Archief - huis kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

virtualdude

Legacy Member
1/3 van je nettoloon is eigenlijk bijna niet te doen.

Der zijn er die met moeite wat RSZ afstaan per maand en een hoog nettoloon hebben maar wanneer ze hun jaarbelastingen moeten betalen het verschil moeten bijleggen.

Die persoon zou dan meer kunnen lenen maar heeft uiteindelijk evenveel als den andere die per maand meer RSZ afstaat en minder jaarbelasting moet betalen

YellinD

Legacy Member
tja.. tough luck :)
geef toch liever meer af onder het jaar als op te leggen bij de belastingen hoor :)

in u eentje met 1/3 van netto loon is inderdaad niet te doen
wat ik wel raar vind, als ge dan iets huurt met 1/2 van u netto loon, wil bank wel garant staan. OK, het is geen groot bedrag dat ze u geven maar ik vind wel dat ze een lijn zouden mogen trekken :)

virtualdude

Legacy Member
YellinD zei:
wat ik wel raar vind, als ge dan iets huurt met 1/2 van u netto loon, wil bank wel garant staan.

huur is ook niet een contract van 200 - 30 jaar é.

Na een jaar kan de huurder er de brij aan geven als hij het niet meer kan betalen


edit:
ik ken trouwens iemand heeft net een lening afgesloten.
lening is 650€ /maand aflossen
en heeft 700 € /maand over

z'n bruto is rond 2000 €

MitCh

Legacy Member
ga zeker eens bij verschillende banken horen, wat hun intresten zijn en laat ze tegen mekaar op komen. zo kan je nog altijd kiezen bij welke bank je gaat, of welke het voordeligste is.

virtualdude

Legacy Member
MitCh zei:
ga zeker eens bij verschillende banken horen, wat hun intresten zijn en laat ze tegen mekaar op komen. zo kan je nog altijd kiezen bij welke bank je gaat, of welke het voordeligste is.

nooit vgl op intrest maar op nettolast ;)

den Acid Burn

Legacy Member
onze auto is afbetaald.
maar we wachten af tot donderdag zowiezo.
als die uitspraak valt kijken we verder wat we gaan doen.

russian

Legacy Member
den Acid Burn zei:
nee zeker geen 3000€/maand.
ik werk pas sinds juli.

samen met mijn vriendin hebben we ongeveer netto 2500€/maand.
das 288.000€ op 30 jaar volgens die berekening van u.
ik neem aan dat ge toch op een termijn van 30 jaar kunt lenen voor een huis?
300.000 is ook maar een uit de lucht gegrepen getal, 250.000 zal al iets realistischer zijn.

het lijkt me gewoon dom om nu te gaan huren voor 500-600€ per maand terwijl ge dan nog niets hebt eigenlijk.

Ik kan mij niet van de mening ontdoen dat je het één en het ander toch moet nuanceren. Hoewel het dom kan lijken om te huren, is het dat niet noodzakelijk. Het hoeft geen weggesmeten geld te zijn en is situatie-afhankelijk. In wat volgt een klein voorbeeldje.

Je belegt €125.000 van je spaargeld aan bijvoorbeeld een interestvoet van 5% (en op een slimme methode is dat vrij conservatief (rendement van de beurs sinds ontstaan is gemiddeld 9%). Je ontvangt dan elke maand maar liefst 520 euro aan interesten. En dat kan je dan gebruiken om iets te huren, eventueel met een opleg. Je hebt dan meer geld over dan mogelijk bij een lening om goed te leven. Uiteraard is het geen zwart wit verhaal. Op het einde van je leven heb je niets in handen, je blijft afhankelijk van derden, ... Het is dus afhankelijk van vragen zoals; wens ik kinderen, welke levensstandaard wil ik hanteren, ... Een beetje prioriteiten stellen en daar moet je toch op voorhand goed over nadenken. Aan uw snelle vraag op het forum heb ik eerder de idee dat dat onvoldoende is gebeurd.

Je moet je situatie m.a.w. goed evalueren. En zoals reeds gezegd is €250.000 niet zo evident.

virtualdude

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Je ontvangt dan elke maand maar liefst 520 euro aan interesten. En dat kan je dan gebruiken om iets te huren, eventueel met een opleg.

ge gaat tegenwoordig toch zwaar moeten opleggen hoor om iets deftigs te huren ;)

en btw als ge kijkt dat men na pas 5 jaar weer de kaap voor 2001 overschrijdt op beursniveau dan moede echt geluk hebben op sommige momenten hoor ;)

russian

Legacy Member
virtualdude zei:
ge gaat tegenwoordig toch zwaar moeten opleggen hoor om iets deftigs te huren ;)

en btw als ge kijkt dat men na pas 5 jaar weer de kaap voor 2001 overschrijdt op beursniveau dan moede echt geluk hebben op sommige momenten hoor ;)

Het is maar wat men zwaar noemt. Indien je geen lening moet afbetalen, kan 250 euro geen struikelblok vormen.

Je hebt wel gelijk dat het geen zwart-wit verhaal is. Er zijn voordelen maar ook nadelen. Ik wou dat maar even in de verf zetten. Het is te kortzichtig om te zeggen dat huren uw geld wegsmijten is. Je moet naar je leven en de mogelijke levensstandaard kijken. Geld neem je niet mee naar je graf.

sheebs

Legacy Member
300.000 euro lenen? de banken zullen u graag zien komen :s

en 300.000 euro wtf? tis kope, dus nie bouwe? gaat ge een villa met 8 slaapkamers kope mssn :s

mssn beter emt uw voeten op de grond blijven en een deftig huis zoeken voor 150.000 euro ofzo;s

virtualdude

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Je hebt wel gelijk dat het geen zwart-wit verhaal is. Er zijn voordelen maar ook nadelen. Ik wou dat maar even in de verf zetten. Het is te kortzichtig om te zeggen dat huren uw geld wegsmijten is. Je moet naar je leven en de mogelijke levensstandaard kijken. Geld neem je niet mee naar je graf.

huren is eeuwig lenen niet.
En dat is de hoofdreden die huren zo DUUR maakt.

Tijdens dat je werkt maakt het msh weinig verschil uit maar wanneer je op pensioen gaat daalt je loon drastisch en zit je eigenlijk met niks.

russian

Legacy Member
sheebs zei:
300.000 euro lenen? de banken zullen u graag zien komen :s

en 300.000 euro wtf? tis kope, dus nie bouwe? gaat ge een villa met 8 slaapkamers kope mssn :s

mssn beter emt uw voeten op de grond blijven en een deftig huis zoeken voor 150.000 euro ofzo;s

In de kuip van Gent is 300.000 euro nochtans geen ruim bedrag hoor. Je mag dan al heel blij zijn met drie slaapkamers!

En overal is het de laatste jaren enorm duur geworden om te kopen (met stijgingen van 15% op jaarbasis). In de States stabiliseert de woningenmarkt omdat we afstevenen op een zachte landing (economie). Hier blijft het probleem dat we met te veel op te weinig oppervlakte leven, maar wellicht zijn de grootste stijgingen achter de rug. In mijn ogen een slecht moment om te kopen.

russian

Legacy Member
virtualdude zei:
huren is eeuwig lenen niet.
En dat is de hoofdreden die huren zo DUUR maakt.

Tijdens dat je werkt maakt het msh weinig verschil uit maar wanneer je op pensioen gaat daalt je loon drastisch en zit je eigenlijk met niks.

Het is eeuwig lenen maar zonder interest.

virtualdude

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Het is eeuwig lenen maar zonder interest.

eeuwig >>>>>> tijdelijk

een traditionele lening van 25 jaar is tegenwoordig met verlengde leefperiode niks.
25 jaar lenen is zwaar minder dan 60 tot 80 jaar huren.

Het verschil aan nettolast van huren en lenen per maand is bijna gelijk. Dus die extra jaren zijn gwn erbovenop.

LSDsmurf

Legacy Member
en 300.000 euro wtf? tis kope, dus nie bouwe? gaat ge een villa met 8 slaapkamers kope mssn

mssn beter emt uw voeten op de grond blijven en een deftig huis zoeken voor 150.000 euro ofzo;s
Het hangt natuurlijk af van wat je wilt maar voor 150 000EUR koop je misschien een appartement, een rijwoning of een kleine halfopen woning met een klein tuintje.

300 000EUR voor een huis is echt niet zoveel als je een open bebouwing wilt met een lapje tuin erbij.


Edit: Zoals virtualdude zei hangt de prijs ook wat af van de regio en de staat van het pand. Ook de ligging speelt een rol, een huis vlak naast een spoorweg bijvoorbeeld is direct een pak minder waard.

virtualdude

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Het hangt natuurlijk af van wat je wilt maar voor 150 000EUR koop je misschien een appartement, een rijwoning of een kleine halfopen woning met een klein tuintje.

300 000EUR voor een huis is echt niet zoveel als je een open bebouwing wilt met een lapje tuin erbij.

alles hangt af van de regio en/of de staat van het pand.
Maar er zijn regio's waar je voor 250K met moeite een rijhuis hebt

als reactie op die quote waar lsdsmurf op reageert
We leven niet meer in de jaren '80 waar een huis 80K kost é.
Huis van m'n pa kost nu >250K en werd destijds gekocht voor 80K
En het is maar een bungalow op 1200m² grond

Die grond alleen al kost nu hier in de regio ongeveer 250 € /m²

Emerxill

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
300.000€ in uw zak hébben is zot :p lenen doet ge ni omdat ge het geld hebt e :D
Ge zou zot zijn, zeker een jaar geleden, moest ge 300K op uw rekening hebben en niet te lenen om een huis te kopen ;)

Spliffsnatcher

Legacy Member
Men gaat hier in belgie vanuit dat open bebouwing met tuin de standaard is. Dat is NIET zo he. Belgie is nog vrij goedkoop als het op een huis aankomt. Vergelijk maar met de omringende landen.

Beetje met de voeten op de grond komen kan soms wel nodig zijn.

Blackstone

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
De prijzen gaan in de komende 5 jaar toch dalen hoor
Ahja? Waarom dan wel?
(niet sarcastisch bedoelt ofzo; ben gewoon nieuwsgierig want eerlijk gezegd geloof ik daar nix van :) )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan