Archief - Border Collie's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr Syphon

Legacy Member
als wij onze hond los laten lopen, dan gaat die ook ni meer ver uit onze buurt

aangezien men pa vroeger als die met de hond ging wandelen in een bos bv. en die liet de hond los en de hond liep ver vooruit,
dan ging men pa achter een boom ofzo zitten, zodat de hond hem ni zag en dan eens fluiten :p

de hond in alle paniek zoeken achter men pa :D en nu jah, houd men hond ons altijd zo wat int oog zodat die ons ni kwijt geraakt :D
maarja veel loopt die ni los :)

denkimi

Legacy Member
al die zogenaamde 'vriendelijke' methodes zoals de clicker worden enorm overschat, je kunt je hond dingen aanleren door hem te belonen. maar iets afleren lukt niet.

een hond wordt zoals ge hem opvoedt. als gij wilt dat uw hond geen vlieg kwaad doet, dan zal hij ook geen vlieg kwaad doen.

zodra uw hond zelfs maar de indruk geeft van te willen bijten moet ge hem wat slaag geven. dat moet zelfs niet echt pijn doen, ge moet uw hond gewoon tonen dat wie er de baas is en dat ge niet gesteld zijt op dat gedrag.

wij hebben hier een mechelse herder en hoewel dat beest mij gewoon kan doodbijten mocht hij willen. van kleins af is ze streng opgevoedt en dat werkt.

ze heeft toen ze hier pas was ooit 1 keer gegromd naar mijn moeder (hoewel dat eigenlijk gewoon grappig is, zo'n klein hondje dat gromt) omdat die te dicht bij eten kwam waarvan ze dacht dat het van haar was. ik kan je verzekeren dat ze dat nooit meer gedaan heeft.

TippedTerox

Legacy Member
Sparky zei:
hoe lang kunt ge een hond alleen late?
als iedereen weg werke is/school gaat akn die dan alleen blijve op jonge leeftijd?
Opbouwen hé, in het begin werken met iets waarmee hij zich kan bezig houden vb. snoepjes in een soort "kong" steken. De pup wordt er meestal na een tijdje moe van en valt zo in slaap. Een hond heeft echter GEEN tijdsbesef, als eens erop gelet dat een hond even blij is als je vb. maar 5 minuutjes of 2 uur bent weg geweest? Een hond kan heus meer dan een paar uur alleen zitten, maar dat moet je wel opbouwen. Als je thuiskomt en de hond zit te blaffen of te janken, gewoon binnengaan en negeren en na 2 minuutjes bij je roepen.

TippedTerox

Legacy Member
den-kimi zei:
al die zogenaamde 'vriendelijke' methodes zoals de clicker worden enorm overschat, je kunt je hond dingen aanleren door hem te belonen. maar iets afleren lukt niet.

een hond wordt zoals ge hem opvoedt. als gij wilt dat uw hond geen vlieg kwaad doet, dan zal hij ook geen vlieg kwaad doen.

zodra uw hond zelfs maar de indruk geeft van te willen bijten moet ge hem wat slaag geven. dat moet zelfs niet echt pijn doen, ge moet uw hond gewoon tonen dat wie er de baas is en dat ge niet gesteld zijt op dat gedrag.

wij hebben hier een mechelse herder en hoewel dat beest mij gewoon kan doodbijten mocht hij willen. van kleins af is ze streng opgevoedt en dat werkt.

ze heeft toen ze hier pas was ooit 1 keer gegromd naar mijn moeder (hoewel dat eigenlijk gewoon grappig is, zo'n klein hondje dat gromt) omdat die te dicht bij eten kwam waarvan ze dacht dat het van haar was. ik kan je verzekeren dat ze dat nooit meer gedaan heeft.

Afleren op een positieve manier lukt wel, maar vergt o zo veel meer tijd. Die positieve manier werkt echter wel zeer goed om dingen aan te leren. Het probleem bij de meeste mensen is gewoon het consequent zijn ...

TippedTerox

Legacy Member
Mr Syphon zei:
als wij onze hond los laten lopen, dan gaat die ook ni meer ver uit onze buurt

aangezien men pa vroeger als die met de hond ging wandelen in een bos bv. en die liet de hond los en de hond liep ver vooruit,
dan ging men pa achter een boom ofzo zitten, zodat de hond hem ni zag en dan eens fluiten :p

de hond in alle paniek zoeken achter men pa :D en nu jah, houd men hond ons altijd zo wat int oog zodat die ons ni kwijt geraakt :D
maarja veel loopt die ni los :)
Prima manier ;) Voor al een paar keer doen als ze pup zijn.

-|GA|-Raven

Legacy Member
den-kimi zei:
al die zogenaamde 'vriendelijke' methodes zoals de clicker worden enorm overschat, je kunt je hond dingen aanleren door hem te belonen. maar iets afleren lukt niet.

een hond wordt zoals ge hem opvoedt. als gij wilt dat uw hond geen vlieg kwaad doet, dan zal hij ook geen vlieg kwaad doen.

zodra uw hond zelfs maar de indruk geeft van te willen bijten moet ge hem wat slaag geven. dat moet zelfs niet echt pijn doen, ge moet uw hond gewoon tonen dat wie er de baas is en dat ge niet gesteld zijt op dat gedrag.

wij hebben hier een mechelse herder en hoewel dat beest mij gewoon kan doodbijten mocht hij willen. van kleins af is ze streng opgevoedt en dat werkt.

ze heeft toen ze hier pas was ooit 1 keer gegromd naar mijn moeder (hoewel dat eigenlijk gewoon grappig is, zo'n klein hondje dat gromt) omdat die te dicht bij eten kwam waarvan ze dacht dat het van haar was. ik kan je verzekeren dat ze dat nooit meer gedaan heeft.


Moet ge hem wat slaag geven? Wtf daar maak je meestal je hond ofwel agressiever door, ofwel maak je hem bang, met als gevolg hij luistert naar je omdat ie schrik heeft. Heb nog nooit geweten in men ervaring en ervaring met andere hondenbezitters om je hond te slagen ...

TETTENMAN

Legacy Member
den-kimi zei:
.

zodra uw hond zelfs maar de indruk geeft van te willen bijten moet ge hem wat slaag geven. dat moet zelfs niet echt pijn doen, ge moet uw hond gewoon tonen dat wie er de baas is en dat ge niet gesteld zijt op dat gedrag.
Juist het aangeraden boek door iemand hier aan het leze " waarom doet mijn hond zo" zeeer goed :applause: daarin staat bij het grommen dat ze zich dan nie op hun gemak voelen en dan slaag geven dan lokt ge zjuust uit om te bijten... Honden zelf gaan weinig op bijten overgaan tenzij aangeleerd of als er geen andere uitweg is.

TippedTerox

Legacy Member
Inderdaad zeer goed boek ;) Heb het gelezen van een hondeninstructeur maar overweeg het om het zelf aan te kopen, de informatie die daar in stond was gewoon fenomenaal en zeker toepasbaar in de praktijk.

denkimi

Legacy Member
TETTENMAN zei:
Juist het aangeraden boek door iemand hier aan het leze " waarom doet mijn hond zo" zeeer goed :applause: daarin staat bij het grommen dat ze zich dan nie op hun gemak voelen en dan slaag geven dan lokt ge zjuust uit om te bijten... Honden zelf gaan weinig op bijten overgaan tenzij aangeleerd of als er geen andere uitweg is.
zal ik de situatie anders nog duidelijker uitleggen?

jong hondje(tina), zo'n acht weken, is een dag bij ons. mijn moeder zet een kom eten in het gras voor haar, gaat eventjes weg en komt terug. ze wil tina strelen, tina denkt dat moeder eten wil afnemen, tina gromt, tina krijgt klop.

wij hebben er altijd al een punt van gemaakt dat we op elk moment baas zijn over onze hond. zelfs al is hij aan het eten.
er zijn nog veel te veel mensen die op dat moment niet meer baas zijn over hun hond. die hun hond eten geven maar niet meer durven naderen als hij aan het eten is omdat hij zou bijten.

wij zijn thuis met 5, 4 van de 5 mogen het eten van tina afnemen, alleen mijn zus is er geen baas over. gewoon omdat ze niet streng genoeg is.

wat er ook in de boekjes staat, tina is de 7e hond in de rij, en we hebben nog nooit problemen gehad. alle honden die we tot nu toe gehad hebben zijn zeer vriendelijk tegen iedereen, zelfs tegen totaal onbekenden. en dat is iets wat niet iedere hondenbezitter kan zeggen

Sparky

Legacy Member
mja ben echt aan het twijfele om er ene te kope:
kzie een hond als vrijetijds besteding en ga er zeker men tijd in steke (maar ook niet al men tijd)
het prob zit denkek meer bij men pa enja als die de hond anders behandelt dan ik ...
ander prob is da ene kant van onze tuin ni volledig is afgezet dus hij zou kunne gaan lope...

nuja kzen er nog ni aan uit of ek er een zou kope, kzou er wel een wille maar da beest moe toch content kunne zijn:x

TippedTerox

Legacy Member
De hondensport is inderdaad iets leuks, vooral als je een goede band hebt met je hond. Sporten als agility werken zeer goed voor de band tussen baas en hond. Indien je een border koopt, zijn deze hier uitermate voor geschikt door hun grote hoeveelheid energie :) Wat die tuin betreft, indien het een pup is vormt dat geen probleem :) Als ge voor een border/mechelaar zou gaan, komt ge er wel niet vanaf door 1 of 2 keer in de week naar de training te gaan :)

Sparky

Legacy Member
is het mogelijk om het traine zelf te doen? via boek fzo?
nuja wil mij zoveel en zo snel mogelijk informere over het hebbe van een hond angezien ek 3 maande verlof heb en dus de eerste maande bij den hond kan zijn^^

TippedTerox

Legacy Member
Als gij die hond deze zomer nog wilt kopen zulde wel rap een degelijke kennel mogen zoeken. En kennels hebben meestal nesten rond mei, jullie, kijk dus zo snel mogelijk waar er nestjes zijn, of er nog pups zijn (best met stamboom) en vraag of je eens een kijkje mag komen nemen, en stel u niet tevreden met maar 1 kennel te gaan bekijken ;-) Een hond heb je niet voor even en dan gedaan, dus beter kwaliteit en een hond die qua karakter bij je past dan het andere uiterste.

-|GA|-Raven

Legacy Member
Over dat hond kloppn ga ik nog steedds niet met akkoord, er zijn betere manieren, als je hond op 8 weken al gromt of bijt als je zen eten afneemt is er toch iets verkeerd met je hond, ofwel waar je hem gekcoht hebt, ofwel doen jullie iets verkeerd, maar das mijn mening, maar het verhaal dat je vertelt is de eerste keer dat ik het hoort, door middel van slagen krijg je aleen een bange hond, in plaats van slagen wat je wel kan doen, is je hond bij zen nekvel pakken en hem tegen de grond duwen tot ie zich overgeeft, dit is ook hoe de leiders van de roedel het in de nature doen, maar slagen? Volgens mij moet je dan eens goed nadenken waar je met bezig bent .

TETTENMAN

Legacy Member
-|GA|-Raven zei:
je hond bij zen nekvel pakken en hem tegen de grond duwen tot ie zich overgeeft,
doe ik ook : ZEER effectief! en ik doe ook hetzelfde als ze met een schoen is gaan lopen

ElBramo

Legacy Member
Sparky zei:
hoe lang kunt ge een hond alleen late?
als iedereen weg werke is/school gaat akn die dan alleen blijve op jonge leeftijd?
Mijn hond is vreselijk ONaanhankelijk. Ze kan 8u achter elkaar alleen zitten, dus als ik naar school ben zit mijn border collietje alleen. Maar zoo veel zit ze nie alleen ze, das beetje zielig voor da beestje.

En ze zat al als puppy alleen in haar 'kooi' zodat ze het huis niet zou onderschijten :p

Fir3wulf

Legacy Member
tzijn hele lieve honden, maar als ze schapen zien begint hun instinct te werken. (was bij die van ons toch)
Ze zijn heel loyaal en zoals veel al zeiden, heel speels.

sparco

Legacy Member
Sorry voor de thread dig, maar aangezien er al zo'n uitgebreide thread was over soortgelijke honden dacht ik dat het beter was hier te reply'en ipv van een nieuwe thread te maken.

Sinds dat mijn hond in november is gestorven aan kanker/iets met z'n lever mis ik toch een hond in huis. M'n vorige hond was een kruising tussen een Collie en nog iets.

Aangezien ik Collie's zon ontzettend mooie dieren vind zou ik als volgende hond een Schotse Herdershond nemen. Is er iemand hier die er zelf misschien een heeft en wat kan vertellen over hun karakter,of hij even hyperactief is als zen soortgenoot de border collie, en of hij veel ruift enzo? :)

Tevens ben ik op zoek naar mensen die adressen hebben van fokkers of particulieren met een nest schotse herdershonden, bij voorkeur mét stemboom. Ik ben al een tijdje aan het kijken op het internet daarvoor. Men oog viel op een paar kennels maar nadat ik hun namen had ingegeven op Google vond ik enorm veel negatieve reacties over malafide praktijken. Bv stamboomvervalsing, import van het Oost-Blok, enzovoort.

Na wat rondkijken op het internet kwam ik op een gemiddelde prijs van 5á600 euro uit voor de Schotse Herdershonden. Is er iemand die dit kan bevestigen en zeggen of dit bedrag met of zonder stamboom zou zijn?


Mvg, sparco.

TippedTerox

Legacy Member
Schotse herdershonden zijn absoluut niet dominant en zeer lief en aanhankelijk bij eigen volk. Ze zijn zeer gemakkelijk op te voeden maar vragen wel veel vachtverzorging!

De prijs zal ongeveer kloppen, ik heb er daarrond toch al verschillende gezien.
Een goede kennel kan ik niet geven uit eigen ervaring, weet wel dat er positieve kritieken zijn bij deze kennel --> http://users.pandora.be/descheeper/

Er zijn er natuurlijk nog veel, wel beperkt in België. In Nederland vind je, qua uiterlijk, de mooiste collies.

Veel succes met je zoektocht!

Mvg,
TT

Rivers

Legacy Member
De zus van mijn stiefma heeft twee schotse herdershonden (collies) en een sheltie (soort van kleinere versie van de collie). Haar oudste collie iq toch wel dominant t.o.v. soortgenoten. De andere twee totaal niet.
Ik heb al een paar keer met de honden gespeeld en ik moet zeggen dat ze toch redelijk haarverlies hebben hoor :) en dit was niet in de ruifperiode. Tegenover vreemden waren ze alledrie heel erg sociaal.

Onze hond, een leonberger had €1000 gekost bij een zeer goede fokker. Ik veronderstel dat er ook wel echte collie stamhonden zijn rond die prijs. Hoogstwaarschijnlijk zal de prijs ook variëren naar gelang de kleur van de pup, die je wenst. Ga vooral niet naar fokkers die meer als 2 rassen kweken! Wij hebben deze fout begaan met één van onze honden, met als gevolg dat hij van Polen bleek te zijn en dat hij de eerste twee maanden, toen we hem thuis hadden, heeft moeten vechten voor zijn leven.

Ik was een hondenfreak in mijn vorig leven :p (4 j. geleden).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan