Archief - End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
De waterstofbom die ons dichter bij een nuclaire armagedon brengt, is dat geen fusiebom?

ik snap je vraag niet echt goed: bedoel je waterstofbom = fusiebom of nucleaire armageddon = fusiebom?

iirc zijn ze beiden +/- waar (in zin van fusiebom is sterkste atm) en iirc heb je vooralsnog ook een gewone kernbom nodig voor een fusiebom, wat tot nu toe het probleem is. Ze hoopten (dacht ik toch) met de fusiebom een "propere" bom (zonder de straling dus) te maken die toch een goed afschrikkingswapen was (extreem krachtig, maar geen kans om gans de mensheid te vergiftigen). Het probleem is echter dat men de energie die men nodig heeft voor het fusieproces niet "gewoon" kan opwekken op bom-niveau en dus iets nodig had als een gewone kernbom (fissiebom) om de fusie te laten verlopen, en dan ben je weer bij af :D.

Een waterstofbom heeft dus dat principe dacht ik (fissie voor inputenergie en dan eigenlijk immense vernietigende kracht als gevolg van fusie).

Thales

Legacy Member
iemand gistren dei supervolcano gezien?
was wel indrukwekkend.

de krater is iets van 50 km in de lengte en 70 km in de breedte. mega groot
zeker dna met die kubusjes dat dien ene op tv dan toonde.
dit is de kubus van st helen die 50 slachtoffers maakte. Dit is de kubus van samatra (? ) die 30.000 slachthoffers maakte. En dit is yellowstone... zo ne kubus die duizend keer groter was

Avondland

Legacy Member
Documentaire over Supervolcano was erg interessant. Leerrijke informatie gegoten in een spannend verhaal. Zouden we zo'n uitbarsting nog meemaken? De natuur geeft eigenlijk niet om een eeuwtje meer of minder op dat vlak. Maar als de nood het hoogst is ...

User_BELGIUM

Legacy Member
jup gezien.
kvond wel dat ze het ineens helemaal mochten uitzenden..

Thales

Legacy Member
ze zeiden dat er in 2 miljoen jaar 3 vulkaanbarstingen in yellowstone geweest zijn. en ze zeiden dat dat dus 1 per 600.000 jaar is.
2 miljoen / 3 = toch bijna 700.000.
ze zeiden dat het 640.000 jaar geleden is. Dan heb je toch een marge nog van bijna 60.000 jaar?
als je ziet dat er 2000 jaar geleden nog egyptenaren waren enzo, dan is dat toch VEEEEL tijd.
oftewel maak ik ier ne grote fout

DBK

Legacy Member
die docu over yellowstone hadden ze die vorig jaar ook al ni uitgezonden of was dit een andere?

dadash

Legacy Member
Hebben ze idd ook al eerder uitgezonden. Net als End Day trouwens.

Je mag je natuurlijk nu ook niet blindstaren op Yellowstone alleen hé. Zo is er "amper" 192 jaar geleden (in 1815) ook een grote vulkaan uitbarsting geweest die duizenden mensen heeft gedood. En in Europa en N-Amerika zorgde voor een zomer met vriestemperaturen door al het stof dat in de atmosfeer terecht kwam en zo geen zonlicht meer doorliet.

Daardoor mislukte de oogst hier waardoor er een enorme hongersnood onstond die een grote vlucht van uit Europa naar N-Amerika veroorzaakte.

Die vulkaanuitbarsting was belange niet zo groot als een potentiele uitbarsting van Yellowstone maar zorgde toch ook al voor enorme schade.

En zo is er 70 000 tot 75 000 jaar geleden ook een supervulkaan uitgebarsten die bijna de mensheid uitroeide.

En zo zijn er wel nog een paar andere voorbeelden te vinden.


Die documentaire toont eerder het worst case scenario. Wat als het allemaal dik tegenzit hoe erg wordt het dan. Als je al ziet hoe erg het wordt met "minder" sterke uitbarstingen dan is dat worst case scenario echt wel erg.

Avondland

Legacy Member
Het aantal doden is te beperken door op tijd maatregelen te nemen. De Tsunami had veel minder doden teweeg kunnen brengen als iedereen gewaarschuwd zou zijn. Maar meestal ontbreken de financiële middelen om zoiets op tijd te laten weten aan iedereen.

Maar toch: zo'n vulkaanuitbarsting zou heel wat teweeg kunnen brengen. Zeker op ecologisch vlak maar indien het gebeurt: zou de VS nog een wereldmacht kunnen blijven of zal het genoodzaakt zijn hulp in te roepen van andere machten?

dadash

Legacy Member
Welke hulp gaan we sturen? Poolse kuisvrouwen om de assen op te vegen?

Ik denk dat elke vorm van vliegverkeer onmogelijk zal zijn door de assen dus veel hulp zul je niet kunnen sturen.

En volgens mij is het ergste aan zo'n supervulkaan uitbarsting de nuclaire winter die er op volgt. Zoals die van 70 000 jaar terug die duurde meerdere eeuwen. Volgens mij krijg je dan enorme voedsel te korten en enorme energie problemen. Hoe hou je iedereen warm? Verwarming volle bak goed maar dan krijg je dus enorme energie prijzen, wat voor de armen onbetaalbaar zou zijn. Krijg je dan ook nog eens enorme voedselprijzen dan zit je toch wel serieus in de knoei. Dan is de vraag niet meer hoe overleefd de VS zo'n ramp maar hoe overleefd de mensheid zoals we die kennen zo'n ramp?

We zijn nu met 6,5 miljard en dat aantal groeit nog altijd razendsnel hoeveel zouden er overblijven na een nuclaire winter van een aantal eeuwen?

Thales

Legacy Member
niemand zla nog buitenkomen, toch niet in de VS
zelf aan de oostkust zou er 1 cm van die as vallen en als dat in je longen komt vormt dat samen met het aanwezige vocht in je longen een soort van cement waardoor je dus sterft.
ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat er mocht dat allemaal gebeuren toch enkele gebieden zullen zijn die weinig toch geen last zouden hebben. ( oftewel was da uit the day after tomorrow :p )

SweetEmmaRose

Legacy Member
ik heb ook die documentaire egzien, kvond da eigenlijk stom da ze da in zo'n film achtig verhaal hebbe gegote. de documentaire op zich zou veel interessanter zijn geweest, zonder al die slecht geacteerde stukke dertusse :p
maja volgende week d us de échte uitbarsting (in de documentaire e :p) da wordt wel interessant denk ik. zien wa voor effect da da ga hebbe, khoop da ze da goe in beeld brengen, zonder al te veel emo-dood-scenarios :p

killgore

Legacy Member
dadash zei:
Die documentaire toont eerder het worst case scenario. Wat als het allemaal dik tegenzit hoe erg wordt het dan. Als je al ziet hoe erg het wordt met "minder" sterke uitbarstingen dan is dat worst case scenario echt wel erg.

my point exactly: die yellowstone zaken zijn zo beetje sensatiezoekerij.

Niet dat het een peulschil zou zijn of course ;).

Fighting Hobbit

Legacy Member
killgore zei:
ik snap je vraag niet echt goed: bedoel je waterstofbom = fusiebom of nucleaire armageddon = fusiebom?

iirc zijn ze beiden +/- waar (in zin van fusiebom is sterkste atm) en iirc heb je vooralsnog ook een gewone kernbom nodig voor een fusiebom, wat tot nu toe het probleem is. Ze hoopten (dacht ik toch) met de fusiebom een "propere" bom (zonder de straling dus) te maken die toch een goed afschrikkingswapen was (extreem krachtig, maar geen kans om gans de mensheid te vergiftigen). Het probleem is echter dat men de energie die men nodig heeft voor het fusieproces niet "gewoon" kan opwekken op bom-niveau en dus iets nodig had als een gewone kernbom (fissiebom) om de fusie te laten verlopen, en dan ben je weer bij af :D.

Een waterstofbom heeft dus dat principe dacht ik (fissie voor inputenergie en dan eigenlijk immense vernietigende kracht als gevolg van fusie).
Ah, ok, dan is het zoals ik al vermoedde eerder de ontsteking als de bom zelf die het gevaar vormen (onsteking als in kernkop om de fusiebom that is).

Pred

Legacy Member
Thales zei:
ze zeiden dat er in 2 miljoen jaar 3 vulkaanbarstingen in yellowstone geweest zijn. en ze zeiden dat dat dus 1 per 600.000 jaar is.
2 miljoen / 3 = toch bijna 700.000.
ze zeiden dat het 640.000 jaar geleden is. Dan heb je toch een marge nog van bijna 60.000 jaar?
als je ziet dat er 2000 jaar geleden nog egyptenaren waren enzo, dan is dat toch VEEEEL tijd.
oftewel maak ik ier ne grote fout


Volgens mij zijn er nu nog altijd Egyptenaren...









In Egypte.

Avondland

Legacy Member
Tuurlijk was die documentaire een beetje stemmingmakerij, maar toch wel interessant om te zien. Zondag deel 2, dat zal ook wel leuk worden.

SweetEmmaRose

Legacy Member
jup de eigenlijke ontploffing en gevolgen zijn het interessante e :)

Avondland

Legacy Member
dadash zei:
Welke hulp gaan we sturen? Poolse kuisvrouwen om de assen op te vegen?

Ik denk dat elke vorm van vliegverkeer onmogelijk zal zijn door de assen dus veel hulp zul je niet kunnen sturen.

Hulp via scheepsverkeer? Volgens het model op de documentaire zou trouwens niet heel de VS bedekt zijn onder het as, de westkust bleef grotendeels gespaart. Maar dat model was niet berekend op 1500 kubieke kilometer eruptieve magma ... :D

De vulkanische winter zou inderdaad het grootste probleem vormen. Maar wat is de kans dat wij in ons leven nog zoiets zullen meemaken? We kunnen wel voedsel maken via serres (kunstmatig licht) maar daar zal geen bevolking van 6 miljard mensen mee gediend zijn. De derdewereldlanden zullen wellicht de grootste miserie meemaken omdat zij helemaal niet bereid kunnen zijn op zo'n ramp op globaal niveau. Maar ook hier zullen een groot aantal slachtoffers zijn omdat het organisatorisch onmogelijk is om op zo'n korte tijd een voedselreserve aan te maken én vol te kunnen houden voor onbepaalde tijd.

dadash

Legacy Member
Avondland zei:
Hulp via scheepsverkeer? Volgens het model op de documentaire zou trouwens niet heel de VS bedekt zijn onder het as, de westkust bleef grotendeels gespaart. Maar dat model was niet berekend op 1500 kubieke kilometer eruptieve magma ... :D


Scheepvaart is traag hé. Met hulp spreek ik over bv het Fast team zoals we ook naar Zuid-Oost Azie hebben gestuurd na de Tsunami. Zo'n hulp kun je dus niet geven. Je kan geen dokters of zo sturen om mee helpen de gewonden te verzorgen, want de getroffen regio is grotendeels onbereikbaar.

Zelfde voor de mensen die in hun huis zitten in de omgeving van Yellowstone die kan je ook dus lange tijd niet helpen door al dat as. Dus die moeten op zich zelf overleven je kan geen voedseldroppings of zo gaan maken.

Allemaal zaken die bv na de Tsunami wel konden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan