Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CyCe

Legacy Member
Dan verschillen we daar in van mening. Buiten het feit dat iedereen gelijk voor de wet moet zijn, vind ik op zich de kans op corruptie in een vakbond te groot. Corruptie is nu eenmaal vaak inherent aan de mens in zo'n grote organisatie. Om nog maar te zwijgen als het sociaal is...

Racemaniac

Legacy Member
cram zei:
Als uwen baas straks tegen u zegt ik ga aan uw loon zitten,Wat ga je dan doen?
En het failliet heeft niks te maken met de vakbonden.
De oorzaak lag voor een deel aan de overheid en een deel aan het mangement.
http://www.gva.be/dossiers/-s/sn/dossier.asp
gij denkt zeker dat da mogelijk is in belgie? als baas is het onmogelijk om het loon van uw werknemer te verlagen. vaak is het zelfs onmogelijk uw werknemer een bonus of zo te geven (in de meeste sectoren is dat dan een permanente loonopslag).
de wet beschermt u als werknemer ontzettend goed. geen enkel bedrijf gaat u atm zomaar buitensmijten omdat ze slecht gezind zijn of zo, da kost enorm veel geld om iemand te ontslaan etc...

vakbonden zijn nuttig als de sociale wetgeving niet toereikend is om de werknemer te beschermen, maar hier in belgie is da ni het geval hoor...

cram

Legacy Member
Racemaniac zei:
gij denkt zeker dat da mogelijk is in belgie? als baas is het onmogelijk om het loon van uw werknemer te verlagen. vaak is het zelfs onmogelijk uw werknemer een bonus of zo te geven (in de meeste sectoren is dat dan een permanente loonopslag).
de wet beschermt u als werknemer ontzettend goed. geen enkel bedrijf gaat u atm zomaar buitensmijten omdat ze slecht gezind zijn of zo, da kost enorm veel geld om iemand te ontslaan etc...

vakbonden zijn nuttig als de sociale wetgeving niet toereikend is om de werknemer te beschermen, maar hier in belgie is da ni het geval hoor...

Racemaniac zei:
hoe denkt ge da sabena failliet is gegaan? ze betaalden de werknemers veel te veel en begonnen serieus verlies te maken. Toen ze echter de lonen terug wilden matigen zijn de vakbonden natuurlijk wakkergeschoten, alles gedaan om dat te voorkomen, en bye bye sabena... (en daarna natuurlijk verontwaardigd en zo doen en hun handen in onschuld wassen)

Race werk je al vast?

Racemaniac

Legacy Member
cram zei:
Race werk je al vast?
nope, maar m'n vader is zelfstandige, dus ik hoor vaak genoeg wat hij allemaal ni kan.
en wa betreft sabena, een heel groot bedrijf heeft uiteraard een beetje een aparte status, die kunnen in extreme situaties mss eens de lonen omlaag laten gaan. maar een kmo is gebonden aan strenge wetten, en de lonen van de werknemers daar zullen elk jaar verplicht stijgen, en lonen lager maken is letterlijk onmogelijk...

cram

Legacy Member
Racemaniac zei:
nope, maar m'n vader is zelfstandige, dus ik hoor vaak genoeg wat hij allemaal ni kan.
en wa betreft sabena, een heel groot bedrijf heeft uiteraard een beetje een aparte status, die kunnen in extreme situaties mss eens de lonen omlaag laten gaan. maar een kmo is gebonden aan strenge wetten, en de lonen van de werknemers daar zullen elk jaar verplicht stijgen, en lonen lager maken is letterlijk onmogelijk...

Ha nu begrijp ik je mening je bent zoon van een zelfstandige.;)
En dat de lonen stijgen is door de index ja.
Om opslag te krijgen moet je er zelf achter vragen bij de meeste bedrijven,zelfs zullen de bazen zelf geen opslag geven.Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar die zijn zeldzaam.

Racemaniac

Legacy Member
cram zei:
Ha nu begrijp ik je mening je bent zoon van een zelfstandige.;)
verandert dat iets aan de feiten die ik aanhaal of zo? wrom bescherming tegen een baas die uw loon zou verlagen als hij da ni eens kan? of dat hij u zomaar zou ontslagen wanneer hem dat hopen geld kost, etc....
vakbonden maken meer kapot dan dat ze goed doen... en als er dan een groot bedrijf failliet gaat of naar't buitenland trekt is'nt natuurlijk nooit hun schuld...

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Racemaniac zei:
vakbonden maken meer kapot dan dat ze goed doen... en als er dan een groot bedrijf failliet gaat of naar't buitenland trekt is'nt natuurlijk nooit hun schuld...
Natuurlijk is het niet hun schuld. Er bestaan voldoende statistieken dat er een zeer onstabiele situatie in de wereld van de corporate industrieën is gegroeid. De winsten zijn momenteel een pak hoger dan 25 jaar geleden, maar de herinvestering van het geaccumuleerd geld is zeer sterk gedaald. Dit zorgt voor onhoudbare situaties, waardoor een uitweg zoeken in lage-loonlanden de enige oplossing is. De vakbonden de zwarte piet toeschuiven is schieten op een onmachtig slachtoffer, zij trachten op nationaal vlak het sociaal drama niet al te groot te worden.

Welkom in de wereld van het financieel kapitalisme, waar de oude wetten in het keynesianisme niet meer gelden.

CyCe

Legacy Member
Nee en het ligt zeker niet bij de overheid die een te hoge loonlast creeert, zodat werkgevers het zich amper kunnen veroorloven om werknemers aan te nemen. Om een failliet zorgsysteem te onderhouden. En als de overheid dan wel een initiatief doet om een compromis te sluiten tussen het zo goed mogelijk onderhouden van dat systeem en toch zoveel mogelijk loonbehoud en werkgelegenheid te behouden wordt dat afgeschoten door de alwetende vakbonden. En maar wenen als dan paar maanden later een fabriek sluit.

Nee nee het zijn allemaal de stoute meneren aan de top die het geld voor zichzelf houden en niets inzitten met de gewone werkmens :ironic: De naiviteit van socialisten. Ik hoop dat het naiviteit is...

Quilombo

Legacy Member
killgore zei:
En natuurlijk betaald de vakbond uw loon van staking uit, wat dachte, da de werkgever u gaat betalen omda ge het werk neerlegt? Het stakingsrecht houdt in da ge moogt protesteren zonder represailles (onmiddelijk ontslag bv), niet dat ge bv. 2x per jaar ne keer moogt stoppen met werken en nog betaald worden.

't is toch niet eerlijk dat iemand die niet in de vakbond zit en wil gaan werken uiteindelijk geen loon krijgt omdat hij van de vakbond niet mag gaan werken. als de vakbonden zoiets niet doen hadden zo'n mensen hun loon gewoon vd werkgever gekregen, maar dan hebben ze een streepje voor bij den baas, en dat kunnen de vakbonden niet hebben. dat ze dan ook maar die arme stakkers die wel nog willen werken betalen verdekke. die mogen dat trouwens totaal niet doen, en je ziet het regelmatig op het nieuws

Verbechio zei:
ik, ik werk er zelfs als boekhouder.
zeg jij dan eens waarom je in een vakbond zou moeten zitten. en graag enkele concrete voorbeelden. want het enige dat ik hier hoor is "het juridisch aspect" en "ge moe nie zover lopen als ge moet gaan doppen" of vage, nietszeggende omschrijvingen

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
CyCe163 zei:
Nee en het ligt zeker niet bij de overheid die een te hoge loonlast creeert, zodat werkgevers het zich amper kunnen veroorloven om werknemers aan te nemen. Om een failliet zorgsysteem te onderhouden. En als de overheid dan wel een initiatief doet om een compromis te sluiten tussen het zo goed mogelijk onderhouden van dat systeem en toch zoveel mogelijk loonbehoud en werkgelegenheid te behouden wordt dat afgeschoten door de alwetende vakbonden. En maar wenen als dan paar maanden later een fabriek sluit.

Nee nee het zijn allemaal de stoute meneren aan de top die het geld voor zichzelf houden en niets inzitten met de gewone werkmens :ironic: De naiviteit van socialisten. Ik hoop dat het naiviteit is...
Met de woorden van de donkerblauwe hoofdocent economie van de KUL:"Het eisen van lastenverlagingen en de sociale zekerheid als voornaamste factor van de tanende investeringen naarvoor schuiven is pure demagogie." Het probleem zit dan ook in het oude theorema van Schmidt, wat ik zopas heb uitgelegd. De Grauwe zegt ook dat om concurrentieel te zijn met de landen van relocatie er 90% minder loon zou moeten utibetaald worden, wat natuurlijk totaal gek om los te lopen is. Het schieten op de sociale zekerheid en de lastenverlagingen dient dan ook alleen maar om nog die extra winsten te geven aan enkele beursgenoteerde bedrijven, terwijl er geen enkele return is voor de werkende bevolking.

Je moet maar eens de studies van De Grauwe lezen, zeer onderhoudend. Het anti-vakbondssfeertje en het ja-knikken naar de actoren die juist de oorzaak van het probleem zijn, zullen niet veel zoden aan de dijk brengen.

Genious

Legacy Member
Myst!Q zei:
Da begrijp ik wel en ik wou u zeker niet persoonlijk aanvallen é, maar tis gewoon ja, heel erg objectief kan jij als persoon wel niet zijn é :p
Ik denk niet dat objectiviteit bestaat in deze discussie, enkel verschillende gradaties van subjectiviteit ;)

Iedereen heeft wel al eens over vakbonden gehoord en dat kan in verschillende contexten. Die context beïnvloedt al je mening.

Genious

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Welkom in de wereld van het financieel kapitalisme, waar de oude wetten in het keynesianisme niet meer gelden.
Bedoelt ge niet eerder Adam Smith? :unsure:
Ik dacht dat Keynes de kerel was van defecit spending bij overheden en Adam Smith de kerel was die zei dat het zich allemaal wel vanzelf zou regelen.

nu, ik kan mis zijn he.

=[PraetoriaN]=

Legacy Member
Genious zei:
Bedoelt ge niet eerder Adam Smith? :unsure:
Ik dacht dat Keynes de kerel was van defecit spending bij overheden en Adam Smith de kerel was die zei dat het zich allemaal wel vanzelf zou regelen.

nu, ik kan mis zijn he.
Deficit spending om de winsten aan te wakkeren die opnieuw rechtstreeks in de productie zou moeten gestoken worden. In het financieel kapitalisme worden de winsten zuiver accumulatiekapitaal, met bv. muntspeculatie e.d. Totaal fictieve economie, wat zeer zware gevolgen met zich meebrengt voor de productiesectoren.

Hiapoe

Legacy Member
Marxisme (en Communisme) horen bij de grootste vergissingen in de wereldgeschiedenis.
Niet qua concept want het principe van 'iedereen gelijk' is uiteraard het perfecte scenario voor de wereld op het eerste zicht. Maar dat ooit iemand gedacht heeft dat het in praktijk uitvoerbaar was, blijft me verbazen. En dat er nu nog steeds mensen zijn die erin geloven is zomogelijk nog verbazender!
Het is en zal altijd een utopie blijven.

killgore

Legacy Member
Quilombo zei:
't is toch niet eerlijk dat iemand die niet in de vakbond zit en wil gaan werken uiteindelijk geen loon krijgt omdat hij van de vakbond niet mag gaan werken. als de vakbonden zoiets niet doen hadden zo'n mensen hun loon gewoon vd werkgever gekregen, maar dan hebben ze een streepje voor bij den baas, en dat kunnen de vakbonden niet hebben. dat ze dan ook maar die arme stakkers die wel nog willen werken betalen verdekke. die mogen dat trouwens totaal niet doen, en je ziet het regelmatig op het nieuws

Wie zegt da em nie mag gaan werken? (als ge het op die blokkages hebt -> weerom, ga ik ook niet akkoord mee en kvind het maar normaal da ze begonnen zijn met zulke mensen op te pakken).

Ge kunt nooit verplicht worden te staken ze <_<.

YellinD

Legacy Member
Vakbonden, zijn dat die irritante kereltjes die je niet late ngaan werken als je deadline van je project vandaag is omdat zij met kweetnimeer welke ontslagen inzitten? Ik zit in de eerste plaats in met mijn ontslag dus laat mij aub door!
EN dan aggressief worden als je ze uitlacht als de rechter uiteindelijk beslist dat ze je moeten doorlaten, haha...

Zoals hier al gezegd is: als je een goeie werknemer bent, moet je geen bang hebben voor onterecht ontslag. Indien toch, waarom zou je nog voor hem willen werken... Mensen met zeer weinig job-zekerheid, daarvoor is een vakbond misschien goed, maar voor al de rest zijn vakbonden een pest! :)

De vrouw van een ex-collega (ben van job verandert) werkte voor de RVA, wist je dat vakbonden ervoor kunnen zorgen dat iemand NIET van de dop vliegt...? Dat vind ik erover... regels zijn er voor iedereen, of je nu bij de vakbond zit of niet! Een vakbond voor doppende mensen, I mean, give me a fkn break :p

Hiapoe

Legacy Member
Ik zou toch even beetje willen nuanceren. Ik ben 'blij' te zien dat er tegenwoordig al veel jongeren blijkbaar inzien dat de vakbond-structuur van vandaag oubollig en zelfs gevaarlijk geworden is voor onze (inderdaad kapitalistische) economie.

Maar we moeten beseffen dat het inderdaad wel dankzij het opkomen van de werknemers (vakbonden) is dat we nu de situaties als in de tijd van Daens niet meer meemaken. Dank daarvoor aan de vakbonden en alle mensen die daar in de geschiedenis van de westerse economie voor gevochten hebben.

Maar tegenwoordig vind ik een grondige herziening (vooral in Belgie) van de vakbondstructuren HOOGdringen noodzakelijk!
Vakbonden in Belgie tegenwoordig zijn puur politiek geinspireerd, en de topmannen van vakbonden zijn er niet meer om een gestructureerde goede economie te laten ontstaan in ons land, maar om hun eigen zakken te vullen en zelfzuchtige politieke doelstellingen te behalen!

Imo zouden vakbonden NIKS met politiek mogen te maken hebben. Een vakbond moet een vereniging zijn die een groep werknemers in bepaalde sector vertegenwoordigt ongeacht rang, stand, kleur, afkomst, religieuze of politieke overtuiging!
En vertegenwoordigen van een groep betekent niet alleen zelfzuchtig zijn ten opzichte van de eigen voordelen, maar een samenwerking tussen werkgevers en werknemers om een zo winstgevend mogelijk bedrijf te creëren in een zo goed en leuk mogelijke werksfeer!

En dat is heden ten dage helemaal NIET het geval voor de vakbonden. Zeker de socialistische vakbonden willen niks anders dan meer geld voor de werkgevers... Of het bedrijf daar aan ten onder gaat zal hen worst wezen.


PS. Ik heb even de belangrijkste zin in het vet gezet

opblaasbare WC

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Deficit spending om de winsten aan te wakkeren die opnieuw rechtstreeks in de productie zou moeten gestoken worden. In het financieel kapitalisme worden de winsten zuiver accumulatiekapitaal, met bv. muntspeculatie e.d. Totaal fictieve economie, wat zeer zware gevolgen met zich meebrengt voor de productiesectoren.

keynes en zijn theorien zijn toch al een ferme tijd passé dacht ik. dat is al duidelijk geworden, en dat hij ooit de crisis van de jaren 30 heeft opgelost daar kan je zelfs sterk aan twijfelen (von hayek etc ...)


en vakbonden zijn het grootste vergif die er vandaag nog rondlopen, dringend tijd voor de totale uitroeing.
ik zou pagina's tekst kunnen neerzetten maar dat is allemaal overbodig.

en marxisme ? ha, afnemen van alle individuele vrijheden om iemand te 'verlossen' van de onderwerping aan de kapitalist. mooie onzin. dan nog liever anarchisme, dat geeft tenminste vrijheid aan het individu. marxisme neemt alle vrijheden weg en bind een persoon nog veel harder dan het kapitalisme. achja, blijf proberen, nog enkele jaren en enkele tientallen theorien en over 20 jaar kom je misschien tot inzien!

joy ermee


misschien tijd om u eens wat meer bezig te houden met sociologie ipv puur economische werken wil je de maatschappij echt snappen

Hiapoe

Legacy Member
killgore zei:
Wie zegt da em nie mag gaan werken? (als ge het op die blokkages hebt -> weerom, ga ik ook niet akkoord mee en kvind het maar normaal da ze begonnen zijn met zulke mensen op te pakken).

Ge kunt nooit verplicht worden te staken ze <_<.

Ik heb chance da ik een bureaujob heb en van thuis uit op het netwerk van mijn werk kan inloggen en zo toch kan werken... dus staken of nie, ze doen maar, maar ik werk! :p

Myst!Q

Legacy Member
YellinD zei:
Vakbonden, zijn dat die irritante kereltjes die je niet late ngaan werken als je deadline van je project vandaag is omdat zij met kweetnimeer welke ontslagen inzitten? Ik zit in de eerste plaats in met mijn ontslag dus laat mij aub door!
EN dan aggressief worden als je ze uitlacht als de rechter uiteindelijk beslist dat ze je moeten doorlaten, haha...

Zoals hier al gezegd is: als je een goeie werknemer bent, moet je geen bang hebben voor onterecht ontslag. Indien toch, waarom zou je nog voor hem willen werken... Mensen met zeer weinig job-zekerheid, daarvoor is een vakbond misschien goed, maar voor al de rest zijn vakbonden een pest! :)

Dat is inderdaad heel irritant. bijvoorbeeld in den elektronica ook als klanten vragen van een bepaalde sturing te ontwerpen en daar staat een deadline op en je moet nog de laatste loodjes aan je ontwerp leggen maar je wordt tegengehouden omdat jij wel wil gaan werken. Wil je staken, staak dan, maar laat de mensen die wel willen gaan werken gewoon werken. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan