Een vakbond staat in voor de rechten van de werknemer ten opzichte van de werkgever. Als ge zonder reden ontslaan wordt, kunt ge naar de vakbond gaan om dat aan te vechten. Zij organiseren ook de stakingen en zo denk ik...
Ik ben zelf niet gesyndiceerd (zo noemen ze da ook soms wel).
Omwille van volgende reden(en):
- Op mijn introductiedag werd ik apart geroepen in een kotje met 2 gasten van de socialistische vakbond (ABVV). Ze gaven mij een rood mapke met socialistische propaganda en een overschrijvingsformulier om een bestendige opdracht te kunnen maken van die 13 euro per maand. Maar da was nie het ergste. Die gasten begonnen dus LETTERLIJK te zeggen dat 'den baas' alleen maar uit is op geld en alles doet om u te kloten, dus da ge beschermd moet zijn tegen het kapitalisme, etc.
Ik had net een slideshow gekregen dienen dag waarin al mijn voordelen en geld getoond werd en da heeft wel een uur geduurd... ik was zo in de wolken van een nieuwe job te hebben, fier om bij het bedrijf te werken waar ik bij werk, en dan komen ze met die achterlijke socialistische achterklap af... We zijn nie meer in den tijd van Daens é!!
- 2e reden: Als ik ontslaan word door mijn werkgever, dan verwacht ik dat dat met een goeie reden is. Is het niet met een goeie reden, dan zou ik ZELF niet meer voor die werkgever willen werken!! Werken is voor mij een kwestie van vertrouwen hebben tussen werkgever en werknemer. Als dat vertrouwen er toch niet is, dan WIL ik al niet meer werken voor die werkgever en bied ik mijn ervaring wel aan een ander bedrijf aan. Ik ben er gerust in dat ik heel snel nieuw werk zou vinden.
Ma goed, er zullen er veel zijn die niet met mij akkoord gaan