Archief - geesten ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pred

Legacy Member
Ik zie altijd vreemde dingen in het donker als ik weer zo'n thread over geesten gelezen heb :p
Maar voor de rest vind ik het wel interessante materie. Ik heb ook ooit eens geesten opgeroepen en dat vond ik toch ook een vreemde ervaring. Of het echt een geest was, geen idee, hij beantwoordde ook vragen fout, maar ik vond vooral de snelheid waarmee dat glas over die tafel rondcrosste wel nogal merkwaardig. Maar voor de rest is er niks gebeurd.

grey-turtle

Legacy Member
Ik heb al verhalen gelezen van kinderen waarvan 1 van hun grootouders sterft en ze zien of weten dat hij sterft. In sommige gevallen is er een soort afscheidsneming van die overleden persoon.
Er zijn andere mensen die zeggen dat sommige geesten niet naar het licht kunnen/willen/durven gaan en dat ze daarom die geesten erbij helpen.
Ik heb gehoord van iemand die ik ken dat ze in haar huis enkele kwaadaardige gessten had. Ze hoorden (incl de anderen van dat gezin) allemaal rare geluiden en 1 van de geesten had het hangertje van haar van het haakje gedaan. Volgens haar is het onmogelijk dat het van de wind was. Haar vriend z'n ma had dat uiteindelijk de geesten van dat huis naar het licht kunnen brengen en het probleem was vanaf dan opgelost.
Dan denk ik toch 2 keer na over het bestaan van geesten en de opinie van de wetenschap.
Ik weet niet zoveel over geesten, maar ik dacht dat ze eventueel in een andere dimensie leefden, waardoor er daar ruimte is voor hen.
Mn ouders, mn opa en ik kennen een vrouw die doorgaves krijgt van entiteiten. Vanaf dat er een entiteit in haar komt, spreekt ze anders en zit ze continu met haar hoofd te draaien. Er komt dan een entiteit spreken die dan soms met informatie afkomt, waarbij ik me afvraag van : hoe kan ik die dat zomaar weten? Als ik het goed heb, behoren oa. Maria magdalena en mohammed? tot die entiteiten (ze hebben een ietwat andere naam). Wat wel teovallig was, voordat de filmtrilogie LOTR op het scherm te zien was, was er een entiteit die galadriel heette.

grey-turtle

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Verhalen gelezen :ironic:


Geloof zo'n dingen toch niet zolang je ze zelf niet ziet :)

Het is niet omdat ik iets niet zie/waarneem dat het daarom niet bestaat.
Dan kan ik evengoed zeggen dat atomen niet bestaan, want ik heb ze nog nooit gezien met een microscoop en zelfs als een microscoop met een zeer grote vergrotingsfactor zou werken zal een atom onzichtbaar zijn (de onzekerheidstheorie van Heisenberg). Nochthans heeft de wetenschap aangetoont dat er atomen bestaan, mede omdat de materie uit heel kleine deeltjes bestaat en men zo klein mogelijk probeert te gaan.

Thales

Legacy Member
"voordat de filmtrilogie LOTR op het scherm te zien was, was er een entiteit die galadriel heette."

wa bedoel je hiermee?
lotr is fictie hé, galadriel uit lotr heeft neit echt geleefd eh.
oftewel versta ik je helemaal verkeerd. Net als wat je zegt over marie an mohammed enzo o_0 :/

Dirty_Col

Legacy Member
grey-turtle zei:
Het is niet omdat ik iets niet zie/waarneem dat het daarom niet bestaat.
Dan kan ik evengoed zeggen dat atomen niet bestaan, want ik heb ze nog nooit gezien met een microscoop en zelfs als een microscoop met een zeer grote vergrotingsfactor zou werken zal een atom onzichtbaar zijn (de onzekerheidstheorie van Heisenberg). Nochthans heeft de wetenschap aangetoont dat er atomen bestaan, mede omdat de materie uit heel kleine deeltjes bestaat en men zo klein mogelijk probeert te gaan.

Het bestaan van atomen is bewezen. Het bestaan van geesten niet, dit zijn echt wel 2 verschillende dingen. En komaan, met die verhaaltjes moet je heeeeeel kritisch omspringen hoor :')

Deus ex Machina

Legacy Member
grey-turtle zei:
Het is niet omdat ik iets niet zie/waarneem dat het daarom niet bestaat.
Dan kan ik evengoed zeggen dat atomen niet bestaan, want ik heb ze nog nooit gezien met een microscoop en zelfs als een microscoop met een zeer grote vergrotingsfactor zou werken zal een atom onzichtbaar zijn (de onzekerheidstheorie van Heisenberg). Nochthans heeft de wetenschap aangetoont dat er atomen bestaan, mede omdat de materie uit heel kleine deeltjes bestaat en men zo klein mogelijk probeert te gaan.

er was reden om aan te nemen dat atomen bestaan, er zijn geen redenen om aan te nemen dat geesten bestaan, buiten een paar 'spookverhalen' die meestal al allemaal weerlegd zijn.

Pred

Legacy Member
Thales zei:
"voordat de filmtrilogie LOTR op het scherm te zien was, was er een entiteit die galadriel heette."

wa bedoel je hiermee?
lotr is fictie hé, galadriel uit lotr heeft neit echt geleefd eh.
oftewel versta ik je helemaal verkeerd. Net als wat je zegt over marie an mohammed enzo o_0 :/

die geest zal de boeken wel gelezen hebben!

killgore

Legacy Member
grey-turtle zei:
Het is niet omdat ik iets niet zie/waarneem dat het daarom niet bestaat.
Dan kan ik evengoed zeggen dat atomen niet bestaan, want ik heb ze nog nooit gezien met een microscoop en zelfs als een microscoop met een zeer grote vergrotingsfactor zou werken zal een atom onzichtbaar zijn (de onzekerheidstheorie van Heisenberg). Nochthans heeft de wetenschap aangetoont dat er atomen bestaan, mede omdat de materie uit heel kleine deeltjes bestaat en men zo klein mogelijk probeert te gaan.

1) Atomen zijn door hun grootteorde onzichtbaar, men kan deze niet zien met voor mensen zichtbare elektromagnetische golven.
2) het onzekerheidsprincipe heeft niets te maken met dat gegeven van zien/niet zien.

edit: en over die galadriel (heb enkel laatste opmerkingen gelezen): Tolkien zelf haalde zeeeeeer veel van zijn namen & volkeren uit oude engelse literatuur, dus die naam kan wel degelijk gebaseerd zijn op een spirituele figuur.

killgore

Legacy Member
Hellrabbit zei:
maar wel met andere apparatuur :)

goh, zelfs dan nog (ik gok dat je het op die microscoop van ibm hebt). Het is een overbreinging, echt visualiseren kunnen we niet :).

Boddah

Legacy Member
"Toen god de wereld schiep zei hij dat het goed was."
Maar misschien is het wel slecht vertaald en was het in werkelijkheid:
"Toen god de wereld schiep zei hij: zo is het wel goed, ja."

Geloof is iets delicaats, maar ik kan het gewoon niet vatten waarom mensen bv katholiek zijn. Ik bedoel, het katholicisme is een samenraapsel van geloven uit verschillende culturen; Egyptische, Romeinse, Griekse, Joodse, ...

Hoe kun je nu in iets geloven dat al z'n 'inspiratie' elders heeft gehaald? Als je dan nog in één van de originele zou geloven, zou ik het nog kunnen aanvaarden. Maar nu is het zoiets als zeggen dat Oasis origineler is dan The Beatles :p

En ff terug on topic: ik heb ooit eens een glas uit zichzelf zien bewegen, over tafel. Geen magneet of zo. Heel bizar. Mijn moeder zat ook aan tafel en heeft het ook gezien. Kan er echt geen verklaring voor geven.

Pred

Legacy Member
nu ge het zegt, ik heb ook al glazen zien bewegen, meestal nadat ik er diep had ingekeken.

Dirty_Col

Legacy Member
Boddah zei:
Geloof is iets delicaats, maar ik kan het gewoon niet vatten waarom mensen bv katholiek zijn. Ik bedoel, het katholicisme is een samenraapsel van geloven uit verschillende culturen; Egyptische, Romeinse, Griekse, Joodse, ...

Hoe kun je nu in iets geloven dat al z'n 'inspiratie' elders heeft gehaald? Als je dan nog in één van de originele zou geloven, zou ik het nog kunnen aanvaarden. Maar nu is het zoiets als zeggen dat Oasis origineler is dan The Beatles :p

Erm, Romeinse godsdienst is 100% hetzelfde als die van de grieken maar met andere namen ;)

En misschien wisten die arme boerkes in de middeleeeuwen niet van die andere godsdiensten? :unsure: Uiteindelijk pikt elke godsdienst wel iets van een andere hoor.

Boddah

Legacy Member
Voila, dat is juist mijn punt.
Hoe kun je dan in zoiets geloven? Dat kan er bij mij gewoon niet in. Geloof dan in een oergodsdienst waar alle andere op gebaseerd zijn.

De Romeinen hadden het wel goed gezien, die aanvaardden elk geloof/god voor het geval er toch één tussen zat die echt was :p

Uiteindelijk, als er iets is waar ik in geloof, dan is het wel de natuur. Hoe noemt die vorm van geloof weeral?

Holy Paladin

Legacy Member
geloven in de natuur? ik ben nogal sceptisch maar ge gaat mij niet horen zeggen dat planten niet bestaan hoor :/ wat valt er te geloven?

Boddah

Legacy Member
Nee, eerder iets van 'als er iets mis gaat, de natuur vindt wel een oplossing'.
Ik ga natuurlijk geen bomen en planten verafgoden eh :p

Misschien kun je het niet echt omschrijven als 'geloof', ja.

Dr.White widow

Legacy Member
Holy Paladin zei:
geloven in de natuur? ik ben nogal sceptisch maar ge gaat mij niet horen zeggen dat planten niet bestaan hoor :/ wat valt er te geloven?

naturist :p

Ble$$ed^

Legacy Member
Boddah zei:
"Toen god de wereld schiep zei hij dat het goed was."
Maar misschien is het wel slecht vertaald en was het in werkelijkheid:
"Toen god de wereld schiep zei hij: zo is het wel goed, ja."

Geloof is iets delicaats, maar ik kan het gewoon niet vatten waarom mensen bv katholiek zijn. Ik bedoel, het katholicisme is een samenraapsel van geloven uit verschillende culturen; Egyptische, Romeinse, Griekse, Joodse, ...

Hoe kun je nu in iets geloven dat al z'n 'inspiratie' elders heeft gehaald? Als je dan nog in één van de originele zou geloven, zou ik het nog kunnen aanvaarden. Maar nu is het zoiets als zeggen dat Oasis origineler is dan The Beatles :p

En ff terug on topic: ik heb ooit eens een glas uit zichzelf zien bewegen, over tafel. Geen magneet of zo. Heel bizar. Mijn moeder zat ook aan tafel en heeft het ook gezien. Kan er echt geen verklaring voor geven.

Theo Maassen !
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan