Archief - Border Collie's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TippedTerox

Legacy Member
-|GA|-Raven zei:
Die jongen daar zegt dat bordercollies hoeen door in de kuiten te bijten van schapen enzovoort, zit er dus wel naast ... bijtgedrag om te hoeden is zeldzaam en aleen acceptabel als er echt geen andere oplossing is voor de schapen. Ook een bordercollie is wel kindvriendelijk ... je moet hem aleen als pup al kennis laten maken met kinderen. Border Collies en kinderen zijn meestal de beste speelmaatjes ... aleen een border collie kan wel eens te gretig op gaan in het spel, mits een goede opvoeding kajn dit toch goed lopen.
Ik zelf heb nog geen border maar heb er al wel eentje gekocht met stamboom binnen een 6 tal weken heb ik hem ... de prijs met goede stamboom ligt bij mij rond de 600€ .
Als je nog vragen hebt pm :)

Al enige praktijk hiervan gezien? Ik wel, en ze bijten als ze zot worden (dus als de hond niet genoeg, weinig tot geen beweging heeft).

TippedTerox

Legacy Member
Heideroos zei:
Je hebt gelijk, we moesten beter voorbereid zijn op de komst van de hond, ware het niet dat we hem kregen als "verrassing". We waren wel van plan eentje te kopen, maar pas binnen een paar maanden.

Het zindelijk maken lijkt op het eerste zicht vrij moeilijk. Al 3 keer op dezelfde plaats in huis pipi gedaan. Dan wel snel naar buiten gedragen, maar dan ist kwaad al geschied he. En ook op dezelfde plaats laten urineren lijkt zeer moeilijk! Hij loopt overal maar wat rond. En voor de leiband is het nog wat vroeg, hij is het nog niet gewoon.
Om de hoeveel uren stond jij 'snachts op voor je puppy? En hoelang heeft het geduurd eer hij zindelijk was?
Heb jij toevallig interessante links ofzo?
Of interessante boeken om te kopen?

Edit: Wij hadden ook een kat. Op het eerste gezicht lijkt het niet echt te klikken, maar ze is ook nog maar 4 maand oud en zal dus wel in orde komen. Maar nu weet ik niet of het een goed idee is van ze samen in de keuken te laten, de hond in de bencht en de kat los... Ik vrees dat ze hem gaat treiteren, of kan dat niet?? Treiteren is niet meteen het juiste woord. Het feit dat de hond in de bench wordt geplaatst en de kat vrij mag rondlopen, zal voor de hond een signaal zijn dat de kat hoger in rangorde staat dan hijzelf. Hij zal zich hierover proberen te zetten maar heeft het besef niet dat dit niet aan de kat ligt, maar wel aan de roedelleider (jijzelf). Probeer ze, als het kan samen eten te geven in dezelfde ruimte uit de bench, ofwel elk op ene ander tijdstip, ofwel in een aparte kamer.

Edit 2: Het zindelijk maken lukt al iet of wat. Sinds gisteren 10u is hij steeds buiten geweest, niets meer in huis dus. Maar op een plaats doen lukt hem nog niet, hij kiest telkens een nieuw plaatsje uit. De gepaste tijdstippen heb ik reeds vernoemd. Je kan per nacht in het BEGIN een keer of 3 - 4 opstaan, maar laat de hond hier niet aan wennen, hij moet namelijk alleen kunnen slapen na verloop van tijd. Wat je ook kan doen is, de bench op een "kiertje laten" (zorg dat het een geluid maakt) zodat de hond, als hij hoognodig moet, tracht te ontsnappen om zo zijn behoefte buiten zijn nest te kunnen doen. Als je dit hoort kan je meteen handelen (mag je wel geen vaste slaper zijn zoals ik). Je kan een plaatsje "afbakenen" door vb. een stuk tussen 2 haagjes met een plank er rond. In het begin zet je hem hierin en beloon je hem hiervoor. Als hij na verloop van tijd zelf ernaar toe loopt (hij moet er wel in kunnen), beloon je hem hier ook voor. Na verloop van tijd zal hij dan automatisch daar zijn behoefte doen. Zo werkte het bij mij toch. Als je met de pupper bezig bent zoals je nu bezig bent, zal hij binnen de kortste keren zindelijk zijn. Doe zo voort zou ik zeggen, dat is de goeie spirit!
Maar tis een zalig puppytje, voetballen doet hij graag! De mijnen doet dat ook graag :)

En edit 3: Hoe hebben jullie je hond geleerd aangelijnd te lopen? Aan het halsbandje zelf is hij al gewoon, maar van zodra ik de leiband eraan bevestig(om hem zo te laten rondlopen) begint hij in de leiband te bijten... Moet ik hem dan laten doen? Of hem weer uit doen? Doe je de leiband aan zonder dat je hem vasthoud of houd je hem wel degelijk vast? Als dit niet het geval is, kan dit enigszins storend zijn voor de pup. Pups die bijten op dingen is normaal, want de tandenwissel moet nog komen. Zorg ervoor dat de pup een paar kauwspeeltjes heeft (vb. been in buffelhuid) waardoor hij dit kan afleren. Wat die leiband betreft: als hij erin begint te bijten zeg je eerst een duidelijke nee met lage stem. Blijf hij verder doen, dan neem je de riem weg, stopt hij met bijten beloon je hem. Probeer de sessies aan de leiband in het beginnen te beperken tot kleine perioden, later kan je dan verder gaan hierin.

Wat de boeken betreft:
- Waarom doet mijn hond zo? (John Fisher) TOPPER!!!
- Het gedrag en de lichaamstaal van uw hond beter begrijpen (Heidi Rogner)
- Waarom blaffen honden? (Desmond Morris)
- Karakter honden Karakter Bazen (Sacha Gaus & Nicky Gootjes) Fontaine uitgevers
- Hondentaal van binnenuit (Godfried Dols)
- Denken als een hond (John Fisher)

Als je met de klikker zou willen trainen, daar zijn ook boeken van, titels nodig? Vraag gerust.

Sparky

Legacy Member
ben er ook eentje van plan te kope als onze omheining af is maar heb nog enkele vraagjes:

-kan ik int begin den hond nen halven dag alleen late?
-als er niemand thuis is in de winter: hem binne in de berging(kleine ruimte) zette of hem buite zette?

Drossie

Legacy Member
Sparky zei:
ben er ook eentje van plan te kope als onze omheining af is maar heb nog enkele vraagjes:

-kan ik int begin den hond nen halven dag alleen late?
-als er niemand thuis is in de winter: hem binne in de berging(kleine ruimte) zette of hem buite zette?


Voor zover mijn kennis rijkt, is een halve dag in het begin ruim veel. Wij hebben ook dat probleem, we werken beiden in ploegen en kheb 3 keer training per week. Maar als hij langer dan 3u alleen moet zitten, gaat de buurman hem komen uitlaten.
Hij noemt trouwens Wodan, wat vinden jullie van de naam?

Drossie

Legacy Member
TippedTerox zei:
Wat de boeken betreft:
- Waarom doet mijn hond zo? (John Fisher) TOPPER!!!
- Het gedrag en de lichaamstaal van uw hond beter begrijpen (Heidi Rogner)
- Waarom blaffen honden? (Desmond Morris)
- Karakter honden Karakter Bazen (Sacha Gaus & Nicky Gootjes) Fontaine uitgevers
- Hondentaal van binnenuit (Godfried Dols)
- Denken als een hond (John Fisher)

Als je met de klikker zou willen trainen, daar zijn ook boeken van, titels nodig? Vraag gerust.

Dat eten en die kat is nogal moeilijk. We geven Wodan, de hond, eten in zijn bench. Marie, de kat krijgt 2 keer per dag eten, maar eet dat in de loop van de dag op. Bij Wodan zijn de porties zo dat ze in een keer op moeten. We hebben trouwens het eten van marie op een hogere plaats moeten zetten omdat Wodan er anders van eet. (en ik heb gelezen dat katteneten niet zo gezond is voor een hond...)

-|GA|-Raven

Legacy Member
TippedTerox zei:
Al enige praktijk hiervan gezien? Ik wel, en ze bijten als ze zot worden (dus als de hond niet genoeg, weinig tot geen beweging heeft).

Al heel veel praktijk gezien, en elke hond die je niet genoeg aandacht geeft of niet genoeg ebweging zal bijtgrager worden, Zoals ik in men statement zei alles hangt af van de opvoeding, border collies en kinderen gaan goed samen, zijn gevallen genoeg die dit kunnen bewijzen ... btw elke hond bijt als ie zot wordt ...

BraveHeart

Legacy Member
tekn0w!z zei:
oh zo'n threaddigging :)

ja kheb dus een Borderke gekocht, z'n naam is Dax :)

www.vylix.be/fotos/dax.jpg
www.vylix.be/fotos/dax2.jpg
www.vylix.be/fotos/dax3.jpg
www.vylix.be/fotos/dax4.jpg
www.vylix.be/fotos/dax en obi.jpg


tzijn echt zalige honden, en idd, ge moet er veeel mee bezig zijn.

Die witte links, die zou ik zo bij mij willen hebben ;)
Dat pakt u gewoon als ge die honden mooi ziet zitten / liggen :love:

Wat voor merk is da die linkse ? :D

Waarom krijg ik weer zin om straks nintendogs te spelen :rofl:

vloet

Legacy Member
mijn grootvader heeft ook een collie.
Het is een ne slijmbal omt zo ma te zegge :p , altij zo zielig kijke tot ge hem streelt en dan laatem u nimer gerust natuurlijk. Lieve beest, wel heel actief

Sparky

Legacy Member
Heideroos zei:
Voor zover mijn kennis rijkt, is een halve dag in het begin ruim veel. Wij hebben ook dat probleem, we werken beiden in ploegen en kheb 3 keer training per week. Maar als hij langer dan 3u alleen moet zitten, gaat de buurman hem komen uitlaten.
Hij noemt trouwens Wodan, wat vinden jullie van de naam?

dus best in de vakantie kope dan?

TippedTerox

Legacy Member
Heideroos zei:
Dat eten en die kat is nogal moeilijk. We geven Wodan, de hond, eten in zijn bench. Marie, de kat krijgt 2 keer per dag eten, maar eet dat in de loop van de dag op. Bij Wodan zijn de porties zo dat ze in een keer op moeten. We hebben trouwens het eten van marie op een hogere plaats moeten zetten omdat Wodan er anders van eet. (en ik heb gelezen dat katteneten niet zo gezond is voor een hond...)

Ik zit niet met zo'n probleem, aangezien ik niet van katten moet weten :$ .
Ik zou proberen de ruimte waarin ze eten, gescheiden te houden. Vb. de hond in de bijkeuken en de kat in de keuken of omgekeerd. Je hebt er idd goed aan gedaan door het eten van de kat op een plaats te zetten. Je kan dit proberen af te leren bij Wodan door een duidelijke "NEE" telkens als hij eraan wil zitten & hem te belonen als hij direct terug weg gaat.

Greetz
Peter

PooTaH

Legacy Member
heb ook een border collie, enige da ik jammer vind is dat de rasachter borders niet zo oud worden (+-9 jaar).

Zie ook liefst die met vast patroon, niet echt voor die met de white-factor of wtvr :)

TippedTerox

Legacy Member
Borders vind ik ook mooie honden :) Op de hondenschool waar ik zit, zit er eentje van 10. Zeer braaf, enkel "out-going" naar andere honden toe. Onlangs verloor ze een stuk van haar oor door een dominante reu :(

Waarom worden de meesten niet zo oud? Ze ver/gebruiken teveel energie :)

Drossie

Legacy Member
Het gaat goed met puppy Wodan!
Na 3 dagen kan hij al zitten op commando, als je zijn aandacht hebt dan toch. Maar het moeilijk aandacht kunnen richten is klassiek voor puppy's he. Er zijn zoveel andere dingen die ook de moeite zijn om naar te kijken he.
Gisteren ook met de auto gaan rijden, maar het duurde iets te lang vrees is. Op het einde van de rit kwamen de brokjes van het middagmaal er terug uit. Ook tussen kippen geweest: geen probleem. Hij trekt er zich allemaal niets van aan.
Net ook even gaan wandelen. Als er een auto paseert kijkt hij even raar, maar echt schrik heeft hij niet hoor. Ik ben wel met een lange lijn (die uitschuift) gaan wandelen, zo had hij de vrijheid om alles eens te verkennen. Maar hij volgt verrassend goed als je hem roept. Hij leert blijkbaar enorm snel.
Maar voor morgen en overmorgen hebben we een probleem: zowel ik als mijn vriendin moeten gaan werken, hetgeen erop neerkomt dat er een 3-tal uren niemand zal thuis zijn. Is dit te lang om in de bench te zitten? Of lukt dat nog net zonder ze onder te plassen? Ik kan de buurman, die ook een BC heeft, vragen om hem uit te laten, maar ik doe liever alles zelf...

-|GA|-Raven

Legacy Member
TippedTerox zei:
Borders vind ik ook mooie honden :) Op de hondenschool waar ik zit, zit er eentje van 10. Zeer braaf, enkel "out-going" naar andere honden toe. Onlangs verloor ze een stuk van haar oor door een dominante reu :(

Waarom worden de meesten niet zo oud? Ze ver/gebruiken teveel energie :)

MM niet oud? meeste borders halen de leeftijd van 13 a 14 jaar toch ...

TippedTerox

Legacy Member
Ken er al een paar die jammer genoeg vroeger de pijp aan maarten hebben gegeven :(

TippedTerox

Legacy Member
Even geïnformeerd omtrent de kat. Je kan beter het eten van de 2 in een aparte ruimte geven en het eten van de kat hoger plaatsen. Dat laatste deed je dus al :) Als je dit niet zou doen, zal het heel moeilijk zijn om Wodan van de kat haar eten weg te houden.

Drossie

Legacy Member
Welk voer geven jullie aan je hond(en)?
Want ik lees daar zoveel uiteenlopende meningen over...

TippedTerox

Legacy Member
Voeding is idd een moeilijk probleem. Ik ken mensen die al 15 jaar op zoek zijn naar de juiste voeding, maar die is niet te vinden ... Er is één soort voeding die een pluspunt heeft ten op zichte van alle andere. Ik zal mij hierover deze week nog eens bevragen, want ik vergeet telkens de naam ervan.

In prinicpe zijn ze allemaal wel goed (zeker de grote merken - Pedrigee pal, Eukanuba - Bento Kronen - Gils).

Blue-Bora

Legacy Member
TippedTerox zei:
Voeding is idd een moeilijk probleem. Ik ken mensen die al 15 jaar op zoek zijn naar de juiste voeding, maar die is niet te vinden ... Er is één soort voeding die een pluspunt heeft ten op zichte van alle andere. Ik zal mij hierover deze week nog eens bevragen, want ik vergeet telkens de naam ervan.

In prinicpe zijn ze allemaal wel goed (zeker de grote merken - Pedrigee pal, Eukanuba - Bento Kronen - Gils).


Wij hebben een Argentijnse Dog gekocht in augustus en we geven die enkel Royal Canin.

We zijn hem in Denemarken gaan halen omdat daar een familie zit die zich bezig houd met het "kweken" van die dogs en al zeer veel prijzen in de wacht hebben gesleept met hun honden.

Dit is hun site :

http://www.vangils.dogoargentino.dk/

We zijn van plan om er ook hondenshows mee te gaan doen met de onze.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan