@TitaTovenaartje
pensioensparen geeft belastingsvoordeel. maarja, das natuurlijk wel sparen voor héél later.
@Skwieker
ga voor een grote bank, neem zicht en spaar rekening. dan heb je bijna overal automaten om af te halen en alle services, incl online banking enz ...
wil je meer intrest kies dan voor argenta of rabobank.
niets houd u tegen meerdere banken te kiezen
@TitaTovenaartje
aangezien 2a3 jaar bij beleggingen kort is, ga je best voor een spaarrekening.
obligaties zijn vrij nutteloos aangezien je er belasting moet op betalen en ze niets meer opbrengen op 3jaar. tenzij je voor 5jaar of langer gaat.
vermijd beurs en allerhande want op 3jaar kan het sterk fluctueren.
@TippedTerox
BELEGGINSFONDSEN algemeen.
alhoewel alle banken u het zullen aanraden en ze achter uw geld zitten zal iedereen je het advies geven beleggingsfondsen te kopen. vergis je echter niet.
Vele onafhankelijke beurskenners hebben al hun afkeur voor beleggingsfondsen laten blijken. Warren buffet oa (4de rijkste man v/d wereld ) en zo zijn er nog velen.
uit studies blijkt dat 9 op de 10 beleggingsfondsen SLECHTER als de beurs presteren.
koop je er toch een, moet je het op lange, lange termijn zien. minstens 10jaar. en u zeker niet laten afschrikken door tussentijdse sterke terugvallen.
je kan beter zelf een aantal aandelen kopen, je ontvangt dan ook elk jaar een dividend. vanaf 7 verschillende bedrijven-aandelen heb je reeds een goede spreiding. je moet toch op minstens 12500euro rekenen dan.
de ultieme weg op natuurlijk op korte (en lange) termijn je geld snel te vermenigvulden is en blijf de beurs. natuurlijk is dit zeker niet voor iedereen!
De meest rendabele en zekere belegging blijft vastgoed !
natuurlijk ook de 'duurste'.
- Kasbons zijn in acht jaar tijd geëvolueerd van de meest naar de minst populaire belegging van de Belgische spaarder. Wie via een kasbon meer wil verdienen dan op een klassiek spaarboekje moet al zijn toevlucht zoeken tot een bon van minstens vijf jaar. Veel oudere beleggers blijven de kasbon nochtans trouw. Hun houvast aan zekerheid etaleren ze op een zeer expliciete manier: 80 tot 90 procent van de kasbons wordt nog altijd fysiek geleverd.
De kasbons die de financiële instellingen in ons land aanbieden, totaliseerden eind maart 36,6 miljard euro. Daarmee zijn ze in omvang de kleinste financiële producten in België. De spaarboekjes totaliseerden eind maart 154,2 miljard euro. De beleggingsfondsen zijn goed voor meer dan 158 miljard euro. Ook het vermogen dat gezinnen hebben uitstaan in individuele obligaties en aandelen passeert met meer dan 100 miljard euro ruimschoots het kasbonvermogen.
Begin 1997 was de situatie compleet anders: toen stond er bijna 90 miljard euro uit in kasbons. Spaarboekjes en beleggingsfondsen totaliseerden op dat moment respectievelijk 83 en 57 miljard euro. Het snelle verval op de kasbonmarkt valt niet toevallig samen met de steile opmars van de beleggingsfondsen sinds 1997. Talrijke kasbonbeleggers stapten over naar klikfondsen, beleggingsfondsen met kapitaalbescherming. Dankzij het concept van de kapitaalbescherming bleven ze op veiligheid spelen, terwijl ze via de onderliggende aandelenindices van de fondsen toch een graantje meepikten van de toenmalige beurseuforie.
Lees meer (voorbehouden voor abonnees van De TIJD)
13:18 - 23/05/2005
Copyright © Tijdnet