Archief - End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avondland

Legacy Member
dadash zei:
Toch straffe jongens onze Amerikanen. 25 miljoen mensen vast in hun huizen bedekt met as. Onze vulkanoloog zit vast op een militaire basis en kan amper contact krijgen met de buitenwereld via militaire kanalen. Maar FEMA kan eventjes dood leuk aan die 25 miljoen mensen meedelen dat ze moeten beginnen lopen? En zo 7,3 miljoen mensen te reden. AUB zeg.

Nu ja ze mochten het niet te donker afsluiten ook zeker lol. En al bij al hebben ze nog geluk dat de meeste Amerikanen aan de buitenkant van de VS wonen en niet in het centrum. Want er zijn toch 300 miljoen Amerikanen, 80% van de VS bedekt en toch maar 25 miljoen mensen getroffen.

Jammer voor ons "gezever" natuurlijk dat ze bitter weinig zeiden over de gevolgen van de vulkanische winter maar goed. Toch leuke documentaire. Eens wat anders dan een rampenfilmpje.

Ze dropten toch pamfletten? Maar dat klopt dan weer niet met het feit dat vliegtuigen behoorlijk beschadigd kunnen worden door vulkanische as. Het is en blijft een fictioneele documentaire. Al bij al toch wel interessant om te zien hoor. Maar wel een hoop stemmingmakerij om een feit dat misschien nog eeuwen van ons afligt.

dadash

Legacy Member
Avondland zei:
Ze dropten toch pamfletten? Maar dat klopt dan weer niet met het feit dat vliegtuigen behoorlijk beschadigd kunnen worden door vulkanische as. Het is en blijft een fictioneele documentaire. Al bij al toch wel interessant om te zien hoor. Maar wel een hoop stemmingmakerij om een feit dat misschien nog eeuwen van ons afligt.

Pamfletten? Over een gebied van een paar miljoen vierkante kms pamfletten droppen?

En dan nog zelfs al weten ze het op een of andere manier dat ze moeten gaan lopen waarnaar toe? Je kan makkelijk honderden kms lopen om ergens te geraken. Met al dat as die in je longen komt. En dat in het donker door een paar meters as. Meteen ook zaklampen droppen of zo?

Nah die 25 miljoen mensen waren eraan allemaal dood zeg ik u :evil: :p

Voor de rest zeker interresante docu. Vergeleken met Yellowstone zijn onze atoombommetjes maar kleine dingetjes. De kracht van de natuur is toch nog altijd velen keren krachtiger dan de mens.

Avondland

Legacy Member
dadash zei:
Pamfletten? Over een gebied van een paar miljoen vierkante kms pamfletten droppen?

En dan nog zelfs al weten ze het op een of andere manier dat ze moeten gaan lopen waarnaar toe? Je kan makkelijk honderden kms lopen om ergens te geraken. Met al dat as die in je longen komt. En dat in het donker door een paar meters as. Meteen ook zaklampen droppen of zo?

Nah die 25 miljoen mensen waren eraan allemaal dood zeg ik u :evil: :p

Voor de rest zeker interresante docu. Vergeleken met Yellowstone zijn onze atoombommetjes maar kleine dingetjes. De kracht van de natuur is toch nog altijd velen keren krachtiger dan de mens.

Tja, het is en blijft een fictieve documentaire. Wees er maar gerust van dat de hysterie nog veel erger zal zijn dan dat getoond werd. En die verwijzing naar de grenzen van Mexico werd al eens gebruikt bij The Day After Tommorow.

De mens heeft er goed aan nederig te zijn tegenover de kracht van Moeder Natuur. Ze geeft maar neemt ook levens.

jormund

Legacy Member
Hier hebben precies veel mensen die reportage gezien van die hypotetische mega-eruptie van de lavabel onder yellowstone national park:)
Ik weet eigenlijk niet waarom, maar doomscenario's hebben me altijd al geintereseerd, over op welke gruwelijke wijzen de mens aan zijn einde kan komen:P. Welnu ik kan toch zeggen dat ik er nogal wat van gelezen en over opgezocht heb, en heel veel van die scenarios bestaan gewoon omdat ze mediageil zijn.
Ik versta apocaliptische gebeurtenissen nog altijd als iets wat ofwel al het leven op aarde ten einde brengt of dan toch tenminste 90 % van het leven uitroeit. In die categorie zijn er nog altijd veel mogelijkheden, maar mocht er ooit een kernoorlog, (waarvan het ergste effect belange niet schade of radiatie is, maar een nucleaire winter), een supervirus, een tsunami of iets dergelijks zich voordoen, er zou altijd een gedeelte van de mensheid blijven leven. Leven op zich als een geheel is vrijwel onmogelijk uit te roeien.

Om een paar apocaliptische te noem;
-een basaltvloed(google dat maar eens),
- een dichtbije( minder dan 150 lichtjaar) supernova uitbarsting,
-de sterfte van onze zon,
-een zwart gat,
-een wit gat,
-melkwegstelselcrashes(hoewel het perfect mogelijk is dat ze samensmelten zonder dat er ook maar 1 zon tegen een andere botst, kan die gigantische zwaartekrachtsdans u naar het middelpunt of de vergetelheid inkatapulteren.),
- knoeien met het tijd-continu-um zelf,
-aliens
-en nog een paar anders die ik zeker vergeet.
Degene daarvan die op aarde zelf kunnen ontstaan zijn zeer weinig, het enige wat ik ooit tegengekomen ben is
- door menselijk ingrijpen de atmosfeer zo verzieken dat die giftig wordt of gelijkend op die van venus,
-een basaltvloed ,
-een menselijke zelfvernietigingsdrang, d.m.v extreme oorlogen, degeneratie tot er te weinig mensen overblijven om nog een gezonde populatie te zijn,
-of een paar zuiver theoretische experimenten zoals tijdreizen of een lagere energietoestand in het tijdcontinuum veroorzaken.
Basaltvloeden(om het zo te stellen, dat is niet een vulkaan die uitbarst maar een hele tektonische plaat die scheurt waaruit ontelbare tonnen lava vloeit) hebben zich in het verleden als eens voorgedaan, de ergste is die op het einde van het perm die toenmalig Siberie onder een 900 meter dikke laag lava bedekt, of om het u voor te stellen, genoeg om de hele wereld met een 90 meter dikke laag te bedekken. Dat is zo'n enkele machten grotere uitbarsting dan die zich in yellowstone zou kunnen voordoen. Als zo iets opnieuw gebeurt, wat wrs ooit(paar keer in een miljard jaar) nog eens zal gebeuren, kan dat gemakkelijk leiden tot totale vernietiging het menselijk ras, aangezien wij niet gebouwt zijn om extreme omstandigheden te overleven. Alleen een paar rijke landen kunnen een paar ondergrondse zelfvoorzienende centra in tijd opzetten, maar dan nog zo'n vloed is een traag proces wat makkelijk tientallen jaren kan duren. Het is immer geen lavabel die naar boven komt maar gewoon een deel van de mantel die door de oppervlakte naar boven komt.
Van menselijke vernietigingsdrang zijn er genoeg voorbeelden, alleen wil ik er wel op wijzen dat atoombommen op zich niet genoeg zijn om menselijk leven uit te roeien, al zou je er een sardonisch genoegen in nemen om alle bommen uniform over de aarde te laten ontploffen. Niet dat dat geen 90% van de wereldbevolking zou uitroeien(met gezellige nucleaire winter temperaturen boven of onder de keerkringen van tot -80 graden voor een paar maanden) en veel genetische ellende veroorzaakt, maar het is niet apocaliptisch op zich.
Van rampenfilms die te maken hebben met kometen wordt door astronomen dikwijls eens goed mee gelachen, want de oplossing is belachelijk simpel, ten eerste kan men kometen met de overdreven grote zoals die in armageddon en veel kleiner tot 500m in doorsnee al honderden jaren op voorhand zien als die zouden inslaan. Als ge u bedenkt met welke snelheiden wij om de zon en de zon rond het middelpunt van de melkweg draaien, kunt ge u voorstellen dat de aarde raken voor een komeet zoiets is als met een kogel een andere kogel in vlucht proberen te raken op 10 km afstand. Mocht dat toch ooit t geval zijn, stuur er en paar raketten naar toe en laat die er gewoon frontaal op inbotsen. Dat veroorzaakt mischien een biljoenste van een km/u verandering in de komeet zijn snelheid, maar over een spanne van 300 jaar meer dan genoeg om de aarde ruimschoots te missen. Atoombommen zijn toaal nutteloos in de ruimte, zelfs al de atoombommen op aarde x 1 miljoen kan een komeet zoals die beschreven in Armageddon niet splitsen.
De meeste andere scenarios zijn wel bekend, de bbc heeft onlangst nog een docu uitgezonden om de effecten in "The day after Tomorrow" te bekijken, ze zijn stuk voor stuk onmogenlijk in die mate in de film, en de klimaatshift met die koude supercellen was ronduit belachelijk vonden de meeste meteorologen.
In elk geval, veel mensen houden van rampenfilms maar hebben er weinig notie van wat kan en wat niet. U er al te druk over maken is nog het minst aan te raden, als ge door een van bovenstaande dingen getroffen wordt, kunt ge er toch geen zak aan doen. Menselijke paniek is een gevaarlijk wapen.
San Francisco bvb ligt op een van de aardbevingsgevoeligste plekken van de wereld ,maar als daar ooit een aardbeving mocht komen, het heeft geen evacutieplan, al ligt 3/4 van de stad in puin. Omdat alle modellen erop wijzen dat de chaos vele malen meer mensen zou doden dan de aardbeving zelf. Dat principe geld voor zowat al die scenario's. Als er een doemscenario staat te gebeuren, kan je dat beter niet aan de mensen zeggen, de anarchie zou zijn werk al hebben gedaan nog voor er iets is gebeurt. Natuurlijk, na de ramp kan je wel vanalles gaan doen of als men het maanden van tevoren kan berekenen, maar dan spreken we over de niet-apocaliptische groep.
Als ge u dan toch ergens druk over wilt maken, de olie is bijna op en de staatskas zogoed als leeg:P
Ik vindt t vooral vreselijk interessant hoe een effect zo verschrikkelijk destructief kan zijn, en soms ook gewoon mooi, zie pics van supernova explosies en van de tsar bomba, de h-bom die ze in Siberie hebben laten ontploffen.
Ik kan geintereseerden wel een paar links en vooral boeken aanraden maar al wat ik hier gezegd heb ding per ding ondersteunen door online databanken of boekreferenties.. heb ik weinig goesting in, das nie exact correct maar ge kunt t altijd opzoeken.

The Black Mamba

Legacy Member
over die ziekten , is het niet zo dat een klein percentage van de mensen zogezegd bestand zou moeten zijn tegen radioactieve straling?

DA_MadAce

Legacy Member
Een van de beste films ooit. Ik ben serieus. Zo goed gedaan. Ik kreeg er kippenvel en een droge keel van. En dat overkomt me nooit.

Het is een docu drama over hoe een nucleair conflict zou gaan vanuit het standpunt van de gewone burger.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan