Archief - Digitale Televisie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

happiepuppy

Legacy Member
K-2 zei:
Alléé, weeral iets gelezen over belgacom tv... 't is eigenlijk logisch, maar ik had er nog niet over nagedacht:


Vermits belgacom tv maar één stream (kanaal) tegelijk aankan, wil dat ook zeggen dat je NIET naar een bepaald kanaal kan kijken terwijl je video-recorder (of dvd/hard disk recorder voor de gevorderden ;)) een ANDER programma aan het opnemen is...

Iets wat je al 25 jaar kan met een gewone tv, gaat nu ineens niet meer...

Maar ik was me wel aan het bedenken: belgacom zegt dat per kanaal je +/-4mbit nodig hebt. 2 kanalen geeft dus 8mbit... Dat lijkt me ook voor telenet wat veel, of niet? :wtf:

Telenet werkt via een ander systeem, dit werkt zoals nu via de kabel ongeveer. Alle Zenders zijn tegelijk beschikbaar.
Bij belgacom moet je elke zender appart downloaden. Dit is volgens mij het grootste nadeel aan B TV.

Yo-Han

Legacy Member
@ laurens.. neen, de prijs(waarborg) voor de decoder +jaarlijks kabelabonnement

ps + hier en daar een xtra 50€ als je niet wil dat er nog een extra kabel naar je modem terug loopt etc...nog een zwarte bak bij in uw living en wat kablage op uw muren

de dag dat digi tv uit de wanddoos komt in HD formaat en als het full customizable is noem ik het interessant

GrAmLin

Legacy Member
Zullen we niet moeten betalen als we een programma willen zien die we net gemist hebben? ik heb allesinds daar geen zin voor om te betalen. Je kan nog altijd perfect opnemen op vhc, dvd, pc....

Mantis

Legacy Member
Volledige faq uit pub nieuwsbrief:

Er zijn nog heel wat vragen en onduidelijkheden over de technische aspecten van Telenets digitale TV. We verzamelden de vragen die ons bereikten en bespraken dit met Telenet.

Heeft men absoluut een digibox nodig voor alles, ook voor "gratis" kanalen buiten de acht geschrapte kanalen?
Voor het basispakket is altijd een digibox nodig. Voor de geschrapte kanalen
volstaat een cabletuner. Wens je analoog te blijven kijken, heb je niks
speciaal nodig. Alles blijft dan zoals het nu is, behalve dat je enkele kanalen dient te missen.


Is dit DVB-C die je ook met je PC of eigen digitaal toestel kan bekijken?
De acht kanalen die men in de toekomst alleen nog maar digitaal kan bekijken, zijn pure DVB-C en kunnen met een digitale TV of een computer worden bekeken. Het basispakket en de uitzendingen op aanvraag zijn echter gecodeerd. Er is een smartcard nodig om dit te decoderen en bijgevolg ook aangepaste hardware.


Waarom zitten er enkel analoge SCART uitgangen en geen digitale uitgangen op de digibox? Het is toch /digitale/ TV en dit zou de beeldkwaliteit op duurdere dTV-toestellen met digitale video-ingang ten goede komen.
Telenet stelt dat dit onder druk van de filmindustrie en de inhouds- leveranciers is. Zij willen niet dat hun materiaal gemakkelijk digitaal
gecopieerd wordt. De situatie stelde zich zeer duidelijk: wel digitale
uitgang = geen inhoud ...
Heel belangrijk om weten is dat er van de digibox/-corder altijd een terugloopkanaal moet zijn naar de modem toe. Concreet wil dit zeggen dat er van je digibox/-corder steeds een kabel naar je modem dient getrokken te worden.
Nu is Telenet wel bezig om deze terugkoppeling via het stroomnet te laten lopen. Voor deze optie zal er een extra kost zijn van 25 EURO per adaptor en zo heb je er twee nodig.


Hoe gebeurt de aansluiting van de modem en digitale TV apparaten?
Voor klanten die ook internet en/of Telenet telefonie hebben, plaatst men een switch. Hierop kunnen alle toestellen aangesloten worden.


In het verleden was er sprake van internet-mogelijkheden met iDTV. Is dit tegenwoordig nog aanwezig?
Het zal in de toekomst mogelijk zijn om te mailen met de digibox, maar klassiek internet gebruik is niet mogelijk. Het is echter wel zo dat bepaalde leveranciers (of de overheid) sites kunnen maken die aangepast zijn voor iDTV. Die kunnen dan uiteraard ook bezocht worden.


Eurosport plots "digitaal" terug?
Volgens Telenet heeft men beslist om opnieuw Eurosport aan te bieden omdat hier grote vraag naar was.


Stel dat een familie twee TV's en een video heeft, moet zij dan drie digiboxen kopen?
Op de digibox zitten twee scart uitgangen en één coax uitgang. Alles hangt er dus vanaf waar die persoon digitaal wil kijken. In principe kan er één TV en een video aan één Digibox. De andere TV kan gewoon analoog blijven werken zonder digibox of indien die ook digitaal moet, via een tweede Digibox.


Moeten er twee Telenet modems zijn als men met twee TV's digitaal wil kijken?
Neen, er kunnen twee digiboxen aan één modem aangesloten worden als die op dezelfde kabel zitten.


Hoe werkt de cabletuner precies, zet die de acht kanalen gewoon terug op de lokale kabel?
De werking van de cabletuner is vergelijkbaar met een video. Hij zal alle zenders op één kanaal zetten dat je kan programmeren op je TV of video. Het zappen tussen de 8 kanalen moet via de afstandbediening van de cabletuner.
Wens je dus een kanaal te bekijken dat enkel via de cabletuner te bekijken is, moet je eerst je TV op het voorgeprogrammeerde kanaal zetten en dan zappen naar het gewenste kanaal.

Kan ik zelf ergens buiten Telenet een Digibox/-corder kopen, of misschien zelfs zelf ineen knutselen?
Neen, dit kan en mag niet. Men zal de digibox/-corder bij Telenet zelf dienen
aan te schaffen. Na installatie zal men de smartcard dienen te koppelen aan het toestel. Wanneer blijkt dat het toestel niet van Telenet afkomstig is, zal het niet geactiveerd worden.

Time

Legacy Member
GrAmLin zei:
Zullen we niet moeten betalen als we een programma willen zien die we net gemist hebben? ik heb allesinds daar geen zin voor om te betalen. Je kan nog altijd perfect opnemen op vhc, dvd, pc....
zucht, dat is net het principe van digitale televisie, who cares dat volgens teletekst iets op 20h begint, als gij maar 23h wilt kijken, kijkt gij 23h

Je kan kijken naar wat je wil en wanneer je wil, terwijl je geniet van een betere beeld- en geluidskwaliteit.

thinkFishstick

Legacy Member
K-2 zei:
Alléé, weeral iets gelezen over belgacom tv... 't is eigenlijk logisch, maar ik had er nog niet over nagedacht:


Vermits belgacom tv maar één stream (kanaal) tegelijk aankan, wil dat ook zeggen dat je NIET naar een bepaald kanaal kan kijken terwijl je video-recorder (of dvd/hard disk recorder voor de gevorderden ;)) een ANDER programma aan het opnemen is...

Iets wat je al 25 jaar kan met een gewone tv, gaat nu ineens niet meer...

Maar ik was me wel aan het bedenken: belgacom zegt dat per kanaal je +/-4mbit nodig hebt. 2 kanalen geeft dus 8mbit... Dat lijkt me ook voor telenet wat veel, of niet? :wtf:
afaik heeft telenet 8mbps capaciteit voorzien voor iDTV, dus no problem. Je kan dus bvb 2 verschillende programmas tegelijk opnemen op je digicorder, en naar een derde opgenomen show kijken.

Time

Legacy Member
in vergelijking met het aanbod van telenet stelt dat van belgacom echt niks voor:s zeker als ge ziet da nu met de zomerperiode vtm terug meer vertegenwoordigd is in kijkcijfer top20 (ik volg niks op die zender, tis maar om aan te tonen daje vtm als zender nie zomaar negeert).
op termijn betaal je pakken meer dan bij telenet, voor het surplus van voetbal, wat u nog es apart flink wa duiten kost en waarvan eigenlijk alleen et italiaanse pakket u wa waar voor uw geld geeft (in een competitie met 10 topmatche per jaar kun je er géén 3 per week uitzenden.

kga wel nog ff de kat uit de boom kijken bij telenet, als ze het op dezelfde manier gaan spelen als bij internet (potentiële klant belangrijker dan huidige klant):)

Laurens100

Legacy Member
De gemeente waarin ik woon (Gistel), bevindt zich niet in Telenet Televisie gebied.
Dat wil dus zeg dat ik geen Digitale Televisie van Telenet kan ontvangen? Tof hoor :ironic:

edit:Het is wel off topic maar kga het toch nu vragen: Waar blijft die nieuwe Telemeter :angry:

Skratz

Legacy Member
voordien kon ge toch ook geen analoge tv van telenet ontvangen. wa is daar nu anders aan dan vroeger.

Mantis zei:
Volledige faq uit pub nieuwsbrief:
Is dit DVB-C die je ook met je PC of eigen digitaal toestel kan bekijken?
De acht kanalen die men in de toekomst alleen nog maar digitaal kan bekijken, zijn pure DVB-C en kunnen met een digitale TV of een computer worden bekeken. Het basispakket en de uitzendingen op aanvraag zijn echter gecodeerd. Er is een smartcard nodig om dit te decoderen en bijgevolg ook aangepaste hardware.
dat steekt behoorlijk tegen, zelfs het basis aanbod is niet te bekijken met enkel een tv die uitgerust is voor digitale televisie. Ookal hebt ge zo een dure tv dan nog zijt ge verplicht extra te dokken voor een decoder om het basis aanbod te kunnen bekijken.

Waarom zitten er enkel analoge SCART uitgangen en geen digitale uitgangen op de digibox? Het is toch /digitale/ TV en dit zou de beeldkwaliteit op duurdere dTV-toestellen met digitale video-ingang ten goede komen.
Telenet stelt dat dit onder druk van de filmindustrie en de inhouds- leveranciers is. Zij willen niet dat hun materiaal gemakkelijk digitaal
gecopieerd wordt. De situatie stelde zich zeer duidelijk: wel digitale
uitgang = geen inhoud ...
maw er is geen sprake van digitale televisie, enkel mogelijkheid tot interactiviteit en meer kanalen.
betere beeldkwaliteit behoort dus niet eens tot de mogelijkheden van "digitale" tv enkel slechtere (zie maar naar ngc en eurosport die al digitaal uitzenden en waar het signaal bij de kabelmaatschappij naar analoog wordt omgezet, nie anders dan blokskes bij iets sneller bewegende beelden)

Laurens100

Legacy Member
Skratz zei:
voordien kon ge toch ook geen analoge tv van telenet ontvangen. wa is daar nu anders aan dan vroeger.

Weet ik wel maar de enige andere oplossing is dan Belgacom :wtf:
Voor mensen die niet in Telenet Televisie gebied wonen is er dus nog geen deftige digitale televisie, want dat van Belgacom kun je nu nie bepaald deftig noemen en we hebben trouwens ook Internet van Telenet, en naar belgacom zullen we heus niet overschakelen.

thinkFishstick

Legacy Member
integan heeft in.di, dat normaal binnekort (september) ook uitgebreider wordt, en heeft ook hdtv, als ik me goed herinner.

SlashDotCom

Legacy Member
Ik vind het totaal overbodig.
Ikzelf kijk niet naar engelse zenders of franse zenders.
En het kanaal TCM kijk ik ook niet want die films zijn van de jaren stillekes.
Ik vind het wel jammer dat ze indertijd Discovery erop gezet hebben en erna gewoon weer weg. Watik jammer vindt want ik vond het toch een leerrijk programma.
Ze zijn me daar serieus aant prutse bij telenet ze.
Nu zie ik op TV dat tell-sell binnekort van frequentie gaat veranderen.

Anyway, kga me da toch nie aanschaffe ze of toch alleszins men vader ni.

K-2

Legacy Member
Interkabel (= fusie van alle kabelmaatschappijen die NIET overgenomen zijn door Telenet: Integan, Interelectra, PBE en WVEM) is momenteel aan het onderhandelen met telenet om de afspraak die ze nu al hebben rond internet en telefonie ook uit te breiden naar televisie. (want nu kan je ook al internetten en bellen via telenet, terwijl die kabel in dat gebied niet van hun is).

Alleen blijken de gesprekken niet goed te vorderen, en zouden ze er nooit uitkomen voor september (dus wachten wordt het sowieso).

Interkabel heeft ook gezegd dat als er geen overeenkomst uit de bus komt, ze zelf met een aanbod gaan komen... Maar dat lijkt mij complete nonsens: hoe kunnen zij nu concurreren met de grote 2 spelers op de markt (+ welke content gaan die 2 nog overlaten voor interkabel?)

happiepuppy

Legacy Member
Laurens100 zei:
Weet ik wel maar de enige andere oplossing is dan Belgacom :wtf:
Voor mensen die niet in Telenet Televisie gebied wonen is er dus nog geen deftige digitale televisie, want dat van Belgacom kun je nu nie bepaald deftig noemen en we hebben trouwens ook Internet van Telenet, en naar belgacom zullen we heus niet overschakelen.

Same prob. here. Ik vind persoonlijk de IDTV vrij nutteloos.
Kwaliteit van de gewone kabel ben ik tevreden over, wanneer ik dan eens zelden tv kijk. Interactief?, hoeveel mensen gaan dat gebruiken?
Ik kijk wel naar eurosport op de kabel.

Skratz

Legacy Member
@K-2: Interkabel hoeft enkel met belgacom te concureren (aangezien telenet niet verkrijgbaar is) en dat is zeker geen grote speler.

@Laurens100: gij denkt dus dat telenet wel deftige digitale televisie aanbied? tis nauwelijks meer dan in.di hoor.
Nog wat geduld voor in.di, ze zijn aan't praten met telenet dacht ik en als die goed zijn krijgen we ook telenet en anders komt er een verdere uitbreiding van in.di.

Oiram

Legacy Member
Vraagje;

Vanaf september zal digitale televitie er zijn dacht ik, nu dat lijkt mij wel vrij intersant, ik zou iedere maand bij betalen enkel en alleen om mijn felbegeerde discovery channel terug te krijgen en wat blijkt, deze zit in het basic packet van digitale televitie.

Nu, ik snap hier hogaballen van, ik wil enkel en alleen mijn discovery channel hebben dus wat moet ik doen in september? Hoe moet ik het aansluiten en hoeveel zal dat grapje kosten.

Als ik het goed versta:
1. Digiboxske kopen (alle waarborg betalen)
2. Aansluiten (waarop? distributie kabel?)
3. Activeren (effe bellen en dokken, of moet er meer gebeuren?)
4. TV aanzetten en naar juiste kanaal zappen
5. Discovery channel kijken!

Ik heb enkel een basic distributie aansluiting, geen gedoe bij telenet
(ADSL lijn voor internet en basic telefoon aansluiting bij Belgacom om te bellen :duh:)

Als het zo simpel is, ben ik heel tevreden, maar ik vermoed dat het niet zo zal zijn...
Ik denk dus dat het zo is:

Distri --> decoder --> recorder --> tv

En hoe zit het dan met die exstra posten, zitten deze in een packet? of is de prijs appart per kanaal? En gaat dat dan via bovenstaande simpele instalatie?

Zit ik met mijn denk weg goed?
Of zit ik verkeerd, want als dit het zou zijn ben ik best wel tevreden

Kosten zijn dus:
1. Decoder
2. Activatie
3. Bijkomende kanalen die niet in basic zitten

Alle, om te starten vrij goed, maar kan altijd beter é... Kijk naar buurlanden...
Alvast bedankt, en sorry mocht ik het wat te simpel voorstellen of net te moeilijk, denken...

chosen1

Legacy Member
Øiram zei:
Vraagje;

Vanaf september zal digitale televitie er zijn dacht ik, nu dat lijkt mij wel vrij intersant, ik zou iedere maand bij betalen enkel en alleen om mijn felbegeerde discovery channel terug te krijgen en wat blijkt, deze zit in het basic packet van digitale televitie.

Nu, ik snap hier hogaballen van, ik wil enkel en alleen mijn discovery channel hebben dus wat moet ik doen in september? Hoe moet ik het aansluiten en hoeveel zal dat grapje kosten.

Als ik het goed versta:
1. Digiboxske kopen (alle waarborg betalen)
2. Aansluiten (waarop? distributie kabel?)
3. Activeren (effe bellen en dokken, of moet er meer gebeuren?)
4. TV aanzetten en naar juiste kanaal zappen
5. Discovery channel kijken!

Ik heb enkel een basic distributie aansluiting, geen gedoe bij telenet
(ADSL lijn voor internet en basic telefoon aansluiting bij Belgacom om te bellen :duh:)

Als het zo simpel is, ben ik heel tevreden, maar ik vermoed dat het niet zo zal zijn...
Ik denk dus dat het zo is:

Distri --> decoder --> recorder --> tv

En hoe zit het dan met die exstra posten, zitten deze in een packet? of is de prijs appart per kanaal? En gaat dat dan via bovenstaande simpele instalatie?

Zit ik met mijn denk weg goed?
Of zit ik verkeerd, want als dit het zou zijn ben ik best wel tevreden

Kosten zijn dus:
1. Decoder
2. Activatie
3. Bijkomende kanalen die niet in basic zitten

Alle, om te starten vrij goed, maar kan altijd beter é... Kijk naar buurlanden...
Alvast bedankt, en sorry mocht ik het wat te simpel voorstellen of net te moeilijk, denken...


enige da ge vergete zeid is da na da ge zelf uw digibox hebt geinstalleerd da der daarna nog ne telenet installateur moet komen om de interactieve dienste te activere (lees: internetkabel in uw digibox insteke)

het zijn programma's zoals herhalingen van het nieuws enz en films die ge ter betaling kunt aanvragen denkek!

thinkFishstick

Legacy Member
Øiram zei:
Vraagje;

Vanaf september zal digitale televitie er zijn dacht ik, nu dat lijkt mij wel vrij intersant, ik zou iedere maand bij betalen enkel en alleen om mijn felbegeerde discovery channel terug te krijgen en wat blijkt, deze zit in het basic packet van digitale televitie.

Nu, ik snap hier hogaballen van, ik wil enkel en alleen mijn discovery channel hebben dus wat moet ik doen in september? Hoe moet ik het aansluiten en hoeveel zal dat grapje kosten.

Als ik het goed versta:
1. Digiboxske kopen (alle waarborg betalen)
2. Aansluiten (waarop? distributie kabel?)
3. Activeren (effe bellen en dokken, of moet er meer gebeuren?)
4. TV aanzetten en naar juiste kanaal zappen
5. Discovery channel kijken!

Ik heb enkel een basic distributie aansluiting, geen gedoe bij telenet
(ADSL lijn voor internet en basic telefoon aansluiting bij Belgacom om te bellen :duh:)

Als het zo simpel is, ben ik heel tevreden, maar ik vermoed dat het niet zo zal zijn...
Ik denk dus dat het zo is:

Distri --> decoder --> recorder --> tv

En hoe zit het dan met die exstra posten, zitten deze in een packet? of is de prijs appart per kanaal? En gaat dat dan via bovenstaande simpele instalatie?

Zit ik met mijn denk weg goed?
Of zit ik verkeerd, want als dit het zou zijn ben ik best wel tevreden

Kosten zijn dus:
1. Decoder
2. Activatie
3. Bijkomende kanalen die niet in basic zitten

Alle, om te starten vrij goed, maar kan altijd beter é... Kijk naar buurlanden...
Alvast bedankt, en sorry mocht ik het wat te simpel voorstellen of net te moeilijk, denken...
Correct. Installateur komt na uw digibox aankoop (gratis) langs om aan te sluiten op modem voor interactieve diensten.

Oiram

Legacy Member
Ik heb geen telenet internet aansluiting, wij hebben hier niets van telenet kan dat kwaad?
want ik heb eindelijk niet zo veel zin om over te schakelen naar telenet.

Hebben hier thuis een telefoon lijn (voor internet en telefoon (= belgacom) en hebben een distrubutie kabel om naar tv te kunnen kijken... dus geen telenet verbindingen met internet of zo dus ook geen modem van telenet, geen bakken van telenet, niets gewoon... enkel de distributie kabel... voor tv enkel.

Moet je die interactieve diensten er bij nemen, ik wil eindelijk enkel en alleen mijn discovery channel terug... :/

Polokus

Legacy Member
Denk dat jullie eerst btv moeten gezien en gebruikt hebben voor je een mening geeft.
Ik heb btv en kan zeggen dat het heel goed werkt, kwaliteit van beeld en geluid is heel goed, programma gids is heel handig. Ik speel veeel online games en mijn ping is 10 hoger als btv op staat (van 30 naar 40). De snelheid van het surfen gaat wal naar beneden, maar als het enkel surfen is heb je er nie zoveel last van.

De zenders die je nu kan ontvangen zijn kennismaking zenders, deze zullen uitgebreid worden in september + thema kanalen (betalend, zoals telenet).

Voor mij is telenet enkel goedkoper voor mensen zonder internet, je betaald ook je internet naast de digitale tv, zoals bij btv.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan