Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rabsi

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Hoi,
Ik start dit jaar met fulltime werken, en m'n ma staat erop dat ik mij inschrijf bij het ACV. De enigste uitleg die ik van haar krijg is dat het ACV de vakbond is, en dat je er elke maand 13 euro moet voor neerdokken.
Maar wat doet het ACV nu juist ? En heb ik er voordeel bij dat ik er ingeschreven ben ? Want 13 euro per maand is toch niet niks he.

Thanks

graties gerechtelijke bijstand bij een despuut bij je ontslag ofzo... hulp bij het inorde brengen van je papieren als je moet doppen ofziet ... krijgt financiële vergoeding als er een staking is (daarom dat rekeningen in buitland staan, en niet bekend gemaakt word hoeveel erop staat, zodat overheid, werkgevers de kracht van de vakbonden niet kan inschatten, of niet zou kunnen beinvloeden door bijvoorbeeld gewoon banken te sluiten voor vakbonden)... ze helpen ook de mensen bij het inorde brengen van heel hun papier boel, en nemen daarbij soms contact op met rva, vdab, werkgever

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
keynes en zijn theorien zijn toch al een ferme tijd passé dacht ik. dat is al duidelijk geworden, en dat hij ooit de crisis van de jaren 30 heeft opgelost daar kan je zelfs sterk aan twijfelen (von hayek etc ...)
Keynesianistisch mechanisme werkt nog tot de dag van vandaag door, alleen is er in het ene land een grotere impact van de omwenteling in de jaren '70 dan de andere.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Hiapoe zei:
Marxisme (en Communisme) horen bij de grootste vergissingen in de wereldgeschiedenis.
Niet qua concept want het principe van 'iedereen gelijk' is uiteraard het perfecte scenario voor de wereld op het eerste zicht. Maar dat ooit iemand gedacht heeft dat het in praktijk uitvoerbaar was, blijft me verbazen. En dat er nu nog steeds mensen zijn die erin geloven is zomogelijk nog verbazender!
Het is en zal altijd een utopie blijven.
Waarom zou het niet in de praktijk uitvoerbaar kunnen zijn? Na de dictatuur van de bourgeois komt deze van de werkende bevolking.

Myst!Q

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Waarom zou het niet in de praktijk uitvoerbaar kunnen zijn? Na de dictatuur van de bourgeois komt deze van de werkende bevolking.

Eventjes het volgende dan : Vind je dan ook dat iedereen hetzelfde loon moet krijgen ?

killgore

Legacy Member
YellinD zei:
Zoals hier al gezegd is: als je een goeie werknemer bent, moet je geen bang hebben voor onterecht ontslag. Indien toch, waarom zou je nog voor hem willen werken... Mensen met zeer weinig job-zekerheid, daarvoor is een vakbond misschien goed, maar voor al de rest zijn vakbonden een pest! :)
Fout, omdat dit bekeken is vanuit een egoïstische luxueuse positie.

Veel mensen kunnen niet zomaar kiezen maar mogen blij zijn dat ze een min of meer deftige job hebben. Die kunnen niet even zeggen: oh, ik heb een klote baas, mij ziede hier niet terug. Voor dergelijke mensen is een vakbond nog steeds vrij belangerijk. En geloof mij, da gaat hier nie om "slechts" 10% van de belgische werknemers of zo.

Daarnaast heb ik het al eerder gezegd: uw werkgever mag in normale situaties nog zo goed zijn, ge moet maar eens een uitzonderlijk iets tegenkomen waardoor ge langdurig werkonbekwaam wordt (kheb hiervoor arbeidsongeval vermeld, maar er zijn nog andere zaken). Eens zien of die werkgever dan nog steeds zo vriendelijk is, want dat is voor die mensen een extreem dure grap. Dit kunde onmogelijk voorspellen en dan is het toch altijd handig dat als die werkgever u ineens met pakweg dringende rede ontslaat gij steun achter de hand hebt, want euh, alleen een rechtszaak aanspannen en onmiddelijk u dop en zo regelen -> hf ze ;)!

Nog steeds, ik ga akkoord met enkele zaken die moeten wijzigen:
-blokages -> ge moogt niemand verbieden te gaan werken.
-Stakingen bij faillisementen -> In de meeste gevallen gaan ze "gewoon" besprekingen houden, ma als het op echt stakingen aankomt zie ik ook meestal het nut er niet van in (buiten geldverspilling vakbond).
-rotte appels bij militanten -> daar kunde moeilijk de vakbond zelf voor verantwoordelijk stellen natuurlijk, maar dr zou wel eens meer aandacht aan mogen besteed worden.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Myst!Q zei:
Eventjes het volgende dan : Vind je dan ook dat iedereen hetzelfde loon moet krijgen ?
Hetzelfde basisloon, ja. Dit kan wel stijgen wanneer je dan de gezinssituatie bekijkt: aantal kinderen e.d.

killgore

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Hetzelfde basisloon, ja. Dit kan wel stijgen wanneer je dan de gezinssituatie bekijkt: aantal kinderen e.d.
Imho kan het niet werken. DIt neemt concurrentie drang weg en dit is nog steeds min of meer een basisinstinct bij het gros van de mensen in onze maatschappij (bij de een al wat meer als bij de ander).

Of beter gezegd: een plotse omschakeling kan niet werken. Een geleidelijke evolutie wrsch wel (ik vind persoonlijk ook dat de mens naar een dergelijke maatschappij moet evolueren maar vrees dat dit nooit ofte nimmer zal gebeuren), maar een plotse revolutie zoals 100 jaar geleden gebeurde is gedoemd om te mislukken in onze maatschappij. Echter vind ik voor die evolutie dan dat iedereen (beetje zoals hier nu het geval is) een gelijk deftig minimumloon zou moeten krijgen om een "deftig" leven te leiden naar de normen van die maatschappij, maar dat je naargelang van je job meer KAN verdienen (edit: zoals hieronder staat, voor mensen te stimuleren dus).

zarathustra

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Hetzelfde basisloon, ja. Dit kan wel stijgen wanneer je dan de gezinssituatie bekijkt: aantal kinderen e.d.


Zeg me dan eens waarom ik moeite zou doen om x aantal jaar te studeren en/of verantwoordelijkheid op te nemen als ik toch het zelfde kan verdienen door ergens mindless 8 uur te zitten? Aangezien uw stijgingen gebaseerd zijn op sociale situatie blijkbaar en niet op inhoud van de job.

Myst!Q

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Hetzelfde basisloon, ja. Dit kan wel stijgen wanneer je dan de gezinssituatie bekijkt: aantal kinderen e.d.

Dit is toch je reinste bullshit, je beseft dat toch wel ? Geef eens 1 goeie reden waarom iemand 10 jaar zou studeren ( als het niet meer is inclusief stages ) voor een specialisatie in de medische wereld als hij maar evenveel verdiend als iemand die pakweg achter de vuilkar loopt.

Voor een beter jobke moet ge niet doen want als dokter klopt ge ontzettend veel overuren, zeker als specialist. Ik hoop dat je beseft dat zo een systeem de economie zou doen invallen ? DE hoofdreden waarom mensen voornamelijk verder studeren is omdat ze beter betaald worden. Waarom zou ik verder studeren terwijl ik mijn A2 diploma elektronica evenveel kan verdienen als een A1 diploma elektronica, dan verlies je gewoon 3 jaar loon en je kan het zelfs niet inhalen.

Sorry dat ik het zeg maar ik vind u dom :) Allé als ge in zo een theorie gelooft ..

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
zarathustra zei:
Zeg me dan eens waarom ik moeite zou doen om x aantal jaar te studeren en/of verantwoordelijkheid op te nemen als ik toch het zelfde kan verdienen door ergens mindless 8 uur te zitten? Aangezien uw stijgingen gebaseerd zijn op sociale situatie blijkbaar en niet op inhoud van de job.
Omdat jij bv. toch niet zal tevreden zijn met een ongeschoolde job. Er scheelt werkelijk iets met jou psyche wanneer je alleen uit geldelijke beloning een aantal jaren gaat studeren.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
killgore zei:
Imho kan het niet werken. DIt neemt concurrentie drang weg en dit is nog steeds min of meer een basisinstinct bij het gros van de mensen in onze maatschappij (bij de een al wat meer als bij de ander).

Of beter gezegd: een plotse omschakeling kan niet werken. Een geleidelijke evolutie wrsch wel (ik vind persoonlijk ook dat de mens naar een dergelijke maatschappij moet evolueren maar vrees dat dit nooit ofte nimmer zal gebeuren), maar een plotse revolutie zoals 100 jaar geleden gebeurde is gedoemd om te mislukken in onze maatschappij. Echter vind ik voor die evolutie dan dat iedereen (beetje zoals hier nu het geval is) een gelijk deftig minimumloon zou moeten krijgen om een "deftig" leven te leiden naar de normen van die maatschappij, maar dat je naargelang van je job meer KAN verdienen (edit: zoals hieronder staat, voor mensen te stimuleren dus).
Ik heb nog altijd nergens gelezen dat concurrentiedrang bevorderend is in microsystemen, in zoals bv. bedrijven. Dat is juist de ideologie van deze maatschappij, wat vrij jammer is.

Het eindpunt communisme is dan ook een historisch proces, niet iets dat je prefab kan bouwen.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dit is toch je reinste bullshit, je beseft dat toch wel ? Geef eens 1 goeie reden waarom iemand 10 jaar zou studeren ( als het niet meer is inclusief stages ) voor een specialisatie in de medische wereld als hij maar evenveel verdiend als iemand die pakweg achter de vuilkar loopt.

Voor een beter jobke moet ge niet doen want als dokter klopt ge ontzettend veel overuren, zeker als specialist. Ik hoop dat je beseft dat zo een systeem de economie zou doen invallen ? DE hoofdreden waarom mensen voornamelijk verder studeren is omdat ze beter betaald worden. Waarom zou ik verder studeren terwijl ik mijn A2 diploma elektronica evenveel kan verdienen als een A1 diploma elektronica, dan verlies je gewoon 3 jaar loon en je kan het zelfs niet inhalen.

Sorry dat ik het zeg maar ik vind u dom :) Allé als ge in zo een theorie gelooft ..
Omdat achter de vuilkar lopen voor mensen met potentie niet zo aantrekkelijk is? Maar ik heb respect voor vuilkarmannen, ik zie niet in waarom een dokter meer betaalt moet worden.

Ik vind jou ook dom dat je dit systeem durft te verdedigen, maar daar schieten we niets mee op.

Quxan

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Omdat jij bv. toch niet zal tevreden zijn met een ongeschoolde job. Er scheelt werkelijk iets met jou psyche wanneer je alleen uit geldelijke beloning een aantal jaren gaat studeren.
Daarom misschien dat er evenveel communistische partijen als communisten zijn :)

Ik wil rijk worden en daarvoor ben ik bereid hard te werken. Zo simpel is het. Pay peanuts get monkeys...

Insomnia187

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Omdat jij bv. toch niet zal tevreden zijn met een ongeschoolde job. Er scheelt werkelijk iets met jou psyche wanneer je alleen uit geldelijke beloning een aantal jaren gaat studeren.

Waarom al die moeite doen voor een job die toch uiteindelijk hetzelfde verdient? En waar je waarschijnlijk met een hogere werkdruk, grotere verantwoordelijkheid, meer stress,... zit.

zarathustra

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Omdat jij bv. toch niet zal tevreden zijn met een ongeschoolde job. Er scheelt werkelijk iets met jou psyche wanneer je alleen uit geldelijke beloning een aantal jaren gaat studeren.


waarom zou ik daar niet met tevreden kunnen zijn? Ik leef tot nader order niet om te werken maar werk om te kunnen leven. Dus als ik met gemakkelijk werk waar ik (aangezien ik eg. zwaardere studies zou aankunnen) niks voor moet doen evenveel kan hebben als met iets waarvoor ik veel moeite moet doen dan zal ik voor het eerste kiezen.

En wtf is er verkeerd met studeren om daarna werk te vinden?

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Quxan zei:
Daarom misschien dat er evenveel communistische partijen als communisten zijn :)

Ik wil rijk worden en daarvoor ben ik bereid hard te werken. Zo simpel is het. Pay peanuts get monkeys...
Bwa, de ergste crisis is stilaan voorbij, en we krijgen objectieve steun door de groeiende economische crisis. Ons definitief afschrijven deden ze al 20 jaar geleden, we're still here.

Ik heb niets tegen hard werken, en ik heb ook niets tegen persoonlijk eigendomsrecht. Maar het accumuleren van kapitaal om anderen dan als loonslaven in dienst te nemen, daar zit mijn probleem.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Insomnia187 zei:
Waarom al die moeite doen voor een job die toch uiteindelijk hetzelfde verdient? En waar je waarschijnlijk met een hogere werkdruk, grotere verantwoordelijkheid, meer stress,... zit.
Heb jij ooit al enkele jaren ongeschoold werk verricht? Ik kan ook wel enige niet zo aangename puntjes aanhalen.

Myst!Q

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Omdat achter de vuilkar lopen voor mensen met potentie niet zo aantrekkelijk is? Maar ik heb respect voor vuilkarmannen, ik zie niet in waarom een dokter meer betaalt moet worden.

Ik vind jou ook dom dat je dit systeem durft te verdedigen, maar daar schieten we niets mee op.

Een dokter werkt zonder twijfel harder dan een vuilnisman en heeft er hard voor gestudeerd om zijn doktersdiploma te behalen en dan zou jij een dokter evenveel betalen als een vuilnisman. Ik maak nu maar 1 vergelijking hé, ik kan dat evengoed doen met andere jobs ook hé.

Ik ga geen x aantal jaar verder studeren als ik er geen voordeel uithaal, hoe hoger het diploma, hoe hoger de verwachtingen en eisen die ze hebben van iemand. En daar niet meer voor betaalt worden is absurd.

killgore

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Ik heb nog altijd nergens gelezen dat concurrentiedrang bevorderend is in microsystemen, in zoals bv. bedrijven. Dat is juist de ideologie van deze maatschappij, wat vrij jammer is.

Ideologie van deze maatschappij -> idd. Maar het zit er nog steeds bij veel mensen ingebakken, los van deze maatschappij wilt iedereen wel een zeker statuut bereiken (en da is onafhankelijk van het kapitalistische systeem hoor, kijk gewoon in geschiedenis boekjes, wat was het belangerijkste voor de grieken pakweg?). Mssch dat dit kan zonder rijkdom, valt ook te zien wat de welvaart van je maatschappij en zo is :).

Het eindpunt communisme is dan ook een historisch proces, niet iets dat je prefab kan bouwen.
my point ;)

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Myst!Q zei:
Een dokter werkt zonder twijfel harder dan een vuilnisman en heeft er hard voor gestudeerd om zijn doktersdiploma te behalen en dan zou jij een dokter evenveel betalen als een vuilnisman. Ik maak nu maar 1 vergelijking hé, ik kan dat evengoed doen met andere jobs ook hé.

Ik ga geen x aantal jaar verder studeren als ik er geen voordeel uithaal, hoe hoger het diploma, hoe hoger de verwachtingen en eisen die ze hebben van iemand. En daar niet meer voor betaalt worden is absurd.
Als de dokter meer uren wil kloppen, dan zal hij ook een aantal uren meer uitbetaald worden.

Terwijl jij de student uithangt, werken de anderen al. In dit opzicht zouden dit werkend aandeel meer beloond moeten worden, als ik jouw logica moet doortrekken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan