Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
CyCe163 zei:
des·poot (de ~ (m.), -poten)
1 onderdrukkend alleenheerser => dictator, dwingeland, tiran
2 heerszuchtig persoon => potentaat

des·po·tisch (bn.)
1 tiranniek => dictatoriaal

des·po·tis·me (het ~)
1 dwingelandij => tirannie
Zet er eens het woordje verlicht voor, was ik in mijn laatste posts vergeten. Mijn excuses.

Hiapoe

Legacy Member
Ik snap niet hoe je het systeem waar we nu in zitten slecht kan vinden, of ge nu arbeider zijt, of bedrijfsleider, iedereen in Belgie kan schoon zijnen boterham verdienen en een gelukkig leven hebben MET volledige vrijheid! Wat kunt ge nu meer willen?!

Perfect is het niet... en zal het nooit zijn! Daarom moeten we er blijven aan sleutelen en werken... maar het is het beste systeem dat er ooit in de geschiedenis van de mensheid ooit geweest is, als je het gemiddeld voor iedereen bekijkt! Ok, er zijn nog steeds arme mensen, en er zijn mensen die rijker zijn dan het gemiddelde. Maar de tijd van Daens, waar 1% enorm rijk was en 99% in krotten woonde en geen eten kon betalen, is toch al lang voorbij! (en gelukkig maar)

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Omdat de meeste contradicties van dit systeem zijn getransporteerd naar regio's buiten het Westen. Maar dit wordt moeilijker en moeilijker, de tijd is mijn bondgenoot. ;)

Hiapoe

Legacy Member
Laat mij enkele aardse vragen stellen.
In uw perfecte systeem:
- Hoeveel verdient iedereen? (of valt het systeem met geld helemaal weg?)
- Zal ik vrij zijn om te kiezen welk werk ik wil doen?
- Zal ik mogen/kunnen studeren?
- Zal ik 'verlof' kunnen nemen wanneer ik het ook maar wens om even 3 weken op vakantie te gaan met mijn gezin naar Italie, en zal ik dit kunnen betalen?
- Zal ik hard kunnen werken zodat ik meer geld zal verdienen zodat ik weet dat ik op mijn 50ste kan gaan rentenieren?
- Zal ik mijn eigen bedrijf/winkel kunnen openen en er voldoening uit putten als ze goed draait en ik en mijn gezin daar de vruchten van kan plukken?
-...

In verband met dat de tijd je bondgenoot is... ik vrees voor jou dat je gans je leven dat zal blijven zeggen... en je zal het de laatste keer zeggen vlak voor je sterft.

Blanco

Legacy Member
:offtopic:
Arbeidsongeval aan mijnen bureau

Lach niet , ik heb dat voor gehad. :$
De bureaus stonden toen heel dicht bij elkaar, amper een halve meter achter mijn bureaustoel stond al een andere bureau, ik zat dus in een soort van smelle doorgang. Op een moment zat ik te telefoneren met een klant met hjet draagbaar toestel. Ik stond recht om iets uit de printer te halen maar ik had niet gezien dat mijn onderste schuif nog openstond. Ik viel maar ik kon niet op tijd mijn beide handen zetten omdat ik nog met die telefoon inog vast heild.
Ik viel op één hand en ik hield er een zware verstruiking aan over.
Die klant aan de ander kant van de lijn wist niet wat er gebeurde...

Hiapoe

Legacy Member
Blanco zei:
:offtopic:


Lach niet , ik heb dat voor gehad. :$
De bureaus stonden toen heel dicht bij elkaar, amper een halve meter achter mijn bureaustoel stond al een andere bureau, ik zat dus in een soort van smelle doorgang. Op een moment zat ik te telefoneren met een klant met hjet draagbaar toestel. Ik stond recht om iets uit de printer te halen maar ik had niet gezien dat mijn onderste schuif nog openstond. Ik viel maar ik kon niet op tijd mijn beide handen zetten omdat ik nog met die telefoon inog vast heild.
Ik viel op één hand en ik hield er een zware verstruiking aan over.
Die klant aan de ander kant van de lijn wist niet wat er gebeurde...

ouch... hierbij zou ik mijn medeleven willen betuigen...

Quxan

Legacy Member
Hiapoe zei:
Laat mij enkele aardse vragen stellen.
In uw perfecte systeem:
- Hoeveel verdient iedereen? (of valt het systeem met geld helemaal weg?)
- Zal ik vrij zijn om te kiezen welk werk ik wil doen?
- Zal ik mogen/kunnen studeren?
- Zal ik 'verlof' kunnen nemen wanneer ik het ook maar wens om even 3 weken op vakantie te gaan met mijn gezin naar Italie, en zal ik dit kunnen betalen?
- Zal ik hard kunnen werken zodat ik meer geld zal verdienen zodat ik weet dat ik op mijn 50ste kan gaan rentenieren?
- Zal ik mijn eigen bedrijf/winkel kunnen openen en er voldoening uit putten als ze goed draait en ik en mijn gezin daar de vruchten van kan plukken?
-...
- Stel je opent een winkel en het draait slecht: hoe bepaald de overheid je inkomen en in welke mate schieten ze bij?
- Stel je opent een winkel en het draait zeer goed: hoe bepaald de overheid je inkomen en in welke mate moet je betalen?
- Stel je opent een winkel, maar zelf heb je geen tijd meer om je kinderen te onderhouden. Je neemt iemand in dienst om dit te doen. In welke mate hebben je loonslaven inspraak in je winkel?
- Stel je opent een bakkerij naast een andere reeds bestaande bakkerij: beide bakkers verdienen nu onder het basisloon, schiet de overheid het tekort aan inkomen bij?
edit:
- Stel je hebt een bakkerij waarin je 8uur per dag werkt (winkel is ongeveer 4 uur per dag open)., er opent zich een 2e winkel waarin de bakker 4uur per dag werkt (winkel is ook 4uur per dag open, enkel krijg je oud brood): krijgen beide bakkers hetzelfde loon?
- Stel een persoon weigert te werken: krijgt die persoon hetzelfde basisloon? Indien neen: hoe ga je meten dat die persoon weigert te werken.
- ...

Hiapoe

Legacy Member
Quxan zei:
- Stel je opent een winkel en het draait slecht: hoe bepaald de overheid je inkomen en in welke mate schieten ze bij?
- Stel je opent een winkel en het draait zeer goed: hoe bepaald de overheid je inkomen en in welke mate moet je betalen?
- Stel je opent een winkel, maar zelf heb je geen tijd meer om je kinderen te onderhouden. Je neemt iemand in dienst om dit te doen. In welke mate hebben je loonslaven inspraak in je winkel?
- Stel je opent een bakkerij naast een andere reeds bestaande bakkerij: beide bakkers verdienen nu onder het basisloon, schiet de overheid het tekort aan inkomen bij?
- ...

idd... ik kan ook nog 1000 extra praktische aardse vragen bijstellen :)

Dat is het probleem met die communistische theorien. Als je ze puur intellectueel beschouwt en de theorieën bekijkt, lijken ze perfect. Tot je ze in een praktische omzetting wil brengen... dan moeten de theoretici ook merken dat het een utopie is!!

Quilombo

Legacy Member
het kapitalistische systeem werkt in theorie ook perfect hoor:
iedereen draagt zijn steentje bij aan de maatschappij, en ALS mensen ook betaald zouden worden voor het werk dat ze doen (dus meer verdienen voor meer uren, meer verantwoordelijkheid, ...) kunnen zij ook meer genieten van die maatschappij (aangezien ALLES geld kost).

alleen jammer dat de loonsverdeling (op wereldvlak, in beperktere mate ook regionaal) absoluut niet correct is.
ook jammer dat mensen veel te hard moeten werken. das in feite hun eigen schuld: de extreem vergedreven consumptiedrang zorgt ervoor:
- dat de maatschappij meer moet verdienen om meer te (kunnen) kopen
- ze moet ook zelf meer produceren om genoeg te consumeren goederen te voorzien

bon dat over die consumptiedrang was mss niet 100% "on topic", en dan bedoel ik niet de vakbonden :rofl: ;)

Hiapoe

Legacy Member
Quilombo zei:
het kapitalistische systeem werkt in theorie ook perfect hoor:
iedereen draagt zijn steentje bij aan de maatschappij, en ALS mensen ook betaald zouden worden voor het werk dat ze doen (dus meer verdienen voor meer uren, meer verantwoordelijkheid, ...) kunnen zij ook meer genieten van die maatschappij (aangezien ALLES geld kost).

alleen jammer dat de loonsverdeling (op wereldvlak, in beperktere mate ook regionaal) absoluut niet correct is.
ook jammer dat mensen veel te hard moeten werken. das in feite hun eigen schuld is: de extreem vergedreven consumptiedrang zorgt ervoor:
- dat de maatschappij meer moet verdienen om meer te (kunnen) kopen
- ze moet ook zelf meer produceren om genoeg te consumeren goederen te voorzien

bon dat over die consumptiedrang was mss niemand 100% "on topic", en dan bedoel ik niet de vakbonden :rofl: ;)

Ik ga hiermee helemaal akkoord. Het systeem is met andere woorden inderdaad niet perfect... maar ik ben content dat het DIT is. Want imo is het nog nooit voor zoveel mensen in de wereld zo goed geweest als met dit systeem...

NapalmBenny.

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Hetzelfde basisloon, ja. Dit kan wel stijgen wanneer je dan de gezinssituatie bekijkt: aantal kinderen e.d.

Dan zou ik nooit mijn school afgemaakt hebben :s

Quilombo

Legacy Member
killgore zei:
Wie zegt da em nie mag gaan werken? (als ge het op die blokkages hebt -> weerom, ga ik ook niet akkoord mee en kvind het maar normaal da ze begonnen zijn met zulke mensen op te pakken).

Ge kunt nooit verplicht worden te staken ze <_<.

ter verduidelijking: ik had het wel degelijk op die blokkades, ik wist niet dat ze die mensen nu zijn beginnen oppakken, das wel goed.

NapalmBenny.

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dat weten we van u ja :D

Ik zou er geen zak omgeven hoor, om aan de vuilinskar te gaan hangen, als ik toch evenveel moest verdienen. Gewoon verstand op nul, lekker routine, geen zorgen aan uwen kop en werkzekerheid. Nu constant smos op uwen kop, constant mee moeten evolueren, dikke boeken, verantwoordelijkheid.

Kom, de tijden van de harde arbeid zijn al lang voorbij hoor, de mijnen zijn al lang toe. En ge moet niet meer tussen de machines in de weverijen kruipen.

Zou jij je nog ten volle inzetten als je toch evenveel verdient??? Waarom 200 stuks op een dag doen, als 100 evenveel betaalt.

En het overdreven socialisme is spijtig genoeg toch reeds in onze maatschappij aanwezig, kijk maar naar extra arbeid, je wordt gewoon ontmoedigd om extra uren of dagen te werken, want ze worden zo massaal belast. Bonussen op een bedrijf zijn geen bonussen meer voor de wernemer, maar puur voor de staat. Je moet begot 60% afgeven van je bonus of je extra uren. Het is dan ook niet moeilijk dat de meesten, gewoon foert zeggen om over te werken, want ze verdienen er geen zak aan. Of ze doen het allemaal in het zwart. Den andere ligt thuis in de zetel, maar jij mag extra betalen, omdat je meer wilt werken, dat is al een soort van communisme, en ja het faalt daar eigenlijk al massaal, want geen kat die moeie wilt doen, het is het toch niet waard.

En ik kan me toch niet echt veel landen herinneren, waar het communisme een succes te noemen was hoor. De landen van vandaag waar het nog aan de macht is, staan een paar eeuwen achter, en mishandelen hun eigen bevolking langs alle kanten. Kijk maar naar korea, doe iets verkeerd, en je hele famile verdwijnt van de aarde op een zekere dag, censuur vollenbak, en zeg je iets verkeerds mag je een paar jaar het gevang in.

En het tegenwoordig al wat te populair om eigen onkunde en falen op het westen af te schuiven, tegenwoordig is precies alles wat er misgaat het schuld van't westen, terwijl de persoon zelve niet meer dat een klojo screw up is, op de koop toe is hem nog sterk gelovig ook. Landen in deze wereld waar het misgaat hebben het vooral aan hun eigen te danken. Het is niet omdat ze zelf geen degelijk bestuur kunnen opbouwen, dat het het weer de schuld is van het westen.

ec8or

Legacy Member
zonder kapitalisme ook geen vakbonden die iets te zeggen hebben.

alhoewel ze meestal contraproductief werken tov 'het systeem'.

Sneakytje

Legacy Member
ik ben voor de vakbond, ben er zelf ook bij, ook al is er op ons werk geen verantwoordelijke, maar ik kon ook doppen alei dopgeld ontvangen terwijl ik pas 2 maand aan het werk was. Bedrijfssluiting in de vakantie en zou normaal niet betaald zijn, ik heb dat gekregen van den dop, moest er wel enkele papieren voor laten invullen enzo bij het acv. maar toch mooi mn centjes gad (weet nu wel niet of da ook kan zonder vakbond). enja als je een personeelschef hebt zoals de onze, die geen informatie geeft/weet als je iets vraagt dan ben je beter af bij het acv waar mensen dagelijks in contact komen met vanalle vragen over je rechten en plichten. Ik ben er al een paar keer binnen gestapt om informatie te vragen en altijd vriendelijk geholpen geweest :niceone: moest ik met dezelfde vragen bij mijn personeelschef gaan zou em verzekerst eerst een telefoontjen moeten doen om het zelf te weten te komen en wanneer em da zou doen.... dusja gn klagen over. enja stakingen pff vink nie erg zenne
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan