Archief - De grote bankvragen thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fatalix

Legacy Member
Allrite,

Even vraagje ivm online bankieren:

Had zelf een NL bankpas, maar kon hier nergens mee betalen (ondanks het een EUropas was..)
maarja, anyway, nu de dexia kaart van mn moeder gekregen.
Maar wil hier nu mee gaan telebankieren.

Moet ik dan eerst naar een dexia kantoor ofzo en een pakketje halen?
De naam van mn ma staat er nog altijd op..dat probleem? Of moet ze dan gewoon even mee en haar id laten zien?

Ty!

whacker

Legacy Member
neem ze even mee en laat haar id zien enzo, ze moeten zelf niet weten dat gij da eigenlijk gaat doen eh die netbanking...
ge hebt idd een pakketje nodig :)

Forza

Legacy Member
Vandaag mijn kaart ingeslikt bij een dexia bankcontact automaat, ben ze terug gaan halen (binnen) maar die madam zee dak naar de bank moet omda die otomatic geblokkeert is, is da zo ? :x

wafelijzer

Legacy Member
Voor de verandering ik even een vraag stellen,

zijn hier mensen van -25jaar die NIET werken en een visa/mastercard hebben?
zoja, bij welke bank ? eventuele voorwaarden?

ik ben het nog niet echt gaan vragen, ik heb gehoord dat het bij KBC wel mogenlijk zou zijn, maar ik vrees dat zoals bij de meeste banken ze eisen dat je vast werk hebt.
citibank geeft er naar het schijnt, met voorwaarde van permanent 750euro op je rekening te hebben. ik heb echter geen zin om nog een rekening bij nog een bank te openen, en 'zeker' niet bij citibank.

dus ja, wie eventueel iets weet.

Still DRO

Legacy Member
Ik heb via Dexia momenteel m'n "contract" doorgestuurd. Ik heb geen vast werk (student). Het is een Mastercard Red, eerste jaar gratis, 2de jaar 12.50eur, 3de jaar 25eur


grtz

TitaTovenaartje

Legacy Member
kga een schetske maken van wat ik zoek:

->Een bank;
--> sparen;
--> aftrekken van belasting;
--> geen periodieke stortingen;
--> geen min. en/of max. bedrag dat ik mag/moet storten.


help!

grungywout

Legacy Member
wafelijzer zei:
Voor de verandering ik even een vraag stellen,

zijn hier mensen van -25jaar die NIET werken en een visa/mastercard hebben?
zoja, bij welke bank ? eventuele voorwaarden?

ik ben het nog niet echt gaan vragen, ik heb gehoord dat het bij KBC wel mogenlijk zou zijn, maar ik vrees dat zoals bij de meeste banken ze eisen dat je vast werk hebt.
citibank geeft er naar het schijnt, met voorwaarde van permanent 750euro op je rekening te hebben. ik heb echter geen zin om nog een rekening bij nog een bank te openen, en 'zeker' niet bij citibank.

dus ja, wie eventueel iets weet.


Het gaat ook als er iemand is met een vast inkomen die borg voor u wilt staan.

gerto

Legacy Member
grungywout zei:
Het gaat ook als er iemand is met een vast inkomen die borg voor u wilt staan.

Ik vermoed dat dit niet mogelijk is als je nog onder 18 bent , zelfs als er iemand borg wilt staan?

Ik zou echt een CC nodig hebben, maarja, geen 18 he (en geen werk natuurlijk)

nazaar

Legacy Member
Als je geld wil overschrijven naar iemand in Nederland, welke gegevens heb je dan allemaal nodig van die persoon ?

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
En BIC code niet te vergeten

als je die gegevens niet hebt, wordt er een kost van 10 euro aangerekend per overschrijving (denk ik)

stoica_dva

Legacy Member
Tiens, ik heb toch al verschillende betalingen naar Nederland gedaan door enkel de IBAN nummer door te geven.

Heb de oudjes nog nooit horen klagen dat er een kost werd aangerekend.

ZoDiaK

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
ik zoek eigenlijk gewoon iets waar ik zeker van kan zijn, dat mijn geld op 2jaar een stuk meer opbrengt dan bij mijn fortis spaarrekening of mijn dexia spaarrekening.
Van dexia kan ik niet vinden wat daar de interesten zijn, iemand een gedacht?

Buiten de spaarboekskes bestaat zekerheid niet in de financiële wereld vrees ik.
Een spaarboekske brengt zo weinig op, juist omdat het die zekerheid kan garanderen. Als ge meer intrest dat die 2-3% wilt, dan moet ge zoieso een deel zekerheid gaan opofferen in ruil voor een hogere intrest. Een alternatief is een aandelenportefeuille aanleggen die dan nog redelijk gespreid is ook zodat ge uw verliezen (hopelijk) opvangt door de opbrengst van de anderen.
Maar dan gaat ge al een stevig beginkapitaal moeten hebben ook natuurlijk. En dan nog is er geen zekerheid.

TippedTerox

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
ik zoek eigenlijk gewoon iets waar ik zeker van kan zijn, dat mijn geld op 2jaar een stuk meer opbrengt dan bij mijn fortis spaarrekening of mijn dexia spaarrekening.
Van dexia kan ik niet vinden wat daar de interesten zijn, iemand een gedacht?

Spaarboekjes en dergelijke (ook kasbons en obligaties) brengen vandaag de dag niet veel meer op. De beste banken zijn momenteel Rabobank (2.75%) en ABN - Amro (variabele tarieven voor verschillende formules, meestal boven 2.50%).

Als je echt wil voordeel halen uit de belastingen, maar dan over een langere periode, zal je een "eerste woning" moeten gaan aankopen. Dan kan je bouwsparen in mindering brengen. Je kan ook aan pensioensparen doen (maar ik denk dat het nog wat vroeg is :p) en dit in mindering brengen bij het lange termijnsparen. Bouwsparen is echter altijd voordeliger dan lange termijnsparen (beiden vak IX op het belastingsformulier).

Als je wat "meer" (blijft beperkt) risico wil nemen kan je opteren voor een bevek of een bevak, al naargelang je kapitaalkracht. Let wel op voor de in en uitstapkosten, maar deze zijn beperkt tot maximum 4%.

Greetz
Peter

ToMB

Legacy Member
ik ben de laatste tijd aan het twijfelen als ik geen spaarrekening zou openen bij Fintro want de renten staan redelijk hoog dachtik ? zijn er nog voordelen van fintro ?

TitaTovenaartje

Legacy Member
TippedTerox zei:
Spaarboekjes en dergelijke (ook kasbons en obligaties) brengen vandaag de dag niet veel meer op. De beste banken zijn momenteel Rabobank (2.75%) en ABN - Amro (variabele tarieven voor verschillende formules, meestal boven 2.50%).

Als je echt wil voordeel halen uit de belastingen, maar dan over een langere periode, zal je een "eerste woning" moeten gaan aankopen. Dan kan je bouwsparen in mindering brengen. Je kan ook aan pensioensparen doen (maar ik denk dat het nog wat vroeg is :p) en dit in mindering brengen bij het lange termijnsparen. Bouwsparen is echter altijd voordeliger dan lange termijnsparen (beiden vak IX op het belastingsformulier).

Als je wat "meer" (blijft beperkt) risico wil nemen kan je opteren voor een bevek of een bevak, al naargelang je kapitaalkracht. Let wel op voor de in en uitstapkosten, maar deze zijn beperkt tot maximum 4%.

Greetz
Peter
En waar kan ik dan bouwsparen?
Ik heb een spaar rekening bij Dexia en dan nog een spaar en zichtrekening bij Fortis
Bij fortis is er iets zoals Home invest Plan
Bij dexia ga ik nu eens kijken

TippedTerox

Legacy Member
Ik denk dat je bij elke bank aan bouwsparen kan doen. Dit gaat via een hypothecaire lening (voor een nieuwbouw of voor een vernieuwbouw van een huis dat ouder is dan 15 jaar - het moet het enige huis zijn, anders telt het niet).

Ik putte uit mijn kennis van mijn eerste jaar financie - en verzekeringswezen. Ik hoop dat alle info juist is en dat ik je geholpen heb.

Greetz
Peter

P.S.: speelt ge nog TO ? :p

Irtimid2001

Legacy Member
srr da'k theard weer ophaal, ma khad een vraagje ivm een overschrijving. Kheb dus vandaag geld overgeschreven naar Duitsland, weet iemand hoelang da zou duren ongeveer eer da op de rekening van de bestemmeling geraakt? Ik zit bij dexia en 't geld ging naar deutchebank moest da iets uitmaken. Bedankt op voorhand

TippedTerox

Legacy Member
@TitaTovenaar: correctie bij mijn verklaring. Bouwsparen moet je invullen op de belastingsbrief. De potten worden opgevuld met de kosten van de SSV + de hypothecaire lening van het EERSTE woonhuis.

@Irtimid2001: de bank probeert dit zo snel mogelijk te doen, als je het via de pc gedaan hebt = direct. Internationale overschrijvingen kosten evenveel als binnenlandse overschrijvingen indien je het IBAN & BIC - nummer vermeld hebt en het bedrag in euro hebt overgeschreven met een maximum van 12500€.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan