Archief - Het kot-topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KULeest

Legacy Member
KULeest zei:
lol, in blok 2 kunt ge gewoon binnen en buitenwandelen langs den nooduitgang, om 4 uur snachts komt group4 security gewoon is controlere

omdak ni op groenveld zit maar geregeld kom :p

Project Loony

Legacy Member
sudden_striker zei:
peda heeft meestal een strenger beleid, je mag niet lang of helemaal niet uitgaan, laat staan dronken terugkomen.. en nog van deze toffe regels..
Toch wa ik hoorde..
Dat hangt af van peda tot peda hoor. Ik spreek even over Leuven, omdat ik daar zit.

De studentenresidenties van de K.U.L. zijn doorgaans niet zo streng. Voorbeelden: Cité, Pius X, Johannes XXIII,... Daar kan je ongeveer doen wat je wil, zolang je het niet te bont maakt natuurlijk, maar dat geldt overal.

Justus Lipsius is hier een eerste grote uitzondering op, want daar zijn ze nogal streng. Nuja, het is daar dan ook niet gemaakt voor de standaard feestvierende student, met een eerste-zit slaagratio van 75%. :p En het Heilige Geest College is nog een graadje erger, daar zijn ze enorm streng. Nuja, je zit dan ook op kot met een legertje Afrikaanse leerlingen-priesters. :p

Voor de privé-peda's loopt het uiteen, zo is er Groenveld (niet streng), Regina Mundi (relatief streng), Thomas Morus (niet streng) en nog enkele anderen die me niet meteen te binnen schieten. Opus Dei heeft ook een peda in Leuven, maar ik denk niet dat je daarin geïnteresseerd zal zijn. :p (Die gekkerds doen aan zelfkastijding en nog meer van die leuke religieuze dingen.)

Genious

Legacy Member
Wat is dat toch met die slechte naam van peda's?
Ik begin volgend jaar aan de unief en zit in de peda Astrid (Gent dus)

ik heb eens dat algemeen reglement gelezen ivm de peda en daar staat niets echt onredelijks in imo.

en sudden_striker, er stond nu niets in over dronkenschap (of ik herinner het me niet omdat ik nooit dronken ben), maar als jij dronken terugkeert, dan wil dat zeggen dat je je schuldig maakt aan openbare dronkenschap en dat is zowiezo al bij wet verboden :D

Anneke²

Legacy Member
Kot/appartement in Leuven ^^;
Ik doe dat wel graag zo ... inrichten (alleen nog nieuwe PC vinden want deze sleep ik niet mee) ^^;

Dr_pimpie

Legacy Member
Project Loony zei:
Dat hangt af van peda tot peda hoor. Ik spreek even over Leuven, omdat ik daar zit.

De studentenresidenties van de K.U.L. zijn doorgaans niet zo streng. Voorbeelden: Cité, Pius X, Johannes XXIII,... Daar kan je ongeveer doen wat je wil, zolang je het niet te bont maakt natuurlijk, maar dat geldt overal.

Justus Lipsius is hier een eerste grote uitzondering op, want daar zijn ze nogal streng. Nuja, het is daar dan ook niet gemaakt voor de standaard feestvierende student, met een eerste-zit slaagratio van 75%. :p En het Heilige Geest College is nog een graadje erger, daar zijn ze enorm streng. Nuja, je zit dan ook op kot met een legertje Afrikaanse leerlingen-priesters. :p

Voor de privé-peda's loopt het uiteen, zo is er Groenveld (niet streng), Regina Mundi (relatief streng), Thomas Morus (niet streng) en nog enkele anderen die me niet meteen te binnen schieten. Opus Dei heeft ook een peda in Leuven, maar ik denk niet dat je daarin geïnteresseerd zal zijn. :p (Die gekkerds doen aan zelfkastijding en nog meer van die leuke religieuze dingen.)

heb op willem neve gezeten (volgend academiejaar privekot), daar mochte wij alles, tot gangvoetbal toe ... :p

Asserti

Legacy Member
ikbenslim zei:
ze moeten er maar vroeger bij zijn he :evil:
Nee, serieus, is natuurlijk wel spijtig voor de mensen die geen kot bij prive-personen kunnen betalen. Ze zouden nog strenger moeten zijn bij de toewijzing, enkel de echt arme mensen krijgen kamer van den unief, anderen moeten allemaal maar bij particulieren gaan...
Het is trouwens best mogelijk om een eerlijke geprijsd kot te vinden, als je er maar vroeg genoeg bij bent, toen ik begin juli op zoek was, zag ik verschillende mooie koten tegen goeie prijs in gent, was alleen op zoek naar een studio :doc:

idd, er zijn veel zelfstandigen die goed verdienen, maar die dan toch op peda kunnen gaan door een of andere regeling. Ik weet het fijne er niet precies van, maar ne maat van mij zijn ouders hebben een sjiek restaurant, die kunnen met gemak een kot betalen en toch heeft die zoon geprobeert voor op peda te gaan. Ik weet nu wel niet meer of het hem gelukt is of niet.

Timmie

Legacy Member
metaphore zei:
een studieo int centrum van leuven voor €300 is niet te vinden :sad:
Ik heb er een voor 280 :)
Bij het kruispunt van de maria-theresiastraat en tiensestraat (20m van de acco).

Quxan

Legacy Member
Asserti zei:
idd, er zijn veel zelfstandigen die goed verdienen, maar die dan toch op peda kunnen gaan door een of andere regeling. Ik weet het fijne er niet precies van, maar ne maat van mij zijn ouders hebben een sjiek restaurant, die kunnen met gemak een kot betalen en toch heeft die zoon geprobeert voor op peda te gaan. Ik weet nu wel niet meer of het hem gelukt is of niet.
:offtopic: waarom sleep je zelfstandigen erbij? 33% van zelfstandigen (in België) leeft in armoede...
Er zijn evengoed particulieren die goed verdienen en hun zoon/dochter op peda proberen te sturen.

Asserti

Legacy Member
Quxan zei:
:offtopic: waarom sleep je zelfstandigen erbij? 33% van zelfstandigen (in België) leeft in armoede...
Er zijn evengoed particulieren die goed verdienen en hun zoon/dochter op peda proberen te sturen.

omdat door die een of andere regeling zelfstandigen veel gemakkelijker binnenraken op peda, ook al verdienen ze genoeg. Er wordt gekeken naar een of ander bedrag dat de ouders verdienen per jaar. Particulieren die goed verdienen kunnen daar niet mee 'foefelen'. Daarvan kunnen ze meteen zien dat ze goed verdienen of niet.

Quxan

Legacy Member
Asserti zei:
omdat door die een of andere regeling zelfstandigen veel gemakkelijker binnenraken op peda, ook al verdienen ze genoeg. Er wordt gekeken naar een of ander bedrag dat de ouders verdienen per jaar. Particulieren die goed verdienen kunnen daar niet mee 'foefelen'. Daarvan kunnen ze meteen zien dat ze goed verdienen of niet.
Kheb dus nog nooit van zo'n regeling gehoord :-/

anyway als die regeling bestaat moet je als werknemer maar een zelfstandigenstatuut vragen: voor de werkgever is het interessanter en voor de werknemer dan blijkbaar dus ook :unsure:

|FuRiouS|

Legacy Member
sudden_striker zei:
peda heeft meestal een strenger beleid, je mag niet lang of helemaal niet uitgaan, laat staan dronken terugkomen.. en nog van deze toffe regels..
Toch wa ik hoorde..

Srry, kon het ni laten voor hire (nog maar eens) iets op te zeggen.
Zitop peda in Gent (Vesalius).
1. Wij mogen uitgaan wanneer en tot hoe laat wij willen ,we kunnen toch altijd binnen.
2. Den enigen "opvoeder" die er rondloopt is er voor 7 verdiepingen, en die kerel is lekker relaxed en zaagt eigenlijk nooit, tenzij al er echt TE veel lawaai is 's nachts.
3. Prijs van kot = 169 €/maand, kot is vrij klein (grote zetel (3 personen) + bed + bureau + kleine kast en het staat vol (+ kleine ruimte met kleerkast + lavabo).
Gedeelde douches en WC's op gang, goede keuken met grote diepvries, ruime TV zaal met supergrote Plasma TV. Alles inbegrepen (electriciteit/inet/...)

Om toch maar even reclame te maken voor het pedaleven eh ;)

Darkness

Legacy Member
mijn kot is eindelijk in orde, aan de burgemeesterstraat 18 ^^

nog iemand die daar zit ?

Sudden_D

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik begin me wel bewust te worden van een ander probleem...
als ik nu uitga in leuven, moet ik natuurlijk thuis zien te geraken, of ergens kunnen blijven slapen als ik niet op kot ga. Iemand daar ervaringen mee?


Als je op kot gaat in leuven, zit alles redelijk dicht bij de rechten, dus geen probleem! Ikzelf zit nog juist in het centrum van leuven, maar als je dat op het stadsplan bekijkt van leuven lijkt het of je MASSAS ver zit, edoch 7 minutjes te voet, en 2 met de fiets, dus gelijk waar je zit in leuven, als het maar in het centrum is, is dicht genoeg bij de faculteit en de aula's!

En als je niet op kot gaat, ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar er zijn er toch heel wat die pendelen.

Veel succes in je eerste jaar!

Deefees

Legacy Member
Mijn kot @ Gent voor 265 euro:

- 2 (grote!) kamers:

1 kamer waarin de keuken zich bevind, mooi ingebouwde keuken met een oven, frigo, alles wa ge wenst, in die keuken staat nog een tafel met drie stoelen en een grote kast (terwijl al genoeg keukenkasten zijn :crazy: )

Ander kamer bevat een dubbele hoogslaper, waaronder een bureau en eventueel tv kan, en ernaast kan nog met gemak een 3 persoonszetel

- Sanitair:

Grote badkamer met bad, die ik moet delen met 1 iemand.

Kortom, kvind da wel vree goe ;)

Feignasse

Legacy Member
Project Loony zei:
Voor een fatsoenlijk privékot in Leuven mag je over het algemeen al minstens 250€ rekenen, misschien met uitzondering van de verafgelegen locaties. (Het noorden en het oosten van Leuven, Heverlee-dorp.)

Dat is ook mijn ondervinding. Ik ben een drietal dagen op pad geweest en heb aanvankelijk veel koten in de prijsklasse 220 tot 250€ gezien. Op één enkele uitzondering na waren dat stuk voor stuk teleurstellingen: opkrullende linoleumvloeren, stinkende achterkamers, kamers waarin zonder enige "beschutting" een wc-pot was neergeplant :lol:, dakkoepels als enige ramen en dan heb ik het nog niet over de erbarmelijke staat van de gemeenschappelijke delen.

Uiteindelijk toch een degelijke kamer gevonden in de Lintsstraat, voor ongeveer 290€ per maand, alles inbegrepen. Ik heb 16m², parketvloer, nieuw meubilair, wastafel met warm en koud water en een grote velux, ook al zit ik niet helemaal onder het dak. Het gebouw zelf is een groot herenhuis, er zitten 10 studenten (incl me), er is een ruime overdekte fietsenstalling, een propere keuken waarin iedereen z'n eigen kast heeft (met slot) en als sanitair 2 wc's en één douche (eveneens modern en clean). Nu nog hopen dat de medebewoners meevallen :cool:

ikbenslim

Legacy Member
sudden_striker zei:
Mijn kot @ Gent voor 265 euro:

- 2 (grote!) kamers:

1 kamer waarin de keuken zich bevind, mooi ingebouwde keuken met een oven, frigo, alles wa ge wenst, in die keuken staat nog een tafel met drie stoelen en een grote kast (terwijl al genoeg keukenkasten zijn :crazy: )

Ander kamer bevat een dubbele hoogslaper, waaronder een bureau en eventueel tv kan, en ernaast kan nog met gemak een 3 persoonszetel

- Sanitair:

Grote badkamer met bad, die ik moet delen met 1 iemand.

Kortom, kvind da wel vree goe ;)

inderdaad wel vree goe voor die prijs, waar zit je ergens?
Want ik heb ongeveer gelijkaardig kot voor 30 euri meer maar wel aan het st.pieters plein, dus de duurste coté

Project Loony

Legacy Member
Ulixes zei:
Uiteindelijk toch een degelijke kamer gevonden in de Lintsstraat, voor ongeveer 290€ per maand, alles inbegrepen. Ik heb 16m², parketvloer, nieuw meubilair, wastafel met warm en koud water en een grote velux, ook al zit ik niet helemaal onder het dak. Het gebouw zelf is een groot herenhuis, er zitten 10 studenten (incl me), er is een ruime overdekte fietsenstalling, een propere keuken waarin iedereen z'n eigen kast heeft (met slot) en als sanitair 2 wc's en één douche (eveneens modern en clean).
Zelfs voor die voorzieningen is 290€/maand heel veel hoor... Nu, de Frederik Lintstraat staat wel bekend om zijn veel te dure koten. (Weet ik uit ervaring omdat mijn vriendin er dit jaar op kot gezeten heeft.)

Daarbij, voor die prijs zit je toch wel te afgelegen vind ik. De enige dingen die er redelijk dichtbij liggen, zijn Groep T en Sociologie...

Moderne meubels en afgeborstelde sanitaire voorzieningen, ik weet het niet. Er moet een basis van hygiëne zijn natuurlijk, maar wat oudere meubels en van die dingen horen gewoon bij het normale kotleven.

Feignasse

Legacy Member
Project Loony zei:
Zelfs voor die voorzieningen is 290€/maand heel veel hoor... Nu, de Frederik Lintstraat staat wel bekend om zijn veel te dure koten. (Weet ik uit ervaring omdat mijn vriendin er dit jaar op kot gezeten heeft.)
't Is daar inderdaad vrij duur allemaal, maar het zijn dikwijls ook mooie huizen die nog in goede staat verkeren. M'n kot is misschien nogal aan de dure kant, maar ik was het zoeken beu (zeker in die hitte toen) en ik had al zodanig veel rommel gezien dat ik niet langer wou aarzelen :p

Btw: 't is "Lintsstraat", heb ik onlangs ontdekt :p

Daarbij, voor die prijs zit je toch wel te afgelegen vind ik. De enige dingen die er redelijk dichtbij liggen, zijn Groep T en Sociologie...
Ik volg rechten, en heb voortdurend les in PDS en MTC, da's gewoon de Lintsstraat uit en het park door. Jean Monnet en Max Weber liggen evenmin veraf. Enkel de Valk ligt nogal afgelegen, alhoewel: aan PDS de trappen af, A. Smetsplein oversteken en je bent er al. M'n vorige kot lag helemaal op het einde van de Tiensestraat, bij de ring: dat was wel een stuk verder :p

Edit: nog een pluspunt is dat er vlakbij in de vesaliusstraat een bus stopt die naar het station rijdt. Want ja, ik ben lui :cool:

Moderne meubels en afgeborstelde sanitaire voorzieningen, ik weet het niet. Er moet een basis van hygiëne zijn natuurlijk, maar wat oudere meubels en van die dingen horen gewoon bij het normale kotleven.
Ik vind van niet. Ik ben geen luxepaard maar ik ben toch van oordeel dat de plaats waar ik zoveel tijd doorbreng "in orde" mag zijn. Ouwe meubels stralen imo een droevige sfeer uit. Sommige kotbazen zijn trouwens echte vrekken: ofwel laten ze hun meubels dertig jaar staan, ofwel geven ze je lelijke rommel, zoals metalen rekken die een normaal mens enkel in z'n garage of kelder gebruikt...

En wat hygiëne/comfort betreft: ik heb geleerd uit dat eerste jaar op kot. De keuken was er vies, we hadden slechts twee kookplaten op gas, geen warm water op de kamer, enorm debietverlies in de douche als iemand elders water nam, de verf in de douche die afbladderde ... Nuja, m'n kamer zelf was wel heel proper en ruim, er hing ook geen vies luchtje zoals dat in vele huizen wel het geval is. Wat dat betreft kon ik niet klagen, maar er waren zeker genoeg andere minpunten: geen deftige sloten op de deuren (ik vind het niet kunnen dat ik bij m'n buurman binnenkan en vice versa), geen internet (moest je zelf regelen met UPC), slechts twee stopcontacten, niet eens geaard nota bene :crazy:

Kortom: ik ben met hoge eisen op zoek gegaan en ik denk dat ik iets naar m'n zin gevonden heb, ook al is het aan de dure kant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan