Archief - De grote bankvragen thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wafelijzer

Legacy Member
- ING is GEEN webbank,
hun intresten zijn zelf vrij 'laag', normaal voor een grote bank
- Rabobank heeft momenteel zowat de beste intrest, wel volledig via internet.
- ook argenta heeft een goede intrestvergoeving
- obligaties en kasbons staan momenteel zeer laag, zeker op 'korte' termijn en brengen amper iets meer op als spaarrekening. tenzij je voor 10jaar en lager gaat is het niet echt aan te raden
- normaal kan je enkel overschrijven via een zicht of giro rekening naar ANDERE rekeningen. vanaf je spaarrekening kan je (meestal) enkel overschrijven naar uw eigen zichtrekening

- dexia is de duurste bank, argenta de goedkoopste => testaankoop

section_00

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik heb een jongeren rekening bij centea, weet iemand voor hoeveel geld ik max. kan betalen met mijn bankcontact kaart in de winkel?

valt et zien denk ik
onder de 18 kunt ge ni onder nul gaan
ouder dan 18: normaal ook niet onder nul, tenzij als er een ander spaarrekening aan gekoppeld is

mauron

Legacy Member
section_00 zei:
valt et zien denk ik
onder de 18 kunt ge ni onder nul gaan
ouder dan 18: normaal ook niet onder nul, tenzij als er een ander spaarrekening aan gekoppeld is

Ik denk niet dat dat zijn vraag was. Op jongerenrekeningen staan normaal gezien limieten van hoeveel wekelijks/maandelijks mag worden gebruikt. Dit verschilt van bank tot bank, en kan normaal op aanvraag verhoogd worden.

Dit vind ik terug op de centea-site:
Ben je tussen 12 en 16 dan kan je al gauw 30 euro per dag of 130 euro per week afhalen

Sagax

Legacy Member
ik kan in de winkel max 125 euro met bancontact betalen & max 250/ week afhalen van de automaat. Ik wilde zelfs eens 430 euro afhalen van mijn eigen jongerenrekening aan het loket en ze wilden het me niet geven :s ze moesten eerst met men ouders praten.
Kem het er via netbanking transfers toch af gekregen. Ik haat dat bemoederlijke gedoe van die banken. Die limieten enz. da vind ik ook enorm lastig. Alleen daarvoor al ben ik het afgetrapt bij fortis. Nu zit ik bij Fintro

[DarkTerror]

Legacy Member
Ik heb ff een vraagje ik heb bij dexia een spaarekening en hoe kan je daar een iban reking nr voor aanvragen en bic nr? want ik moet nog geld van buitenland krijgen en ze moeten iban en bic nr hebben

Le Roy Landis

Legacy Member
mijn laatste ervaringen met kasbons was heel positief!!
we geraakten helaas nier verder dan second base

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
[DarkTerror] zei:
Ik heb ff een vraagje ik heb bij dexia een spaarekening en hoe kan je daar een iban reking nr voor aanvragen en bic nr? want ik moet nog geld van buitenland krijgen en ze moeten iban en bic nr hebben
moet ge niet aanvragen, da hebt ge automatisch

bij KBC staat da op mijn rekeninguittreksels


check de site van dexia mss is ?

TippedTerox

Legacy Member
De banken die voor het ogenblik het meeste opbrengst geven zijn Rabobank en ABN Amro. Ik dacht dat beiden rond de 3% basisrente starten. Dus Forza heeft het bij het recht eind :)

stoica_dva

Legacy Member
Ik heb een Nederlandse rekeningnummer waar ik een overschrijving naar moet maken.
Maar dit is toch enkel gratis als je er ook een IBAN nummer van hebt? Of zit ik er naast?
En hoeveel moet ik dan nog betalen om de overschrijving te maken?

TippedTerox

Legacy Member
Een grote hype zijn nu de belegginsfondsen, iemand al enige ervaring mee ? Heb er 4 jaar geleden één genomen maar blijkbaar op het slechte moment :(

TippedTerox

Legacy Member
stoica_dva zei:
Ik heb een Nederlandse rekeningnummer waar ik een overschrijving naar moet maken.
Maar dit is toch enkel gratis als je er ook een IBAN nummer van hebt? Of zit ik er naast?
En hoeveel moet ik dan nog betalen om de overschrijving te maken?

Overschrijven naar Nederland is dachtek 0,1 € ofzo, weet het niet precies. Naar Duitsland of Engeland is het allesinds duurder.

TitaTovenaartje

Legacy Member
is het verstandig om gewoon een spaarrekening te openen bij Rabobank.be.
En dan via mijn fortis rekening automatisch bv. 400 euro maandelijk over te storten en dat daar x-aantal jaar laten staan tot ik plannen heb om op mijn eigen te gaan wonen met mijn vriendin?
En dan het gespaarde geld daar voor te gebruiken en die rekening af te sluiten of daar gewoon altijd op blijven sparen?



ben nu 21jaar
vriendin moet nog 1jaar hogeschool
dus zal ik pas aan dat geld komen binnen een jaar of 2-3

Skwieker

Legacy Member
Ik zou graag een rekening openen bij een bank, kben 18 jaar. Wa is de beste keuze dan ?
Thx!

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik zit nog met een vraagje, Ik zou iets willen doen ivm sparen dat ik dan ook nog eens een belastingsvoordeel aan heb
doet iemand dit?

flanger

Legacy Member
TippedTerox zei:
Een grote hype zijn nu de belegginsfondsen, iemand al enige ervaring mee ? Heb er 4 jaar geleden één genomen maar blijkbaar op het slechte moment :(

Ha toen er een paar leukerds tegen een paar torentjes botsten zeker? Ik kan der van meeklappen :)

wafelijzer

Legacy Member
@TitaTovenaartje
pensioensparen geeft belastingsvoordeel. maarja, das natuurlijk wel sparen voor héél later.

@Skwieker
ga voor een grote bank, neem zicht en spaar rekening. dan heb je bijna overal automaten om af te halen en alle services, incl online banking enz ...
wil je meer intrest kies dan voor argenta of rabobank.
niets houd u tegen meerdere banken te kiezen

@TitaTovenaartje
aangezien 2a3 jaar bij beleggingen kort is, ga je best voor een spaarrekening.
obligaties zijn vrij nutteloos aangezien je er belasting moet op betalen en ze niets meer opbrengen op 3jaar. tenzij je voor 5jaar of langer gaat.
vermijd beurs en allerhande want op 3jaar kan het sterk fluctueren.

@TippedTerox
BELEGGINSFONDSEN algemeen.
alhoewel alle banken u het zullen aanraden en ze achter uw geld zitten zal iedereen je het advies geven beleggingsfondsen te kopen. vergis je echter niet.
Vele onafhankelijke beurskenners hebben al hun afkeur voor beleggingsfondsen laten blijken. Warren buffet oa (4de rijkste man v/d wereld ) en zo zijn er nog velen.
uit studies blijkt dat 9 op de 10 beleggingsfondsen SLECHTER als de beurs presteren.
koop je er toch een, moet je het op lange, lange termijn zien. minstens 10jaar. en u zeker niet laten afschrikken door tussentijdse sterke terugvallen.

je kan beter zelf een aantal aandelen kopen, je ontvangt dan ook elk jaar een dividend. vanaf 7 verschillende bedrijven-aandelen heb je reeds een goede spreiding. je moet toch op minstens 12500euro rekenen dan.

de ultieme weg op natuurlijk op korte (en lange) termijn je geld snel te vermenigvulden is en blijf de beurs. natuurlijk is dit zeker niet voor iedereen!

De meest rendabele en zekere belegging blijft vastgoed !
natuurlijk ook de 'duurste'.


- Kasbons zijn in acht jaar tijd geëvolueerd van de meest naar de minst populaire belegging van de Belgische spaarder. Wie via een kasbon meer wil verdienen dan op een klassiek spaarboekje moet al zijn toevlucht zoeken tot een bon van minstens vijf jaar. Veel oudere beleggers blijven de kasbon nochtans trouw. Hun houvast aan zekerheid etaleren ze op een zeer expliciete manier: 80 tot 90 procent van de kasbons wordt nog altijd fysiek geleverd.

De kasbons die de financiële instellingen in ons land aanbieden, totaliseerden eind maart 36,6 miljard euro. Daarmee zijn ze in omvang de kleinste financiële producten in België. De spaarboekjes totaliseerden eind maart 154,2 miljard euro. De beleggingsfondsen zijn goed voor meer dan 158 miljard euro. Ook het vermogen dat gezinnen hebben uitstaan in individuele obligaties en aandelen passeert met meer dan 100 miljard euro ruimschoots het kasbonvermogen.

Begin 1997 was de situatie compleet anders: toen stond er bijna 90 miljard euro uit in kasbons. Spaarboekjes en beleggingsfondsen totaliseerden op dat moment respectievelijk 83 en 57 miljard euro. Het snelle verval op de kasbonmarkt valt niet toevallig samen met de steile opmars van de beleggingsfondsen sinds 1997. Talrijke kasbonbeleggers stapten over naar klikfondsen, beleggingsfondsen met kapitaalbescherming. Dankzij het concept van de kapitaalbescherming bleven ze op veiligheid spelen, terwijl ze via de onderliggende aandelenindices van de fondsen toch een graantje meepikten van de toenmalige beurseuforie.


Lees meer (voorbehouden voor abonnees van De TIJD)

13:18 - 23/05/2005
Copyright © Tijdnet

TitaTovenaartje

Legacy Member
Kwas juist op de site van argenta aant kijken.::

GIRO+ : (1) (2)
Rente: 0,50 %

INTERNETREKENING : (1) (2)
Rente: 2,15 %


GOLDEN+ : (1) (2)
Rente: 1,60 %

SPAARREKENING : (1) (2) (3)
Basisrente: 1,50 %
Getrouwheidspremie (4): 0,25 %

MAXIREKENING : (1) (2) (3)
Basisrente: 1,75 %
Getrouwheidspremie (4): 1,00 %


Hier hebben ze ook zo een internetrekening.
Weet iemand wat dit inhoud?

Tita

Sagax

Legacy Member
mja, met verstand van zaken kunt ge de grootste intrest krijgen op de beurs. Ik had aandelen van Pfizer gekocht op een dieptepunt, en ze waren na een paar weken al terug 6.28% gestegen.

Stel dat ik er voor 5000 euro had gekocht. 314 euro winst. Trek daar uw vaste kosten vanaf en ge hebt nog een goeie 250 euro over. De beurs is natuurlijk niet zonder risico's

TitaTovenaartje

Legacy Member
ja beurs wil ik eigenlijk niet doen.
Mijn vriendin haar vader weet veel van beurzen, die koopt aandelen per half miljoen (bef.)

Ik zoek eigenlijk gewoon een spaarrekening zonder addertjes die relatief veel opbrengt

Fighting Hobbit

Legacy Member
mauron zei:
Ik denk niet dat dat zijn vraag was. Op jongerenrekeningen staan normaal gezien limieten van hoeveel wekelijks/maandelijks mag worden gebruikt. Dit verschilt van bank tot bank, en kan normaal op aanvraag verhoogd worden.

Dit vind ik terug op de centea-site:
Ben je tussen 12 en 16 dan kan je al gauw 30 euro per dag of 130 euro per week afhalen
ja da vindt ik ook, maar ik zou willen weten hoeveel ik in een winkel kan betalen, €49.99 is mij al gelukt, maar ik ben niet zeker of die limiet nu op 50€ ligt of niet, want ik sta niet graag erges in ne winkel om dan te constatere dak eigelijk ni genoeg centjes bij heb...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan