Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Emerxill

Legacy Member
Wij zijn aant overwegen om een sleutel-op-de-deur woning te kopen. Iemand hier al ervaringen mee?

+/- 215 000 eur voor volledig afgewerkte woning op een lapje grond van 3-4a.
Lijkt me niet echt goedkoop. mja, tzal moeten :)

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Emerxill zei:
Wij zijn aant overwegen om een sleutel-op-de-deur woning te kopen. Iemand hier al ervaringen mee?

+/- 215 000 eur voor volledig afgewerkte woning op een lapje grond van 3-4a.
Lijkt me niet echt goedkoop. mja, tzal moeten :)
ge moet maar eens gaan kijken op http://www.bouwinfo.be/forum/. Daar hebben ze een apart forum over SOD's (bouwervaringen). Leest dat maar eens heel goed, want sommige SOD's zijn gewoon prutsers.


@ TitaTovenaartje: zoek gewoon eens achter interieurarchitecten op de gouden gids en maak eens een vrijblijvende afspraak en laat een offerte opstellen.

Maar voor zo'n mensen kan je op +-10% van de totaal uitgevoerde werken rekenen als loon, ofwel spreekt ge af dat ge met een uurloon werkt ofwel vanaf het begin een vaste prijs afspreken.

Maar wat wilt ge die juist laten doen ? Hebt ge zelf geen idee wat je graag zou willen veranderen ?

LeSec

Legacy Member
zarathustra zei:
meh interieur architecten, waarom geld uitgeven voor iets dat je even goed zelf kan? :/

Omdat hij misschien geen aanleg heeft voor interieurinrichting?
En daarbij indien hij ingrijpende veranderingen wil laten maken lijkt het me zelfs aangeraden daarvoor een architect raad te plegen. Voor qua lichtinval/kleurencomposities, allemaal verschillende andere elementen waar een doorsnee mens misschien gewoon niet aan denkt maar wel leuk of interessant kan vinden. (Interieur)Architecten helpen je trouwens ook bij de materiaalkeuze en het vinden van een goede leverancier (bij dit laatste wel opletten :p want ze kunnen wel eens willen pushen naar een bepaalde leverancier omdat ze daar zelf ook een procentueel bedrag op kunnen krijgen.)

Daarom dus enzo.

In elk geval om te antwoorden op TitaTovenaartje zijn vraag:

In oost-vlaanderen is er een erg goed bureau waar ik zelf over kan zeggen dat ze goed werk leveren:
http://www.kollektief.be/

Zoek in de goudegids is voor dingen in je omgeving.
Meestal werken ze trouwens zoals Lientjeuhh al zei aan een 10 à 15 %, of met een vast bedrag, uurlonen zijn niet echt zo veel voorkomend heb ik al willen merken.

yaris

Legacy Member
Heideroos zei:
Is het zo dat een bankdirecteur de rente volledig kan kiezen?
Want mijn nonkel is ook bankdirecteur, maar kheb eigenlijk met hem nog nooit over lenen enz gesproken.

Toen ik ging horen stond het 2.96 ofzo, vanaf dat je ze bevestigt duurt het nog enkele maanden voor je bij de notaris gaat tekenen. Tijdens die periode kan de rente nog dalen en dat is wat er bij ons gebeurde, de bankdirecteur kan dan ( als hij wil ) de laagste rente van die periode nemen. Spreek maar goed met je Nonkel want er komt wel wat bij kijken allemaal.

k995

Legacy Member
Emerxill zei:
Wij zijn aant overwegen om een sleutel-op-de-deur woning te kopen. Iemand hier al ervaringen mee?

+/- 215 000 eur voor volledig afgewerkte woning op een lapje grond van 3-4a.
Lijkt me niet echt goedkoop. mja, tzal moeten :)

Goed oppassen met welke SOD je zal bouwen, vorige week nog op nieuws bouwklachten verdubbeld en bijna allemaal door SOD's

215 000 is nog aan de lage kant hoor, te zien hoe groot je gaat natuurlijk.

k995

Legacy Member
Time^- zei:
Ik vraag me af hoeveel de kostprijs van een woning echt gestegen is als je de historische lage rente erbij rekent. Moet toch ook wel een verschil maken.
Woningen worden elk jaar enkele %'en duurder, de rente zakt niet enkele %'en elk jaar.

TitaTovenaartje

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
@ TitaTovenaartje: zoek gewoon eens achter interieurarchitecten op de gouden gids en maak eens een vrijblijvende afspraak en laat een offerte opstellen.

Maar voor zo'n mensen kan je op +-10% van de totaal uitgevoerde werken rekenen als loon, ofwel spreekt ge af dat ge met een uurloon werkt ofwel vanaf het begin een vaste prijs afspreken.

Maar wat wilt ge die juist laten doen ? Hebt ge zelf geen idee wat je graag zou willen veranderen ?
Die gegevens vond ik ook overal. Maar ik dacht dat er mss richtprijzen waren.
of een uurloon van bv tussen de 15-20 of 20-30,... (totaal geen idee)
Goudengids totaal vergeten; Merci


The_Messenjah zei:
Omdat hij misschien geen aanleg heeft voor interieurinrichting?
En daarbij indien hij ingrijpende veranderingen wil laten maken lijkt het me zelfs aangeraden daarvoor een architect raad te plegen. Voor qua lichtinval/kleurencomposities, allemaal verschillende andere elementen waar een doorsnee mens misschien gewoon niet aan denkt maar wel leuk of interessant kan vinden. (Interieur)Architecten helpen je trouwens ook bij de materiaalkeuze en het vinden van een goede leverancier (bij dit laatste wel opletten :p want ze kunnen wel eens willen pushen naar een bepaalde leverancier omdat ze daar zelf ook een procentueel bedrag op kunnen krijgen.)

Daarom dus enzo.

Hierom is het idd te doen. Het uitvoeren doe ik allemaal zelf wel, maar kwa posities, kleuren,...
En natuurlijk puur voor ideeen.
Kan je trouwens zo iemand in huren voor (ik zeg maar iets) een uur of 5

*Maya*

Legacy Member
Emerxill zei:
Wij zijn aant overwegen om een sleutel-op-de-deur woning te kopen. Iemand hier al ervaringen mee?

+/- 215 000 eur voor volledig afgewerkte woning op een lapje grond van 3-4a.
Lijkt me niet echt goedkoop. mja, tzal moeten :)


SOD's hun offertes zijn dan ook berekend op het minimum, zodra jij een andere keuken wil, grotere tegels (meestal 30x30), x aantal stopcontacten meer, ... ga je fors mogen bijbetalen. Dikwijls zit je aansluiting naar de rioleringen e.d. er nog niet bij en dan nog 21% btw en andere onkosten maakt het een mooi bedrag. :woohoo:

Sommige SOD's zijn idd niet altijd even eerlijk ...

Emerxill

Legacy Member
k995 zei:
Goed oppassen met welke SOD je zal bouwen, vorige week nog op nieuws bouwklachten verdubbeld en bijna allemaal door SOD's

215 000 is nog aan de lage kant hoor, te zien hoe groot je gaat natuurlijk.
Wel adhv de plannen en als ik goed kan tellen is de bewoonbare oppervlakte ongeveer 138m²

Qua SOD lijkt het ons een degelijke, maar schijn durft wel eens te bedriegen...

De grond is belachelijk goedkoop heb ik gezien, ben ens gaan horen en blijkt dat ze 2 kleine lapkes grond van 2 ruziende boeren hebben opgekocht en die "aan elkaar geplakt".

*Maya* zei:
SOD's hun offertes zijn dan ook berekend op het minimum, zodra jij een andere keuken wil, grotere tegels (meestal 30x30), x aantal stopcontacten meer, ... ga je fors mogen bijbetalen. Dikwijls zit je aansluiting naar de rioleringen e.d. er nog niet bij en dan nog 21% btw en andere onkosten maakt het een mooi bedrag. :woohoo:

Sommige SOD's zijn idd niet altijd even eerlijk ...
Hunne officiele prijs is 200 000 eur, dus ik heb er zelf al 215 k van gemaakt.
Btw, registratierechten, notariskosten, aansluitingen (niet de definitieve) ed allemaal inbegrepen.
Voor tegels, keuken en badkamer is er een budget waarmee we die in vooropgelegde winkels moet gaan kiezen. Als we het contract tekenen met die keuken ed derbij opgenomen en we willen een keuken uit een andere winkel moeten we 20% van dat budget laten vallen :s. Als we geluk hebben kunnen we dat nog uit het contract laten halen als we dat zouden willen... maar dat hangt van die baas af.

Nadeel zijn de betalingstermijnen die veel te kort zijn: binnen 2w na opsturen van de factuur moet dat betaald zijn :eek:.
En alles staat vast, dus niks kan gewijzigd worden 1x het contract getekend...
Hierover ga ik ook nog eens stevig over moeten babbelen met die baas van die SOD :)

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
maak van uw 215k al maar 250k.

Mogen we weten over welke SOD het gaat ?

Emerxill

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
maak van uw 215k al maar 250k.

Mogen we weten over welke SOD het gaat ?

Euh, 50k los over te prijs gaan dan aanvankelijk gezegd is wel een beetje teveel vant goeie denk ik ;).
moest dat de standaard gang van zaken zijn, dan zouden er zich nogal wat gezinsdrama's voor doen :p. Da's 2 milj oude belgische franken meer hé..:x

250 000 voor 138m² bewoonbare oppervl en 3a grond, ik heb het over limburg. Daarvoor zet ge u hier al een schoon huiske op 6-7a neer.

Soit, ik heb al gelezen dat als ge de aangeboden prijs + 12.5k doet, dat ge redelijk kort aan de reeele prijs zit.

Viggo

Legacy Member
Emerxill zei:
Euh, 50k los over te prijs gaan dan aanvankelijk gezegd is wel een beetje teveel vant goeie denk ik ;).
moest dat de standaard gang van zaken zijn, dan zouden er zich nogal wat gezinsdrama's voor doen :p. Da's 2 milj oude belgische franken meer hé..:x

250 000 voor 138m² bewoonbare oppervl en 3a grond, ik heb het over limburg. Daarvoor zet ge u hier al een schoon huiske op 6-7a neer.

Soit, ik heb al gelezen dat als ge de aangeboden prijs + 12.5k doet, dat ge redelijk kort aan de reeele prijs zit.
en toch is het de realiteit hoor! je rekent maar 15k bij voor btw, notariskosten e.d. tis zoals *~Lientjeuhhh~* gezegd heeft - je mag daar zeker 50k bijlappen.

bij ons in de buurt zijn ze ook bezig met SOD's.
op de basisprijs komt nog es BTW, notariskosten en grondlasten erbij en dat komt op een totaal van een goeie 65k die bij de basisprijs komt...

Harde realiteit zou ik zeggen!!!!!

Emerxill

Legacy Member
viggoht zei:
en toch is het de realiteit hoor! je rekent maar 15k bij voor btw, notariskosten e.d. tis zoals *~Lientjeuhhh~* gezegd heeft - je mag daar zeker 50k bijlappen.

bij ons in de buurt zijn ze ook bezig met SOD's.
op de basisprijs komt nog es BTW, notariskosten en grondlasten erbij en dat komt op een totaal van een goeie 65k die bij de basisprijs komt...

Harde realiteit zou ik zeggen!!!!!

Zoals ik een paar posts hoger al heb gezegd:
In die 200k zit al inbegrepen (dat heb ik op papier):
- grondonderzoek
- notariskosten
- registratiekosten
- btw
- aanleg nutsvoorzieningen
- architect
- keuken twwv 3000eur
- badkamer twwv 5000eur (of omgekeerd, weet het niet vanbuiten)
- ...

Als daar nog eens 65k bijkomt zou het mij toch sterk verbazen, tenzij ik gouden kranen in mijn badkamer laat zetten :p

Nogmaals: voor 250 - 265k (gijllie smijt met 10000 eur alsof het niks is :oink: ) heb ik een pak meer dan een huiske op 3a grond...

Waar ik ga laten bouwen? Waarschijnlijk bij http://www.avlwoningbouw.be/

Zo hard is deze realiteit toch niet

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
3000 voor een keuken ? Wij gaan er eentje hebben van de IKEA en zitten nu al aan 6500 euro. En we hebben dan nog geen grote of luxueuze keuken...

en 5000 euro voor een badkamer is idd haalbaar als ge naar de Brico of Gamma gaat..

Hoeveel stopcontacten worden er voorzien en wat wordt de vloerbekleding ?

Emerxill

Legacy Member
Eindelijk ewa feedback met added value :) ivm de badkamer en keuken (ofwel zit ik fout met de bedragen).
In de keuken zaten allesinds allemaal toestellen van SMEG, kweetniet of dat een referentie is...
Anyway, ik ken iemand die voormij een keuken gratis wil ontwerpen, dus hoop ik die keuken uit dat contract te kunnen laten smijten...

Qua stopcontacten weet ik niet exact, voor de beneden verdieping viel dat goed mee (maar toch nog te weinig).
Stuk of 8 in de living, en 6 in de keuken. Boven zoiezo veel te weinig. Extra kosten 25eur/st (plaatsing inbegrepen, precies of die plaatsing een kwartier duurt :s, ma soit).

Vloerbekleding: tegels, weet niet vanbuiten welke. Wij willen eigenlijk op veel plaatsen glad beton (geen polybeton, zoals ze daar dachten, dus die prijs die ik heb is al fout)

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Emerxill zei:
Eindelijk ewa feedback met added value :) ivm de badkamer en keuken (ofwel zit ik fout met de bedragen).
In de keuken zaten allesinds allemaal toestellen van SMEG, kweetniet of dat een referentie is...
Anyway, ik ken iemand die voormij een keuken gratis wil ontwerpen, dus hoop ik die keuken uit dat contract te kunnen laten smijten...

Qua stopcontacten weet ik niet exact, voor de beneden verdieping viel dat goed mee (maar toch nog te weinig).
Stuk of 8 in de living, en 6 in de keuken. Boven zoiezo veel te weinig. Extra kosten 25eur/st (plaatsing inbegrepen, precies of die plaatsing een kwartier duurt :s, ma soit).

Vloerbekleding: tegels, weet niet vanbuiten welke. Wij willen eigenlijk op veel plaatsen glad beton (geen polybeton, zoals ze daar dachten, dus die prijs die ik heb is al fout)
SMEG is ok (vooral qua design :D ), maar ik heb toch ook al gehoord van mensen dat ze er na een tijdje niet zo content meer van zijn. Hun gaskookplaten zijn super, de vaatwassers heel wat minder (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee)

6 stopcontacten in de keuken, zijn dat de zichtbare ? Want vergeet niet dat je voor oven, dampkap, vuur, koelkast en vaatwas ook stopcontacten nodig hebt. Wij hebben hiervoor stopcontacten voorzien en daar bovenop nog 6 zichtbare stopcontacten

Wat is de oppervlakte van de kamers/badkamer/keuken ? en is er een garage in het huis of losstaand ?

En zeker goed opletten qua isolatie, daar durven sommige SOD's ook al losjes mee omspringen

sorry voor al de vragen, maar we zitten op dit moment zelf volop in de renovatie, dus het interesseert me wel :)

ComputerVISTA

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
3000 voor een keuken ? Wij gaan er eentje hebben van de IKEA en zitten nu al aan 6500 euro. En we hebben dan nog geen grote of luxueuze keuken...

en 5000 euro voor een badkamer is idd haalbaar als ge naar de Brico of Gamma gaat..

Hoeveel stopcontacten worden er voorzien en wat wordt de vloerbekleding ?

Idd, ik vraag me af wat ge voor 3000 kunt hebben, in ons vorig huis hadden we daar net het werkblad voor :/

1 tip: koop nooit keukentoestellen (eigenlijk eender welke) van bizarre merken zoals friac uit winkels zoals den eldi, daar ga je spijt van krijgen!

Ga voor 1ste keus merken!

Ook ga voor genoeg verlichting en als je dat niet direkt wilt doen met spots of ander artificieel licht zorg dan voor dat er toch ergens buitenlicht binnen kan vallen en een licht kleurke voor de keuken + kasten.

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Voor 3000 euro hebde een cheape witte keuken uit de Gamma van 3m lang ofzo :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan