Denk ook aan de quotiteit: hoeveel van het aankoopbedrag moet je lenen? Want dat bepaalt ook mee de intrestvoet tegen de welke je kan gaan lenen.
Hoe meer je zelf inlegt, hoe beter de voorwaarden die je kan gaan bedingen.
Wij hebben 6j geleden een huis gekocht voor, nog in belgische franken: 1.600.000 frank

Je zal denken: wat een krot is dat? Mis hoor. Een rijhuis in't centrum: Living, keuken, eetplaats, wasplaats & verwarmingsruimte. Boven: 3 slaapkamers en badkamer. Zolder nog in te richten als kamer (komt later). Tuin 5m x 25m, waarin nog een bijgebouw staat van +/- 7mx2,5m, dat dienst doet als tuinhuis/opslagruimte. Garage niet, maar die heb ik apart gehuurd voorlopig.
Wij huurden dit huis al 5j, dus we wisten perfect wat we kochten. Hadden ook nog een nieuw platformdak gekregen op de keuken. Voor de rest zijn er in de eerstvolgende 5j zeker nog geen werken te doen.
Wij hadden echt het geluk nog net voor de zotte prijzen te kunnen kopen, en nog meer het geluk dat onze huisbazin totaal niet op de hoogte was van de prijzen. We hadden reeds het huis laten schatten, en men gaf 3.500.000 geschat.
Wat komt dit er allemaal bij doen? Wel: wij wilden zo gunstig mogelijk uitkomen naar onze belastingsbrief toe. Wij betaalden elk jaar ongeveer een 140.000fr belastingen gezamenlijk. Toen we gingen voor een lening lachtte onze bankier ons uit: 1.600.000 lenen? Het staat verdorie op uw rekening, Steven...
We vertelden hem echter dat we zelfs meer wilden lenen, onze lastenbrief moest naar beneden. Dat is dan een quotiteit van 110% waar we op geeindigd zijn. We hebben ineens het "schrijven" bijgeleend. Onze lening loopt over 17j, wat ook een raar aantal jaar is, maar dat heeft te maken met de optimalisatie naar onze belastingsbrief toe.
Let wel dat men een lening met zo'n quotiteit niet zomaar geeft, had onze woning niet zo hoog geschat geweest, dan was het niet mogelijk. De bank moet zijn inleg kunnen recupereren hé, mocht je niet meer afbetalen. Had't bvb echt maar 1.6 milj waard geweest, dan konden we't zeker vergeten. Bij 1 van onze vaste banken kregen we max 100 quotiteit, dus zelfs met hogere schatting van de woning. Maar je ziet wel dat de intrest bij 80% quotiteit veel beter is dan tegen 110%.
We waren al lang aan het sparen om toch zo klein mogelijk te moeten lenen op termijn, maar wij hadden de hoeresjans van zo'n koop te kunnen doen, dat we nu onze centjes verder sparen. En verder kunnen sparen, want onze maandelijkse afbetaling is véél lager dan velen moeten huren nu...
Zodat we, eens dit afbetaald is, nog een huis kopen, en het huidige gaan verhuren. Maar dat zijn plannen voor binnen een 12tal jaar...
Weet wel, dat we door dit goed bekeken te hebben met een bevriend belastingsexpert en fiscalist, van 140.000fr belastingen per jaar, naar dit jaar 40000fr terugkrijgen gekomen zijn. Dit tesamen door pensioensparen, lening en de komst van een kindje vorig jaar.
cliché-tip: spaar zoveel mogelijk, zodat je zo min mogelijk moet gaan lenen. Want zoals reeds iemand schreef: 200.000€ gaan lenen kost je algauw 1100€/ maand voor 30j. Dan mag er begod niet veel gaan gebeuren. Plus idd maar 1/3 van je inkomen mag opgaan in leningen. Niet alleen hypotheeklening hé, maar ook bvb een autofinanciering.