Archief - De grote bankvragen thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

QplQyer

Legacy Member
"Direct" is ook relatief hoor, ik heb twee dagen geleden via webbanking een bedrag overgeschreven naar een rekeningnummer van een andere Belgische bank en het staat nog altijd niet op de andere rekening (echter is het geld wel van mijn rekening en verwerkt).
En het is niet de eerste keer dat ik dat voorheb ...

go_ndw

Legacy Member
Ik vraag me af wat je het best kan doen met klein sommen geld (paar 100€)... Is er iets bij de bank dat wat opbrengt ofzo?

mvg

Is het eigenlijk mogelijk om geld in kleine bedragen naar't buitenland te storten en dat deze die in één keer terug op je rekening storten? Zou dit dan onder witwassen kunnen vallen?

wafelijzer

Legacy Member
go_ndw zei:
Ik vraag me af wat je het best kan doen met klein sommen geld (paar 100€)... Is er iets bij de bank dat wat opbrengt ofzo?

mvg

Is het eigenlijk mogelijk om geld in kleine bedragen naar't buitenland te storten en dat deze die in één keer terug op je rekening storten? Zou dit dan onder witwassen kunnen vallen?

met 'paar 100€' kan je weinig aanvangen,
geen aandelen, geen obligaties, geen ...

het beste is gewoon je spaarrekening.
eventueel kan je een beleggingsfonds doen, maar dan moet jet het geld toch tijd laten staan om opbrengst te hebben.

en het 2de deel van je bericht snap ik eigenlijk langs geen kanten,
ik denk dat je niet echt snapt wat witwassen is.
geld doorstorten naar het buitenland en achteraf terug halen is perfect legaal en mag je doen. zolang je er maar geen terrorisme of drughandel met financiert :p
maar ik snap niet met welke reden je een 'paar 100€' naar het buitenland zou transferen.
----------------------------------------------------------


Vraag van mij, ik hoop/denk dat Mbman hier wel een antwoord op weet.
In verband met de uitkering van dividenden van buitenlandse ondernemingen/aandelen.
Ik weet dat voor een gewoon belgisch aandeel er een RV is van 25%.
maar welke afhoudingen zijn er voor de buitenlandse ?
en wat met buitenlandse ondernemingen die ook op de brusselse beurs genoteerd staan? Neem bvb ING. als je het aankoopt op euronext brussels,
wordt dat dan aanzien als belgisch of nederlands of ...
maw, wat zijn de afhoudingen op het dividend? 25rv volgens belgische onderneming of zijn er eventueel nog extra afhoudingen ?
Houden de nederlanders daar eventueel ook nog een bronheffing in, of andere belasting?

ik weet dat voor volledig 'vreemde' aandelen zoals bvb Intel er meerdere afhoudingen zijn en bronheffing, maar wat met aandelen die op Brussel genoteerd staan maar toch vreemd zijn, zoals bvb ING.

thanks

Spoox

Legacy Member
die worden nog steeds als buitenlandse aandelen beschouwd, ikzelf heb Pfizer aandelen (Amerikaans bedrijf dus), aangekocht op Euronext Brussel. Het dividend is onderhevig aan Amerikaanse taxen en vervolgens nog eens RV als ik het mij goed herinner, ben niet 100% zeker en ik vind hier niet direct het detail van dat dividend terug.

go_ndw

Legacy Member
wafelijzer zei:
met 'paar 100€' kan je weinig aanvangen,
geen aandelen, geen obligaties, geen ...

het beste is gewoon je spaarrekening.
eventueel kan je een beleggingsfonds doen, maar dan moet jet het geld toch tijd laten staan om opbrengst te hebben.

en het 2de deel van je bericht snap ik eigenlijk langs geen kanten,
ik denk dat je niet echt snapt wat witwassen is.
geld doorstorten naar het buitenland en achteraf terug halen is perfect legaal en mag je doen. zolang je er maar geen terrorisme of drughandel met financiert :p
maar ik snap niet met welke reden je een 'paar 100€' naar het buitenland zou transferen.



Nee maar stel dat ik een paar duizende €'s in het zwart heb, en ik die telkens in kleine bedragen op een rekening zet en doorsluis naar bvb China, en dat ze daar alles in één keer terug op mijn rekening zetten, word dit dan gecontroleerd of...?

wafelijzer

Legacy Member
Spoox zei:
die worden nog steeds als buitenlandse aandelen beschouwd, ikzelf heb Pfizer aandelen (Amerikaans bedrijf dus), aangekocht op Euronext Brussel. Het dividend is onderhevig aan Amerikaanse taxen en vervolgens nog eens RV als ik het mij goed herinner, ben niet 100% zeker en ik vind hier niet direct het detail van dat dividend terug.

ja, ik had het kunnen vermoeden.

heb hetzelfde voor met Bayer. daar werd ook buitenlandse + bronheffing + rv op ingehouden.

thx voor het antwoord alvast.


@go_ndw
ge stelt u rare dingen voor bij het witwassen van geld.
ten eerste, als je zwart geld hebt ga je dat niet op zo een manier witwassen,
wat je bedoelt met buitenlandse rekeningen gaat als volgt:
u gaat naar luxemburg, zwitserland of ... en stort DAAR cash uw geld op een rekening. vervolgens wacht je enkele jaren, ik dacht 7jaar voor luxemburg, en dan laat je het overschrijven van luxemburg naar je rekening hier.
je stort dat geld NIET eerst hier op een rekening. dat heeft totaal geen nut, want dan heeft de fiscus er direct weet van. die kunnen al je bedragen opvragen en controleren systematisch 'grote' bedragen van stortingen. bovendien zijn de belgische banken verplicht om 'verdachte' en systematische stortingen te melden ...
het geld dus hier storten, dan naar china overschrijven en terug laten komen heeft geen nut. dat haalt niets uit, dat is geen witwassen.
er zijn natuurlijk nog vele andere manieren tot witwassen,
maar overal hangt toch een prij aan vast. veilingen, kasbons, buitenlandse transfers etc ...

als je kleine bedragen geld stort gaan ze zich nooit iets afvragen, het is pas vanaf je systematisch grotere bedragen gaat transferen dat er kans is dat de fiscus zich gaat moeien, en dan spreken we van miljoenen belgische frank. een paar 100€ daar gaat niemand zich wat van aantrekken, zolang het niet teveel word.

meer info over witwassen komt ge teweten bij uw bankdirecteur, boekhouder enz ...


maar vergeet niet dat alle inkomende transfers (bvb uit china) gecontroleerd worden vanaf een bedrag van 7.500euro dacht ik.
bovendien is het bankgeheim in europa bijna teneinde en dus heeft het nog weinig nut. met de nieuwe europese spaarrichtlijn sinds 2005 hebben ook buitenlandse coupons nog weinig nut. als je per see wilt witwassen via een buitenlandse rekening zul je dus al met exotische landen moeten werken, en vergeet niet dat je dan ook een tijd moet wachten op uw geld.

via veilingen enzo sjoemelen gaat het snelste maar kost wel het meeste.

----
edit, als het slechts enkele duizenden euro zijn zou ik me er niet te druk om maken.

ik zou het in enkele delen storten op een rekening en voila, klaar.

zolang je beneden de 5 000euro blijft heb je niets te vrezen. heb je meer, dan stort je om de 2weken eens 5 000 ofzo ...
Het is perfect normaal dat er in een bank mensen zulke bedragen ophalen en storten, het is tenslotte een bank. ze kijken daar niet op als er eens iemand een 25.000euro cash komt storten hoor ...

go_ndw

Legacy Member
ja maar ik ben ook niet bezig over die paar 100€ (vraag me af waarom iedereen daar naar verwijst) maar ik weet wat ik moet weten

TippedTerox

Legacy Member
In principe moet de bankier pas weten vanaf 12500 € waar dat geld vandaan komt. Hij moet er echter wel op toe zien dat er geen witwaspraktijken gaande zijn, maar met bedragen van 100 € of meer zie ik geen probleem. Er heerst het probleem van "aangeven is een klant kwijt" en niet aangeven "ik ben slecht bezig".

go_ndw

Legacy Member
TippedTerox zei:
In principe moet de bankier pas weten vanaf 12500 € waar dat geld vandaan komt. Hij moet er echter wel op toe zien dat er geen witwaspraktijken gaande zijn, maar met bedragen van 100 € of meer zie ik geen probleem. Er heerst het probleem van "aangeven is een klant kwijt" en niet aangeven "ik ben slecht bezig".


Aub, nogmaals, het getal 100 heeft niets te maken met de witwaspraktijken. Ik spreek wel degelijk over grotere bedragen.

Irtimid2001

Legacy Member
Om effe terug te komen op die overschrijving naar Duitsland: 't heeft ier dus 2dagen geduurt (moest iemand toevallig zich da toevallig ook afvragen )

TippedTerox

Legacy Member
go_ndw zei:
Aub, nogmaals, het getal 100 heeft niets te maken met de witwaspraktijken. Ik spreek wel degelijk over grotere bedragen.

Weet ik wil, maar zo wou ik duidelijk aantonen dat men vragen kan gaan stellen indien het een hoger bedrag is. Wettelijk gezien moet dit maar vanaf 12500 € maar de bank kan dit ook vroeger doen.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik zou eens willen weten wie hier aandelen koopt, verkoopt en de leeftijd van die persoon.
En mss ook iets (een site ofzo) waar je kan kijken welke aandelen je het best kan aankopen enzo.
Ben lichtjes geinteresseerd aant raken door mijn vriendin haar vader.
is ook veel met aandelen bezig
Option heeft hem al veel opgebracht, maar gaat nog nie verkopen ofzo

TheCrow7

Legacy Member
Ik heb 2 boekhouders in de familie en een accountant voor mijn firma, en ik kan u een ding zeggen: die zeggen alle 3 dat je daar best afblijft tenzij je dat elke dag op de voet volgt en daar echt veel tijd insteekt. En dan nog zijn de risico's groot.

Soit, als je het toch wil doen: doe het met extra geld dat je nergens voor nodig hebt.

Spoox

Legacy Member
bwa, dat is te zien. Natuurlijk is er altijd risico, maar wie aan zijn geld toch wat meerwaarde wil geven, moet er wel iets voor over hebben eh. Als ge zoveel mogelijk het risico wilt uitschakelen, dan zijn bel-20 aandelen een goeie optie, minder risicovol, meer stabieler, maar meestal ook minder meerwaaren natuurlijk.
Qua sites: tijdnet (De Tijd) is een goeke om alles te volgen. Ook verscheidene banken geven voortdurend aandelenadviezen, meestal enkel toegankelijk voor hun klanten weliswaar. Ikzelf ben bij KBC en ben zeer tevreden over de info die zij geven omtrent beurzen en aandelen. Nasdaq.com voor de Amerikaanse technologieaandelen, je vind heel wat degelijke sites als je wat rondkijkt. Indien je wil, kan ik er hier nog een paar zetten aangeraden door mijn lector, moet ik wel ff mijne cursus zoeken :p

TitaTovenaartje

Legacy Member
Als ge er toevallig aan denkt, mag je ze wel posten, moet er geen moeite in steken om te gaan zoeken.


edit

Hier had ik interesse in:
ISIN-code : ES0130670112
Aanbeveling : Kopen
Sector : Nutsbedrijven
Subsector : Nutsbedrijven
Laatste koers : EUR 20.80



Kerncijfers:
Code Reuters (RIC) : ELE.MC
Winst per aandeel (WPA) : 1.30
Beursplaats : MADRID
Verhouding Koers/Winst : 15.81
Noteringsmunt : EUR
Laatst betaalde dividend : 0.74
Laatste koers : 20.80 Datum
laatste dividend : 01/07/2005
Datum/uur van notering : 15/09/2005 17:00
Datum van betaling : 01/07/2005
Variatie sinds de sluiting : +0.21 (+1.02%)
Hoogste koers afgelopen jaar : 21.27 (06/09/2005)
Bid/ask : 20.80 / 20.81
Laagste koers afgelopen jaar : 15.23 (26/10/2004)
Volume : 5736695
Openingskoers : 20.62
Slotkoers : 20.59 - 14/09/2005


EN/OF


UPM KYMMENE
ISIN-code : FI0009005987
Aanbeveling : Kopen
Sector : Basismaterialen
Type : Favoriet aandeel - Neutraal
Subsector : Basic Materials, Chemical & Paper Koers en datum van selectie : 16.71 (11/02/2005)
Laatste koers : EUR 16.60
Variatie : -0,13 (-0,78 %)



Kerncijfers:
Code Reuters (RIC) : UPM1V.HE
Winst per aandeel (WPA) : 1.83
Beursplaats : HELSINKI (HEX)
Verhouding Koers/Winst : 9.06
Noteringsmunt : EUR
Laatst betaalde dividend : 0.75
Laatste koers : 16.60
Datum laatste dividend : 01/04/2005
Datum/uur van notering : 15/09/2005 17:01
Datum van betaling : 12/04/2005
Variatie sinds de sluiting : +0.02 (+0.12%)
Hoogste koers afgelopen jaar : 18.15 (07/03/2005)
Bid/ask : 16.60 / 16.61
Laagste koers afgelopen jaar : 15.05 (26/04/2005)
Volume : 1470798
Openingskoers : 16.61
Slotkoers : 16.58 - 14/09/2005





Iemand Commentaar?

Lon$daLe

Legacy Member
hey ik heb een jongerenrekening bij Fortis en heb dinsdag 13/9 een klein bedrag van 105 € overgeschreven naar Nederland ( ABN-AMRO met IBAN en BIC via SWIFT ) naar een serverhost.
de dame zei 2 dagen maar heb vandaag nog niets van mn server gehoord ,kan het da het dan morgen aankomt?zou toch het maximum moete zijn , 3 dagen ...

TitaTovenaartje

Legacy Member
Zijn er ook van die site's over de bel20? Of andere belgische/nederlandse site's over de aandelen?

Spoox

Legacy Member
http://www.tijd.be/nieuws/
altijd handige site, dus ook zeer handig om bel-20 aandelen te volgen en euronext in het algemeen.

Wat ook aangeraden is, is regelmatig naar Kanaal Z kijken. Dit wordt zelfs aangeraden vanuit onze richting (ik studeer Accountancy-Ficaliteit)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan