Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hoi,
Ik start dit jaar met fulltime werken, en m'n ma staat erop dat ik mij inschrijf bij het ACV. De enigste uitleg die ik van haar krijg is dat het ACV de vakbond is, en dat je er elke maand 13 euro moet voor neerdokken.
Maar wat doet het ACV nu juist ? En heb ik er voordeel bij dat ik er ingeschreven ben ? Want 13 euro per maand is toch niet niks he.

Thanks

cram

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Hoi,
Ik start dit jaar met fulltime werken, en m'n ma staat erop dat ik mij inschrijf bij het ACV. De enigste uitleg die ik van haar krijg is dat het ACV de vakbond is, en dat je er elke maand 13 euro moet voor neerdokken.
Maar wat doet het ACV nu juist ? En heb ik er voordeel bij dat ik er ingeschreven ben ? Want 13 euro per maand is toch niet niks he.

Thanks

http://www.acv-online.be/

ik zat vroeger bij het acv ben overgestapt naar het abvv http://www.fgtb.be/code/nl/home.htm

Hiapoe

Legacy Member
Een vakbond staat in voor de rechten van de werknemer ten opzichte van de werkgever. Als ge zonder reden ontslaan wordt, kunt ge naar de vakbond gaan om dat aan te vechten. Zij organiseren ook de stakingen en zo denk ik...

Ik ben zelf niet gesyndiceerd (zo noemen ze da ook soms wel).
Omwille van volgende reden(en):

- Op mijn introductiedag werd ik apart geroepen in een kotje met 2 gasten van de socialistische vakbond (ABVV). Ze gaven mij een rood mapke met socialistische propaganda en een overschrijvingsformulier om een bestendige opdracht te kunnen maken van die 13 euro per maand. Maar da was nie het ergste. Die gasten begonnen dus LETTERLIJK te zeggen dat 'den baas' alleen maar uit is op geld en alles doet om u te kloten, dus da ge beschermd moet zijn tegen het kapitalisme, etc.
Ik had net een slideshow gekregen dienen dag waarin al mijn voordelen en geld getoond werd en da heeft wel een uur geduurd... ik was zo in de wolken van een nieuwe job te hebben, fier om bij het bedrijf te werken waar ik bij werk, en dan komen ze met die achterlijke socialistische achterklap af... We zijn nie meer in den tijd van Daens é!!

- 2e reden: Als ik ontslaan word door mijn werkgever, dan verwacht ik dat dat met een goeie reden is. Is het niet met een goeie reden, dan zou ik ZELF niet meer voor die werkgever willen werken!! Werken is voor mij een kwestie van vertrouwen hebben tussen werkgever en werknemer. Als dat vertrouwen er toch niet is, dan WIL ik al niet meer werken voor die werkgever en bied ik mijn ervaring wel aan een ander bedrijf aan. Ik ben er gerust in dat ik heel snel nieuw werk zou vinden.

Ma goed, er zullen er veel zijn die niet met mij akkoord gaan :)

Time

Legacy Member
Praktisch gezien zorgen ze vooral voor een administratieve vereenvoudiging. Als je dopt, maar je bent niet gesyndiceerd, mag je van de ene dienst naar de andere lopen om aan je geld te geraken. Als je gesyndiceerd bent is dat gewoon je dopkaart in de brievenbus steken en wachten tot je geld wordt gestort.

Op de werkvloer: bescherming tegen de grote boze werkgever. Als er geschillen zijn waarvoor je gesanctioneerd wordt, dienen de afgevaardigden als je advocaten. Dit natuurlijk op voorwaarde dat er een vakbond aanwezig is op je werkplek (minimum aantal werknemers).

Ik kijk vol ongeduld uit naar de volgende thread overmorgen. :ironic: Allergisch voor de buitenlucht en zoekwerk?

killgore

Legacy Member
Time^- zei:
Op de werkvloer: bescherming tegen de grote boze werkgever. Als er geschillen zijn waarvoor je gesanctioneerd wordt, dienen de afgevaardigden als je advocaten. Dit natuurlijk op voorwaarde dat er een vakbond aanwezig is op je werkplek (minimum aantal werknemers).

Ook verdedigen zij u in de rechtbank bij geschillen (of zorgen ze eventueel voor een advocaat als het niet voor arbeidsrechtbank is).

@Hiapoe: da zegde, tot ge een arbeidsongeval tegenkomt, de werkgever u gewoon afdankt zonder iets, en gij daar thuis zit (kgeef nu maar vb, maar kheb al genoeg van dergelijke situaties gehoord ;)). Over eerste kan ek u wel gelijk geven, da zijn praktijken da ge nie toepast, mja, abvv is niet altijd even subtiel (acv ook niet altijd natuurlijk).

Jedi M.S.

Legacy Member
Time^- zei:
Ik kijk vol ongeduld uit naar de volgende thread overmorgen. :ironic: Allergisch voor de buitenlucht en zoekwerk?
Excuse me dat ik mij een beetje over alle zaken die met alleenwonen/fulltime werken inlicht voordat ik er daadwerkelijk aan begin, en dan vol verassingen kom te staan terwijl ik er aan bezig ben maar het dan te laat is om er nog iets aan te veranderen..

Hoewel het een professionele reply was die ge gaf, en hoewel ik het apprecieer dat ge replied, verplicht ik u toch ook niet om te replyen als de thread u niet aanstaat he..

Hiapoe

Legacy Member
killgore zei:
Ook verdedigen zij u in de rechtbank bij geschillen (of zorgen ze eventueel voor een advocaat als het niet voor arbeidsrechtbank is).

@Hiapoe: da zegde, tot ge een arbeidsongeval tegenkomt, de werkgever u gewoon afdankt zonder iets, en gij daar thuis zit (kgeef nu maar vb, maar kheb al genoeg van dergelijke situaties gehoord ;)). Over eerste kan ek u wel gelijk geven, da zijn praktijken da ge nie toepast, mja, abvv is niet altijd even subtiel (acv ook niet altijd natuurlijk).

Arbeidsongeval aan mijnen bureau ;)

Nuja, het kan idd altijd... maar in mijn contract staat dat zowiezo bepaald!
In mijn contract staat zelfs dat ik, als ik ziek ben voor de rest van mijn leven, ik mijn nettoloon volledig verder uitbetaald krijg tot aan mijn pensioengerechtigde leeftijd.

Ik stel liever een degelijk contract op met mijn werkgever, dan dat ik moet terugvallen op een vakbond achteraf...

Myst!Q

Legacy Member
Hiapoe zei:
Een vakbond staat in voor de rechten van de werknemer ten opzichte van de werkgever. Als ge zonder reden ontslaan wordt, kunt ge naar de vakbond gaan om dat aan te vechten. Zij organiseren ook de stakingen en zo denk ik...

Ik ben zelf niet gesyndiceerd (zo noemen ze da ook soms wel).
Omwille van volgende reden(en):

- Op mijn introductiedag werd ik apart geroepen in een kotje met 2 gasten van de socialistische vakbond (ABVV). Ze gaven mij een rood mapke met socialistische propaganda en een overschrijvingsformulier om een bestendige opdracht te kunnen maken van die 13 euro per maand. Maar da was nie het ergste. Die gasten begonnen dus LETTERLIJK te zeggen dat 'den baas' alleen maar uit is op geld en alles doet om u te kloten, dus da ge beschermd moet zijn tegen het kapitalisme, etc.
Ik had net een slideshow gekregen dienen dag waarin al mijn voordelen en geld getoond werd en da heeft wel een uur geduurd... ik was zo in de wolken van een nieuwe job te hebben, fier om bij het bedrijf te werken waar ik bij werk, en dan komen ze met die achterlijke socialistische achterklap af... We zijn nie meer in den tijd van Daens é!!

- 2e reden: Als ik ontslaan word door mijn werkgever, dan verwacht ik dat dat met een goeie reden is. Is het niet met een goeie reden, dan zou ik ZELF niet meer voor die werkgever willen werken!! Werken is voor mij een kwestie van vertrouwen hebben tussen werkgever en werknemer. Als dat vertrouwen er toch niet is, dan WIL ik al niet meer werken voor die werkgever en bied ik mijn ervaring wel aan een ander bedrijf aan. Ik ben er gerust in dat ik heel snel nieuw werk zou vinden.

Ma goed, er zullen er veel zijn die niet met mij akkoord gaan :)

tbh, ik ga volledig met u akkoord en ik zal mijzelf later ook nooit in een vakbond inschrijven. Met al hun geleuter altijd. En als ze staken kan ik lekker gaan werken en op stakersposten inrijden :woohoo:

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Myst!Q zei:
tbh, ik ga volledig met u akkoord en ik zal mijzelf later ook nooit in een vakbond inschrijven. Met al hun geleuter altijd. En als ze staken kan ik lekker gaan werken en op stakersposten inrijden :woohoo:
Hopelijk ga je dan ook niet neuten wanneer een bedrijf besluit te "herstructureren" of "delocaliseren".

boe

Legacy Member
De vakbond bij het bedrijf waar ik werk zijn wat tamzakken. Ik werk daar nu 3 jaar, en als ik zélf niet het initiatief had genomen, zou ik niet eens geweten hebben wie de afgevaardigden waren van welke vakbond.

En dat is meteen ook de reden waarom ik er mij niet bij aan sluit. Bovendien krijgen ze er niets gedaan, er zijn gewoon té weinig mensen aangesloten. Moest ik de tijd/zin/motivatie hebben, zou ik mijzelf laten verkiezen bij de eerstkomende gelegenheid. Maar ik ben momenteel toch op zoek naar ander werk gezien het bedrijf in kwestie een slechte betaler is, dus dat heeft geen zin ;) Ander en beter !

AnYhow, ik zou het, mits de vakbond bij jou wat deftig aanwezig is, wel overwegen. Die mensen kunnen je ook voorthelpen met allerlei papparassen, waar ge anders zelf uw foor mee kunt trekken.
Een concreet voorbeeld hiervan voor je eerste werkervaring : de jeugdvakantiedagen

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Hiapoe zei:
- Op mijn introductiedag werd ik apart geroepen in een kotje met 2 gasten van de socialistische vakbond (ABVV). Ze gaven mij een rood mapke met socialistische propaganda en een overschrijvingsformulier om een bestendige opdracht te kunnen maken van die 13 euro per maand. Maar da was nie het ergste. Die gasten begonnen dus LETTERLIJK te zeggen dat 'den baas' alleen maar uit is op geld en alles doet om u te kloten, dus da ge beschermd moet zijn tegen het kapitalisme, etc.
Ik had net een slideshow gekregen dienen dag waarin al mijn voordelen en geld getoond werd en da heeft wel een uur geduurd... ik was zo in de wolken van een nieuwe job te hebben, fier om bij het bedrijf te werken waar ik bij werk, en dan komen ze met die achterlijke socialistische achterklap af... We zijn nie meer in den tijd van Daens é!!

- 2e reden: Als ik ontslaan word door mijn werkgever, dan verwacht ik dat dat met een goeie reden is. Is het niet met een goeie reden, dan zou ik ZELF niet meer voor die werkgever willen werken!! Werken is voor mij een kwestie van vertrouwen hebben tussen werkgever en werknemer. Als dat vertrouwen er toch niet is, dan WIL ik al niet meer werken voor die werkgever en bied ik mijn ervaring wel aan een ander bedrijf aan. Ik ben er gerust in dat ik heel snel nieuw werk zou vinden.

Ma goed, er zullen er veel zijn die niet met mij akkoord gaan :)
1. Probleem is dat in een individuele relatie er een onevenwicht is tussen de werkgever en werknemer, dat is namelijk de reden waarom werknemers zich verenigen in een organisatie. Een duidelijk voorbeeld is de acties tegen werkgevers die goedkope Oost-Europese arbeiders aannemen om het eigen werkvolk buiten te gooien. Werknemersorganisaties kunnen via collectieve actie dus het besluitsrecht beïnvloeden om niet te belanden in een plutocratie. Tevens is syndicale werking een integraal deel van een gevorderde democratie, vermits democratie nog altijd slaat op de representativiteit van de gehele bevolking en niet van de "happy few", wat ook moet gelden in de economische sfeer. Politieke representativiteit zonder een economische poot is niets anders dan verlicht despotisme.
2. En de regels om iemand niet willekeurig te ontslaan zijn ontstaan door de druk van ... jawel ... de vakbonden. Vergelijk een land met een zwakke syndicale inslag met deze hier. In Amerika kan een rechtbank een werknemer verplichten zijn arbeidsrecht te verzaken op straffe van dwangsommen. Dat noem ik niet echt democratisch.

_DM_

Legacy Member
Myst!Q zei:
tbh, ik ga volledig met u akkoord en ik zal mijzelf later ook nooit in een vakbond inschrijven. Met al hun geleuter altijd. En als ze staken kan ik lekker gaan werken en op stakersposten inrijden :woohoo:

Gij wa kei-stoer :woohoo:
Hiapoe: gelooft ge nu echt dat uw werkgever dat contract gaat naleven als gij voor de rest van uw leven ziek wordt ? Das allemaal heel mooi als ge daar begint, maar ik betwijfel ten zeerste of er geen clausule in het contract zal staan die ervoor zorgt dat het contract ontbonden kan worden en gij kunt fluiten naar uw geld.

NapalmBenny.

Legacy Member
Dat is zoiets van.... ge moet er gewoon bij ingeschreven zijn.

Als je ooit moest gaan doppen, kan je bij hen terecht, ipv naar de vdab te bollen, en die geven meer info over uw rechten.

En lol, houdt u maar vast als je de eerste keer moet gaan doppen, van dat papierwerk en rondrijden ga je gewoon achterovervallen. Die ene dag dat ik moest gaan doppen, heeft me begot veel liters naft gekost.

En ja, acv, abvv, .... tis allemaal hetzelfde, zorg gewoon dat je bij een vakbond bent ingeschreven, juist zoals bij een ziekenkas en de vdab.

En wow, zie de vakbonden niet als de beschermheiligen, als je later zelf in het bedrijf staat, en je ziet welke soort mensen zich bij de vakbonden bevinden, dan durf je soms al eens een afkeer te krijgen. Aan de ene kant heb je ze nodig, maar je zal een donkere kant leren ontdekken.

Jedi M.S.

Legacy Member
Ok, kgeloof dat ik nu een duidelijk beeld heb van wat de vakbond nu juist is :) Bedankt voor al de replies.
Kheb beslist om er mij bij in te schrijven. Ik zie het een beetje zoals een brandverzekering ofzo. Ge kunt daar heel uw leven geld aan geven, en het nooit nodig hebben. Maar als ge het dan nodig hebt, zijde verdomd blij dat ge er bij ingeschreven zijt.
En was het ook niet van de vakbond, dan zouden wij hier nog altijd in gelijkaardige werkomstandigheden leven zoals in de tijd van priester Daens. Die mensen verdienen dus wa steun :)

CyCe

Legacy Member
Vakbonden in de huidige vorm zijn totaal voorbijgestreefd. Ze doen meer kwaad dan goed, terwijl ze toch een belangrijke rol binnen een (groot) bedrijf kunnen spelen. Hervormingen van de vakbonden zijn dus zeker aan de orde, zeker qua rechtsstructuur. Ze hebben veel te veel macht (kijk maar naar de stakingen bij het generatiepact)

Maar ik ben dan ook een vuile liberaal.

roslar

Legacy Member
Ik heb de thread eens doorlezen en ik denk dat ze ook stakingslonen uitbetalen van je lidgeld tijdens stakingen enzo.

vyeate

Legacy Member
killgore zei:
Ook verdedigen zij u in de rechtbank bij geschillen (of zorgen ze eventueel voor een advocaat als het niet voor arbeidsrechtbank is).

@Hiapoe: da zegde, tot ge een arbeidsongeval tegenkomt, de werkgever u gewoon afdankt zonder iets, en gij daar thuis zit (kgeef nu maar vb, maar kheb al genoeg van dergelijke situaties gehoord ;)). Over eerste kan ek u wel gelijk geven, da zijn praktijken da ge nie toepast, mja, abvv is niet altijd even subtiel (acv ook niet altijd natuurlijk).


Ja,maar soms is het ook omgekeerd. Een werknemer is voor een jaar ''depresief'' en werkgever mag haar een jaar uitbetalen...Tleukste is dan nog als je je werknemer alive and kicking int stad tegenkomt,zoiets is ook gwn kut voor de werkgever :)

Genious

Legacy Member
Zeg Praetorian, sinds wanneer zijt gij van technocratie naar marxisme overgestapt?

Quilombo

Legacy Member
NapalmBenny. zei:
Dat is zoiets van.... ge moet er gewoon bij ingeschreven zijn.

Als je ooit moest gaan doppen, kan je bij hen terecht, ipv naar de vdab te bollen, en die geven meer info over uw rechten.

waarom moet je dr bij ingeschreven zijn? alleen maar om minder te moeten rijden als je ooit moet gaan doppen :x?

want ik krijg eigenlijk het schijt van die mannen, het enige wat je dervan ziet is dat ze mensen verhinderen te gaan werken ook al willen ze dat zelf, en dat ze onmogelijke eisen stellen..

die mannen grijpen elke gelegenheid om ff met hun fluitjes aan een vuurke te gaan staan en mensen tegenhouden als ze willen gaan werken.

roslar zei:
Ik heb de thread eens doorlezen en ik denk dat ze ook stakingslonen uitbetalen van je lidgeld tijdens stakingen enzo.

als dat waar is, is het nòg lamer van die mannen om mensen die willen gaan werken tegen te houden. mensen die er geen probleem van maken om te gaan werken worden door de vakbond verplicht om niet te werken, zonder dat zij daarvoor een vergoeding krijgen? zo kan ik ook leden werven... :eek: jeezes.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan