Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Myst!Q

Legacy Member
Hiapoe zei:
Halucinant gewoon, deze discussie... ik vind het grappig en schrikwekkend tegelijk...

Het is inderdaad schrikwekkend dat er mensen bestaan die nog altijd in dit soort systemen en maatschappijen gelooft hoewel het al genoeg bewezen is dat het niet gewerkt heeft.
Ik laat hem liever verder leven in zijn eigen roes want zolang hij er alleen in gelooft zal ik er me verder geen zorgen over maken.

zarathustra

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Het was dan ook een vraag.

Omdat werkloosheid niet wordt geaccepteerd als maatschappelijk gegeven.
Daarnaast moesten bv. de arbeiders onder het chroestjeviete systeem een pak uren minder werken dan de hoger opgeleiden, en kregen ze directe inspraak in de arbeidersraden. Dit werkte zeer motiverend.

Ik ben de eerste die uit een arbeidersfamilie op universiteit zit.


Wat dan al aangeeft dat arbeiders het helemaal niet *zo* moeilijk hebben in dit land.

Weerom de dictatuur die je aanhaalt, al die semi communistische systemen werken dan ook enkel in dictaturen. Maar wat je nu zegt is dat men dus meer moet studeren, meer moet werken meer verantwoordelijkheid heeft, maar toch maar evenveel zal verdienen?

zarathustra

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Onder Chroestjov waren er minder gevangenen dan in een Europees land, dus ik denk dat je daar wel eventjes mis bent.

Exact mijn punt, zo'n maatschappij wordt zo geterroriseerd door angst die er werd ingelepeld door vadertje Stalin dat degenen die daar opvolgden enkel de vruchten moesten plukken door een hoop schapen die zijn mond niet meer durfde open te doen in wat voor positie dan ook te dwingen.

Tuurlijk toen de herinnering begon te vervagen en de nieuwere leiders te soft werden stortte het systeem ook in.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
Ik ga proberen te resumeren:
Ik geef zeker toe dat het libralisme en kapitalisme grote tekortkomingen heeft, maar we kunnen het dus wel nog beter en fijner afstellen. Het volledig vergooien is onzin. De mens en de mensheid heeft altijd al willen groeien en zijn geest ontplooien. Willen groeien in zijn dromen en zijn levenskracht, absolute zelfontplooiing zoals maslow zegt. Wij als mens willen nu eenmaal reizen, we willen andere landen zijn en exotische sporten beoefenen. we willen een soort van trots hebben in sport, muziek, kunst ... we willen dus eigenlijk de mogelijkheid krijgen om 'iets' te doen en te groeien. Liberalisme is daar het ideale instrument voor.
Het kapitalisme kan niet het kapitaal egaliseren, daarom zullen er altijd een zeer beperkt aantal landen welvarend zijn (met al dan niet herverdelend mechanisme) en een pak landen die in dienst staan van die elite.
Het briljante aan het hoogkapitalisme is dat de meeste contradicties van het kapitalisme zijn getransporteerd naar landen buiten deze westerse kernstaten. Met de nadagen van het keynesiaanse systeem en de ideologie van de constante consumeristische incentives, kan ik best wel de verdediging ervan begrijpen.

Maslow vergeet wel één zaak: de middenklasse blijft een proletarisering voortdurend vrezen, daarom dat de postmaterialistische cultuur niet meer is dan een vernieuwde strijd tegen de lagen onder hen. Jullie klassenbewustzijn bevestigt dit voor de volle 100%, op dat vlak was ik zeker niet verrast.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
zarathustra zei:
Exact mijn punt, zo'n maatschappij wordt zo geterroriseerd door angst die er werd ingelepeld door vadertje Stalin dat degenen die daar opvolgden enkel de vruchten moesten plukken door een hoop schapen die zijn mond niet meer durfde open te doen in wat voor positie dan ook te dwingen.

Tuurlijk toen de herinnering begon te vervagen en de nieuwere leiders te soft werden stortte het systeem ook in.
Chroestjov had direct in het XXste partijcongres gezegd dat Stalin moest veroordeeld worden, en dat deed hij ook zeer duidelijk. Chroetsjov was een antistalinist van het zuiverste pompwater, danzkij hem groeide de civiele ruimte opnieuw volledig open.

Neen, niet echt, Gorbi verkocht gewoon het land aan de liberalistische elite in de steden. Het gewone volk veracht hem, met de zin "Kranten kun je niet eten." (vermits de inflatie sinds het invoeren van het kapitalisme immense hoogten bereikte) Jeltsin was het duidelijke bewijs van die tactiek, dat was een getraind aapje van het internationale kapitaal.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
zarathustra zei:
Wat dan al aangeeft dat arbeiders het helemaal niet *zo* moeilijk hebben in dit land.

Weerom de dictatuur die je aanhaalt, al die semi communistische systemen werken dan ook enkel in dictaturen. Maar wat je nu zegt is dat men dus meer moet studeren, meer moet werken meer verantwoordelijkheid heeft, maar toch maar evenveel zal verdienen?
Welk communistisch systeem, had ik juist niet gezegd dat het communisme geen prefab systeem is? De sovjetunie was na '80 jaar een land dat in de overgang zat van staatskapitalisme naar socialisme. Het kapitalisme deed er 800 jaar over om zich te ontplooien, ik denk dat het ietswat oneerlijk zou zijn om van het communisme te verwachten dat het op enkele jaren tijd dit stadium bereikt.

opblaasbare WC

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Het kapitalisme kan niet het kapitaal egaliseren, daarom zullen er altijd een zeer beperkt aantal landen welvarend zijn (met al dan niet herverdelend mechanisme) en een pak landen die in dienst staan van die elite.
Het briljante aan het hoogkapitalisme is dat de meeste contradicties van het kapitalisme zijn getransporteerd naar landen buiten deze westerse kernstaten. Met de nadagen van het keynesiaanse systeem en de ideologie van de constante consumeristische incentives, kan ik best wel de verdediging ervan begrijpen.

Maslow vergeet wel één zaak: de middenklasse blijft een proletarisering voortdurend vrezen, daarom dat de postmaterialistische cultuur niet meer is dan een vernieuwde strijd tegen de lagen onder hen. Jullie klassenbewustzijn bevestigt dit voor de volle 100%, op dat vlak was ik zeker niet verrast.


communisme was beter dan ofzo, want daar was 'de hele wereld gelijk' = de hele wereld was een 3de wereld land zonder enige persoonlijke vrijheden, zonder enige mogelijkheden voor de mensen om hun dromen en hun doelen te verwezenlijken ...

jaja, inderdaad, in het kapitalisme is het misschien maar 10% die echt de kansen krijgt, maar dat is dus nog altijd beter dan 0% bij het communisme ...


nuja, werken is niet afzien hoor, als je het juiste werk vind kan je daar zelf energie uit halen. das een puur psychologisch vastgesteld fenomeen.

in het communisme, zonder enige mogelijkheden tot ontplooiing is het dan ook geen wonder dat de hele bevolking zich gewoon dood dronk he ...

was dat niet zo een puntje van marx? dat een ontevreden bevolking, de zwakeren dus, hun lusten stilt met drugs en drank misbruik? vandaar dat marx tegen elke vorm van drugs was. welja, illegaal drankgebruik in het communisme vierde hoogtij ... over ironie gesproken

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Quxan zei:
Neen, als ik de Belgische economische groei wil zien ga ik geen Amerikaanse tijdschriften lezen.

In plaats daarvan kijk ik naar aanwervingen, werkloosheidcijfers, verwachtingen van bedrijfsleiders, rentevoeten en andere meetbare cijfers.
En daar staan geen theorema's, theorieën, eufemismen, wijsheden in.

edit: als een ingenieur evenveel verdient als de stadswacht van Brussel (die mannen/vrouwen die met zn 3-en rondlopen door Brussel in een paars vestje) dan wil ik gerust stadswachter worden :).
Daarom dat academici van de Oostenrijkse school beweren dat het meten van BNP totaal blindenwerk is? Niet echt een referentie voor jou, wanneer die "meetbare" eenheden door jouw eigen donkerblauwe makkers wordt afgedaan als pseudo-wetenschappelijk.

opblaasbare WC

Legacy Member
de vraag is niet of er fouten zitten in het kapitalisme. dat is simpelweg zo en dat zal iedereen toegeven. de vraag is, of het communisme beter is dan het kapitalisme. simpelweg neen. absoluut neen. dan heb ik nog liever dat je met andere theorien afkomt zoals het anarchisme of reformisme, maar communisme, man toch ...

CyCe

Legacy Member
Met studies kun je alles bewijzen, er zijn altijd verschillende scholen met verschillende visies, vaak kan je ze dan nog anders interpreteren. Nog een geluk dat dit mogelijk is in onze maatschappij. In communistische maatschappijen zou dit niet kunnen.

Quxan

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Daarom dat academici van de Oostenrijkse school beweren dat het meten van BNP totaal blindenwerk is? Niet echt een referentie voor jou, wanneer die "meetbare" eenheden door jouw eigen donkerblauwe makkers wordt afgedaan als pseudo-wetenschappelijk.
de Azuurblauwe Academici uit het nieuwe Germaanse Rijk die ik in het privé mijn komraden durf te noemen weten echter zeer goed waarvoor het BNP al dan niet gebruikt kan worden.
Het meten van het BNP is echter vrij eenvoudig, als je kan optellen en aftrekken weet je het BNP. (Neem maar es een kijkje op de site van het nationaal instituut voor statistiek)

Uiteraard weten de hedendaagse communisten waarvan de economische kennis aangeboren is alles veel beter.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
CyCe163 zei:
Met studies kun je alles bewijzen, er zijn altijd verschillende scholen met verschillende visies, vaak kan je ze dan nog anders interpreteren. Nog een geluk dat dit mogelijk is in onze maatschappij. In communistische maatschappijen zou dit niet kunnen.
Daarom dat er in de geschiedenis meer marxistische stromingen bestaan dan in alle andere scholen te samen?

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Quxan zei:
de Azuurblauwe Academici uit het nieuwe Germaanse Rijk die ik in het privé mijn komraden durf te noemen weten echter zeer goed waarvoor het BNP al dan niet gebruikt kan worden.
Het meten van het BNP is echter vrij eenvoudig, als je kan optellen en aftrekken weet je het BNP. (Neem maar es een kijkje op de site van het nationaal instituut voor statistiek)

Uiteraard weten de hedendaagse communisten waarvan de economische kennis aangeboren is alles veel beter.
Wij weten het niet beter, maar ik ga de liberalistische scholen zeker niet tegenhouden om elkaar een kl**t af te trekken. Het bevestigt alleen maar de totale onzin van de econometrie, wat opnieuw de Oostenrijkse School bevestigt.
Je moet dan eens de congressen tussen hen en de neoklassieken volgen, dan wordt het pas een grappige bedoening.

CyCe

Legacy Member
Dat zegt misschien meer iets over de verdeeldheid van hun ideologie. En uiteindelijk zijn ze nuttig geweest bij de sociale ontvoogding. Je moet het extreem stellen om aandacht te krijgen. Maar nu zijn zulke extremen totaal voorbijgestreefd.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
CyCe163 zei:
Dat zegt misschien meer iets over de verdeeldheid van hun ideologie. En uiteindelijk zijn ze nuttig geweest bij de sociale ontvoogding. Je moet het extreem stellen om aandacht te krijgen. Maar nu zijn zulke extremen totaal voorbijgestreefd.
Daar verschillen we van mening. Het parlementaire systeem is een despotisch aparaat, vermits er geen economische representatieve inspraak tegenover staat. Ze kunnen het evengoed afschaffen zoals het de showverkiezingen in de VS, veel verschil zal het niet uitmaken.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
de vraag is niet of er fouten zitten in het kapitalisme. dat is simpelweg zo en dat zal iedereen toegeven. de vraag is, of het communisme beter is dan het kapitalisme. simpelweg neen. absoluut neen. dan heb ik nog liever dat je met andere theorien afkomt zoals het anarchisme of reformisme, maar communisme, man toch ...
Waarom niet?

Reformisme heeft juist bewezen dat ze niet opkunnen tegen de macht van de plutocratie, wat dan niet voor mij aantrekkelijk is.

CyCe

Legacy Member
het parlementair systeem een despotisch apparaat...Nu heb ik alles gehoord.

Dr.White widow

Legacy Member
Ik zou iedereen da werkt aanraden voor zicht te syndiceren!
Mijne pa is voorzitter van de ABVV en geloof mij ik heb al genoeg zaken gezien da ge nie wilt tegenkomen, en hierbij kan uw syndicaat grondig helpen!

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
CyCe163 zei:
het parlementair systeem een despotisch apparaat...Nu heb ik alles gehoord.
Despotisme betekent dat er een schijn is van redelijke verandering, maar dat er in wezen een inertie aanwezig is. Politieke representativiteit binnen het liberaal parlementarisme is geen afdoend middel om controle te verkrijgen over de economische hefbomen, dus is dit logischerwijs despotisch.

CyCe

Legacy Member
des·poot (de ~ (m.), -poten)
1 onderdrukkend alleenheerser => dictator, dwingeland, tiran
2 heerszuchtig persoon => potentaat

des·po·tisch (bn.)
1 tiranniek => dictatoriaal

des·po·tis·me (het ~)
1 dwingelandij => tirannie
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan