Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exxos

Legacy Member
Wat ze u vertellen telt niet, ge moet een voorstel vragen!

Je hebt toch niet zelf bvb, als ik zo snel ff reken, uw 250.000€ met een 3.25% verhoogd en dan gedeeld door 360 é??? want dan kom ik ook op 717/m

Die rente is wel jaarlijks hé, op uw openstaand geleend bedrag...

Edit: niet op uw openstaand geleend bedrag, maar op het nog af te lossen bedrag :$

|SirB|

Legacy Member
Exxos zei:
Maak hieruit eens zelf de rekening aub...

Mijn ervaring was, dat zelfs de rentevoet niet altijd duidelijk de goedkoopste lening weergeeft. Bij de aankoop van m'n huis toen kwam er iem die zelf voor jou de interessantste lening uitzocht onafhankelijk zogezegd van een bank, die keek alleen naar de rentevoet, toen ik het toen uitrekende was nochtans de bank met "zogegezegd" de laagste rentevoet, niet de goedkoopste, het beste wat je kan doen is je maandaflossing (als je een vaste rentevoet neemt) X het aantal maanden neemt en zo vergelijkt. Daar kan men niet mee foefelen.

Hier worden veel voorbeelden gegeven van zoveel € vo zoveel kapitaal, maar een lening is van zoveel andere dingen afhankelijk, de huidige rentevoet uiteraard, welke variabele formule neem je (indien je geen vaste rentevoet neemt) de duurtijd enz...

Hoe korter je lening, hoe minder interest, hoe hoger de rentevoet en uiteraard hoe hoger het maandelijks af te lossen bedrag, terwijl je in feite op het eindplaatje gooedkoper af bent. variabele rentevoet = hoger risico (niet te voorspellen) maar in het allerbegin lijkt (LIJKT) dit goedkoper. Afhankelijk van het kapitaal en je eigen financiele situatie/doelen moet je je keuze maken

|SirB|

Legacy Member
viggoht zei:
ik kan dan mss wel mis zijn maar ik kan ier ook ma posten wat ze me in de bank vertellen é.
hoeveel intrest denk je dan wel te betalen op een bedrag van €250.000???
als ik jullie zo hoor denken jullie dat je op het einde mss bijna het dubbele zou betalen - realistisch blijven é... :s

jammer genoeg is dat de realiteit, je moet bij leningen (de langdurige toch, 25, 25+) nu eenmaal bijna het dubbele terugbetalen. Maak een afspraak bij de bank en hoor zelf eens, een afspraak maken kost (gelukkig) niets :).

TippedTerox

Legacy Member
viggoht zei:
kdenk dat da nie kan kloppen - da wil zeggen daje dus bijna (kzeg wel bijna) het dubbele afbetaald!
ga es in al de verschillende banken rondvragen. Bij het landbouwkrediet zeggen ze ruim gerekend dat je per €25.000 (1milj.) ongeveer €3720 (150.000) aan intrest mag verwachten...

Klopt wel, je betaalt idd bijna het dubbele terug aan de bank, logisch ook, want ze hebben 30 jaar dat ze niets met dat geld kunnen doen!

En lenen aan 3,25%? Dat betwijfel ik of dit wel mogelijk is, tenzij je personeelsvoordelen zou hebben bij één of andere bank (if so = schending van het bankgeheim).

Exxos

Legacy Member
|SirB| zei:
Mijn ervaring (toen ik 5j geleden ging lenen) was, dat zelfs de rentevoet niet altijd duidelijk de goedkoopste lening weergeeft. Bij de aankoop van m'n huis toen kwam er iem die zelf voor jou de interessantste lening uitzocht onafhankelijk zogezegd van een bank, die keek alleen naar de rentevoet, toen ik het toen uitrekende was nochtans de bank met "zogegezegd" de laagste rentevoet, niet de goedkoopste, het beste wat je kan doen is je maandaflossing (als je een vaste rentevoet neemt) X het aantal maanden neemt en zo vergelijkt. Daar kan men niet mee foefelen.

Hier worden veel voorbeelden gegeven van zoveel € vo zoveel kapitaal, maar een lening is van zoveel andere dingen afhankelijk, de huidige rentevoet uiteraard, welke variabele formule neem je (indien je geen vaste rentevoet neemt) de duurtijd enz...

Hoe korter je lening, hoe minder interest, hoe hoger de rentevoet en uiteraard hoe hoger het maandelijks af te lossen bedrag, terwijl je in feite op het eindplaatje gooedkoper af bent. variabele rentevoet = hoger risico (niet te voorspellen) maar in het allerbegin lijkt (LIJKT) dit goedkoper. Afhankelijk van het kapitaal en je eigen financiele situatie/doelen moet je je keuze maken


Héél juist!

Ben ondertussen al 7j ver en nog 10j te gaan, en jij kan je ook wel voorstellen wat voor een geloop en gereken dat meebrengt. Gelukkig heb ik iemand in de familie die daarvan tot in de kleinste details op de hoogte is, en die heeft voor mij diverse formules bekeken, verschillende voorstellen vergeleken en er uiteindelijk de beste uitgehaald.

De maandaflossing is idd hetgene wat telt.

Zo gaat mijn af te lossen bedrag elke maand met 1,2 € naar beneden (vaste kapitaalsaflossing), niet veel maar ondertussen kan je al tellen hoeveel ik minder betaal dan bij de aanvang.
Mijn lening kan met max 2% stijgen, maar onbeperkt dalen, om de 5j herzienbaar.

KoenDK

Legacy Member
ik heb 2j geleden het geluk gehad om te lenen aan 2.95%
uiteraard toen gekozen voor vaste rentevoet :love:

yaris

Legacy Member
Ik heb een jaar geleden vast geleend aan 2.85 %. Mijn neef is bankdirecteur :-).

n.t

Legacy Member
slimste idee met een gezamelijk loon van 2500€ / maand : niet denken aan huizen van 300.000€.

Drossie

Legacy Member
yaris zei:
Ik heb een jaar geleden vast geleend aan 2.85 %. Mijn neef is bankdirecteur :-).

Is het zo dat een bankdirecteur de rente volledig kan kiezen?
Want mijn nonkel is ook bankdirecteur, maar kheb eigenlijk met hem nog nooit over lenen enz gesproken.

Gregn

Legacy Member
huisje in wat slechtere staat opzoeken en renoveren,
bijna altijd wat je in je huis investeerd heeft meerwaarde

ze zeggen niet voor niets dat de belg met een baksteen geboren is in de maag ;)

het is gewoon bijna onmogelijk geworden om een nieuw huis te kopen/bouwen zonder dat je je moet jarenlang blauw moet betalen met een normale job, of als enige kostwinner..

kenaney

Legacy Member
Huizen zijn wa overdreven verduurd imho, 2 jaar geleden heb ik nog de geluk gehad om ne huis te kopen voor 75duizend euro's, na paar maanden waren al huizen in de omgeving gestegen me 30-40%. Nu is et minimum zonder renovatiekosten een huis voor 130 000€ in Gent.

TippedTerox

Legacy Member
Heideroos zei:
Is het zo dat een bankdirecteur de rente volledig kan kiezen?
Want mijn nonkel is ook bankdirecteur, maar kheb eigenlijk met hem nog nooit over lenen enz gesproken.

Nee hij kan en mag dat niet! Er zijn steeds basisrentevoeten, en dan moet hij kijken hoeveel hij wil prijsgeven van zijn commissie, dus da's onderhandelen met de bank ...

Time

Legacy Member
Ik vraag me af hoeveel de kostprijs van een woning echt gestegen is als je de historische lage rente erbij rekent. Moet toch ook wel een verschil maken.

TitaTovenaartje

Legacy Member
tuurlijk.
Moesten de huizen goedkoper worden, gaan gewoon de leningen terug omhoog

wij zijn allen gedoemd.

Ik kan misschien mijn ouderlijk huis kopen (ouders zijn aant scheiden)
Mijn pa wou dan wel blijven inwonen, dus zou ik maar de halft moeten betalen voor het huis aan moeder.
En dan als vader sterft het deel van hem delen door 3 (ik zus en zus)
en hun uitbetalen.
Enige dat ik en vriendin willen doen is het wat moderniseren (:unsure:)
Iemand een idee wat een interieurartchitect kost?

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
als ge geen steunmuren uitbreekt hebt ge zelfs geen architect nodig, enkel een goeie aannemer

zo doen wij het toch

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik ga alles (zo veel we kunnen) zelf doen.
Maar kwa interieur zou ik toch heel wat tips willen.
Maar ik zie nergens echt prijzen staan.
Als iemand hier een goede site voor heeft mag hem altijd geven

|SirB|

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Ik ga alles (zo veel we kunnen) zelf doen.
Maar kwa interieur zou ik toch heel wat tips willen.
Maar ik zie nergens echt prijzen staan.
Als iemand hier een goede site voor heeft mag hem altijd geven

Ik renoveer m'n huis ook al een hele poos, k'doe ook enorm veel zelf, das leerrijk, en je spaart er een hoop geld mee uit! En achteraf heb je voldoening van hetgeen je gedaan hebt, want hetgeen je zelf doet, doe je idd echt wel meer dan vaak beter! Prijzen vind je idd niet zo makkelijk op internet, ik schatte de kosten apart, en meestal zat ik er echt niveel naast.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ben al veel met vriendin gaan kijken voor keukens, badkamers, woonkamer,...

Maar kzocht meer prijzen van interieurartchitecten en de mensen zelf.
Regio Limburg (Genk)

Sneakytje

Legacy Member
ben ook aan het uiktijken voor een huis, liefst zelf bouwen. maar het is gewon ongeloofelijk hoe duur alles is. zeke rin de omgeving. Moest ik uitwijken naar het verre limburg of diep in oost-vlaanderen scheelt het al een pak, maarja. mijn vriend ziet dat niet echt zitten :p

zarathustra

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Ben al veel met vriendin gaan kijken voor keukens, badkamers, woonkamer,...

Maar kzocht meer prijzen van interieurartchitecten en de mensen zelf.
Regio Limburg (Genk)

meh interieur architecten, waarom geld uitgeven voor iets dat je even goed zelf kan? :/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan