Archief - geesten ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Atrox

Legacy Member
Ik deel praktisch dezelfde mening.

Nuja, ik geloof der zelf niet in, maar als iemand anders der zelf in gelooft, dan is dat hun recht. Zolang ze maar niet andere mensen gaan lastigvallen met hun geloofsovertuigingen ...

Towlie

Legacy Member
Zet 1 miljoenen mensen die geloven in een god als persoon/levend iets in een open ruimte, laat ze tesamen bidden tot hem/haar en vragen of hij/zij eindelijk een teken wil geven dat hij/zij bestaat (bijvoorbeeld een verschijnsel in de lucht)
Een god kan zo'n grote massa mensen die bidden toch niet negeren ---> verschijnen dan maar, zou ik zo zeggen !

En dan die mensen maar wachten ;)

h0pje

Legacy Member
Wss zou er ene fanatiekeling geloven dat hij iets gezien of gevoeld heeft en zo heel de bende meesleuren, soort van massapsychose.
Kheb zo ooit eens een documentaire gezien over mariadevotie.
Maria zou zogezegd verschijnen op een bepaald uur op een berg in Spanje: al die gelovige mensen daar naartoe. Na uren gewacht te hebben zonder resultaat besluiten ze dan maar te vertrekken, maar dan is er plots oproer omdat een oude vrouw een paternoster in de handen van een jongetje had geduwd en terug weg was gegaan. En iedereen daarna denken dat Maria vermomd was in die oude vrouw want dat jongentje kreeg 'een warm gevoel' vanbinnen... :ironic:

Hmgrwngd

Legacy Member
boogje zei:
omdat iedereen weet dat God slechts een middel was om onverklaarbare dingen te verklaren

"slechts" een "middel" ...

Hieruit kan je perfect jouw perspectief afleiden, en het komt neer op een denigrerende kijk op mensen die in een idee geloven.

Voor veel mensen is de godheid de hoogste autoriteit, en dat noem jij een 'middel'.
Ik zeg maar: probeer eens niet zo uit de hoogte te doen; want ik durf er mijn lul om verwedden dat jij persoonlijk geen idee hebt van de werking van de kosmos, alhoewel je waarschijnlijk weer in dat "wetenschap is alles"-idee verzeild geraakt bent.

Weet jij wat tijd is? Waaruit bestaat ruimte? Wat is anti-materie ? Hoe verhouden verschillende krachten zoals zwaartekracht en licht tot elkaar? Hoe verandert energie constant ? etc etc.

Neem je idee dat je veel meer zekerheid hebt over het "hoe" en "waarom" van alles in de wereld, en gooi het maar rap in de vuilbak. :)

Dirty_Col

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
"slechts" een "middel" ...

Hieruit kan je perfect jouw perspectief afleiden, en het komt neer op een denigrerende kijk op mensen die in een idee geloven.

Voor veel mensen is de godheid de hoogste autoriteit, en dat noem jij een 'middel'.
Ik zeg maar: probeer eens niet zo uit de hoogte te doen; want ik durf er mijn lul om verwedden dat jij persoonlijk geen idee hebt van de werking van de kosmos, alhoewel je waarschijnlijk weer in dat "wetenschap is alles"-idee verzeild geraakt bent.

Weet jij wat tijd is? Waaruit bestaat ruimte? Wat is anti-materie ? Hoe verhouden verschillende krachten zoals zwaartekracht en licht tot elkaar? Hoe verandert energie constant ? etc etc.

Neem je idee dat je veel meer zekerheid hebt over het "hoe" en "waarom" van alles in de wereld, en gooi het maar rap in de vuilbak. :)

Shakira zegt eindelijk iets nuttigs :applause:

Towlie

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Weet jij wat tijd is? Waaruit bestaat ruimte? Wat is anti-materie ? Hoe verhouden verschillende krachten zoals zwaartekracht en licht tot elkaar? Hoe verandert energie constant ? etc etc.

Neen, maar alles valt te verklaren. Wat we nu weten van de wereld en die dingen is mss met moeite 0.1%. Maar als men zegt dat "god" alles heeft gemaakt dan valt er natuurlijk niks te verklaren eh.

Hmgrwngd

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Shakira zegt eindelijk iets nuttigs :applause:

Ik ga niet akkoord: het was enkel een kritiek op een mening; hoe dat enorm nuttig is, zie ik niet in.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat je enkel de waarheid over de wereld of de kosmos kunt 'zien', 'observeren' of 'voelen' ; en dat je die waarheid nooit in cijfers, woorden of ideeën kunt vatten vanuit je persoonlijkheid.
-> Verlies je ego en ontdek de waarheid.

Hmgrwngd

Legacy Member
Towlie zei:
Neen, maar alles valt te verklaren. Wat we nu weten van de wereld en die dingen is mss met moeite 0.1%. Maar als men zegt dat "god" alles heeft gemaakt dan valt er natuurlijk niks te verklaren eh.

Je bent op het verkeerde spoor : ik zei niks over de inhoud; ik zei enkel dat hij iets op de verkeerde manier benadert.

boogje

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
"slechts" een "middel" ...

Hieruit kan je perfect jouw perspectief afleiden, en het komt neer op een denigrerende kijk op mensen die in een idee geloven.

Voor veel mensen is de godheid de hoogste autoriteit, en dat noem jij een 'middel'.
Ik zeg maar: probeer eens niet zo uit de hoogte te doen; want ik durf er mijn lul om verwedden dat jij persoonlijk geen idee hebt van de werking van de kosmos, alhoewel je waarschijnlijk weer in dat "wetenschap is alles"-idee verzeild geraakt bent.

Weet jij wat tijd is? Waaruit bestaat ruimte? Wat is anti-materie ? Hoe verhouden verschillende krachten zoals zwaartekracht en licht tot elkaar? Hoe verandert energie constant ? etc etc.

Neem je idee dat je veel meer zekerheid hebt over het "hoe" en "waarom" van alles in de wereld, en gooi het maar rap in de vuilbak. :)

weet je, ik doe uit de hoogte ivm geloof. Hier nog een "weet-je" : heel de Westerse beschaving doet dat? In school word het je toch ingepompt dat een God "slechts" een "middel" was. Dat wetenschap de waarheid is. En, om nu even niet persoonlijk te worden, vind ik dat jij niet zo arrogant moet doen tegenover mij (althans,zo kwam het zo over.) Wetenschap is niet alles, maar de filosofie van jou evenmin.

om op je volledige post te antworden :

Voor veel mensen is de godheid de hoogste autoriteit, en dat noem jij een 'middel'.

ja. Mens ziet natuurverschijnsel, denken dat er een God bestaat die over hen "heerst" en dit en dat zal doen wanneer ie droevig is... --> een middel om iets te verklaren wat ze niet weten:)

Ik zeg maar: probeer eens niet zo uit de hoogte te doen; want ik durf er mijn lul om verwedden dat jij persoonlijk geen idee hebt van de werking van de kosmos, alhoewel je waarschijnlijk weer in dat "wetenschap is alles"-idee verzeild geraakt bent.

Dat weet ik niet, en de wetenschap weet ook niet alles ( bijvoorbeeld de werking van de kosmos). Als dit feit het idee rechtvaardigt dat er een God is, of iets is, dan is dat uw goed recht.



neem je idee dat je veel meer zekerheid hebt over het "hoe" en "waarom" van alles in de wereld, en gooi het maar rap in de vuilbak.
:)

beter dat de mensheid iets weet van de wereld dmv de wetenschap, dan te overschakelen naar een God omdat er dingen zijn die we voorlopig nog niet weten.


Ik heb het gevoel dat ik je post totaal verkeerd heb begrepen, maar ik doe maar een poging als 15-jarig knulletje hé:p

Arifiene

Legacy Member
Thales zei:
welja
anders meoten arifiene en capsy es ne geest oproepen en filmt da es.

ja weetje, wie zegt dat je die entiteiten kan zien eh...
Ik heb ze alleszins nooit gezien, ik heb enkel persoonlijke redenen voor dat 'geesten oproepen'...

Towlie

Legacy Member
Wanneer je geesten oproept zit je vol spanning. Daardoor zal je in alles iets verdacht zoeken, zoals een simpel geluidje dat je elke dag hoort. Dus enkel als je compleet rustig bent en niet te paranoïde denkt zal je wel merken dat het niets is.

Hmgrwngd

Legacy Member
boogje zei:

Dus jij zegt dat God een middel is omdat andere mensen dat zeggen in de beschaving?

Jee, en ik die dacht dat mensen die in God geloven omdat andere mensen hen dat vertellen zo slecht waren?

Leer voor jezelf denken, ipv de woorden van anderen te herhalen.
En ik snap niet waar jij mijn filosofie zou afleiden...

boogje

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Dus jij zegt dat God een middel is omdat andere mensen dat zeggen in de beschaving?

Jee, en ik die dacht dat mensen die in God geloven omdat andere mensen hen dat vertellen zo slecht waren?

Leer voor jezelf denken, ipv de woorden van anderen te herhalen.
En ik snap niet waar jij mijn filosofie zou afleiden...


allé : ik persoonlijk geloof niet in God. Nu goed?:p

Hmgrwngd

Legacy Member
boogje zei:
allé : ik persoonlijk geloof niet in God. Nu goed?:p

Goed zo: die overtuiging heeft 1001 praktische uitwerkingen in het dagelijkse leven! ;)

En wie ben jij persoonlijk? (retorische vraag hoor.)

tgc_9012

Legacy Member
Zou er niet beter een subforum "spiritualiteit" ofzo gemaakt worden :p
Wat heeft dit met wetenschap te maken...

Towlie

Legacy Member
Moesten geesten bestaan, kunnen ze mss wetenschappelijk verklaard worden :p

maar geesten <---> wetenschap :p

Arifiene

Legacy Member
Towlie zei:
Wanneer je geesten oproept zit je vol spanning. Daardoor zal je in alles iets verdacht zoeken, zoals een simpel geluidje dat je elke dag hoort. Dus enkel als je compleet rustig bent en niet te paranoïde denkt zal je wel merken dat het niets is.

ik denk niet dat ik vol spanning zal zitten aangezien ik er niets van verwacht :)
nuja, het kan natuurlijk :)

_DKsissor_

Legacy Member
ik zou enkel geloven in geestenoproepen als ik het deed met mensen zoals ikzelf die totaal nie verwachten dat er iets gaat gebeuren zodat niemand idioot begint te doen door dingen te verzinnen en in een kamer waar ik weet hoe alles eruitziet en wat welke geluiden maakt :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan