Archief - Het kot-topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Project Loony

Legacy Member
Ulixes zei:
Ik volg rechten, en heb voortdurend les in PDS en MTC, da's gewoon de Lintsstraat uit en het park door. Jean Monnet en Max Weber liggen evenmin veraf. Enkel de Valk ligt nogal afgelegen, alhoewel: aan PDS de trappen af, A. Smetsplein oversteken en je bent er al. M'n vorige kot lag helemaal op het einde van de Tiensestraat, bij de ring: dat was wel een stuk verder :p
True, in dat geval zit je nu wel beter. ^^ Edoch, ik blijf het redelijk ver vinden, vooral naar het centrum is het toch al een aantal minuutjes fietsen, te voet ben je al een kwartier onderweg naar de Oude Markt, en dan moet je doorstappen. :p

Ulixes zei:
Edit: nog een pluspunt is dat er vlakbij in de vesaliusstraat een bus stopt die naar het station rijdt. Want ja, ik ben lui :cool:
Heerlijk toch, die busstops aan het eind van de straat. :p Zal ik missen volgend jaar. ;_;

Ulixes zei:
Ik vind van niet. Ik ben geen luxepaard maar ik ben toch van oordeel dat de plaats waar ik zoveel tijd doorbreng "in orde" mag zijn. Ouwe meubels stralen imo een droevige sfeer uit. Sommige kotbazen zijn trouwens echte vrekken: ofwel laten ze hun meubels dertig jaar staan, ofwel geven ze je lelijke rommel, zoals metalen rekken die een normaal mens enkel in z'n garage of kelder gebruikt...
Kotbazen zijn doorgaans vrekken. :p Nuja, 'in orde'... Oude meubels kunnen juist iets 'retro' hebben, in plaats van er droevig uit te zien. Daarbij, je zit niet op kot voor de fun, vind ik altijd. En je kan er zelf iets aan doen door niet te veel op kot te moeten zijn... :p Dat van die metalen rekken enzo zou inderdaad wel beter moeten kunnen.

Mijn vriendin gaat dit jaar op kot in een kamer met een duplex die enkele jaren terug door een student zelf ineengetimmerd is. Stevig ding, maar zonder enige beveiliging en met een wankel trapladdertje en zelfs ongeschuurde balken... Als je daar niet oppast breek je je nek, en ze heeft al last van haar rug. Ik heb het haar nog afgeraden, maarja, eenmaal het in een vrouw haar hoofd zit... ^^

Op zo'n zaken moet je dus wel attent voor zijn als je een kot gaat zoeken.

Ulixes zei:
En wat hygiëne/comfort betreft: ik heb geleerd uit dat eerste jaar op kot. De keuken was er vies, we hadden slechts twee kookplaten op gas, geen warm water op de kamer, enorm debietverlies in de douche als iemand elders water nam, de verf in de douche die afbladderde ... Nuja, m'n kamer zelf was wel heel proper en ruim, er hing ook geen vies luchtje zoals dat in vele huizen wel het geval is. Wat dat betreft kon ik niet klagen, maar er waren zeker genoeg andere minpunten: geen deftige sloten op de deuren (ik vind het niet kunnen dat ik bij m'n buurman binnenkan en vice versa), geen internet (moest je zelf regelen met UPC), slechts twee stopcontacten, niet eens geaard nota bene :crazy:
Mm, dan had je waarschijnlijk toch een slecht kot. De meeste koten voldoen echt wel aan de normen, zeker degene die op Kotwijs staan.

Deefees

Legacy Member
ikbenslim zei:
inderdaad wel vree goe voor die prijs, waar zit je ergens?
Want ik heb ongeveer gelijkaardig kot voor 30 euri meer maar wel aan het st.pieters plein, dus de duurste coté
in een zijstraatje van de ijzerlaan (die grote dubbele straat), nogal dicht bij alles (unief, station, overpoort, citadel :p etc), alles op minder dan een km.

russian

Legacy Member
Er zijn inderdaad nog vrij veel koten vrij in Gent (aan de bordjes te zien). Onlangs stond het ook in De Morgen; koten verliezen terrein en worden ingeruild voor studio's (studenten worden kieskeuriger, ouders rijker).

MilM

Legacy Member
Dunno hoe het zit met die homes.
Ik heb in mijn eerste jaar ook eens gekeken voor een home (bertha) en iedereen kon idd een aanvraag indienen.
Op basis van het loon van uw ouders, kostte zo een kot u dan meer of minder.
Of toch iets in diene aard.
Maar uiteindelijk nooit een aanvraag ingediend.

Nu zit ik aan het sint-pietersplein.
480 euro/maand voor ruime duplex studio. (alle kosten inbegrepen en internet en tv distributie)

Mijn vorig kot was 400 euro/maand, maar was een stuk kleiner en geen internet (heb zelf telenet laten leggen en we betaalden dus nog rechtreeks een abonnement aan telenet maandelijks)

Feignasse

Legacy Member
Project Loony zei:
True, in dat geval zit je nu wel beter. ^^ Edoch, ik blijf het redelijk ver vinden, vooral naar het centrum is het toch al een aantal minuutjes fietsen, te voet ben je al een kwartier onderweg naar de Oude Markt, en dan moet je doorstappen. :p
Da's ook een voordeel, dat je niet midden in het gedruis zit. De Oude Markt zegt me trouwens weinig, ik zoek meestal andere oorden op. Enneuh, tien minuten fietsen tot het centrum? Ik denk het niet, op tien minuten liep ik de Tiensestraat door, van aan het Hooverplein tot de ring.

Daarbij, je zit niet op kot voor de fun, vind ik altijd.
Nee inderdaad, daarom dat je kot er best leuk uit mag zien :p

Mm, dan had je waarschijnlijk toch een slecht kot. De meeste koten voldoen echt wel aan de normen, zeker degene die op Kotwijs staan.
Nee, eigenlijk viel dat kot nog best mee, zeker in vergelijking met de koten die ik tijdens m'n zoektocht heb gezien (allemaal gevonden via kotwijs btw). Het sanitair en de keuken waren verouderd en niet al te proper, maar de kamers en het gebouw zelf waren heel degelijk. Ik heb dat kot toen (te snel) gekozen omdat mensen die ik kende daar ook al hadden getekend.

Genious

Legacy Member
Asserti zei:
idd, er zijn veel zelfstandigen die goed verdienen, maar die dan toch op peda kunnen gaan door een of andere regeling. Ik weet het fijne er niet precies van, maar ne maat van mij zijn ouders hebben een sjiek restaurant, die kunnen met gemak een kot betalen en toch heeft die zoon geprobeert voor op peda te gaan. Ik weet nu wel niet meer of het hem gelukt is of niet.

Ik denk dat je niet goed beseft wat zelfstandige zijn wel allemaal inhoudt.
Maar ik neem het u niet kwalijk hoor, ge zijt niet de enigsten, verre van.

Maar laat me 1 iets zeggen: hoe mooi de zaak is, hoe duur de prijzen zijn, dat zegt allemaal NIETS over hoe goed die zelfstandige verdient.

En die aparte regeling voor zelfstandigen klopt ook niet, het verschil tussen een werknemer en zelfstandige in de procedure is naar wanneer ze kijken:
- bij een werknemer kijkt men naar het laatste loonstrookje
- bij een zelfstandige berekent men het inkomen op basis van de aangift in 2004 (dat is dan fiscaal jaar 2005), omdat een zelfstandige nu eenmaal geen vast loon heeft en dat zijn de meest recente, beschikbare cijfers.

Maar die zelfstandige moet even weinig verdienen als een gewone werknemer opdat hij zijn kind binnen zou krijgen op een peda.


Zelfstandige zijn is voor de meesten echt geen pretje hoor, je draagt veel meer verantwoordelijkheid, zonder dat dat altijd samen gaat met een beter inkomen. Het sociaal vangnet is veel kleiner en toch dragen wij mee af voor dezelfde sociale zekerheid.
Ik moet altijd kotsen als die vakbonden bezig zijn dat ze opkomen voor 'de werkende mens' als er weer eens een maatregel werknemers treft, maar intussen kan het hen geen barst schelen wat er met zelfstandigen gebeurt.
Mijn ouders werken ook van 's ochtends tot 's avonds hoor.
(ok sorry, dat laatste was niet tegen u, maar soms moet het er uit)

Dennoman

Legacy Member
Njah, ik heb dus besloten om mijn kot te houden. Het is vrij klein, maar de prijs is super en het is gewoon een heel proper gebouw. Ik zit in de Maria-Theresiastraat, dus de voordelen zijn heel frappant:
- Enorm dichtbij het station
- Ditto de lesgebouwen (ik volg Sinologie, dus talenstudie, en zit vlakbij de fac Letteren, het CLT en ook andere mogelijke lesgebouwen liggen niet veraf). Buiten de 2 eerder genoemde gebouwen had ik vaak les in De Valk, het Maria-Theresiacollege en daarvoor ook in Auditorium Jean Monnet. Liggen allemaal redelijk dichtbij. Volgend jaar zal ik naar 't schijnt ook les hebben in de centrale bib, da's ook lekker dichtbij (Ladeuzeplein, is Blijde Inkomststraat indraaien en dan 200 meter rechtdoor :))

ikbenslim

Legacy Member
Genious zei:
Ik denk dat je niet goed beseft wat zelfstandige zijn wel allemaal inhoudt.
Maar ik neem het u niet kwalijk hoor, ge zijt niet de enigsten, verre van.

Maar laat me 1 iets zeggen: hoe mooi de zaak is, hoe duur de prijzen zijn, dat zegt allemaal NIETS over hoe goed die zelfstandige verdient.

En die aparte regeling voor zelfstandigen klopt ook niet, het verschil tussen een werknemer en zelfstandige in de procedure is naar wanneer ze kijken:
- bij een werknemer kijkt men naar het laatste loonstrookje
- bij een zelfstandige berekent men het inkomen op basis van de aangift in 2004 (dat is dan fiscaal jaar 2005), omdat een zelfstandige nu eenmaal geen vast loon heeft en dat zijn de meest recente, beschikbare cijfers.

Maar die zelfstandige moet even weinig verdienen als een gewone werknemer opdat hij zijn kind binnen zou krijgen op een peda.


Zelfstandige zijn is voor de meesten echt geen pretje hoor, je draagt veel meer verantwoordelijkheid, zonder dat dat altijd samen gaat met een beter inkomen. Het sociaal vangnet is veel kleiner en toch dragen wij mee af voor dezelfde sociale zekerheid.
Ik moet altijd kotsen als die vakbonden bezig zijn dat ze opkomen voor 'de werkende mens' als er weer eens een maatregel werknemers treft, maar intussen kan het hen geen barst schelen wat er met zelfstandigen gebeurt.
Mijn ouders werken ook van 's ochtends tot 's avonds hoor.
(ok sorry, dat laatste was niet tegen u, maar soms moet het er uit)

We moeten nu ook niet hypocriet gaan doen he, m'n vader is jarenlang zelfstandig geweest, dus ik weet waarover ik praat...
Hetgeen een zelfstandige op een jaar heeft verdiend komt bij lange niet overeen met wat er op z'n aangifte staat he, dat weet jij ook ;)
Anders zaten alle zelfstandigen nu op de rand van het afgrond :)
Daardoor kunnen ze ook met gemak in zo een peda binnen raken he, op papier hebben ze weinig geld verdiend, maar dan houden we geen rekening met "het-niet-zo-witte" geld :D

Ik merk genoeg aan de uitgaven van ons gezin wanneer m'n vader z'n zelfstandig bedrijf heeft stopgezet en enkel nog in loonverband ging werken :)

Het is natuurlijk wel een hondenleven, zelfstandige zijn, dé reden waarom m'n vader stopte

killgore

Legacy Member
sudden_striker zei:
in een zijstraatje van de ijzerlaan (die grote dubbele straat), nogal dicht bij alles (unief, station, overpoort, citadel :p etc), alles op minder dan een km.
das idd wel sjiek :).

Ik heb er eentje in zomerstraat (asge van overpoort komt nog voorbij ledeganck).

235€, alles inbegrepen, ook elektriciteit, internet (telenet lijn), ... .
kot van 16 m², gedeelde wc & douche (4 of 5 koten daar).

Kan beter natuurlijk, ma ik vond het voor die prijs vre deftig :) + kzit ook nie te ver van alles (met fiets sta ek op 5 mins of minder aan men faculteit).

Genious

Legacy Member
ikbenslim zei:
We moeten nu ook niet hypocriet gaan doen he, m'n vader is jarenlang zelfstandig geweest, dus ik weet waarover ik praat...
Hetgeen een zelfstandige op een jaar heeft verdiend komt bij lange niet overeen met wat er op z'n aangifte staat he, dat weet jij ook ;)
Anders zaten alle zelfstandigen nu op de rand van het afgrond :)
Daardoor kunnen ze ook met gemak in zo een peda binnen raken he, op papier hebben ze weinig geld verdiend, maar dan houden we geen rekening met "het-niet-zo-witte" geld :D

Ik merk genoeg aan de uitgaven van ons gezin wanneer m'n vader z'n zelfstandig bedrijf heeft stopgezet en enkel nog in loonverband ging werken :)

Het is natuurlijk wel een hondenleven, zelfstandige zijn, dé reden waarom m'n vader stopte


als ge een bakker ofzo hebt misschien, maar iedereen betaalt tegenwoordig met die betaalkaarten, zeker voor de grotere bedragen (en aangezien wij luxe-artikelen vekopen...). Dan kan je enkel maar met wit geld handelen. (dat denk ik toch, ik houd me niet bezig met de financiën van de zaak en al dat zwart-wit gedoe)

overigens, als je zegt dat ze anders op de rand van de afgrond staan, dan is dat wel een erge situatie.

Sprinkle Genie

Legacy Member
En denk dan eens aan alle persoonlijke uitgaven die bestempeld worden als onkosten, relatiegeschenken, lichte vrachtwagens en dergelijke meer? Hell, bij mijn ex hadden ze zelfs den hond ingeschreven als bewakingsmateriaal. En nen andere dat ik ken slaapt in kartonnen dozen voor transport (bedden dus).

Ik klaag het niet aan he, want het biedt zeker ni enkel voordelen, al dat 'gezelfstandig'.

viewer

Legacy Member
Genious zei:
.

En die aparte regeling voor zelfstandigen klopt ook niet, het verschil tussen een werknemer en zelfstandige in de procedure is naar wanneer ze kijken:
- bij een werknemer kijkt men naar het laatste loonstrookje
- bij een zelfstandige berekent men het inkomen op basis van de aangift in 2004 (dat is dan fiscaal jaar 2005), omdat een zelfstandige nu eenmaal geen vast loon heeft en dat zijn de meest recente, beschikbare cijfers.


Ik ben het met uw eens over zelfstandigen, maar dit klopt toch niet hoor. Mijn ouders zijn geen van beiden zelfstandige, en toch moesten zij een kopie van hun belastingsbrief van vorig jaar binnenleveren (om in te schrijven bij die peda).

russian

Legacy Member
Sprinkle Genie zei:
En denk dan eens aan alle persoonlijke uitgaven die bestempeld worden als onkosten, relatiegeschenken, lichte vrachtwagens en dergelijke meer? Hell, bij mijn ex hadden ze zelfs den hond ingeschreven als bewakingsmateriaal. En nen andere dat ik ken slaapt in kartonnen dozen voor transport (bedden dus).

Ik klaag het niet aan he, want het biedt zeker ni enkel voordelen, al dat 'gezelfstandig'.

Of tandartsen die een oude praktijkstoel in hun woning zetten, en hun woning dan inbrengen als praktijkruimte naast hun echte praktijkruimte.

In de praktijk zijn er grosso modo twee soorten zelfstandigen; de modale zelfstandigen die worden uitgezogen, en de rijkere zelfstandigen die bedriegen dat het niet meer schoon is (nuja; belastingontduiking is dan ook een Belgische sport geworden).

ikbenslim

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Of tandartsen die een oude praktijkstoel in hun woning zetten, en hun woning dan inbrengen als praktijkruimte naast hun echte praktijkruimte.

In de praktijk zijn er grosso modo twee soorten zelfstandigen; de modale zelfstandigen die worden uitgezogen, en de rijkere zelfstandigen die bedriegen dat het niet meer schoon is (nuja; belastingontduiking is dan ook een Belgische sport geworden).

de modale zelfstandigen die worden uitgezogen?? :rofl:
Geloof mij maar als ik zeg dat in belgie "de modale zelfstandige" diegene is die de belastingen ontduikt. De minderheid is eerlijk, omdat ze niet anders kunnen ;)

Dieleman_F

Legacy Member
:rofl:
ik werkte vorige week aan de kassa in een winkel en was er daar zo'n zelfstandige die een factuur wou, het probleem was dat hij ook een speelgoedtractortje meehad voor zijn zoontje ofzo, hij was dan zo heel aan het kijken of dat ging opvallen op de factuur, hopend dat speelgoed niet vermeld ging staan erop :p

hilarisch :rofl:

Ether

Legacy Member
killgore zei:
das idd wel sjiek :).

Ik heb er eentje in zomerstraat (asge van overpoort komt nog voorbij ledeganck).

235€, alles inbegrepen, ook elektriciteit, internet (telenet lijn), ... .
kot van 16 m², gedeelde wc & douche (4 of 5 koten daar).

Kan beter natuurlijk, ma ik vond het voor die prijs vre deftig :) + kzit ook nie te ver van alles (met fiets sta ek op 5 mins of minder aan men faculteit).



Je moet wel iedere dag da stuk omhoog fietsen e ter hoogt van de ledeganck, da vinnek toch maar een beu stuk :p (khad vorig jaar af en toe les in de sterre, vandaar)

Bontus

Legacy Member
volgend jaar nen TV op kot, elken avond Canvas kijken :)
samen met men senseo, douche, en laptop een zoveelste luxeaanwinst

Genious

Legacy Member
viewer zei:
Ik ben het met uw eens over zelfstandigen, maar dit klopt toch niet hoor. Mijn ouders zijn geen van beiden zelfstandige, en toch moesten zij een kopie van hun belastingsbrief van vorig jaar binnenleveren (om in te schrijven bij die peda).

ok dan is het exact gelijk zelfs :)

en Sprinkle Genie: daar staat tegenover dat een bedrijf wel eens extralegale voordelen geeft, daar kijkt men ook niet naar hoor voor zover ik weet (waarom zouden ze het anders soms zo regelen)

aimless

Legacy Member
Ik zat voorigjaar op de justis lupsius straat maar vaak was ik niet op mijn kot.
Mijn vriendin zat waar Timmie nu zit op de mariath. straat en daar zat ik voornamelijk.

Voor het komende jaar heb ik bij familie een appartement kunnen regelen op het mercatorpad (dicht bij de vismarkt) totaal uit de richting van voorige keer maar tis meer dan de moeite waard en leuven is maar klein en ik ben nog op 10minutjes wandelen van mijn lessen en bib enzo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan