Archief - Border Collie's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TippedTerox

Legacy Member
Broodfokkers vind je nog veel, kijk naar de dierenwinkels en grote hondenkwekerijen (ik noem geen naam, wil je ze weten, pm me). Het beste is dat je controleert op fci.be of de fokker in de lijst staat en dan kijkt naar de instelling van fokken (hoe, waarom). Het best is een fokker die maar jaarlijks een nestje heeft, weet je zeker dat men er veel zorg aan besteedt en die mensen het niet doen voor het geld.

tekn0w!z

Legacy Member
balbe zei:
Hij is heel mooi :)

waar zijn de foto's getrokken?

thx :) Hij ligt hier weer onder het bureau aan m'n voeten :p


Die met Dax alleen hier op Kelchterhoef in Houthalen (Limburg). :)

Die met Dax en Obi op onze zetel.

balbe

Legacy Member
tekn0w!z zei:
thx :) Hij ligt hier weer onder het bureau aan m'n voeten :p


Die met Dax alleen hier op Kelchterhoef in Houthalen (Limburg). :)

ziet er mooie plaats uit, dat wil ik eens gaan bezien

Die met Dax en Obi op onze zetel

ja, dat spreekt een beetje voor zich :p

tekn0w!z

Legacy Member
balbe zei:
ziet er mooie plaats uit, dat wil ik eens gaan bezien



ja, dat spreekt een beetje voor zich :p


hehe :P

Ja inderdaad, is een vrij groot gebied :)

Recreatie, een grote plas, paint-ball arena, grote wandel/mountainbike route etc.

En ligt dicht bij Hengelhoef (binnenzwembad, buiten een grote plas, speeltuin, ook een groot wandelgebied, bos, ..) en ook nog kort bij Bokrijk wat je uiteraard wel zal kennen :)

whacker

Legacy Member
F/-\nTa$Y zei:
dat moet dan een hééééél zeldzame uitzondering zijn, hangt natuurlijk af van hoe de hond is opgevoed, als hij mishandelt is geweest, agressief opgeleid is...

dat ras is bekend als zéér kindervriendlijk, je verwart toch niet met een rotweiler e? :wtf:

Ow ow, zeer kindvriendelijk niet hoor. Op zich zullen ze kinderen niet aanvallen ofzo maar border collies hebben meestal een nogal moeilijk karakter (koppig vooral) en als ne kleine den hond pest zal em al gemakkelijk is happen. Niet om echt pijn te doen (eerder: laat mij gerust) maar voor echt kleine kinderen is dat natuurlijk al genoeg.
Mijn vriendin haar ouders hebben 2 collies.

tekn0w!z

Legacy Member
whacker zei:
Ow ow, zeer kindvriendelijk niet hoor. Op zich zullen ze kinderen niet aanvallen ofzo maar border collies hebben meestal een nogal moeilijk karakter (koppig vooral) en als ne kleine den hond pest zal em al gemakkelijk is happen. Niet om echt pijn te doen (eerder: laat mij gerust) maar voor echt kleine kinderen is dat natuurlijk al genoeg.
Mijn vriendin haar ouders hebben 2 collies.

Een border zal altijd een hoede-instinct in zich hebben. Het is niet voor niets een herdershond. In het algemeen zijn borders, net zoals bijvoorbeeld Labradors & Golden Retrievers, kindvriendelijk. Dit wil niet zeggen dat je je peuter / kleuter alleen met je hond kunt vertrouwen.. Als je kind je hond in de ogen port of aan de haren / oren trekt dan gaat een hond niet denken van, "och het is maar een kleutertje, ik laat hem doen". Het is de hond zijn natuur om zich te verdedigen en dmv lichaamstaal (happen, grozen, tanden bloot) te laten blijken dat hij dit niet leuk vindt. :)

De meeste gevallen waar honden kinderen aanvallen ligt voor 80% aan de opvoeding van de hond, en de manier hoe ouders hun kind laten omgaan met hun hond. Het is dan imo erg dat ze dan de hond laten inslapen door hun eigen stommiteit..

Nog zo gevallen zijn, mensen die holderdebolder een hond aankopen, er niet mee kunnen omgaan, en hem dan wegdoen / laten inslapen..

Sorry maar een hond is geen voorwerp dat je gewoon kunt terugbrengen naar de winkel, doorverkopen..

Rivers

Legacy Member
Het is trouwens zo dat bij de meeste ongelukken door honden (bij kinderen), een Golden Retriever de oorzaak was. Hoogstwaarschijnlijk ook omdat dat nu eenmaal een veelvoorkomend ras is, maar wat ik maar wil zeggen, binnen elk 'kindvriendelijk' ras zullen er wel uitzonderingen zijn.

tekn0w!z

Legacy Member
Rivers zei:
Het is trouwens zo dat bij de meeste ongelukken door honden (bij kinderen), een Golden Retriever de oorzaak was. Hoogstwaarschijnlijk ook omdat dat nu eenmaal een veelvoorkomend ras is, maar wat ik maar wil zeggen, binnen elk 'kindvriendelijk' ras zullen er wel uitzonderingen zijn.

Mja, bij de Golden Retrievers is er 6 jaar geleden wel een lijn ontstaan die iets erfelijks in hun genen hadden waardoor bepaalde honden uit die lijn soms nogal aggressief konden zijn.. Ik weet niet als ze zich daar op basseerden of niet..

Of het kan ook zijn dat de mensen juist denken van "Een Golden Retriever kan goed omgaan met kinderen, dus moet ik me geen zorgen maken".
Een kind gaat ge niet rap bij een Rottweiler zetten eh.

Rivers

Legacy Member
tekn0w!z zei:
Of het kan ook zijn dat de mensen juist denken van "Een Golden Retriever kan goed omgaan met kinderen, dus moet ik me geen zorgen maken".
Een kind gaat ge niet rap bij een Rottweiler zetten eh.

Inderdaad ;) en zo van die gevallen waarbij een peuter een kleurpotloodje in de oor van de hond probeert de duwen, natuurlijk gaat dat beestje niet braafjes blijven zitten..

tekn0w!z

Legacy Member
Rivers zei:
Inderdaad ;) en zo van die gevallen waarbij een peuter een kleurpotloodje in de oor van de hond probeert de duwen, natuurlijk gaat dat beestje niet braafjes blijven zitten..

Yups, en dan is het de hond z'n schuld eh.

Tamos

Legacy Member
Heb ook een border collie, nu al 8 jaar, en het blijft ons (zelfs nu) nog steeds verbazen hoe slim zo'n hond wel is :) (We kunnen hem zelfs op commando laten kakken :applause: :crazy: ). Een erg aanhankelijke hond, maar met zeeeeer veel nood aan aandacht... Moest het van hem afhangen, doet hij maar 1 ding: werken (eindeloos tennisballen/stokken apporteren) .... En wanneer hij dan niet werkt, is er gelukkig nog de kat om 'op te passen' :lol:

.:KrusT:.

Legacy Member
Heb geen hond, maar moest ik mij enen kopen zou't nen Border zijn. Schitterende beesten, slim tot en met. Spijtig genoeg woon ik nu nog op een appartement en heb ik niet zoveel tijd, en dat gaat niet echt samen met border collies.

sparco

Legacy Member
TippedTerox zei:
Schotse herdershonden zijn absoluut niet dominant en zeer lief en aanhankelijk bij eigen volk. Ze zijn zeer gemakkelijk op te voeden maar vragen wel veel vachtverzorging!

De prijs zal ongeveer kloppen, ik heb er daarrond toch al verschillende gezien.
Een goede kennel kan ik niet geven uit eigen ervaring, weet wel dat er positieve kritieken zijn bij deze kennel --> http://users.pandora.be/descheeper/

Er zijn er natuurlijk nog veel, wel beperkt in België. In Nederland vind je, qua uiterlijk, de mooiste collies.

Veel succes met je zoektocht!

Mvg,
TT
Bedankt voor de info :) Zojuist even gebeld met die mensen van dat kennel en ze hadde nog een paar pups. Morge komt de dierenarts langs om ze nog een laatse spuit te geven en dan moge ze normaal mee. De prijs valt verassend genoeg zeer goed mee. Wel jammer dat het 100km rijden is :p maarja, liever ff verder rijden dan zon hond uit een massa kennel. :)

TippedTerox

Legacy Member
sparco zei:
Bedankt voor de info :) Zojuist even gebeld met die mensen van dat kennel en ze hadde nog een paar pups. Morge komt de dierenarts langs om ze nog een laatse spuit te geven en dan moge ze normaal mee. De prijs valt verassend genoeg zeer goed mee. Wel jammer dat het 100km rijden is :p maarja, liever ff verder rijden dan zon hond uit een massa kennel. :)
Het is zoals je het zegt :) Liever 100km rijden voor een deftige hond met goede socialisatie in de eerste weken (zelf ook nog aan werken de eerste 8 weken dat hij thuis is) dan elke 5 stappen bij de dierenarts te moeten staan. De eerste dag dat je hem in huis haalt gewoon de leden van het gezin erbij, alles is al druk genoeg in de nieuwe omgeving, van dag 2 kan je bezoek ontvangen :) Dit zal niet gemakkelijk zijn maar zo is het beter voor de pup.

Nog info, pm wordt beantwoord :)

Grtz,
TT

sparco

Legacy Member
Iedereen is thuis morgen, dus geen probleem. En voor het zindelijk maken, gewoon nooit bestraffen, altijd uitbundig belonen als hij z'n behoefte buiten doet?

En wat voor voer zou ik hem het beste geven in zen eerste levensmaanden? :) Alle grote merken behalve pedigree?

Rivers

Legacy Member
sparco zei:
Iedereen is thuis morgen, dus geen probleem. En voor het zindelijk maken, gewoon nooit bestraffen, altijd uitbundig belonen als hij z'n behoefte buiten doet?

En wat voor voer zou ik hem het beste geven in zen eerste levensmaanden? :) Alle grote merken behalve pedigree?

Gewoon vragen aan de fokker welk merk zij de pup hebben gegeven ;) zodat de pup, buiten zijn nieuwe omgeving en ver weg van al zijn broertjes en zusjes, ook niet nog eens moet wennen aan nieuw voedsel. Wanneer hij dan gewend is aan zijn nieuwe thuis, kan je langzaam aan overgaan op andere brokken, die jij hem wenst te geven :).

TippedTerox

Legacy Member
sparco zei:
Iedereen is thuis morgen, dus geen probleem. En voor het zindelijk maken, gewoon nooit bestraffen, altijd uitbundig belonen als hij z'n behoefte buiten doet?

En wat voor voer zou ik hem het beste geven in zen eerste levensmaanden? :) Alle grote merken behalve pedigree?
Nooit bestraffen is veel gezegd (een "fout" eraan koppelen en hem direct naar de plaats brengen waar hij zijn behoefte moet doen (eventueel behoefte koppelen aan "plasje doen") en dan inderdaad uitbundig belonen.

Commando's die ik gebruik
-> Nee = niet verder gaan of er komt een bestraffing;
-> Fout = probeer iets anders, dan volgt misschien een beloning als je het goed doet.

Als je een hond met zijn neus in zijn eigen uitwerpselen zou duwen kan dit schadelijke gevolgen hebben, zowel voor de neus als voor de hersenen (trauma). Jij wordt ook niet graag in je eigen uitwerpselen geduwd als je niet weet waar je vroeger naartoe moest (ter illustratie ;) ). Een hond wordt op zich wel zindelijk, want hij bevuilt niet graag zijn eigen nestomgeving.

TippedTerox

Legacy Member
Rivers zei:
Gewoon vragen aan de fokker welk merk zij de pup hebben gegeven ;) zodat de pup, buiten zijn nieuwe omgeving en ver weg van al zijn broertjes en zusjes, ook niet nog eens moet wennen aan nieuw voedsel. Wanneer hij dan gewend is aan zijn nieuwe thuis, kan je langzaam aan overgaan op andere brokken, die jij hem wenst te geven :).
Zeer juist :) Zou kunnen dat je van de fokker zelf een staaltje oid meekrijgt.
Succes alvast morgen!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan