Archief - End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

steckie

Legacy Member
dadash zei:
En nog even terug naar Yellowstone vergeet niet dat een groot deel van Afrika overleefd op hulp van Europa en N-Amerika. Als wij dus in de shit zitten dan zitten zij ook in de shit hoor. Er zijn heel wat Afrikaanse landen die momenteel overleven op voedselhulp van het westen als wij ons voedsel zelf hard nodig zouden hebben zouden zij dus ook zonder voedsel zitten.
Bovendien zijn wij technologisch een stuk verder. Wij hebben bv serres op redelijke schaal en zouden dat nog kunnen uitbreiden. Iets dat ik Afrika nog niet zo vlug zie doen.
En hoe denk je dat je serres gaat maken zonder electriciteit?
Ken jij iemand die glas ambachtelijk kan maken? Zo zijn er niet veel meer over hoor, en die kunnen volgens mij ook geen glas maken dat groot genoeg is voor een serre.
De serres die wij op "redelijke" schaal hebben, zijn ofwel kleine serres in een tuin die niet goed genoeg zijn om iets te laten groeien met zo'n ramp, ofwel industriele serres die volledig afhankelijk zijn van electriciteit en dus ook niks meer waard zijn.

Wij zijn veel beter instaat om in slechte grond toch nog iets te laten groeien door bemesting, irrigatie of genetische manipulatie van gewassen dan in Afrika.
En weer hetzelfde, geen meststoffen zonder onze electriciteit. Nu ja, toch geen meststoffen op de schaal die we nodig hebben. Irrigatie is inderdaad te doen, maar met veel handenarbeid dan en die mensen moeten ondertussen wel eten. Genetische manipulatie van gewassen na zo'n ramp? Begin er maar eens aan: Geen electriciteit, wetenschappers proberen te overleven,... En je laat het ook klinken alsof genetische manipulatie iets is als je hond uitlaten, maar het is wel net iets lastiger dan dat

Voedsel en energie zou niet verdwijnen hoor het zou gewoon een pak duurder worden.We zouden een pak meer energie nodig hebben omdat we de verwarming constant zullen moeten laten draaien waarvoor we dus veel elektricteit nodig hebben die momenteel nog altijd vooral wordt opgewerkt door gas, olie en steenkool. Dus die prijzen zouden enorm stijgen omdat de vraag stijgt (basis lesje economie).

Laten we dat even bekijken:
- Waterenergie: ligt natuurlijk aan de ramp, bij komeetinslag zullen er natuurlijk heel erg veel centrales kapot zijn. Bij vulkaanuitbarsting van Yellowstone is het minder erg, maar toch. Tonnen en tonnen as die in rivieren en stuwmeren terecht komen kunnen niet goed zijn voor zo'n centrale. Maar zolang ze nog blijven staan is er inderdaad kans dat ze nog blijven werken. Nadeel is dat er niet overal waterkrachtcentrales staan
- Windenergie, zonne-energie: er zijn te weinig molens om voldoende energie uit te halen. Dan moeten ze natuurlijk nog allemaal de ramp overleven ook. Ook zonne- energie is te weinig aanwezig om nuttig te zijn.
- Fossiele brandstoffen. Steenkool wordt hier niet meer gedolven, olie en gas vind je hier niet. Ze zullen niet uit andere gebieden worden aangevoerd hoor. Elk land zal ten eerste beginnen met zijn eigen energie bij te houden (denk maar niet dat er dan nog veel solidariteit krijgen, het wordt "eigen volk eerst" van begin tot einde). Degenen die nog wel hun overschotten willen ruilen voor bijvoorbeeld voedsel zijn ook vrij nutteloos want je zal al het voedsel nodig hebben dat je kan krijgen in je eigen land. En transporteren van fossiele brandstoffen wordt ook erg lastig, olietankers zullen de eerste tijd niet meer de oceaan op gaan omdat het weer gewoon zo fucked up zal zijn dat het niet meer veilig varen is.
- kernenergie: in het rampgebied zelf moet je wel een ongeloofelijke idioot zijn om daar een kerncentrale te laten draaien en het risico op een meltdown te nemen.
Buiten dat gebied zal het de eerste tijd nog redelijk gaan, maar op den duur loopt alles ook vierkant. Door onrust in de landen zelf zal het gewoon te gevaarlijk worden om een kerncentrale open te houden. Mensen beschouwen energie als redding en zullen als ze in hun eigen gebied geen voedsel of levenskansen meer hebben gewoon verhuizen naar andere gebieden. Dus naar gebieden met veel eten (dat dan ook snel op is) of met veel energie. Zodra er in die gebieden te weinig eten is, stijgt de onrust. De mensen die de centrale in handen hebben worden gehaat, er komt een gevecht en zeg maar dag met het handje tegen die centrale.
Oh, en je moet er ook nog voor zorgen dat je genoeg uranium hebt om je centrale in gang te houden, vervoer dat maar eens veilig na een ramp.

Om het kort te maken: de prijzen zouden in het begin inderdaad stijgen, maar op den duur is er gewoon te weinig energie om aan de nood te voldoen.



Trouwens, Dadash, dit is geen aanval op jou ofzo, ik nam gewoon jou post als voorbeeld.
Ik wil gewoon proberen om een aantal mensen hier duidelijk te maken dat de positieve gedachten van "oh, wij overleven het wel want wij hebben veel technologie" gewoon onzin zijn.
Ik geloof dat wij sneller eraan zullen gaan dan de Derdewereldlanden.
Niet alleen door de ramp, maar door wat we onszelf na die ramp aan zullen doen.
Volgens mij mogen we na zo'n ramp al vangeluk spreken dat niet een of andere domme natie een kernoorlog begint om voedsel of energie...

dadash

Legacy Member
Kom kom. Das nu wel erg pessimistish denken. Dat het hard wordt das een feit maar dat we het daarom niet zouden overleven?

Als we de Yellowstone ramp nemen dan wordt het vooral de VS die in 1e instantie bijna compleet van de kaart wordt geveegd. Hier in Europa zouden we vooral last hebben van de winter die er op volgt. Weinig zonlicht die onze aarde bereikt dus lage temperaturen.

Het leven zou hier wss redelijk gewoon zijn hangetje gaan. We halen ons gas uit Rusland en onze olie uit het Midden-Oosten die handel zie ik gewoon doorgaan hoor. Wel door dat we er meer van vragen zullen de prijzen stijgen maar verder zie ik weinig gebeuren.

Vooral economisch zou de wereld het lastig krijgen de VS is toch voor velen de grootst handels partner eens die wegvalt zit je dus wel met een probleem. Vergelijk het met de jaren 20-30 WO I die veel vernietigd en dan nog eens de Wall Steet crash waardoor de economie serieus naar de botten is. Hoge werkloosheid, hoge ontevredenheid. Kan natuurlijk leiden tot extremisme (Duitsland en Italie) maar hoeft niet noodzakelijk (VK en Frankrijk).

Nah ik zie het allemaal nog zo'n vaart niet lopen. Zelf als het worst case scenario (want dat is het) werkelheid wordt zie ik ons wel genoeg wilskracht hebben om er ons door te slaan.

steckie

Legacy Member
Oh, maar ik zeg niet dat we uitsterven hoor :)
Ik denk alleen dat er een gigantische terugval gaat zijn.
Onze cultuur zal het niet overleven, de helft van de wereldbevolking (of meer) zal eraan gaan,...
Ik verwacht gewoon een volledige instorting van onze beschaving. De ramp is het beginpunt, maar we zullen ons eigen einde bouwen.
Je zegt vooral economische problemen en verplaatsing van handel naar Rusland?
Laat me even beschrijven wat ik denk dat er gebeurt:


Yellowstone ontploft.
USA en Canada zijn al meteen hun economische macht kwijt, hun transport capaciteiten staan bijna op nul. Een groot deel van de bevolking sterft door ziektes of vergiftiging door het stof in de lucht.
Als het weer tegenzit waait de stofwolk naar het zuiden, en zorgt die ervoor dat een groot deel van Zuid-Amerika hetzelfde lot staat te wachten.
Ook een deel van de "longen van de aarde" zullen dan afsterven.
Maar laten we aannemen dat het stof niet naar het zuiden gaat.
Dan nog verspreid het zich over de hele wereld en veroorzaakt het een lange, lange, lange winter (of zelfs ijstijd?).

Energie en voedsel worden schaars. Alles wat we met Amerika ruilden, is er niet meer. We doen een poging om hulp te sturen, daarmee redden we misschien een paar tienduizenden mensen, maar het is eerder uitstel van de dood.
Het wordt kouder en kouder, het wordt nog moeilijker om aan voedsel te geraken. Mensen worden sneller ziek. Er breken waarschijnlijk epidemies uit (misschien zelfs een pandemie als we écht pech hebben).
Landen komen meer op zichzelf te staan. Ze zijn minder geneigd om hulp te sturen naar andere landen. Olieprijzen schieten de hoogte in, het weer wordt onvoorspelbaar en scheepstransport wordt gevaarlijker.
Olie wordt schaars hier, voedsel wordt schaars in het Midden-Oosten, maar transport is gewoon te lastig om vol te houden.

Mensen beginnen problemen te veroorzaken in vele landen. Landen met probleemgevallen (Basken, Koerden, Russische volkeren,...) krijgen nog meer last met die groepen.
Bijvoorbeeld in Belgie komt er meer last tussen Vlaanderen en Wallonie omdat er natuurlijk niet evenveel heen en weer loopt qua fondsen of voedsel.
Over de hele wereld zijn mensen opstandig.
Regeringen worden zenuwachtig, er worden mogelijk zelfs oorlogen gestart om de aandacht van de bevolking af te leiden (heel vaak gebeurt in het verleden).

De wereld komt in een neerwaardse spiraal terecht. Overal geweld, oorlogen om voedsel of vruchtbare gebieden. En dit alles terwijl het weer ongeloofelijk vreemd doet. Oogsten mislukken, bossen en dieren sterven, mensen sterven,...
Op den duur lossen hele naties gewoon op onder hun eigen geweld. Ze consumeren zichzelf onder hun eigen pogingen om er bovenop te komen.

Onze hele cultuur vervalt.

Maar natuurlijk is dit niet het einde, de mens sticht wel een nieuwe cultuur, we herontdekken democratie, ruimtevaart, geneeskunde,...
Een andere cultuur doet die dingen, probeert de wereld te beheersen zoals alle mensen dat willen en leven hun eigen leven.

Tot het weer tijd is voor die cultuur om plaats te maken voor een andere...
Cultuur is een golfbeweging, geen rechte lijn.

En ja, ik weet het, dit is natuurlijk worst case scenario, maar mensen hier op het forum zien zo'n dingen gewoon te positief in.

dadash

Legacy Member
Waarom zou transport zo'n probleem zijn? Het wordt allemaal een pak kouder dat wel maar daarom gaan onze zeeen toch niet veranderen in wildwaterbanen? Moderne transport schepen geraken wel door zwaar weer heen hoor.

En voedselschaarste we hebben toch wel een voorraad hoor. Vergeet niet dat ondanks de vele hongernoden in de derde wereld we toch genoeg voedsel produceren het geraakt gewoon niet op de juiste plek. Vooral door (burger)oorlogen zo.

Die burgeroorlogen zijn nog zoiets. Als je ziet hoe de situatie in Afrika nu is dan zie ik die enkel maar verslechteren eens de VS van de kaart wordt geveegd en Europa te druk bezig is met zijn eigen problemen op te lossen. Dan stuurt niemand meer voedsel en oefent niemand meer druk uit op al die krijgsheren daar. Die beginnen dan meteen natuurlijk een oorlogje om wat voedsel dat nog over is voor zich te houden. Daar zie ik veel grotere problemen dan hier. Waar we toch net iets beter overeen komen.

Bovendien zie ik het voedselprobleem zo groot niet in. Ik zie het enkel schaarser worden wat voor hoge prijzen lijdt en dus problemen voor de armen onder ons. Toen ik zei genetische manipulatie zei jij dat de wetenschappers te druk bezig zouden zijn om voor zich zelf te zorgen maar je mag toch niet vergeten dat we momenteel al redelijk ver staan met genetische gemanipuleerd voedsel. Het mag momenteel gewoon nog niet op de markt worden gebracht. Maar ze kunnen nu toch al in Scandinavie en zo (koude landen) ook goed aan landbouw doen tarwe en zo kweken die ook tegen wat koude kan. Waarom zou dat hier niet kunnen?

Het heeft deze winter hier nog niet eens gevroren dus waarom zou iemand zich nu bezighouden met tarwe te ontwikkelen die tegen (extreme) koude kan. Als Yellowstone ooit ontploft krijg je plots een crisis situatie en zullen de mensen met kennis van zaken wel beginnen met de mogelijkheden te bestuderen. Als je ziet hoe snel alles ging in WO II hoe snel ze daar tanks, vliegtuigen en schepen verbeterden gewoon omdat ze er met man en macht aan werkten en dat het van moeten was. Waarom zou het zelde niet kunnen gebeuren met zo'n crisis maar dan ipv oorlogstuig aan middellen die de mensheid kan helpen. Nieuwe energiebronnen en verbeteringen in de voedselproductie?

En wanneer zei ik dat de handel zich naar Rusland zou verplaatsen? Ik gaf gewoon aan dat veel gas momenteel uit Rusland (Siberie) komt en dat dat gewoon zou doorgaan. Natuurlijk wel aan duurdere prijzen.

En je sprak ook eens over problemen om ons vlees te bewaren aangezien jij verwacht dat we zonder elektriciteit zouden vallen (wat ik niet verwacht). Nu zelfs zonder elektriciteit zie ik weinig problemen. Vergeet niet dat het hier behoorlijk koud zou worden en we dus wel een pak ijs zouden hebben dus je legt je vlees gewoon in een koele plek een pak ijs erbij en hopla het bewaard wel even, net als een diepvries :D.

Als Yellowstone zou gebeuren zie ik een pak problemen maar toch geloof ik dat we het zouden kunnen overleven. En ook onze cultuur zou het overleven. De VS weg door de ramp. De 3e wereld in puin nu het rijke westen geen hulp meer kan geven. Dan zie ik de EU nog de nieuwe wereldleider worden :evil:

Nu ik ga vanavond deel 2 opnemen en dan morgen even kijken en dan zien we wel beter hoe erg het zal worden. Ze zullen wel wat extra informatie geven in deel 2. Dan gaan we een beetje beter zicht hebben op de potentiele problemen we kunnen tegenkomen bij zo'n ramp.

Avondland

Legacy Member
steckie zei:
En ja, ik weet het, dit is natuurlijk worst case scenario, maar mensen hier op het forum zien zo'n dingen gewoon te positief in.

Je moet ook niet aan flauwe stemmingmakerij beginnen te doen. Voorlopig blijven je woorden slechts hypothesen, die er met duizenden bestaan.

moehaa!

Legacy Member
China en indie zouden er heel goed uitkomen. Die hebben nog een hele grote eigen landbouw en al een redelijk ontwikkelde industrie en wetenschap.

steckie

Legacy Member
dadash zei:
Nu ik ga vanavond deel 2 opnemen en dan morgen even kijken en dan zien we wel beter hoe erg het zal worden. Ze zullen wel wat extra informatie geven in deel 2. Dan gaan we een beetje beter zicht hebben op de potentiele problemen we kunnen tegenkomen bij zo'n ramp.

Goed dat je dat zegt, ik was al vergeten dat vanavond deel 2 was :)

SweetEmmaRose

Legacy Member
echt wel te weinig over de gevolgen gezegd. maar al bij al was het ni slecht :) toch leuk om t te hebbe gezien :)

Thales

Legacy Member
gevolgen waren simpel samengevat
eel de vs in as en 20% voor altijd onbewoonbaar + duizenden doden + heel de wereld in extreme koude en droogte met massale sterfte en temperaturen tot -20

SweetEmmaRose

Legacy Member
Thales zei:
gevolgen waren simpel samengevat
eel de vs in as en 20% voor altijd onbewoonbaar + duizenden doden + heel de wereld in extreme koude en droogte met massale sterfte en temperaturen tot -20

ja voila, maar da vondik net iets te weinig :D
ze hadde over de eruptie ook gewoone kunne zegge, ah voila eruptie en veel as. :p

Thales

Legacy Member
maja, daar komt nog actie bij bezien e. De uitbarsting en heel de catastrofe.
extreme koude en sneeuw is ectreme koude en sneeuw.
zadden mss nog een paar mensen kunnen derin steken die ne sneeuwman aant maken zijn ofzo ^^

SweetEmmaRose

Legacy Member
mja veel as is veel as :p en daar ebbe ze veeeeel over gezegd/getoond :p

dadash

Legacy Member
Toch straffe jongens onze Amerikanen. 25 miljoen mensen vast in hun huizen bedekt met as. Onze vulkanoloog zit vast op een militaire basis en kan amper contact krijgen met de buitenwereld via militaire kanalen. Maar FEMA kan eventjes dood leuk aan die 25 miljoen mensen meedelen dat ze moeten beginnen lopen? En zo 7,3 miljoen mensen te reden. AUB zeg.

Nu ja ze mochten het niet te donker afsluiten ook zeker lol. En al bij al hebben ze nog geluk dat de meeste Amerikanen aan de buitenkant van de VS wonen en niet in het centrum. Want er zijn toch 300 miljoen Amerikanen, 80% van de VS bedekt en toch maar 25 miljoen mensen getroffen.

Jammer voor ons "gezever" natuurlijk dat ze bitter weinig zeiden over de gevolgen van de vulkanische winter maar goed. Toch leuke documentaire. Eens wat anders dan een rampenfilmpje.

SweetEmmaRose

Legacy Member
dadash zei:
Toch straffe jongens onze Amerikanen. 25 miljoen mensen vast in hun huizen bedekt met as. Onze vulkanoloog zit vast op een militaire basis en kan amper contact krijgen met de buitenwereld via militaire kanalen. Maar FEMA kan eventjes dood leuk aan die 25 miljoen mensen meedelen dat ze moeten beginnen lopen? En zo 7,3 miljoen mensen te reden. AUB zeg.

Nu ja ze mochten het niet te donker afsluiten ook zeker lol. En al bij al hebben ze nog geluk dat de meeste Amerikanen aan de buitenkant van de VS wonen en niet in het centrum. Want er zijn toch 300 miljoen Amerikanen, 80% van de VS bedekt en toch maar 25 miljoen mensen getroffen.

Jammer voor ons "gezever" natuurlijk dat ze bitter weinig zeiden over de gevolgen van de vulkanische winter maar goed. Toch leuke documentaire. Eens wat anders dan een rampenfilmpje.

Mooi critisch nagedacht :)
en da van die gevolgen had ik ook al gezegd :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan