Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Emerxill

Legacy Member
Dat de prijzen zich zullen stabiliseren wil ik nog wel geloven. Maar dalen zie ik toch ni direct gebeuren de komende jaren. Tenzij er iets gaat gebeuren waardoor de waarde van huizen gaat crashen gelijk in de VS nu aant gebeuren is.

russian

Legacy Member
Emerxill zei:
Dat de prijzen zich zullen stabiliseren wil ik nog wel geloven. Maar dalen zie ik toch ni direct gebeuren de komende jaren. Tenzij er iets gaat gebeuren waardoor de waarde van huizen gaat crashen gelijk in de VS nu aant gebeuren is.

Ik verwacht dat de prijzen in Vlaanderen gaan stabiliseren. Uiteindelijk is het nog altijd vraag tegenover aanbod. Ik denk dan ook aan de Nederlanders die meer en meer naar Vlaanderen gaan wonen omdat het hier (veel) goedkoper (en veel ruimer) wonen is.

LeSec

Legacy Member
Blackstone zei:
Ahja? Waarom dan wel?
(niet sarcastisch bedoelt ofzo; ben gewoon nieuwsgierig want eerlijk gezegd geloof ik daar nix van :) )

Lees eens wat meer vakliteratuur à la Trends en Knack :p
Ikzelf volg vastgoed, tis algemeen geweten dat de vette jaren achter de rug zijn. Tkon ni blijven duren ook, tbegint momenteel al te stagneren.

Er komt gewoon veel te veel aanbod, veel te veel kleine bouwpromotors die door hebben dat er in de vastgoedsector veel te rapen valt..
Ik voorspel ook binnen een aantal jaar opnieuw een daling van redendementen, woningen/appartementen gaan ook veel kleiner opnieuw worden, de prijzen zijn gewoon te hoog...

TippedTerox

Legacy Member
Heb het topic niet gelezen, maar zover ik weet moet je zeker met de volgende zaken rekening houden:

Ga eerst langs bij professionelen om zo de kostprijs van het huis in te schatten (belangrijk voor het te lenen bedrag)!

Leen altijd iets meer dan je had gepland om onvoorziene kosten in te calculeren, vb.:
- registratierechten (klein of groot beschrijf resp. 5 of 10%) --> jij zal kunnen genieten van een abbatement ofte een besparing van 1250 € voor een groot of 625 voor een klein beschrijf
- BTW = 21%!
- dossierkosten = € 250
- ... reken maar 10% voor extra kosten in het totaal

Bij de lening komen dan kijken:
- uw terugbetalingscapaciteit, hangt af van uw DTAI = maximum 1/3 van het inkomen
- hypothecair krediet (fiscaal aftrekbaar) of hypothecaire volmacht (goedkoper want besparing van een hoop kosten, wel een hogere interestvoet)
- er moeten voldoende waarborgen zijn zoals vb. hypotheek, borgstelling, loonsbeslag, ...
- een hypohtecaire lening of een kredietopening?
- hoe zal je terugbetalen = vaste terugbetalingen of variabele? (vast is beter als je in het begin nog niet veel geld hebt)
- vaste rentevoet of variabele? -> rente stijgt, dus nu beter vast (is wel iets hoger in het begin om te lenen)
- de bank vraagt meer interesten als je boven de 80% leent van de totale kostprijs van de woning -> spaar dus vb. eerst zo'n € 50.000 bij elkaar om dan rond de € 175.000 te gaan lenen
- lening op 20, 30, 40 jaar?

Zijn zo de eerste dingen die bij me opkomen.

Block

Legacy Member
Is te afhankelijk van regio tot regio om te zeggen of huizen in prijs zullen dalen, veel steden en randgemeenten hebben last van verloedering van wijken, wat de prijs in die wijken/gemeenten doet kelderen.

Kijk naar het aanbod van starterswoningen en de daarbijhorende prijzen, er is op die markt nog verre van een overaanbod.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Hier in limburg valt het al bij al nog goed mee als ik andere hoor

russian

Legacy Member
Block zei:
Is te afhankelijk van regio tot regio om te zeggen of huizen in prijs zullen dalen, veel steden en randgemeenten hebben last van verloedering van wijken, wat de prijs in die wijken/gemeenten doet kelderen.

Kijk naar het aanbod van starterswoningen en de daarbijhorende prijzen, er is op die markt nog verre van een overaanbod.

So true. Je hebt voor 200.000 euro veel, veel minder dan de helft van een woning van 400.000 euro (ik ken enkel de prijzen in Gent (centrum)).

Varathx

Legacy Member
Het beste wat ge kunt doen is een huis kopen, dat is als je
1: Je zeker bent van je relatie, een samenlevingscontract (als je niet getrouwd bent tenminste, ik veronderstel van niet) is zoals trouwen , en dit heb je echt nodig

2: Je een deftige som geld op je spaarrekening hebt staan, dit zal je maandelijkse aflossing verkleinen en te lenen bedrage verhogen

Let wel op , als je op de prijs van een huis ziet is dit NIET het bedrag dat je uiteindelijk zal moeten betalen ! Er komen bankkosten bij en de notariskosten en dat laatste is meestal een serieus pak !

En inderdaad zoals vele al vertelde, verschiet niet wat voor een luttelig sommetje je maar kan lenen, ook al is je inkomen groot. De bank wil geen enkel risico lopen dat je niet meer kan afbetalen, zoals ik al zij, hoe meer je in de hand hebt, hoe minder je zal moeten lenen.....

Ik zelf ben nu 27j en ik ben al 4jaar aan het afbetalen voor ons huis, tegen ik en men 40'er ben is ons huis afbetaald !! Men broer aan de andere hand is 33j en nu pas zen eerste appartement gekocht, eer die zen kot heeft afbetaald is'm 53 en hij heeft 12j huur weggesmeten ! En die heeft voor zijn appartement nu meer betaald dan wij voor onze belle-etage 4j gelede hebben gekocht *ouch*

Kopen is de boodschap, als je het kan betalen !
En vooral goed rondkijken, met een huis kopen mut je geluk hebben, toen we ons huis gekocht hadden (voor een spotprijs btw) liet ik er wat werkjes doen door familie van een vriendin van men vrouw, toen hij hoorde wat we er voor hadden betaald zij hij 'amaai , daar zou je nu na een paar werkjes direct 2mill meer voor kunnen krijgen'
Als we nu eens rondkijken wat de huizen allemaal kosten, djeez.... wij hebben godver toch vreed chance gehad ze, en we hebben niet echt een klein kot :)
Ik denk dat we ons huis nu zouden kunnen verkopen voor zeker 11mill, en dan maken we serieuze winst ! Natuurlijk moetge dan toch terug een huis kopen dus lol....

KoenDK

Legacy Member
kopen kan ik u aanraden ja
maar zeker niet overdrijven in prijzen

waarom als eerste huisje direct gaan voor 250.000€ ?
nu ja, ze doen maar, later valt de frang en zoals reeds gezegd,
alle dagen boterhammen met choco is ook een leven :p


tandarts, kledij, uitgaan, microgolf, koelkast, wasmachine,...
het leven is al duur genoeg :eek:


één raad : er is een reden waarom de banken u aanraden om niet verder te gaan dan 1/3 van uw loon :niceone:

ComputerVISTA

Legacy Member
250.000 euro???? Ik zeg het das te zien waar ge dat wilt zetten, hier in deze streek kunt ge daar een schone villa mee zetten, rond Brasschaat waarschijnlijk net een houten tuinhuisje.

TippedTerox

Legacy Member
Veel mensen vergeten de verzekeringen ... een gemiddelde Belg die goed verzekerd wil zijn (o.a. omnium, ...) betaalt gemakkelijk meer dan 3000 € voor zijn verzekeringen, gemiddeld zelfs meer dan 3750 € (op jaarbasis = ongeveer 2 maandwedden).

TitaTovenaartje

Legacy Member
daar doe ik op dit moment Home Invest Plan voor bij fortis

EverlastingHate

Legacy Member
louter ter info :p, op het nieuws zegt men juist dat de kostprijzen van huizen weer sterk zijn gestegen en zullen blijven stijgen ;o

DBK

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
250.000 euro???? Ik zeg het das te zien waar ge dat wilt zetten, hier in deze streek kunt ge daar een schone villa mee zetten, rond Brasschaat waarschijnlijk net een houten tuinhuisje.
niet alleen daar, eigelijk zo heel de as antwerpen-brussel is vrij duur om te wonen

ComputerVISTA

Legacy Member
DBK zei:
niet alleen daar, eigelijk zo heel de as antwerpen-brussel is vrij duur om te wonen

't Was maar als voorbeeld voor een dure buurt aan te geven hé :p

virtualdude

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Tkon ni blijven duren ook, tbegint momenteel al te stagneren.

stijging van +5% noemen ze al stagneren tegenwoordig op de huismarkt

ihmo kan ik binnen een jaar of 2, 3 geen bal kopen.
En dat is net de periode waar ik waarschijnlijk op zoek ga gaan.
Leuke vooruitzichten.

TekkaBlade

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
250.000 euro???? Ik zeg het das te zien waar ge dat wilt zetten, hier in deze streek kunt ge daar een schone villa mee zetten, rond Brasschaat waarschijnlijk net een houten tuinhuisje.

In de Brusselse rand kan je daar ook al een bescheiden huisje voor kopen :)

EverlastingHate

Legacy Member
Woningen zijn in de eerste negen maanden van dit jaar 11 procent en bouwgronden 8 procent duurder geworden in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

http://www.tijdnet.be/mijn_geld/artikel.asp?Id=2528888

Alléé op één jaar tijd, een stijging van ongeveer 10% :D, wel dat is al één doemscenario dat waarheid wordt.

Pakt dat uw woning 100.000 euro kost, op 1 jaar tijd is dat dan 111.000 euro geworden :D, zelfs met sparen kan je dat amper bijhouden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan