Archief - End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avondland

Legacy Member
Scheepvaart, je bent toch op enkele dagen in de VS? Indien de tekenen van zo'n uitbarsting voordoen zou er normaal gezien genoeg tijd moeten zijn om al voorraad in te slaan. Maar ik ben eigenlijk geen geoloog en ik weet begot niet hoe laat te op voorhand weet wanneer er een uitbarsting zal zijn. In elk geval: wie binnen een straal van 500 km rond Yellowstone Park zit is flink genaaid.

steckie

Legacy Member
Avondland zei:
De vulkanische winter zou inderdaad het grootste probleem vormen. Maar wat is de kans dat wij in ons leven nog zoiets zullen meemaken? We kunnen wel voedsel maken via serres (kunstmatig licht) maar daar zal geen bevolking van 6 miljard mensen mee gediend zijn. De derdewereldlanden zullen wellicht de grootste miserie meemaken omdat zij helemaal niet bereid kunnen zijn op zo'n ramp op globaal niveau. Maar ook hier zullen een groot aantal slachtoffers zijn omdat het organisatorisch onmogelijk is om op zo'n korte tijd een voedselreserve aan te maken én vol te kunnen houden voor onbepaalde tijd.

Eeuh Derde-Wereldlanden die meer slachtoffers krijgen?
Ik betwijfel het...
Ten eerste: daar is minder bevolking
Ten tweede: wie in het Westen kent er nog iets van voedsel maken? Er zijn veel mensen die zouden sterven omdat ze gewoon geen voedsel kunnen kweken. Er zijn er heel veel die misschien nog een dier zouden kunnen slachten, maar sterven aan salmonella omdat ze het vlees fout bewaren, er zijn er heel veel die geen tuin kunnen planten en onderhouden, er zijn er heel veel die niet eens weten van waar al ons eten komt
Ten derde: in de Derde Wereld zijn ze al wat miserie gewoon, wij kunnen zoiets niet meer aan, en we zouden sterven zonder onze waardevolle technologie. (vulkanische as = communicatie en electrische storingen dacht ik)

Dus denk zo maar niet dat wij het zouden overleven, maar die arme negerkes niet, ik denk eerder dat wij meer kans hebben om te sterven/

Avondland

Legacy Member
Wij zijn beter voorzien op noodtoestanden. Het is niet omdat de negerkes nu in miserie leven dat ze nog een vulkanische winter zullen overleven.

nTFs

Legacy Member
Geen van alle vernoemde scenarios.
Gezien de huidige wapenwedkoop lijkt het mij meer waarschijnlijk dat de aarde ten onder gaat aan een kernoorlog.

VenilixTheHoly

Legacy Member
SMa zei:
->
"The Mother of All Farts"
"Burning Ice: Incredibly, methane ice from the bottom of the sea burns when ignited"
haha :D

der staat vrij veel bs op die site

lol dat bestaat wel. gezien op national geographic, zijn hand verbrand niet omdat het ijs smelt en zijn hand afkoelt. nubies go watch NGC NOW!!!

Avondland

Legacy Member
Even een leuke 'sidenote':

Valt het bij iedereen niet op dat bij 99% van de Amerikaanse rampenfilms (op grote schaal, geen lokale ramp) het probleem wordt opgelost met een kernbom? Onze kernraketten (ingeval van een meteoor) zijn nog geeneens in staat buiten de atmosfeer te kunnen geraken en zelfs indien we met de spaceshuttle een kernwapen in de ruimte kunnen brengen, wat zal de mogelijke drager zijn om een komeet weg te schieten? Hebben we wel zo'n accurate wapens en zal het helpen?

Tyfius

Legacy Member
Ze hebben op NGC een test gedaan. Er zijn 3 soorten meteoren. Losse samenhangsels van rotsen, een rots uit 2 aan elkaar gegroeide delen en 1 vast. Voorts weten we niets uit het materiaal waaruit deze bestaan.
't Komt er op neer dat zoiets "nuken" geen oplossing is en meer miserie met zich meebrengt dan dat we ze gewoon laten inslaan.

killgore

Legacy Member
steckie zei:
Eeuh Derde-Wereldlanden die meer slachtoffers krijgen?
Ik betwijfel het...
Ten eerste: daar is minder bevolking
Ten tweede: wie in het Westen kent er nog iets van voedsel maken? Er zijn veel mensen die zouden sterven omdat ze gewoon geen voedsel kunnen kweken. Er zijn er heel veel die misschien nog een dier zouden kunnen slachten, maar sterven aan salmonella omdat ze het vlees fout bewaren, er zijn er heel veel die geen tuin kunnen planten en onderhouden, er zijn er heel veel die niet eens weten van waar al ons eten komt
Ten derde: in de Derde Wereld zijn ze al wat miserie gewoon, wij kunnen zoiets niet meer aan, en we zouden sterven zonder onze waardevolle technologie. (vulkanische as = communicatie en electrische storingen dacht ik)

Dus denk zo maar niet dat wij het zouden overleven, maar die arme negerkes niet, ik denk eerder dat wij meer kans hebben om te sterven/

@1: zuid-amerika heeft qua steden zowat de grootste en dichtst bevolkste na china ... (3e wereld is niet enkel afrika he)
@2: Europese landbouw hoort tot de meest intensieve van de wereld (productie/oppervlakte that is), ze wordt wel kunstmatig in stand gehouden omdat we in principe alles veel goedkoper kunnen importeren. Daarnaast houden je argumenten verder geen steek :x. Mensen weten nu toch ook hoe ze vlees moeten bewaren: fuckin koud. En overheid/regering, ffs, zelfs gewoon beenhouwers, die informatie rondgeven of zo kan niet? Jij doet precies alsof het onmiddellijk ieder voor zich wordt.
@3: Daar heb je meer gelijk in qua een "paniekreactie" (plundering, ...), kijk maar naar wat er in states gebeurde na katrina. Echter, dat is nog iets anders als niet kunnen overleven na een dergelijk fenomeen.

steckie

Legacy Member
killgore zei:
@1: zuid-amerika heeft qua steden zowat de grootste en dichtst bevolkste na china ... (3e wereld is niet enkel afrika he)
@2: Europese landbouw hoort tot de meest intensieve van de wereld (productie/oppervlakte that is), ze wordt wel kunstmatig in stand gehouden omdat we in principe alles veel goedkoper kunnen importeren. Daarnaast houden je argumenten verder geen steek :x. Mensen weten nu toch ook hoe ze vlees moeten bewaren: fuckin koud. En overheid/regering, ffs, zelfs gewoon beenhouwers, die informatie rondgeven of zo kan niet? Jij doet precies alsof het onmiddellijk ieder voor zich wordt.
@3: Daar heb je meer gelijk in qua een "paniekreactie" (plundering, ...), kijk maar naar wat er in states gebeurde na katrina. Echter, dat is nog iets anders als niet kunnen overleven na een dergelijk fenomeen.


1) Klopt, hun steden zijn groter en dichtbevolkter, maar hun "platteland" is niet zo. Ze kunnen makkelijker met een grote groep mensen terugvallen op hun bossen en gebergten en zo makkelijker overleven. Hier in Europa valt er niet terug te vallen, want overal waar je heen wil zit al iemand anders.
2) De Europese landbouwproductie is misschien wel intensief, maar hoeveel weet jij hiervan? Of ik? Of Jan met de pet?
Denk je misschien dat toevallig alle boeren in Europa overleven en hun kennis doorgeven? En denk je dan ook dat ze die kennis willen doorgeven? Zodra er zo'n ramp gebeurt is het ieder voor zich. Die boeren doen het ofwel met een kleine groep, ofwel met een iets grotere groep waarbij ze binnen die groep kennis doorgeven.
Intensieve landbouw is trouwens wel goed in de situatie waar we nu in zitten, maar hoe goed denk je dat die gaat zijn als er een wereldwijde ramp gaat gebeuren?
En denk je trouwens ook dat alle boeren zich aan de nieuwe situatie kunnen aanpassen? Want je zal andere manieren om te boeren moeten vinden, want het klimaat of de situatie is helemaal anders en de manier die je gewend bent zal niet goed genoeg meer werken.
En hoe ga jij efficient vlees bewaren zonder electriciteit? Je vlees is binnen de kortste keren slecht en je kan niks meer eten. Je zou het kunnen pekelen, maar wie weet nog hoe dat moet? (opzoeken zou kunnen, maar veel mensen kunnen amper nog iets vinden in de bibliotheek omdat ze internet gewoon zijn, en dan moet er nog een boek over bestaan ook)

Trouwens, ik denk inderdaad dat plunderingen enzovoorts vrij snel zullen gebeuren na die ramp. Zodra het centrale gezag te hard bezig moet zijn met de grote dingen te regelen, vallen de kleinere dingen uit elkaar. En zodra de kleinere dingen uit elkaar liggen, volgen de grotere dingen ook en hebben we geen centraal gezag meer.

killgore

Legacy Member
steckie zei:
1) Klopt, hun steden zijn groter en dichtbevolkter, maar hun "platteland" is niet zo. Ze kunnen makkelijker met een grote groep mensen terugvallen op hun bossen en gebergten en zo makkelijker overleven. Hier in Europa valt er niet terug te vallen, want overal waar je heen wil zit al iemand anders.
Niet belachelijk doen. Ooit van alpen gehoord, en dat is heus niet het enige gebergte in europa. Daarnaast zijn er genoeg landen in europa met vrij onbevolkte gebieden (stukken platteland in frankrijk, duitsland, tsjechië, ...).
2) De Europese landbouwproductie is misschien wel intensief, maar hoeveel weet jij hiervan? Of ik? Of Jan met de pet?
Hetzelfde geld voor elk land ze.

Denk je misschien dat toevallig alle boeren in Europa overleven en hun kennis doorgeven? En denk je dan ook dat ze die kennis willen doorgeven? Zodra er zo'n ramp gebeurt is het ieder voor zich. Die boeren doen het ofwel met een kleine groep, ofwel met een iets grotere groep waarbij ze binnen die groep kennis doorgeven.
Als je zo redeneert over de mensheid zou er geen mensheid zijn.

Intensieve landbouw is trouwens wel goed in de situatie waar we nu in zitten, maar hoe goed denk je dat die gaat zijn als er een wereldwijde ramp gaat gebeuren?
Het was maar om aan te duiden dat we hier in europa wel degelijk nog goed genoeg weten hoe ons voedsel te produceren ...
En denk je trouwens ook dat alle boeren zich aan de nieuwe situatie kunnen aanpassen? Want je zal andere manieren om te boeren moeten vinden, want het klimaat of de situatie is helemaal anders en de manier die je gewend bent zal niet goed genoeg meer werken.
Inderdaad, maar dat is iets heel anders als bullshit uitkramen zoals: wij zijn te lomp om voor ons eigen voedsel nog te zorgen.
En hoe ga jij efficient vlees bewaren zonder electriciteit? Je vlees is binnen de kortste keren slecht en je kan niks meer eten. Je zou het kunnen pekelen, maar wie weet nog hoe dat moet? (opzoeken zou kunnen, maar veel mensen kunnen amper nog iets vinden in de bibliotheek omdat ze internet gewoon zijn, en dan moet er nog een boek over bestaan ook)
Zout mijn beste.

Trouwens, ik denk inderdaad dat plunderingen enzovoorts vrij snel zullen gebeuren na die ramp. Zodra het centrale gezag te hard bezig moet zijn met de grote dingen te regelen, vallen de kleinere dingen uit elkaar. En zodra de kleinere dingen uit elkaar liggen, volgen de grotere dingen ook en hebben we geen centraal gezag meer.
Natuurlijk zullen er vrij onmakkelijke perioden komen, maar dat zal zich uiteindelijk wel herstellen hoor. Nooit van de "dark ages" gehoord zeker?

El_L4mor

Legacy Member
steckie zei:
opzoeken zou kunnen, maar veel mensen kunnen amper nog iets vinden in de bibliotheek omdat ze internet gewoon zijn, en dan moet er nog een boek over bestaan ook

komaan, dat gaat toch te ver :). Kinderen krijgen op de lagere school nog altijd aangeleerd hoe bibliotheken werken... En over ALLES bestaat er wel een boek :).

btw, jij doet precies alsof de mens direct gelijk een beest gaat reageren en mekaar gaat uitmoorden als er een ramp gebeurt. Rampen wekken juist solidariteit op (zie bv. tsunami, 9/11, aardbevingen, daar komen nooit burgeroorlogen van). En er is altijd nog de overheid die info kan en zal verspreiden als er een nood aan is.

steckie

Legacy Member
killgore zei:
Niet belachelijk doen. Ooit van alpen gehoord, en dat is heus niet het enige gebergte in europa. Daarnaast zijn er genoeg landen in europa met vrij onbevolkte gebieden (stukken platteland in frankrijk, duitsland, tsjechië, ...).
En hoeveel mensen wonen er wel niet in de Alpen? In Oostenrijk en Zwitserland samen wonen er al een 16tal miljoen mensen, en dan nog de Franse en Italiaanse Alpen daarbij rekenen. Akkoord, ze zijn minder dicht bevolkt dan andere delen van Europa, maar ze zijn dan ook minder makkelijk om planten op te verbouwen en minder makkelijk weer om planten te verbouwen.
En denk je dat jij vanuit België veilig in Oost Duitsland of Tsjechië terecht komt zonder dan nog te verhongeren ook?

Hetzelfde geld voor elk land ze.
Nee hoor. In Derdewereldlanden zijn er meer boeren dan in het Westen (met minder grond dan natuurlijk wel). Er is dus een groter percentage dat iets van landbouw heeft. En er is dus meer kans dat kennis doorgegeven wordt.

Trouwens, in Europa doen ze aan intensieve landbouw. Dit wil zeggen met kunstmest, bestrijdingsmiddelen,...
Hoelang denk je dat je die vorm van landbouw volhoudt als er geen kunstmest meer geproduceerd wordt? Je kan nog wel even op reserves teren van voor de ramp, maar dat blijft niet duren.


Als je zo redeneert over de mensheid zou er geen mensheid zijn.
Ik redeneer inderdaad zo, maar dat wil niet zeggen dat we er niet meer zouden zijn. Ik denk gewoon dat we in een periode van anarchie terecht zouden komen, maar we zouden er wel weer bovenop komen na een paar tientallen of honderden jaren. En ooit zal er dan wel weer een ramp gebeuren en beginnen we weer opnieuw.
Beschaving is een golfbeweging, geen rechte lijn.


Het was maar om aan te duiden dat we hier in europa wel degelijk nog goed genoeg weten hoe ons voedsel te produceren ...
Ik betwijfel echt of we nog weten hoe we ons voedsel moeten produceren. Onze maatschappij is te zeer versplintert in zijn specialiteiten en we hebben te weinig algemene kennis om zoiets in grote getalen te overleven.

Inderdaad, maar dat is iets heel anders als bullshit uitkramen zoals: wij zijn te lomp om voor ons eigen voedsel nog te zorgen.
We zijn ook niet te dom ervoor, we hebben gewoon nooit de juiste kennis gekregen.
Er is een heel verschil tussen dom zijn en de juiste kennis niet gekregen te hebben.

Zout mijn beste.
Inderdaad zout, maar in welke hoeveelheden? Op welke manier? Hoelang? Hoelang is het houdbaar?
Teveel zout en je wordt er ziek van, te weinig en het vlees wordt slecht.


Natuurlijk zullen er vrij onmakkelijke perioden komen, maar dat zal zich uiteindelijk wel herstellen hoor. Nooit van de "dark ages" gehoord zeker?
Ben ik akkoord mee, we zullen ons herstellen.
Zoals ik al eerder zei, beschaving is een golfbeweging, geen rechte lijn.

steckie

Legacy Member
El_L4mor zei:
komaan, dat gaat toch te ver :). Kinderen krijgen op de lagere school nog altijd aangeleerd hoe bibliotheken werken... En over ALLES bestaat er wel een boek :).
Er bestaat misschien wel een boek over, maar ga je het ook vinden?
Je kan niet meer het electronische register dat ze in elke bibliotheek hebben raadplegen, want veel electriciteit zal er niet meer zijn.
En ga jij het boek "Hoe pekel ik vlees in 10 stappen" vinden in jou bibliotheek? Ik betwijfel het...
Kinderen krijgen dan misschien wel aangeleerd hoe een bibliotheek werkt, maar er zijn er heel erg veel die er zodra ze puber zijn niks meer van kennen.

btw, jij doet precies alsof de mens direct gelijk een beest gaat reageren en mekaar gaat uitmoorden als er een ramp gebeurt. Rampen wekken juist solidariteit op (zie bv. tsunami, 9/11, aardbevingen, daar komen nooit burgeroorlogen van). En er is altijd nog de overheid die info kan en zal verspreiden als er een nood aan is.

Die rampen zijn dan ook op veel kleinere schaal dan waar we het hier over hebben. Ze waren ook in een veel beperkter gebied, dus daar verwachtten ze nog dat er hulp van buitenaf komt.
Trouwens ik dacht (niet zeker) dat er in New Orleans ook al veel plunderingen waren met Katrina.

En ja, ik denk ook dat de mens snel zal terugvallen op moord en plundering. Schraap het dunne laagje beschaving eraf, en je vindt nog steeds dezelfde mens als 20.000 jaar geleden.
Het overlevingsinstinct is sterker dan ons dunne laagje beschaving hoor.

FroFro

Legacy Member
(heb ni alles gelezen, kzegget maar)


Kdenk ni da de mensheid ga stoppen me een ziekte, ziektes worden immers "gecreëerd" om de overtollige bevolking uit te roeien, zoda we terug me een leefbaar mensenaantal zitten. Kdenk ni da het zodanig erg ga zijn da iedereen erdoor ga worden aangetast en ga sterven. De pest hebben we toch ook overleerf?

Sagax

Legacy Member
voor degene die hopen op een ruimte-expansie van de mensheid, besef dan dat de kans dat we een planeet vinden waar mensen op kunnen leven waanzinnig klein zal zijn. ik vrees dat het hier op aarde te doen is :)

volgens mij gaan de toenemende verontreinigingen en CO2 uitstoot nog voor zware problemen zorgen. Wat als er opeens een proces exponentieel gaat verlopen? bv. temperatuursstijging, ozonafbraak, ..

alleszinds, de mensheid kan vrij snel ten onder gaan. Denk maar aan de dino's :sad:

moehaa!

Legacy Member
De dino's stierven niet op een dag he.
Die hebben ook nog zo'n 1000-10000 jaar ofzo aangemodderd.
Idd plots als je het bekijkt van menselijk standpunt over iets da zo lang geleden is.

Sagax

Legacy Member
hola da wist ik niet

kdacht dat de huidige theorieën gingen over een meteorietinslag en dus nam ik aan dat het vrij snel gepasseerd was met die beesten

moehaa!

Legacy Member
Toen is inderdaad het grootste gedeelte gestorven in een paar weken denk ik maar naar wat ik altijd gehoord heb heeft een deel het toch nog vrij lang uitgehouden?

dadash

Legacy Member
Sagax zei:
voor degene die hopen op een ruimte-expansie van de mensheid, besef dan dat de kans dat we een planeet vinden waar mensen op kunnen leven waanzinnig klein zal zijn. ik vrees dat het hier op aarde te doen is :)

Kunnen ze verhelpen hoor. Mars bv zou een goede kanidaat zijn om naar toe te verhuizen. Is wel een redelijk lang proces maar is zeker mogelijk. Ik dacht dat ze eerst algen of zo zouden sturen die dan een soort atmosfeer zouden creeeren en dan langzaam andere soorten zouden uitzetten tot Mars er redelijk uitziet als de aarde.

Onlangs zei Stephen Hawking nog dat als de mens wil overleven we naar andere planeten moet trekken. En ik neem toch aan dat die mens wel weet waar hij het over heeft.



En nog even terug naar Yellowstone vergeet niet dat een groot deel van Afrika overleefd op hulp van Europa en N-Amerika. Als wij dus in de shit zitten dan zitten zij ook in de shit hoor. Er zijn heel wat Afrikaanse landen die momenteel overleven op voedselhulp van het westen als wij ons voedsel zelf hard nodig zouden hebben zouden zij dus ook zonder voedsel zitten.

Bovendien zijn wij technologisch een stuk verder. Wij hebben bv serres op redelijke schaal en zouden dat nog kunnen uitbreiden. Iets dat ik Afrika nog niet zo vlug zie doen.

Wij zijn veel beter instaat om in slechte grond toch nog iets te laten groeien door bemesting, irrigatie of genetische manipulatie van gewassen dan in Afrika.

Voedsel en energie zou niet verdwijnen hoor het zou gewoon een pak duurder worden.

We zouden een pak meer energie nodig hebben omdat we de verwarming constant zullen moeten laten draaien waarvoor we dus veel elektricteit nodig hebben die momenteel nog altijd vooral wordt opgewerkt door gas, olie en steenkool. Dus die prijzen zouden enorm stijgen omdat de vraag stijgt (basis lesje economie).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan