Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ComputerVISTA

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
Voor 3000 euro hebde een cheape witte keuken uit de Gamma van 3m lang ofzo :p

:/ Allez da moet nu geen Italiaans topdesign zijn van een miljoen euro maar 't moet toch nog ietwat gezellig zijn hé.

Zorg in de eerste plaats voor merk/kwaliteitstoestellen, eventueel witte kasten die je zelf nog een kleur kan geven.

Zitten in die keuken ook nog de toestellen bij? Want in dat geval wil ik niet weten wat voor kwaliteit dat is :/

daVinci

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
Voor 3000 euro hebde een cheape witte keuken uit de Gamma van 3m lang ofzo :p


Het probleem bij SOD firma's is, naar mijn mening althans, dat je pas achter zulke zaken komt als je al wat verder zit in je bouwproces. En niet wanneer de (over?)ijverige verkoper u een contract laat tekenen. Vandaar ook onze optie toen wij gingen bouwen om met aparte aannemers te werken ipv SOD.

We zijn ook bij AVL gaan horen. Diene verkoper was een broekventje van vooraan in de 20 met zelf de minste bouwervaring sprak voor mij de legendariche woorden uit: "zelf ben ik nog niet aan bouwen toe, maar ik altijd zelfs toen ik nog kind was gezegd dat enkel AVL mijn huis mag zetten omdat die alleen maar voor kwaliteit staan." Diene jong was compleet gebrainwashed denk ik.
Nu, dat is mijn ervaring met AVL. Ik zeg niet dat die relevant is, maar voor ons was die zaak afgehandeld.

SOD firma's zijn goed om voorbeelden van plannen te hebben, schattingen van kostprijzen enz. Ik geloof dat veel mensen SOD kiezen als een gemaksoplossing, maar een goede architect ontlast u, mits goede afspraken, ook van veel werk, en is financieel voordeliger.

daVinci

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Zitten in die keuken ook nog de toestellen bij? Want in dat geval wil ik niet weten wat voor kwaliteit dat is

In die prijzen van SOD firma's wel :)

Maar ik denk dat hij eerder bedoelde 5000€ keuken en 3000€ badkamer. Maar dan nog, dat is belachelijk weinig voor een complete, deftige keuken.

Emerxill

Legacy Member
Merci voor de reacties, :)
@*~Lientjeuhhh~* (ik vind het niet erg dat ge nieuwsgierig zijt, uw kritiek is meer dan welkom ;)) voor zover ik mij herinner zaten er naast die stopcontacten ook nog aansluitingen voor een aantal toestellen, zou niet weten hoeveel exact, het dossier ligt bij mijn vriendin.
Dat bedrag van 3000eur voor de keuken blijkt ongeveer juist te zijn, da's blijkbaar niks als ik jullie reacties hoor :s.
Nu voor mij hoeft daar nog een "dikke" keuken in te staan. Maar zo een marginaal wit ding uit de brico zie ik ook niet zitte :)

Qua oppervlakte ga ik ruw moeten schatten:
Tis een woonkamer met open keuken, de volledige lengte van het huis is 11m, maar daar moet ge nog een inkomhalleke vanaf doen (geen id van de afmetingen). De breedte is 8m, maar dan zit er nog een garage in het huis + een berging daarachter.
De kamers zijn 2 kamers van 4x4 (naar onder afgerond) met een badkamer van iet kleiner denk ik. (ik zie het planneke voor mij maar zonder afmetingen :p).

Der is ook nog een vrij ruime zolder waar we eigenlijk een trap naartoe zouden moeten laten leggen willen we daar iets mee zijn maar da ding kost al rap een dikke 3000 euries.

@daVinci, ik deel uw mening ook volledig. Allez, ik ben serieus aant afwegen om gewoon zelf een stuk grond te kopen en een groot uitbesteden. Maar dan ben ik veel aant uitbesteden want echt technisch aangelegd ben ik niet. Plus ik laat mijn carriere of relatie niet verzwakken door "pinnig" te willen zijn en (volledig) zelf te bouwen. Ik krijg nu mijn carriere heel nipt gecombineerd met mijn relatie...
Zelf zou ik 2-3x in de week kunnen gaan zien op de werf.
SOD is in mijn geval idd puur uit gemakzucht. En het gaat precies net iets te gemakkelijk.

Nu qua verkooppraatjes krijgen ze niet de kans :D. Wij komen binnen met het dossier en een hele waslijst aan vragen en opmerkingen.
Voorlopig zijn ze redelijk behulpzaam geweest en antwoorden ze vrij eerlijk op onze vragen.
In tegenstelling tot de vorige SOD waar we langs waren geweest. Nu dat was niet echt een SOD, maar deden waren eerder "bouwbegeleider" en realiseerden uw zelf ontworpen project. Probleem bij die mannen was dat ze dikke amateurs/afzetters waren. Het concept was nogtans perfect... spijtig

Daarbij komt dat die gronden gvd schandalig duur zijn: 80 000 zakken voor 6a is niet abnormaal en zelfs goedkoop. Daar moet ge nog een huis op zetten.

Een goed architect ok, maar vind ze maar, en goedkoop zijn die gasten ook niet. Der lopen tegenwoordig redelijk wat rechtzaken tegen architecten die hun werk niet tegoei doen.
Afspraken maken ook goed, maar dan zijt ge die mens quasi constant op zijn vingers aant kijken. Daar heb ik ook de tijd niet voor (de goesting nu nog wel, I like deligating :p)
Ik heb ne architect in opleiding in mijn vriendenkring, maar die is nog met zijn stage bezig. Het zou al een kostbesparing kunnen zijn op vlak van ontwerp :).

Viggo

Legacy Member
Emerxill zei:
Zoals ik een paar posts hoger al heb gezegd:
In die 200k zit al inbegrepen (dat heb ik op papier):
- grondonderzoek
- notariskosten
- registratiekosten
- btw
- aanleg nutsvoorzieningen
- architect
- keuken twwv 3000eur
- badkamer twwv 5000eur (of omgekeerd, weet het niet vanbuiten)
- ...

Als daar nog eens 65k bijkomt zou het mij toch sterk verbazen, tenzij ik gouden kranen in mijn badkamer laat zetten :p

Nogmaals: voor 250 - 265k (gijllie smijt met 10000 eur alsof het niks is :oink: ) heb ik een pak meer dan een huiske op 3a grond...

Waar ik ga laten bouwen? Waarschijnlijk bij http://www.avlwoningbouw.be/

Zo hard is deze realiteit toch niet
ja sorry, khad et nie gezien dat je gezegd had dat btw en notaris e.d. er al bij zat

Emerxill

Legacy Member
viggoht zei:
ja sorry, khad et nie gezien dat je gezegd had dat btw en notaris e.d. er al bij zat
No biggy :)
Ik dacht dat wel daarmee ik et nog effe wou verduidelijken.

Hiapoe

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
ik besef nu pas hoe zalig mijn ouders zijn.
wij hebben nu meerdere huizen en gronden voor later.
bedankt threadstarter, veel succes :p

Mijn overgrootouders hebben in den tijd veel grond gekocht en mijn grootouders zijn daarop een textielfabriek gestart... dat fabrieksgebouw staat nu leeg en daardoor kan ik nu in een loft bouwen erin voor mezelf. (we gaan er nog een paar andere lofts in maken die we gaan verkopen casco voor 150.000 euro, geinteresseerden mogen mij PM'en ;))

Ik ben alleenstaand en ga nog 100.000 euro lenen hiervoor. (inclusief snookertafel en homecinema :D)

Ik dank mijn voorouders nog altijd elke dag! En zal dat blijven doen... en ik probeer hun geld (dat ik erf) zo goed mogelijk te beheren en te investeren, zodat ik er NOG meer van maak :D voor de toekomst uiteraard...

ComputerVISTA

Legacy Member
daVinci zei:
In die prijzen van SOD firma's wel :)

Maar ik denk dat hij eerder bedoelde 5000€ keuken en 3000€ badkamer. Maar dan nog, dat is belachelijk weinig voor een complete, deftige keuken.

Dan kan ik niet verstaan welke toestellen ze daar bij kunnen doen :s

Da kan gewoon niet deftig zijn imo.

daVinci

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Dan kan ik niet verstaan welke toestellen ze daar bij kunnen doen :s

Da kan gewoon niet deftig zijn imo.

Het kan allemaal volgens hun, en het zijn dan no-name toestellen enz. Maar eigenlijk rekenen die SOD firma's er gewoon op dat je niet tevreden bent met een keuken van dat budget. Dan passeren ze nog eens langs de kassa hé. Stel dat je budget voor een keuken 5000€, maar dat de werkelijke kost voor je "droom"keuken 10.000€ is, dan zal de SOD firma die verkopen voor 12000€, want dat zijn meerwerken, enz. kassa kassa uiteraard.

TippedTerox

Legacy Member
Hiapoe zei:
Ik dank mijn voorouders nog altijd elke dag! En zal dat blijven doen... en ik probeer hun geld (dat ik erf) zo goed mogelijk te beheren en te investeren, zodat ik er NOG meer van maak :D voor de toekomst uiteraard...

Begin dan al maar met successieplanning :)

ComputerVISTA

Legacy Member
daVinci zei:
Het kan allemaal volgens hun, en het zijn dan no-name toestellen enz. Maar eigenlijk rekenen die SOD firma's er gewoon op dat je niet tevreden bent met een keuken van dat budget. Dan passeren ze nog eens langs de kassa hé. Stel dat je budget voor een keuken 5000€, maar dat de werkelijke kost voor je "droom"keuken 10.000€ is, dan zal de SOD firma die verkopen voor 12000€, want dat zijn meerwerken, enz. kassa kassa uiteraard.

maw gefoefel om de mensen toch meer te doen betalen. Nuja in het eerste huis dat ik mee verbouwd heb zaten wij aan 17.000 euro voor een keuken dit was zelf inclusief een enorme korting omdat de firma die het deed een bedrijf van m'n nonkel is. Normaal gezien zat ze rond de 20K en zelf dan was die keuken nog steeds zo geen gelijk je in "de boekskes" ziet geetaleerd staan.

Een keuken is echt een kostelijk iets.

Viggo

Legacy Member
klopt het dat je bij de bank de volle 120% kan lenen?
kwil zeggen: het bedrag van het huis + notariskosten en al...

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
viggoht zei:
klopt het dat je bij de bank de volle 120% kan lenen?
kwil zeggen: het bedrag van het huis + notariskosten en al...
valt te zien of jij het kan afbetalen eh

ze gaan u geen 250 000 euro lenen als ge op uw eentje maar 1250euro verdient

TippedTerox

Legacy Member
viggoht zei:
klopt het dat je bij de bank de volle 120% kan lenen?
kwil zeggen: het bedrag van het huis + notariskosten en al...

120% klopt ja, maar dan wordt rekening gehouden met:
- minimumloon bv. 800€ voor de dagdagelijkse zaken (eten, water, elektriciteit, ...)
- minimum 1/3 moet je overhouden van je inkomen.

Als je de volle 120% leent zal je het wel voelen in het tarief, want dit stijgt!

kenaney

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
Voor 3000 euro hebde een cheape witte keuken uit de Gamma van 3m lang ofzo :p
Bedoel je keukenkast? Zo ja, ik heb men keukenkast late make bij "Hubo" voor 2300€, alleen de kast met zuigerken de rest was al nieuw van mij.

Gamma is de laatste magazijn waardak "meubels" ga gaan kopen.

*Maya*

Legacy Member
viggoht zei:
klopt het dat je bij de bank de volle 120% kan lenen?
kwil zeggen: het bedrag van het huis + notariskosten en al...

Zorg op zijn minst dat je de notariskosten, ed. al kan betalen, lenen aan 120% is expensive.
Niet alle banken lenen trouwens aan 120%. :)

EverlastingHate

Legacy Member
Dat ze notariskosten en zo eens afschaffen. Gewoon schandalig dat je daar immense bedragen voor moet betalen. Pure legale diefstal. Wat doet die péé, die drukt werkelijk een standaardformuliertje af, en daar mag je ettelijke 1000den euro's voor neerleggen.

Exxos

Legacy Member
En hij onderzoekt of jij en/of je partner geen openstaande schulden hebt bij de overheid, bvb aan de belastingen.

Zo hadden wij 2 weken voor de definitieve betekening onze belastingsbrief ontvangen. Wij hadden dus nog ruim de tijd om die te betalen. Toen we gingen tekenen bij de notaris wist hij ons doodleuk te vertellen dat we eerst die belastingen moesten betalen, of dat hij die rechtstreeks ging moeten afhouden van onze cheque... Dan maar vlug naar de bank gegaan om het over te schrijven, en dan het bewijs van storting aan hem getoond. Pas dan kon hij de aankoop verder afhandelen.

En als je denkt dat meneer uw beschrijf op zijn eigen bankrekening mag houden, vergeet het maar. Het beschrijf is eigenlijk een belasting op de waarde van het pand, en wordt integraal doorgestort aan Financiën.

Enkel de kosten die verbonden zijn aan het innen van dat beschrijf, opmaken van aktes, onderzoekskosten zijn voor zijn rekening. De zgn. notariskosten dus.

Schiet niet op de notaris maar op de heren in de Wetstraat maw...

TitaTovenaartje

Legacy Member
Hij zal er toch niet arm van worden :p


Ik heb nog een vraagje.
Zijn hier mensen die zonne-energie gaan gebruiken?
van boiler tot panellen!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan