Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

whacker

Legacy Member
mijn vriendin is interieurvormgeefster (interieur architect maar de bachelor versie) en ze zoekt werk ;)

Drossie

Legacy Member
We zijn ook een beetje aan het rondkijken om iets te kopen, maar amai zenne... Wat een prijzen....

En geld is ook een probleem. We werken beiden nog niet zo lang en hebben eigenlijk zelf geen geld.
Iemand enig idee hoeveel we zouden kunnen lenen (wss op 30j ofzo) met een gezamelijk inkomen van zo'n 2600-2700€? (nu leven we van een 1000€, na aftrek van de huur weliswaar)

Exxos

Legacy Member
Er wordt zelden over de 1/3 regel gegaan, dus wil zeggen max 1/3 van jullie inkomen kan gaan naar de afbetaling van lening(en).

Spring eens binnen daarvoor bij uw bank, die kunnen u daar in adviseren Heideroos.

Hoe minder je zelf inbrengt, hoe minder je kan onderhandelen. De laagste quotiteit biedt u de beste voorwaarden.

Drossie

Legacy Member
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met renoveren?

We overwegen een huis te kopen, hebben een mooi opt oog, maar tis vrij oud.

Wat er zou moeten gebeuren voor we erin trekken:

Volledig nieuwe elektriciteit leggen
2 mazoutkachels vervangen door centrale verwarming
Volledig nieuwe badkamer op plaats waar nu een slaapkamer is.

Ik weet dat het moeilijk is om richtprijzen te geven, maar kan iemand toch proberen me een idee te geven van wat alles zou kosten? (mag evt via PM)

SIO

Legacy Member
Heideroos zei:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met renoveren?

We overwegen een huis te kopen, hebben een mooi opt oog, maar tis vrij oud.

Wat er zou moeten gebeuren voor we erin trekken:

Volledig nieuwe elektriciteit leggen
2 mazoutkachels vervangen door centrale verwarming
Volledig nieuwe badkamer op plaats waar nu een slaapkamer is.

Ik weet dat het moeilijk is om richtprijzen te geven, maar kan iemand toch proberen me een idee te geven van wat alles zou kosten? (mag evt via PM)
kzou genen prijs durven zeggen maar normaal doet ge u profijt, zeker als ge zelf hier en daar iets kunt doen

Block

Legacy Member
Heideroos zei:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met renoveren?

We overwegen een huis te kopen, hebben een mooi opt oog, maar tis vrij oud.

Wat er zou moeten gebeuren voor we erin trekken:

Volledig nieuwe elektriciteit leggen
2 mazoutkachels vervangen door centrale verwarming
Volledig nieuwe badkamer op plaats waar nu een slaapkamer is.

Ik weet dat het moeilijk is om richtprijzen te geven, maar kan iemand toch proberen me een idee te geven van wat alles zou kosten? (mag evt via PM)

Hangt ervan af wat je zelf kan natuurlijk. Doe je het zelf dan valt het allemaal wel mee.

centrale verwarming: hogerendement-ketel (gas) + 11 chauffages + buizen +keuring = 3.500 EUR
electriciteit: 500 meter 1.5" draad en zekeringkast+zekeringen +niko schakelaars en stopcontacten = 1.000 EUR
badkamer: maak je zo duur als je zelf wilt. Je moet toch leidingen leggen voor je cv. dus trek er ineens voor water bij.

Drossie

Legacy Member
Block zei:
Hangt ervan af wat je zelf kan natuurlijk. Doe je het zelf dan valt het allemaal wel mee.

centrale verwarming: hogerendement-ketel (gas) + 11 chauffages + buizen +keuring = 3.500 EUR
electriciteit: 500 meter 1.5" draad en zekeringkast+zekeringen +niko schakelaars en stopcontacten = 1.000 EUR
badkamer: maak je zo duur als je zelf wilt. Je moet toch leidingen leggen voor je cv. dus trek er ineens voor water bij.

Dit zijn dan enkel prijzen voor het materiaal neem ik aan? (Want ik denk dat die elektriciteit enorm veel werk is: alles uitslijpen enz...) Die vallen enorm goed mee. Eigenlijk kunnen we zelf bijna niets, maar we zijn wel bereid alles te leren...

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Heideroos zei:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met renoveren?

We overwegen een huis te kopen, hebben een mooi opt oog, maar tis vrij oud.

Wat er zou moeten gebeuren voor we erin trekken:

Volledig nieuwe elektriciteit leggen
2 mazoutkachels vervangen door centrale verwarming
Volledig nieuwe badkamer op plaats waar nu een slaapkamer is.

Ik weet dat het moeilijk is om richtprijzen te geven, maar kan iemand toch proberen me een idee te geven van wat alles zou kosten? (mag evt via PM)
wij zijn NET met hetzelfde bezig :)

overal nieuwe electriciteit + ook een badkamer in een oude slaapkamer :)

Qua electriciteit: wordt nu gedaan door de vriend van m'n ma en ik heb nu al een rekening van +- 500 euro betaald, we moeten enkel nog de schakelaars van Niko betalen. Dus die 500 euro = alle kabels, bakjes, paar nieuwe schijven om te slijpen en de elektriciteitskast + zekeringen denk ik

als ge vragen hebt, stuurt ze maar via pm

Drossie

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
wij zijn NET met hetzelfde bezig :)

overal nieuwe electriciteit + ook een badkamer in een oude slaapkamer :)

Qua electriciteit: wordt nu gedaan door de vriend van m'n ma en ik heb nu al een rekening van +- 500 euro betaald, we moeten enkel nog de schakelaars van Niko betalen. Dus die 500 euro = alle kabels, bakjes, paar nieuwe schijven om te slijpen en de elektriciteitskast + zekeringen denk ik

als ge vragen hebt, stuurt ze maar via pm

De zaken die jullie nu doen, zitten er ook aan te komen, maar het zal een meerjarenplan zijn denk ik.

Voor badkamer zullen we plannen moeten bijstellen vrees is: evt gewoon zitbad van nu uitbreken en goedkope douchecel plaatsen, maar de plaats van de toekomstige badkamer evt wel al voorzien van nodige sanitaire aansluitingen. De kamer is gelegen vlak boven de keuken, dus ver zalt water niet moeten Wink
Wat ook blijkt, is dat de aansluiting op de riolering enz nog moet gebeuren/vervolledigd worden.

NOg extra vraagje: zou je het raadzaam vinden om via een architect te werken? Of zou je alles zelf coördineren? Ik krijg van alle kanten verschillende boodschappen, en voor elke mening valt wat te zeggen.

Met architect:
Goede coördinatie
Vrij goed overzicht qua kostenplaatje

Zonder:
Goedkoper
Niet gebonden aan iets of iemand

Met architect stel ik me trouwens de vraag hoe dat gaat qua betaling enz aangezien het een meerjarenplan zal zijn...

Dus concrete zaken die moeten gebeuren:

Volledig nieuw elektriciteitsnetwerk
Centrale verwarming plaatsen. (Nu zijn 2 mazouttanks, 2 mazoutstoven en een kolenstoof aanwezig. Boven is niets verwarmd)
Waterleiding volledig vernieuwen (?), aansluiten op riolering, regenput plaatsen (?).

Zoals je kan merken, kennen we er eigenlijk zo goed als niets van en moeten we het doen met raad en adviezen van andere mensen.

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Wij werken niet met een architect. Als er geen steunmuren moeten uitgebroken worden is dit ook niet verplicht dacht ik.

We hebben zo'n goed idee van wat er moet gebeuren, dat we met een goede aannemer eigenlijk veel beter af zijn. Dus imo is een architect wat weggesmeten geld.

maar zie PM voor meer info :)

blacky

Legacy Member
Heeft er iemand toevallig een url. waar men vooral, krot/terenoveren woningen aanbied? Als ik zoek met immo,easyweb vind ik er amer 1-5 per provintie. Liefst woningen waar nog niets aan gerenoveerd is.

Block

Legacy Member
Zelfs als je een steunmuur wil uitbreken, moet dat niet persé met een architect. Lijkt mij ook echt niet nodig, er zijn genoeg aannemers, renovatiespecialisten die zoveel ervaring hebben in renoveren van huizen van de jaren 50/60 dat die meestal meer weten wat kan tegen een verantwoorde kost is tegenover een architect.

Electriciteitsleidingen heb ik door de plinten getrokken, tegenwoordig heb je zelfs plinten met een groef uitgefreesd voor draden.

Dat zijn idd de prijzen voor het matriaal, het is vooral de arbeid die het duur maakt. Hoewel veel jobkes niet echt moeilijk zijn als iemand het eens kan voordoen of goed kan uitleggen. Ik denk dat jij het best af gaat zijn met een zelfwerkende baas met gast, die bijv. twee dagen in de week komt en uitlegt wat jij moet doen tegen volgende keer. Dat zijn best wel rottige jobkes (graven voor de riolering, gaten boren voor de verwarmingsbuizen en electriciteit, slopen...,) maar dat moet je er maar bij nemen als je zo geld kan uitsparen.

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
Block zei:
Zelfs als je een steunmuur wil uitbreken, moet dat niet persé met een architect.
toch wel hoor. Steunmuur = ALTIJD bouwvergunning + architect

heb je een tekst waar het anders staat ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan