafd spreker" was :D

maar onder vrienden AN spreken komt idd te schijnheilig over.. geforceerd, bombastisch.

AeroFury

Legacy Member
Iedereen is er zo van overtuigd dat West-Vlaams een heel grappig en belachelijk dialect is, maar seriously hebben jullie jezelf al eens bezig gehoord. :lol:

rechtervoet zei:
ik heb in gent gewoond tot mn 12de en tot nu toe woon ik aan de kust. nu hebbek zon soort mutatie tussen an en west vlaams
Gent =/= AN :p

Terrorist_Hell

Legacy Member
Ik praat wél AN omdat ... m'n eerste lief uit Limburg kwam, en m'n huidige (dat klinkt negatief zeker :p?) uit O-Vlaanderen.

En dan nog, wat versta je onder AN? Correct maar belachelijk AN zoals een professor taalkunde dat uitspreekt? Niemand praat zo. AN mag voor mijn part best wat 'afgekort' worden in zekere zin, maar 't moet wel verstaanbaar blijven (geen dialectwoorden bv.).

M'n leerkracht Nederlands gaf me ooit 'ns een compliment dat m'n AN geen dialecttrekjes kent, bij andere West-Vlamingen stoor ik me daar mateloos aan. Ik heb uiteraard 't voordeel dat ik goed was (en ben) in Nederlands en op vroege leeftijd al AN begon te oefenen.

Lord Seth

Legacy Member
West-Vlaams is een boerse taal, Oos-Vlaams is een gemene taal, Antwerps is dikke-nekke taal, Limburgs traag en Vlaams-Brabants dat weet ik niet :P

Met dat ik naar West-vlaanderen ben komen wonen, is mijn nederlands tenonder gegaan. Ik probeer wel zoveel mogelijk AN te praten, maar het lukt niet altijd. Typen op een forum gaat al beter :)

AN praat je ook om stoer te staan, denk ik. Omdat je ouders je het zo geleerd hebben, omdat je school er niets aan doet.

Tha_nOn

Legacy Member
ik praat geen AN maar wel het algemene tussentaaltje (dus met ge en gij, en goesting)

kan ook geen dialect (enkele woorden buiten beschouwing gelaten), meeste mensen verwachten een zwaar aalsters dialect van mij ^^ (maar die klanken kan ik absoluut niet uitspreken)
nuja, in gentenaars horen wel aan mijn a datk ergens anders van kom, terwijl mijn vroegere lerares altijd zo stoefte op mijn a :sop: (en ik schijn ook een probleem met de sj klank te hebben in bv emotioneel:p tjah\o/)

Jerryboy

Legacy Member
Ik praat an met hier een daar wa haar op. :)

Maar er zijn evengoed momenten dat ik plat antwaerps klap of echt volledig an. Hangt af van de situatie/persoon waar ik tegen bezig ben.

Iedereen zou toch een beetje an moeten praten als het om een situatie gaat op school o.i.d. maar ik vind het minstens even belangrijk dat je bij vrienden dialect kan praten. 't zou maar een saaie boel worden moest iedereen an praten.

Rash

Legacy Member
dunno zei:
Ik vind dialect maar dwaas, liever een wat verzorgt taaltje. Moest ik een vriendin hebben die zo mottig sprak :wtf: Niet echt stijlvol.

Kom op Bram, da's geen reden hé, iedereen weet da gij nooit een lief zult hebben... :p

ByTEsPaWn

Legacy Member
Ik kom uit hartje westhoek (Poperinge), en na één maand in Gent kan niemand aan mij horen waar ik vandaan kom, laat staan West-Vlaanderen, zelfs de West-Vlamingen niet. :p Ze kijken dan allemaal ongelofelijk raar als ik zeg da'k van de westhoek ben.

gizmo666

Legacy Member
protnie zei:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat dit GEEN huiswerk is maar gewoon om suggesties te krijgen.

In mijn school willen ze iets doen aan het niet-AN praten in klas dus vragen ze aan iedere klas om deze zin aan te vullen: Ik praat geen AN omdat...
Ferm geript van http://www.watisuwexcuus.be/ maarja goed...

Het is een West-Vlaamse school, 1ste tot 4de middelbaar.

Dus wie iets weet, shoot :)

ik denk dat dat een verkeerde link is? ik vind da ni

Karre

Legacy Member
Dude87 zei:
gij ga gepest worden :unsure:

ik spreek gin AN omdak da zo geleerd ei van min familie en maatn
en ik school veegdegek geweunweg minne zak aan de nederlandske lesse en alsek moeste lezen was da zelfs int dialect wormee dak gjil de klasse under liet vortsmijtn :cool:

Daarom doe je dan ook geheel geen moeite op een forum? Komaan jong, jij verdient een ban puur omdat jij zo typt.

Ontopic: Ik spreek AN, buiten dingen zoals gij (?) en nog wat andere voorbeelden zodat het vloeiender is, anders lijkt het wat te geforceerd. Eigenlijk spreek ik dus spreektaal. Je weet wel, zo tussen dialect en AN.

Voor de rest ga ik toch wel akkoord met Dunno. Ik vind het echt een groot minpunt aan een meisje wanneer ze plat dialect spreekt, komaan dat is zo boertig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan