Archief - De grote bankvragen thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Heb nog altijd geen goede informatie kunnen bekomen.

Ik zou graag bij een bank een soort van sparen doen.
Hoeveel ik spaar per maand/jaar moet een vrije keuze zijn.
En het moet aftrekbaar zijn van de belastigen
Maar geen pensioensparen.
en dat ik er binnen dit en 2-3jaar max aan kan.


mvg Tita

SilentSpring

Legacy Member
Destroyer zei:
gewoon in het machientje steken, bedrag controleren en oke duwen, een code is niet nodig voor proton, indien wel zijt ge met bankcontact bezig = u zichtrekening:p
hmm, eerste keer dak die kaart gebruikte kwam daar direct ne code op (allez, ie moest direct mn code weten). of moete op da bakje ne knopje duwe vor proton fzo.

@ts: es naar een bank gaan fzo?

TitaTovenaartje

Legacy Member
normaal kan je kiezen tussen proton en bankcontact als je je kaart insteekt.

Ofwel even zeggen dat je met proton wilt betalen

TippedTerox

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Heb nog altijd geen goede informatie kunnen bekomen.

Ik zou graag bij een bank een soort van sparen doen.
Hoeveel ik spaar per maand/jaar moet een vrije keuze zijn.
En het moet aftrekbaar zijn van de belastigen
Maar geen pensioensparen.
en dat ik er binnen dit en 2-3jaar max aan kan.

mvg Tita
Ik denk niet dat zo'n formule bestaat op 2-3 jaar. Toch niet dat je kan aftrekken van de belastingen. Het Arkimedes-fonds is buiten pensioensparen en lange termijnsparen misschien een oplossing, en aftrekbaar bij het belastingskrediet (maar denk dat dit ook over meer dan 10 jaar is, dacht 12, dus niet wat je zoekt :s ). Ik zou voor 3 jaar kiezen voor een termijnrekening :) da's dan mijn keuze, moest het zijn dat je het dringend nodig hebt, kan je er toch iets makkelijker aan dan vb. bij een kasbon. Je kan ook meer risico nemen en naar fondsen gaan, maar denk niet dat de bedoeling is. Al zijn er al ICB's met kapitaalgarantie, maar de opbrengst op 2-3 jaar is niet je dat & beurs staat imo te hoog voor het ogenblik.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik maak redelijk wat overuren per week, en als ik op het laatst van het jaar mijn belastingsbrief krijg...
zal geen tekeningske moeten maken zeker :p

het is mij niet zo zeer dat het moet opbrengen hoor.

Alexandro67

Legacy Member
Nog een vraagje,

als ik iemand zijn rekening nummer heb, kan ik dan naar de bank gaan om die zijn contactgegevens op te vragen ofzo :unsure:

GhO$T

Legacy Member
Alexandro67 zei:
Nog een vraagje,

als ik iemand zijn rekening nummer heb, kan ik dan naar de bank gaan om die zijn contactgegevens op te vragen ofzo :unsure:
Normaalgezien gaan banken die info niet zomaar mogen vrijgeven volgens mij, je kan wel via de politie gaan moest je opgelicht zijn ofzo, zij kunnen dan perfect die gegevens aan de bank vragen.

Heb wel es gehoord dat je in een bepaalde bank naam + adresgegevens te zien krijgt als je op zo'n automaat een rek. nr. invoert om een overschrijving te doen naar iemand... vraag mij wel niet welke bank of als dees truukje nog altijd werkt, is redelijk lang geleden.

mauron

Legacy Member
GhO$T zei:
Heb wel es gehoord dat je in een bepaalde bank naam + adresgegevens te zien krijgt als je op zo'n automaat een rek. nr. invoert om een overschrijving te doen naar iemand... vraag mij wel niet welke bank of als dees truukje nog altijd werkt, is redelijk lang geleden.

Bij Fortis is het normaal gezien zo dat als ik via PC-banking (anders waarschijnlijk ook, maar ik gebruik nu eenmaal enkel pc-banking) een overschrijving doe, en vul daarin enkel het rekeningnummer in, ik op mijn rekeningafschrift wel naam/adres van de begunstigde te zien krijg.

En zomaar naar een bank stappen en contactgegevens van iemand vragen is not done. Privacywetgeving enzo, weetwel. Als de houder van de rekening in kwestie u iets misdaan heeft kunt ge altijd naar de politie stappen...

roslar

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Ik maak redelijk wat overuren per week, en als ik op het laatst van het jaar mijn belastingsbrief krijg...
zal geen tekeningske moeten maken zeker :p

het is mij niet zo zeer dat het moet opbrengen hoor.

Giften zijn volledig aftrekbaar.

Dan doe je nog iets goed met je geld.

Wel vanaf 30 euro maar :unsure:

Dus als je familie hebt, die giften doet. Aanvallen!

Ofwel kan je vragen aan mensen die zo'n fiscale attesten uitgeven om de helft te geven en de andere rest krijgde terug ofzo

TippedTerox

Legacy Member
Giften zijn idd volledig aftrekbaar vanaf 30 €, wel aan ERKENDE instellingen en met een max. van 10% van je totaal netto inkomen. Maar dan moet ge toch al fameus schenken :p

virtualdude

Legacy Member
TippedTerox zei:
Giften zijn idd volledig aftrekbaar vanaf 30 €, wel aan ERKENDE instellingen en met een max. van 10% van je totaal netto inkomen. Maar dan moet ge toch al fameus schenken :p
het is fiscaal aftrekbaar ja. Maar ge krijgt niet alles terug dus kost het je nog altijd geld.

Geldverspilling ihmo

pinchebot

Legacy Member
ok allemaal goed en wel deze vragen en antwoorden, maar nu de belangrijkste en waarschijnlijk de meestgestelde!
Hoe houd je in godsnaam je geld op de bank ! T'is zo aanlokelijk altijd :'(
Misschien enige tips hiervoor? hangt natuurlijk van persoon tot persoon af, maar zodra er hier geld opstaat ga ik iets nieuws halen :<

TippedTerox

Legacy Member
virtualdude zei:
het is fiscaal aftrekbaar ja. Maar ge krijgt niet alles terug dus kost het je nog altijd geld.

Geldverspilling ihmo
Het geld dat ge geschonken hebt zijde idd kwijt, maar als je het mag aftrekken is het natuurlijk altijd mooi meegenomen, al zijn de bedragen meestal niet van die aard dat je belastingen sterk dalen.

Geldverspilling in dit geval is idd subjectief, daar beslis je zelf over :)

TippedTerox

Legacy Member
pinchebot zei:
ok allemaal goed en wel deze vragen en antwoorden, maar nu de belangrijkste en waarschijnlijk de meestgestelde!
Hoe houd je in godsnaam je geld op de bank ! T'is zo aanlokelijk altijd :'(
Misschien enige tips hiervoor? hangt natuurlijk van persoon tot persoon af, maar zodra er hier geld opstaat ga ik iets nieuws halen :<
Een deel vastzetten op een termijnrekening?

virtualdude

Legacy Member
TippedTerox zei:
Het geld dat ge geschonken hebt zijde idd kwijt, maar als je het mag aftrekken is het natuurlijk altijd mooi meegenomen, al zijn de bedragen meestal niet van die aard dat je belastingen sterk dalen.
Mja verlaging van belasting is relatief.
Of ge krijgt een verlaging van ( gooit met de pet ) 40% ofzo van wat ge geschonken ebt.
Best leuk maar het resterende ben je kwijt.

Als je niks geeft dan blijft er meer over.

Het geld dat je geeft zien de mensen die het nodig hebben toch niet.

TippedTerox

Legacy Member
virtualdude zei:
Mja verlaging van belasting is relatief.
Of ge krijgt een verlaging van ( gooit met de pet ) 40% ofzo van wat ge geschonken ebt.
Best leuk maar het resterende ben je kwijt.

Als je niks geeft dan blijft er meer over.

Het geld dat je geeft zien de mensen die het nodig hebben toch niet.
Ik denk dat ge nu een paar dingen door elkaar aan het halen zijt :p
Giften zijn 100% aftrekbaar (onder bepaalde zaken, af te trekken van het Totaal Netto Inkomen), die 40% waar gij het denk ik over hebt, is het maximum percentage dat ge moet gebruiken bij alles wat te maken heeft met lange termijnsparen, pensioensparen, pwa. Daar geldt trouwens ook een minimum van 30%.

Wat zit nog in bepaalde zaken ?
- dus uiteraard giften (100% aftrekbaar indien voldaan aan de voorwaarden)
- kinderopvang (max. van ongeveer 11,20 &#8364; - kan wel gestegen zijn - per dag, bij een erkende kinderopvang)
- complementaire interestaftrek voor leningen afgesloten van voor 01/01/05 (uiteraard ook met voorwaarden)
- betaling van onderhoudsuitkeringen (aftrekbaar voor 80%)

virtualdude

Legacy Member
TippedTerox zei:
Ik denk dat ge nu een paar dingen door elkaar aan het halen zijt :p

100% aftrekbaar is bull.

't wordt gwn vermindert van je belastbaar inkomen.
Dat giftgeld gade echt niet terug in je handen krijgen hoor.

Gift >>>> voordeel door belastingsvermindering
Het is ongeveer 100 geven -> 50 terug door belastingsvermindering ( 50 gaan vliegen )

TippedTerox

Legacy Member
virtualdude zei:
100% aftrekbaar is bull.

't wordt gwn vermindert van je belastbaar inkomen.
Dat giftgeld gade echt niet terug in je handen krijgen hoor.

Gift >>>> voordeel door belastingsvermindering
Het is ongeveer 100 geven -> 50 terug door belastingsvermindering ( 50 gaan vliegen )
Mmm kzie al waar ik fout ben, nu bennek mee door uw redenering te volgen. Ge zijt idd een deel kwijt (totale gift * belastingsschijf waar ge in gaat vallen). Dank voor het wijzen op mijn fout :niceone: Hopelijk zalt lukken op mijn examen :p

the007

Legacy Member
ik heb een fortis jongerenrekening en ik ben minderjarig (15).
kan ik dan internationaal (naar Nederland) overschrijven van mijn zichtrekening?
moet ik daarvoor aan het loket gaan? (want aan de self-banking zie ik niets van internationaal overschrijven)
Moet één van mijn ouders daarbij zijn om toestemming te geven?

Alvast bedankt!

Bubba

Legacy Member
the007 zei:
ik heb een fortis jongerenrekening en ik ben minderjarig (15).
kan ik dan internationaal (naar Nederland) overschrijven van mijn zichtrekening?
moet ik daarvoor aan het loket gaan? (want aan de self-banking zie ik niets van internationaal overschrijven)
Moet één van mijn ouders daarbij zijn om toestemming te geven?

Alvast bedankt!

Moet je inderdaad aan het loket gaan vragen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan