Archief - Het kot-topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hellrabbit

Legacy Member
sudden_striker zei:
peda heeft meestal een strenger beleid, je mag niet lang of helemaal niet uitgaan, laat staan dronken terugkomen.. en nog van deze toffe regels..
Toch wa ik hoorde..

Dan toch nie op groenveld :p

na een zeker uur gaan de deuren wel dicht, maar we hebben ne sleutel voor iets he :p

precies of ze ook het doen en laten gaan controleren van 320 studenten

Mahatma

Legacy Member
sudden_striker zei:
peda heeft meestal een strenger beleid, je mag niet lang of helemaal niet uitgaan, laat staan dronken terugkomen.. en nog van deze toffe regels..
Toch wa ik hoorde..

Vroeger misschien, toen dat er nog nonnekes en paters genoeg waren om concierge te spelen. Dat is allang verleden tijd hoor, al zijn er nog wel een paar koten van christelijke gemeenschappen waar er een streng beleid is inzake uitgaan denk ik.

ikbenslim

Legacy Member
GhO$T zei:
Tja je moet natuurlijk altijd geluk hebben met waar je terecht komt (krot of geen krot, schandalige prijzen of niet) maar ik denk dat 330 voor ne studio in die omgeving krap zal zijn (toch als je dat wil met kosten/internet/... inclu) maar goed er kunnen er misschien wel zo'n studio's tussen zitten als je het geluk hebt van erop te komen, heb daar ook niet echt naar gezocht.

Waar ik gezocht heb is centrum = Kazernenstraat, Karel van Hultem, Laurent Delvaux, Jacob Jordaensstr. , ...
en net buiten de ring = hetgeen dat aan de andere kant van de Charles de Kerchovelaan, Ijzerlaan ligt.

Mijn contract is ondertussen getekend na 2e zoektocht, ligt redelijk ideaal 10 minute van't schwillen blijven in't centrum maar dan toch liever een groter mooier kot en 2 minuutjes rijden tot het centrum.

Twas wel al goe druk in Gent dus kzou die zoektocht geen weken meer uitstellen, vantweekend zal het daar serieus vol lopen denk ik.

ool en kleine 5 van overpoort/st. Pietersplein omgeving.
Had misschien
Idd kosten van electriciteit, gas, water zijn dikwijls rond de 25-40€ dus dat is iets waar u ouders toch zeker zouden mogen voor opdraaien, als ge thuis leeft hebben ze die ook (mss niet in zo'n hoge mate, maja tis het principe dat telt :p )


Ahja, dus dan zou ik beter in de buurt van de Ledeganck gaan zoeken ipv ronde het St. Pietersplein?
Maakt mij in feite niet zoveel uit, zat dit jaar meer in de Ledeganck dan in Blandijn en Hoveniersberg.
Al is dit volgend jaar wrs wel anders...
Kheb zo al wa mailkes gestuurd naar koteigenaars vanop kotatgent.be, en kga daarbij voor volgende week ne keer wa afspraken maken voor te bekijken denk ik.

Psychodweep

Legacy Member
In Home Bertha zijn er wel luxestudio's van 25 m² met eigen badkamer, douche en wc en keuken.
Kost echt niet veel (afhankelijk van je inkomen), bij een normaal inkomen betaal je ong 250 EUR maand kosten inclu.
Maar probleem is wel dat je voltijds moet ingeschreven zijn bij Ugent (niet hogent) en dat de wachtlijst heel lang is, en dat je bijna geen kans maakt tenzij je arm bent (bijv. enkel ma die werkt en veel kinderen moet onderhouden) of van het OCMW leeft.

Genious

Legacy Member
Psychodweep zei:
In Home Bertha zijn er wel luxestudio's van 25 m² met eigen badkamer, douche en wc en keuken.
Kost echt niet veel (afhankelijk van je inkomen), bij een normaal inkomen betaal je ong 250 EUR maand kosten inclu.
Maar probleem is wel dat je voltijds moet ingeschreven zijn bij Ugent (niet hogent) en dat de wachtlijst heel lang is, en dat je bijna geen kans maakt tenzij je arm bent (bijv. enkel ma die werkt en veel kinderen moet onderhouden) of van het OCMW leeft.

Dat klinkt grappig, hoe armer ge zijt, hoe meer kans ge maakt op de meer luxeuze 'kamers' (nou ja, studio dus) :D
Zou iedereen gelijk niet een beter principe zijn geweest?
Maar ja, laat maar, dat is zeker niet relevant...

Lacuna

Legacy Member
sudden_striker zei:
peda heeft meestal een strenger beleid, je mag niet lang of helemaal niet uitgaan, laat staan dronken terugkomen.. en nog van deze toffe regels..
Toch wa ik hoorde..
Lol, ik zit al 5 jaar op peda (Hogeschool Gent) en daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Misschien dat het er10 jaar geleden zo aan toe ging, maar nu niet meer hoor. :p

GhO$T

Legacy Member
ikbenslim zei:
Ahja, dus dan zou ik beter in de buurt van de Ledeganck gaan zoeken ipv ronde het St. Pietersplein?
Maakt mij in feite niet zoveel uit, zat dit jaar meer in de Ledeganck dan in Blandijn en Hoveniersberg.
Al is dit volgend jaar wrs wel anders...
Kheb zo al wa mailkes gestuurd naar koteigenaars vanop kotatgent.be, en kga daarbij voor volgende week ne keer wa afspraken maken voor te bekijken denk ik.
Ledeganck is misschien wel nog een idee, is ook vlakbij overpoort-st. pieters en ken er daar toch ook die een deftig kot hebben voor een schappelijke prijs.

Over die peda's, zou ik toch niet graag zitten hoor, weet natuurlijk niet als het overal hetzelfde is maar ben vorig jaar 1x in eentje van de ugent geweest (ergens in zijstraat van overpoort) en die kamers waren echt te klein en de muren precies van papier, uwe gebuur moet nog maar een scheet laten en ge hebt het gehoord waarschijnlijk, en als je rekent dat je meestal 4 direct aanpalende buren hebt... nee danku :unsure:

dirk27

Legacy Member
Genious zei:
Zou iedereen gelijk niet een beter principe zijn geweest?
Maar ja, laat maar, dat is zeker niet relevant...

Nee, want die mensen hebben lager inkomen en kunnen niet zo gemakkelijk een kot betalen op de particuliere markt.
Stel dat je geen pa overleden is en je ma verdient 1000 EUR/maand en nog enkele euros erbij kinderbijslag. Daarmee moet ze huur, auto, verzekering, elektriek, gas, water, eten betalen + nog es 250 EUR voor uw kot en nog wa geld meegeven voor u om te eten. Denk dat het toch niet zo gemakkelijk is om rond te komen. Er zal nie veel overblijven voor ontspanning en/of kledij etc.

Mensen die meer verdienen, betalen ook meer belasting. Op dat vlak is onze samenleving solidair.

Nou ja, daar gaat deze topic niet over. Dus back on topic over de koten.
Mijn mening over peda's (in gent: Astrid en Vesalius) is dat ze heel erg klein zijn en dat het gevangenisgevoel nogal overheerst. Verder moet je ook geluk hebben op welk verdiep je komt, want de sfeer is niet overal even goed. De eerstejaars zijn meestal meer open, de wat oudere minder.
En over die strenge regels, zoals al werd gezegd, zo strikt zijn ze niet meer.

Genious

Legacy Member
dirk27 zei:
Nee, want die mensen hebben lager inkomen en kunnen niet zo gemakkelijk een kot betalen op de particuliere markt.
Stel dat je geen pa overleden is en je ma verdient 1000 EUR/maand en nog enkele euros erbij kinderbijslag. Daarmee moet ze huur, auto, verzekering, elektriek, gas, water, eten betalen + nog es 250 EUR voor uw kot en nog wa geld meegeven voor u om te eten. Denk dat het toch niet zo gemakkelijk is om rond te komen. Er zal nie veel overblijven voor ontspanning en/of kledij etc.

Mensen die meer verdienen, betalen ook meer belasting. Op dat vlak is onze samenleving solidair.

Nou ja, daar gaat deze topic niet over. Dus back on topic over de koten.
Mijn mening over peda's (in gent: Astrid en Vesalius) is dat ze heel erg klein zijn en dat het gevangenisgevoel nogal overheerst. Verder moet je ook geluk hebben op welk verdiep je komt, want de sfeer is niet overal even goed. De eerstejaars zijn meestal meer open, de wat oudere minder.
En over die strenge regels, zoals al werd gezegd, zo strikt zijn ze niet meer.

Ge hebt me denk ik verkeerd begrepen, ik had het over de kans op een studio in de peda.
Dat de kans op een plaats in een peda in het algemeen groter is voor de minderbedeelden, dat vind ik normaal hoor. ;)

ikbenslim

Legacy Member
Groot tekort aan goedkope studentenkamers

De universitaire residenties in de grote universiteitssteden kampen met een groot tekort aan goedkope kamers. Zowel in Gent, Leuven als Brussel zijn er lange wachtlijsten voor het volgende academiejaar. De studenten worden noodgedwongen doorverwezen naar de privémarkt, waar kamers vaak dubbel zo duur zijn.

De woonsituatie in de Vlaamse studentensteden is problematisch. Studenten die het moeilijk hebben om een kot te betalen, kunnen normaal gezien een beroep doen op universitaire voorzieningen, maar de wachtlijsten voor een kamer zijn erg lang. "We hebben momenteel zo'n 412 mensen op een wachtlijst staan", zegt Rita Poppe, verantwoordelijke van de dienst Huisvesting van de Universiteit Gent. "We hebben een aanbod van ongeveer 1.400 kamers en 191 studio's, maar die zijn allemaal volzet.'

Nathalie Geeraerts, ook van de Gentse dienst Huisvesting, bevestigt de trend. "De aanvragen voor de universitaire residenties blijven binnenstromen. Het is echt ongelooflijk. Vooral de huurprijs van de kamers steekt de mensen de ogen uit. De kamers zijn veeleer klein, maar de prijzen zijn zeer laag in vergelijking met de private markt. Voor een kamer van 9 tot 12 vierkante meter betaal je, afhankelijk van het inkomen van je ouders, van 109 tot 168 euro. Daarin zijn alle kosten, ook internet, inbegrepen."

Voor Leuven is de situatie gelijkaardig. Hoewel er zo'n 4.000 kamers beschikbaar zijn, kampt de universiteit met een tekort. "Het volgende academiejaar zullen zo'n 500 tot 1.000 mensen op de wachtlijst staan', vertelt Claude Seyns van de dienst Huisvesting van de Katholieke Universiteit Leuven.

"Vooral eerstejaars willen heel graag in een universitaire residentie wonen. Ze leven daar met tien tot twaalf studenten tezamen en leren zo heel wat mensen kennen. Uiteraard zorgt ook de lage kostprijs ervoor dat de kamers in trek zijn."

ze moeten er maar vroeger bij zijn he :evil:
Nee, serieus, is natuurlijk wel spijtig voor de mensen die geen kot bij prive-personen kunnen betalen. Ze zouden nog strenger moeten zijn bij de toewijzing, enkel de echt arme mensen krijgen kamer van den unief, anderen moeten allemaal maar bij particulieren gaan...
Het is trouwens best mogelijk om een eerlijke geprijsd kot te vinden, als je er maar vroeg genoeg bij bent, toen ik begin juli op zoek was, zag ik verschillende mooie koten tegen goeie prijs in gent, was alleen op zoek naar een studio :doc:

Blackstone

Legacy Member
Zeggen dat er een 'groot tekort is aan goedkope studentenkamers' is maar een idiote uitspraak imo. Bouwen ze dit jaar 10.000 kamers bij, dan staan er volgend jaar nog steeds een hoop mensen op een wachtlijst om de eenvoudige reden dat zowat iedereen zo goedkoop mogelijk op kot wilt.

Overigens verwacht men in Leuven dat er het komende academiejaar ongezien veel koten leeg gaan blijven, dus een tekort is er zeker niet.

ikbenslim

Legacy Member
heeft iedereen hier trouwens al z'n kot gevonden? Of zijn er nog late beslissers aanwezig hier die nu mss wel in moeilijkheden zitten om iets deftig te vinden...
vooral in Gent dan, want daar zijn naar het schijnt weinig koten te vinden.

Massis

Legacy Member
ik ben gisteren gaan zien voor een kot in Diepenbeek

had er naar een aantal gebeld:

1tje van 21/23m² van 168€ (internet niet inbegrepen)=> volzet
1tje van 20m² voor 200€ ALLES ingebrepen => volzet sinds 15 mei

en nog ene paar kleinere gebeld

uiteindelijk is het kot alfabed in diepenbeek geworden, kamers van 12m², alles inbegrepen voor 198€, supertoffe kotbaas, toffe sfeer op kot, groot verwarmd terras achter
en leuke extra: grote jaccuzzi achter :D (voor 6 personen)

heb direct optie genomen, pa gaat in de loop van volgende week 't contract gaan tekenen

ik ben overigens geen late beslisser, ouders hadden gezegd eerst een jaar van thuis uit te gaan (wat'k gedaan heb dan ook), en dan mocht ik misschien, na veel gediscussieer heb'k ze toch zover gekregen vorige week...

KULeest

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Dan toch nie op groenveld :p

na een zeker uur gaan de deuren wel dicht, maar we hebben ne sleutel voor iets he :p

precies of ze ook het doen en laten gaan controleren van 320 studenten

lol, in blok 2 kunt ge gewoon binnen en buitenwandelen langs den nooduitgang, om 4 uur snachts komt group4 security gewoon is controlere

ikbenslim

Legacy Member
Dees zei:
In Gent zijn er overigens nog massa's koten te huur ze:)


bwa, kweet toch nie ze, kheb zo eens rondgekeken voor de fun, een kot zoals ik vorige maand gevonden heb, ruime studio onder de 300 euries aan st. pieterplein, zie ik nu nergens meer vrij zijn hoor :)

Hellrabbit

Legacy Member
KULeest zei:
lol, in blok 2 kunt ge gewoon binnen en buitenwandelen langs den nooduitgang, om 4 uur snachts komt group4 security gewoon is controlere

Mja, waarom nooduitgang gebruiken als ge gewoon ne sleutel hebt om de deur open te doen? :p

metaphore

Legacy Member
waarom ben ik nog nooit op u kot geweest eigelijk?
der is verdorie een heel jaar voorbij en nooit hebt gij een feestje gegeven :cry:

kwil eigelijk wel eens weten wat voor kot gij hebt

Psychodweep

Legacy Member
ikbenslim zei:
bwa, kweet toch nie ze, kheb zo eens rondgekeken voor de fun, een kot zoals ik vorige maand gevonden heb, ruime studio onder de 300 euries aan st. pieterplein, zie ik nu nergens meer vrij zijn hoor :)

Als ik zo kijk in m'n straat en beetje overal in gent rondfiets, zie ik nog heel wat bordjes van "te huur." K heb nog gisteren met m'n kotbazin gepraat en ze zei dat er nog niemand is komen kijken voor kot.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan