Archief - Border Collie's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

c3c

Legacy Member
Wij hebben vroeger ook zo'n hond gehad. Echt een pracht van een beest, wij hebben aan de overkant van het straat zeer veel vogels en andere dieren lopen en die hond ging altijd mee en bleef mooi achter de hand van mijn pa lopen. Hij hoedde dan de geiten en zelfs de andere vogels! Maar o wee als je een vogel ving om te slachten ofzo, dan werd hij vrij kwaad!

Dus da's wel een nadeel aan die honden, ze zijn enorm aanhankelijk en je mag de persoon die ze vertrouwen zeker geen kwaad doen.

Ik en mijn broer waren mekaar aan het zwembad eens aan het duwen om mekaar erin te smijten en omdat hij mijn broer als 1 van zijn baasjes zag en mij minder dacht hij dat ik m'n broer aan het aanvallen was, resultaat: de hond viel mij aan.

Jammergenoeg moesten we de hond dan weg doen, het was er 1 zonder stamboom en door de inteelt had hij epilepsie.

Nu hebben we een visla, ook een mooien lieve hond maar een zéér groot verschil met die Border, minder intelligent en zo.

[-=DC=-]

Legacy Member
Mijn vriendin heeft er eentje met stamboom +- 400 euro.
Heel braaf beest enorm enthousiast als hij je ziet en heel actief.
Heel slimme beesten ook en ze proberen altijd je grenzen te verleggen.
Het is echt heel belangrijk dat je enorm veel met ze bezig bent en dat ze veel beweging hebben en zo.

Darkness

Legacy Member
ja die border collie van mijn oom z'n buren heeft nooit veel aandacht gehad, hapt als een gek in de draad als ge in de buurt van de draad komt, en ik verwar hem niet met een rottweiler :wtf:

gStar

Legacy Member
mijn tante heeft der 2

1 is doof
de andere is normaal.

De dove hond moet ge dan laten zitten me tekens me u handen enzo :p

Lint

Legacy Member
Asserti zei:
border Collie's :love: zeer lieve honden, maar ook handig voor bewaking enzo. Beke gelijk nen duitsen herder, maar kind-vriendelijker en minder bijtgraag dacht ik. Heb wel zelf gene.
Waauw, hoe mis kunt ge zijn :s.
Ten eerst, zet NOOIT NOOIT NOOOOOOOOIT een border collie samen met jonge kinderen tenzij hij HEEL goed is afgetraind. Een border collie heeft een HEEL sterk instinct als het op hoeden aankomt. Zet een aantal kleiner kinderen samen en ze beginnen te lopen en spelen => hond gaat hoeden, dit wilt zeggen dat hij in de kuiten gaat bijten ( zo hoedt een hond ) => kinderen zijn minder sterk en dan kan er wel eens iets mis lopen.
Ten tweede, border collies zijn GEEN goede waakhonden.
Ten derde, een duitse herder en een border collie liggen mijlenver uit mekaar, een duitse herder is idd WEL kindvriendelijk ( veel rustigere hond ) en WEL een goede waakhond ( Duitse herder is heel erg gefikseerd op zijn territorium, ene border collie maakt dat allemaal niet zoveel uit, die geeft bijna alleen om zijne baas )
Ten vierde, ene border collie is wel degelijk bijtgraag, om te beginnen om te hoeden, ten tweede kauwt hij op alles, ten derde in zijn manier van spelen, ten vierde als hij lastig wordt en ten vijfde als iemand zijne baas aanvalt. Akkoord meestal bijt hij niet hard ( bij spelen, hoeden, enz ) maar bijten doet ie zeker wel.

F/-\nTa$Y zei:
dat moet dan een hééééél zeldzame uitzondering zijn, hangt natuurlijk af van hoe de hond is opgevoed, als hij mishandelt is geweest, agressief opgeleid is...

dat ras is bekend als zéér kindervriendlijk, je verwart toch niet met een rotweiler e? :wtf:
Nogmaals dit ras is NIET kindvriendelijk, en nog een populair misgeloof, een rotweiler is zeker WEL kindvriendelijk. Alleen door hun kracht en "afschrikwekkend" uiterlijk worden ze aggressief opgevoed voor aanvals/bewakingshond. Maar van karakter uit zijn rotweilers heel vriendelijke honden, net als Dobberman's trouwens ( wat toch bijna niemand gelooft ).
Border Collie's zijn simpelweg te wild voor ( kleine kinderen ), ze bedoelen het niet slecht, zeker niet. Het zijn vriendelijke honden maar door hun wild gedoe gebeuren er bijna ALTIJD ongelukken met kleine kinderen. Nogmaals voor threadstarter, laat NOOIT ene border collie bij kleine kinderen lopen.

F/-\nTa$Y zei:
eeeeeeuh right? :wtf:

je zit volgens mij mis hoor, wij hebben hier onlangs een bruine labrador gekocht met een torenhoge stamboom en die koste "maar" een 450 euro
Een labrador is stukken goedkoper dan een border collie omwille van het feit dat de opvoeding van een border collie "moeilijker" is en dus ook duurder. Ook kweken ze "minder" makkelijker dan labradors. 450 € voor een labrador met stamboom is ongeveer de juiste prijs. 450 € voor ne border collie met stamboom zou goedkoop zijn. Zonder stamboom heb ik geen enkel idee.

Voor de threadstarter : Neem alleen een border collie als ge ZEKER kunt zijn dat uwe tuin groot genoeg is ( deze beesten kunnen en moeten lopen, onderschat dit vooral niet ), als ge ZEKER zijt dat ge ELKE dag zeker een half uurke MINIMAAL kunt gaan wandelen/joggen/fietsen met em, en wandelen zeker niet aan de riem ( dus in het bos ofzo weet ik veel want dat beest moet kunnen lopen ), als ge ZEKER kunt zijn dat ge hem goed kunt opleiden en ermee naar de hondeschool zult gaan ( en het niet opgeven omdat hij niet snel genoeg leert ), ge hem ZEKER genoeg aandacht kunt en zult blijven geven, en als ge zijn hoofdbaasje zijt moet ge niet langer dan een week op vakantie gaan want dan kwijnt een border collie weg en wordt hij zenuwachtig en aggressief en zullen ze proberen weg te lopen.
Nu positief, border collies zijn wel degelijk heel leuke, intelligente en plezante honden, ze zijn alleen erg actief, ERG actief. Die van ons bvb loopt de ganse dag in de tuin ( redelijk grote ), ploegt daar ALLES om ( zijt daar ook op voorbereid, kunt ge wel afleren natuurlijk ). Mijne pa gaat gemiddeld elke dag 50 min joggen, dan uurke fietsen met hem er langsop, en ik een half uurke-uurke wandelen in de bos als ik thuis ben, en dan thuis in de tuin er nog goed wat mee spelen, en dan loopt ie erna nog rond in de tuin. Kwil ma zeggen, die beesten hebben echt veel energie.
Nog iets, border collies hechten zich HEEL erg aan hun baas, maar ze hechten zich moeilijk aan meerdere personen, ze gaan 1, hoogstens 2 personen als hun baas aanzien en al de rest min of meer negeren. Dus bvb in de meeste gezinnen zal de vader de hoogste baas zijn, dus maw stel dat de zoon de pa een mep geeft, dan zal de border collie 9 kans op 10 de zoon effectief aanvallen ( als het echt is eh, ene hond merkt dat meestal als het gespeeld is ), ene border collie is echt heel beschermend naar zijne baas toe, maar voordeel is dat hij ook echt HEEL trouw is aan zijne baas, maar slechts aan zijne ene baas. Kweet niet wat uw situatie is maar als ge alleen woont, geen kinderen, vrouw, geen ouders, broers, .... . Voor zo'n mensen is een border collie ideaal.
Border collies zijn ook heel erg intelligent, ze KUNNEN heel veel leren en onthouden. Het probleem is gewoon dat ze eigenzinnig zijn en het niet altijd willen toepassen, dus veel training is zeker een must.


Kort samengevat : als ge veel tijd in de hond steekt, hem veel ruimte geeft om te lopen( tuin ), zorgt dat hij veel buiten zijn domein kan gaan wandelen ( border collies willen verkennen en lopen anders weg ), ge thuis geen kleine kinderen hebt ( <12j ofzo ), hem GOED en VEEL traint, dan hebt ge een prachtig hondje, zoniet gaat het niet te houden zijn en raad ik u echt aan ene rustigere hond te nemen.

Ps : ik heb al mijn heel leven honden, oa ne Duitse herder en op het moment ne border collie ( met stamboom, 650€ )
Pps : alles is over het algemeen gesproken eh, natuurlijk kunt ge ook border collies hebben die helemaal niet actief zijn, zich wel hechten aan meerdere personen, niet naar kleine kinderen happen, ....
Dit waren alleen maar de typische kenmerken van het ras.

Drossie

Legacy Member
Sorry voor oude koeien uit de gracht te halen, maar heb sinds gisteren ook nen border collie! Een reutje van 8-9 weken oud.
Nu ben ik een goede hondenschool aant zoeken in de buurt van gent/zottegem.
Kent er iemand goede?
En hoe hebben jullie je border collie zindelijk gekregen?
De onze heeft een bench in de keuken, maar we zijn erover aant denken om ze in de stal vanachter te zetten. Waar slaapt jullie hond?

TippedTerox

Legacy Member
Als ge nen border koopt, zijt er dan aub mee bezig. Veel mensen kiezen voor een border, vooral om het zachte karakter en omdat ze mooi zijn. Als ge 1x per dag met uw border gaat wandelen komt ge er nergens mee, als met een bijtgrage hond waarbij de bijtgeremdheid op de proef zal worden gesteld. Waarom beginnen borders te bijten, simpel, omdat ze niets om handen hebben. Een border is een hond uit klasse 1 = herdershonden = WERKHONDEN.

Ga ermee naar een hondenschool, doe eventueel mee aan agility, doggy dancing, gehoorzaamheid of nog van die toestanden, de beestjes amuseren zich er rot mee.

Zorg er ook voor dat uw hond goed gesocialiseerd is met andere honden, door vb. zoals reeds gezegd naar een hondenschool te gaan. Deze honden zijn namelijk gewend om alleen of met een beperkt aantal honden samen te leven onder commando van de roedelleider.

TippedTerox

Legacy Member
Heideroos zei:
Sorry voor oude koeien uit de gracht te halen, maar heb sinds gisteren ook nen border collie! Een reutje van 8-9 weken oud.
Nu ben ik een goede hondenschool aant zoeken in de buurt van gent/zottegem.
Kent er iemand goede?
En hoe hebben jullie je border collie zindelijk gekregen?
De onze heeft een bench in de keuken, maar we zijn erover aant denken om ze in de stal vanachter te zetten. Waar slaapt jullie hond?

Sorry dat ik het zeg, maar vooraleer je een hond hebt zou je al tenminste moeten weten waar je met je hond naar de hondenschool zal gaan. Bezoek meerdere scholen en kijk welke manier van trainen je het beste ligt. De training met clicker is een vorm van de positieve manier en operante conditionering, en werkt doorgaans beter op uw hond en uw eigen gemoed. Je hebt de gewone hondenscholen en de scholen die redelijk "kort" op de hond zitten. Ik ken hier een school van waar de hond na 6 maanden werkelijk "kapot" getraind zijn.

Hoe je een hond zindelijk maakt?
In het begin proberen te zorgen voor een redelijk vast uurschema waaraan JIJ je kan houden (een hond heeft hierover geen tijdsbesef). Je hond op de beste tijdstippen zich laten ontlasten op de plaats waar JIJ het wil, en niet de hond. Goede tijdstippen zijn:
- voor het slapen Gaan
- direct nadat hij gegeten heeft
- 's morgens als je opstaat
- als hij een tijdje alleen geweest is
- als hij toont dat hij hoognodig moet (rondjes draaien, wat waggelen)

Telkens als je je hond zijn behoefte doet, verbind er dan vb. "pipi doen" aan, zodat de hond zich leert ontlasten op commando (kan je hem makkelijker meenemen zonder schrik te moeten hebben dat hij ergens ongepast zijn behoefte gaat doen). Vergeet nadat hij pipi heeft gedaan niet te BELONEN.

Als de hond in huis plast, bestraf hem dan NIET, maar zet hem direct op de plaats waar jij dat wil. Veel mensen beseffen niet als je een hond met zijn neus in de urine duwt, dit het reukvermogen kan aantasten! Puppy's beschikken tevens nog niet over voldoende sluitspieren waardoor dit per ongeluk gebeurt.

Leg een krant in het begin aan de deur (als je hem buiten wil laten plassen), als je ziet dat hij er naartoe loopt en zijn behoeft doet, breng die krant dan naar de plaats waar je hem wil laten plassen (of zet hem daar neer). Er zijn nog andere methoden maar dit werkt degelijk. Een hond zal van nature nooit in zijn eigen kleine omgeving (in het begin = slaapplaats) zijn behoefte doen, want jij ligt immers ook niet graag in de vuiligheid. Honden zullen naarmate ze opgroeien automatisch hun behoefte buiten gaan doen als ze dit kunnen.

Nog vragen, stel gerust :)

Greetz
Peter

TippedTerox

Legacy Member
F/-\nTa$Y zei:
dat moet dan een hééééél zeldzame uitzondering zijn, hangt natuurlijk af van hoe de hond is opgevoed, als hij mishandelt is geweest, agressief opgeleid is...

dat ras is bekend als zéér kindervriendlijk, je verwart toch niet met een rotweiler e? :wtf:

Zeldzame uitzondering? Een werkhond zoals een border collie moet WERKEN of tenminste zich kunnen uitleven (wandelen, lopen, ...). Border collie's die niets om handen hebben zullen rennen achter mensen, kinderen, fietsers om toch maar iets om handen te hebben, en bijten dan natuurlijk omdat ze willen dat zijn "prooi" terug zou keren. Je hond mag nog zo goed opgeleid zijn, als je er na verloop van tijd niet meer mee bezig bent heb je prijs.

matthias

Legacy Member
Heideroos zei:
Sorry voor oude koeien uit de gracht te halen, maar heb sinds gisteren ook nen border collie! Een reutje van 8-9 weken oud.
Nu ben ik een goede hondenschool aant zoeken in de buurt van gent/zottegem.
Kent er iemand goede?
En hoe hebben jullie je border collie zindelijk gekregen?
De onze heeft een bench in de keuken, maar we zijn erover aant denken om ze in de stal vanachter te zetten. Waar slaapt jullie hond?
de hondenschoolen van martin gaus zijn echt goed !

Drossie

Legacy Member
TippedTerox zei:
Sorry dat ik het zeg, maar vooraleer je een hond hebt zou je al tenminste moeten weten waar je met je hond naar de hondenschool zal gaan. Bezoek meerdere scholen en kijk welke manier van trainen je het beste ligt. De training met clicker is een vorm van de positieve manier en operante conditionering, en werkt doorgaans beter op uw hond en uw eigen gemoed. Je hebt de gewone hondenscholen en de scholen die redelijk "kort" op de hond zitten. Ik ken hier een school van waar de hond na 6 maanden werkelijk "kapot" getraind zijn.

Hoe je een hond zindelijk maakt?
In het begin proberen te zorgen voor een redelijk vast uurschema waaraan JIJ je kan houden (een hond heeft hierover geen tijdsbesef). Je hond op de beste tijdstippen zich laten ontlasten op de plaats waar JIJ het wil, en niet de hond. Goede tijdstippen zijn:
- voor het slapen Gaan
- direct nadat hij gegeten heeft
- 's morgens als je opstaat
- als hij een tijdje alleen geweest is
- als hij toont dat hij hoognodig moet (rondjes draaien, wat waggelen)

Telkens als je je hond zijn behoefte doet, verbind er dan vb. "pipi doen" aan, zodat de hond zich leert ontlasten op commando (kan je hem makkelijker meenemen zonder schrik te moeten hebben dat hij ergens ongepast zijn behoefte gaat doen). Vergeet nadat hij pipi heeft gedaan niet te BELONEN.

Als de hond in huis plast, bestraf hem dan NIET, maar zet hem direct op de plaats waar jij dat wil. Veel mensen beseffen niet als je een hond met zijn neus in de urine duwt, dit het reukvermogen kan aantasten! Puppy's beschikken tevens nog niet over voldoende sluitspieren waardoor dit per ongeluk gebeurt.

Leg een krant in het begin aan de deur (als je hem buiten wil laten plassen), als je ziet dat hij er naartoe loopt en zijn behoeft doet, breng die krant dan naar de plaats waar je hem wil laten plassen (of zet hem daar neer). Er zijn nog andere methoden maar dit werkt degelijk. Een hond zal van nature nooit in zijn eigen kleine omgeving (in het begin = slaapplaats) zijn behoefte doen, want jij ligt immers ook niet graag in de vuiligheid. Honden zullen naarmate ze opgroeien automatisch hun behoefte buiten gaan doen als ze dit kunnen.

Nog vragen, stel gerust :)

Greetz
Peter

Je hebt gelijk, we moesten beter voorbereid zijn op de komst van de hond, ware het niet dat we hem kregen als "verrassing". We waren wel van plan eentje te kopen, maar pas binnen een paar maanden.

Het zindelijk maken lijkt op het eerste zicht vrij moeilijk. Al 3 keer op dezelfde plaats in huis pipi gedaan. Dan wel snel naar buiten gedragen, maar dan ist kwaad al geschied he. En ook op dezelfde plaats laten urineren lijkt zeer moeilijk! Hij loopt overal maar wat rond. En voor de leiband is het nog wat vroeg, hij is het nog niet gewoon.
Om de hoeveel uren stond jij 'snachts op voor je puppy? En hoelang heeft het geduurd eer hij zindelijk was?
Heb jij toevallig interessante links ofzo?
Of interessante boeken om te kopen?

Edit: Wij hadden ook een kat. Op het eerste gezicht lijkt het niet echt te klikken, maar ze is ook nog maar 4 maand oud en zal dus wel in orde komen. Maar nu weet ik niet of het een goed idee is van ze samen in de keuken te laten, de hond in de bencht en de kat los... Ik vrees dat ze hem gaat treiteren, of kan dat niet??

Edit 2: Het zindelijk maken lukt al iet of wat. Sinds gisteren 10u is hij steeds buiten geweest, niets meer in huis dus. Maar op een plaats doen lukt hem nog niet, hij kiest telkens een nieuw plaatsje uit.
Maar tis een zalig puppytje, voetballen doet hij graag!

En edit 3: Hoe hebben jullie je hond geleerd aangelijnd te lopen? Aan het halsbandje zelf is hij al gewoon, maar van zodra ik de leiband eraan bevestig(om hem zo te laten rondlopen) begint hij in de leiband te bijten... Moet ik hem dan laten doen? Of hem weer uit doen?

CocaHola

Legacy Member
Eerste keer dat ik deze thread zie en wou gewwon zeggen dat Rotweilers wel kindvriendelijk zijn. Als een rotweiler aggressief gedrag vertoont ligt dat meestal aan het baasje ervan die hem/haar aggressief hebben opgevoed.

Al sinds m'n geboorte hebben we altijd 2 rotweilers gehad,t'zijn echte sloefen. Je moet er al veel mee doen om ze kwaad te krijgen. Goede opvoeding > all.

-|GA|-Raven

Legacy Member
Die jongen daar zegt dat bordercollies hoeen door in de kuiten te bijten van schapen enzovoort, zit er dus wel naast ... bijtgedrag om te hoeden is zeldzaam en aleen acceptabel als er echt geen andere oplossing is voor de schapen. Ook een bordercollie is wel kindvriendelijk ... je moet hem aleen als pup al kennis laten maken met kinderen. Border Collies en kinderen zijn meestal de beste speelmaatjes ... aleen een border collie kan wel eens te gretig op gaan in het spel, mits een goede opvoeding kajn dit toch goed lopen.
Ik zelf heb nog geen border maar heb er al wel eentje gekocht met stamboom binnen een 6 tal weken heb ik hem ... de prijs met goede stamboom ligt bij mij rond de 600€ .
Als je nog vragen hebt pm :)

Bigbuddha

Legacy Member
CocaHola zei:
Eerste keer dat ik deze thread zie en wou gewwon zeggen dat Rotweilers wel kindvriendelijk zijn. Als een rotweiler aggressief gedrag vertoont ligt dat meestal aan het baasje ervan die hem/haar aggressief hebben opgevoed.

Al sinds m'n geboorte hebben we altijd 2 rotweilers gehad,t'zijn echte sloefen. Je moet er al veel mee doen om ze kwaad te krijgen. Goede opvoeding > all.

² that.
Onze "Duvel" is ondertussen bijna 9. Nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Goeie socialisatie en opvoeding is heel belangrijk, maar bij welke hond niet?

Als ze bij ons inbreken gaat hij den dief helpen denk ik ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan