Je hebt gelijk, we moesten beter voorbereid zijn op de komst van de hond, ware het niet dat we hem kregen als "verrassing". We waren wel van plan eentje te kopen, maar pas binnen een paar maanden.
Het zindelijk maken lijkt op het eerste zicht vrij moeilijk. Al 3 keer op dezelfde plaats in huis pipi gedaan. Dan wel snel naar buiten gedragen, maar dan ist kwaad al geschied he. En ook op dezelfde plaats laten urineren lijkt zeer moeilijk! Hij loopt overal maar wat rond. En voor de leiband is het nog wat vroeg, hij is het nog niet gewoon.
Om de hoeveel uren stond jij 'snachts op voor je puppy? En hoelang heeft het geduurd eer hij zindelijk was?
Heb jij toevallig interessante links ofzo?
Of interessante boeken om te kopen?
Edit: Wij hadden ook een kat. Op het eerste gezicht lijkt het niet echt te klikken, maar ze is ook nog maar 4 maand oud en zal dus wel in orde komen. Maar nu weet ik niet of het een goed idee is van ze samen in de keuken te laten, de hond in de bencht en de kat los... Ik vrees dat ze hem gaat treiteren, of kan dat niet??
Treiteren is niet meteen het juiste woord. Het feit dat de hond in de bench wordt geplaatst en de kat vrij mag rondlopen, zal voor de hond een signaal zijn dat de kat hoger in rangorde staat dan hijzelf. Hij zal zich hierover proberen te zetten maar heeft het besef niet dat dit niet aan de kat ligt, maar wel aan de roedelleider (jijzelf). Probeer ze, als het kan samen eten te geven in dezelfde ruimte uit de bench, ofwel elk op ene ander tijdstip, ofwel in een aparte kamer.
Edit 2: Het zindelijk maken lukt al iet of wat. Sinds gisteren 10u is hij steeds buiten geweest, niets meer in huis dus. Maar op een plaats doen lukt hem nog niet, hij kiest telkens een nieuw plaatsje uit.
De gepaste tijdstippen heb ik reeds vernoemd. Je kan per nacht in het BEGIN een keer of 3 - 4 opstaan, maar laat de hond hier niet aan wennen, hij moet namelijk alleen kunnen slapen na verloop van tijd. Wat je ook kan doen is, de bench op een "kiertje laten" (zorg dat het een geluid maakt) zodat de hond, als hij hoognodig moet, tracht te ontsnappen om zo zijn behoefte buiten zijn nest te kunnen doen. Als je dit hoort kan je meteen handelen (mag je wel geen vaste slaper zijn zoals ik). Je kan een plaatsje "afbakenen" door vb. een stuk tussen 2 haagjes met een plank er rond. In het begin zet je hem hierin en beloon je hem hiervoor. Als hij na verloop van tijd zelf ernaar toe loopt (hij moet er wel in kunnen), beloon je hem hier ook voor. Na verloop van tijd zal hij dan automatisch daar zijn behoefte doen. Zo werkte het bij mij toch. Als je met de pupper bezig bent zoals je nu bezig bent, zal hij binnen de kortste keren zindelijk zijn. Doe zo voort zou ik zeggen, dat is de goeie spirit!
Maar tis een zalig puppytje, voetballen doet hij graag!
De mijnen doet dat ook graag
En edit 3: Hoe hebben jullie je hond geleerd aangelijnd te lopen? Aan het halsbandje zelf is hij al gewoon, maar van zodra ik de leiband eraan bevestig(om hem zo te laten rondlopen) begint hij in de leiband te bijten... Moet ik hem dan laten doen? Of hem weer uit doen?
Doe je de leiband aan zonder dat je hem vasthoud of houd je hem wel degelijk vast? Als dit niet het geval is, kan dit enigszins storend zijn voor de pup. Pups die bijten op dingen is normaal, want de tandenwissel moet nog komen. Zorg ervoor dat de pup een paar kauwspeeltjes heeft (vb. been in buffelhuid) waardoor hij dit kan afleren. Wat die leiband betreft: als hij erin begint te bijten zeg je eerst een duidelijke nee met lage stem. Blijf hij verder doen, dan neem je de riem weg, stopt hij met bijten beloon je hem. Probeer de sessies aan de leiband in het beginnen te beperken tot kleine perioden, later kan je dan verder gaan hierin.