Archief - ACV: quoi ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Virz

Legacy Member
Als je bij de vakbond zit maak je jezelf daarmee ook zeker niet populair bij de werkgever.

killgore

Legacy Member
vyeate zei:
Ja,maar soms is het ook omgekeerd. Een werknemer is voor een jaar ''depresief'' en werkgever mag haar een jaar uitbetalen...Tleukste is dan nog als je je werknemer alive and kicking int stad tegenkomt,zoiets is ook gwn kut voor de werkgever :)
true.

Kga nie ontkennen dat werknemers & vakbonden van tijd aan uitbuiting doen ze, ma sommige mensen hier doen alsof vakbonden puur evil zijn :x. edit: meer zelfs, men ma is al genoeg naar huis gekomen met verhalen over mensen die ze liever niet zou verdedigen, die idd zelf eigenlijk alles fout doen en zich dan nog benadeeld voelen.

@Virz: Als een werkgever u daarom zou benadelen (minder populair zou vinden) zou ik toch 2x nadenken over die werkgever ze.

@quilo: 1) ga eens na wat ze doen voor de gewone man, dus meer dan hun grote acties. 2) sleur ze niet allemaal over de zelfde kam, het ACV zal slechts zelden bedrijven volledig blokkeren (weerom: zeg niet dat ze het nooit doen ze).

En natuurlijk betaald de vakbond uw loon van staking uit, wat dachte, da de werkgever u gaat betalen omda ge het werk neerlegt? Het stakingsrecht houdt in da ge moogt protesteren zonder represailles (onmiddelijk ontslag bv), niet dat ge bv. 2x per jaar ne keer moogt stoppen met werken en nog betaald worden.

De zogezegde "schandalen" die de regering enkele jaren geleden creëerde rond de rekeningen van de vakbonden (vnl acv) in het buitenland zijn er om die redenen. Dat ging (zeer wrsch) om de stakingskassen, niet om iets illegaal of zo, omdat ze daar geen toezicht konden houden. Wat maar normaal is, als de regering weet hoe groot die kassen zijn kunnen ze een bepaalde periode het been stijf houden (wat natuurlijk een economische ramp zou betekenen voor die periode, maar ze kunnen dan zich wel schikken aangezien ze de periode min of meer exact kennen), maar na die periode heeft de vakbond geen poot om op te staan aangezien ze stakingen niet meer kunnen financiëren.

boostah

Legacy Member
wa ik mij altijd afvraag, vakbond staakt omdat het bedrijf afvloeiingen plant omdat het anders zal failliet gaan

dan durven (soms ni altijd da weet ik ook wel) de vakbonden staken tegen de ontslagen, kweet ni maar is dat het niet erger maken dan het al is, namelijk het bedrijf nog meer financiele pijn doen, want als ze bv 200 ontslagen plannen, das beter dan bv de volle 1000 die op straat staan door failisement

ps.: dit is zonder stakingen voor een ontslagpremie ofzo

Genious

Legacy Member
Ik moet in ieder geval altijd denken aan Sabena, dat bedrijf stond op de rand van de afgrond en ze gaan daar dan een beetje staken...
Dat was echt in het belang van de werknemer hoor. :unsure:

Racemaniac

Legacy Member
boostah zei:
wa ik mij altijd afvraag, vakbond staakt omdat het bedrijf afvloeiingen plant omdat het anders zal failliet gaan

dan durven (soms ni altijd da weet ik ook wel) de vakbonden staken tegen de ontslagen, kweet ni maar is dat het niet erger maken dan het al is, namelijk het bedrijf nog meer financiele pijn doen, want als ze bv 200 ontslagen plannen, das beter dan bv de volle 1000 die op straat staan door failisement

ps.: dit is zonder stakingen voor een ontslagpremie ofzo
hoe denkt ge da sabena failliet is gegaan? ze betaalden de werknemers veel te veel en begonnen serieus verlies te maken. Toen ze echter de lonen terug wilden matigen zijn de vakbonden natuurlijk wakkergeschoten, alles gedaan om dat te voorkomen, en bye bye sabena... (en daarna natuurlijk verontwaardigd en zo doen en hun handen in onschuld wassen)

cram

Legacy Member
Racemaniac zei:
hoe denkt ge da sabena failliet is gegaan? ze betaalden de werknemers veel te veel en begonnen serieus verlies te maken. Toen ze echter de lonen terug wilden matigen zijn de vakbonden natuurlijk wakkergeschoten, alles gedaan om dat te voorkomen, en bye bye sabena... (en daarna natuurlijk verontwaardigd en zo doen en hun handen in onschuld wassen)

Als uwen baas straks tegen u zegt ik ga aan uw loon zitten,Wat ga je dan doen?
En het failliet heeft niks te maken met de vakbonden.
De oorzaak lag voor een deel aan de overheid en een deel aan het mangement.
http://www.gva.be/dossiers/-s/sn/dossier.asp

boostah

Legacy Member
cram zei:
Als uwen baas straks tegen u zegt ik ga aan uw loon zitten,Wat ga je dan doen?
En het failliet heeft niks te maken met de vakbonden.
De oorzaak lag voor een deel aan de overheid en een deel aan het mangement.
http://www.gva.be/dossiers/-s/sn/dossier.asp


hij heeft wel gelijk, met sabena als voorbeeld te nemen, denk ik eraan, mijn ma kent namelijk een vakbondsafgevaardigde, wat die vertelde omg, tis ni da ge iemand geen schuld kunt geven, iedereen deed rottig en schuld ligt ook bij iedereen

Myst!Q

Legacy Member
=[PraetoriaN]= zei:
Hopelijk ga je dan ook niet neuten wanneer een bedrijf besluit te "herstructureren" of "delocaliseren".

Als uw bedrijf herstructureerd zullen de werknemers die waar zijn voor hetgeen je betaald als werkgever, hoogst waarschijnlijk blijven. Waar heb je dan een vakbond voor nodig ?

Als em mijn loon terugschroeft neem ik toch gewoon ontslag, der zijn genoeg bedrijven die op technisch aagelegde mensen azen :)

Verbechio

Legacy Member
als ge dopt, kunt ge uw lidgeld fiscaal aftrekken ;) en als ge wel werkt, krijgt ge in veel gevallen een syndicale premie waardoor ge haast nix betaald op jaarbasis.

u inschrijven is imo zeer verstandig

Hiapoe

Legacy Member
Ach kijk, enkele dagen geleden was er zo een poll in het nieuwsblad.
66% of zo van de mensen vond dat het niet kon dat Agfa Gevaert 1000 man ontslaat terwijl ze winst maken.

Tjah dan ziet ge dat minstens 66% van de bevolking (die het nieuwsblad leest althans ;)) niks van economie kent é...

Wees gerust, een werkgever ontslaat NOOIT mensen met plezier!! Als een werkgever had geweten dat hij ze ooit zou moeten ontslaan zou hij ze in de eerste plaats nooit hebben aangenomen!

Ma goed, das maar een voorbeeld. Trouwens cram, als mijnen baas zou zeggen dat hij aan mijn loon zit, zou ik kijken naar het nieuwe loon en voordelenpakket dat mij zou geboden worden. En ik zou sereen met mijn werkgever overleggen als 2 volwassen partijen. Als mijn werkgever mij geen pakket kan aanbieden waar ik tevreden mee ben, dan ga ik ander werk gaan zoeken.
Staken doe ik niet! Als ik met iets niet akkoord ben, dan ga ik rechtstreeks praten. En werkt praten niet, dan neem ik zelf ontslag, zo simpel is het!

Al die mensen die zo denigrerend doen over 'bazen' alsof ze allemaal vuile kapitalisten zouden zijn, verwachten dus ook nooit van zelf ver te geraken in een carriere... aja want anders wordt ge zelf zo een vuile kapitalist.
Ik heb de ambitie om zelf ooit zo ver te geraken, dus kan ik ze moeilijk vuile kapitalisten noemen... nuja ik geef toe, ik ben een democratisch kapitalist! En daar is niks mis mee!

In de tijd van Daens was socialisme hard nodig! HEEL hard, maar er zijn nog altijd mensen den dag van vandaag die blijven volharden dat alle bazen uitzuigers zijn... en we zijn meer dan 100 jaar verder...

Verbechio

Legacy Member
cram zei:
Wie zit hier in een vakbond eigenlijk?

ik, ik werk er zelfs als boekhouder. en van waar het geld komt en wat ermee gebeurt, dat is interne keuken. de vakbond moet aan niemand verantwoording afleggen. logisch ook, anders kan de werkgever en of overheid inschatten hoelang de vakbond een staking kan volhouden.

Myst!Q

Legacy Member
Verbechio zei:
ik, ik werk er zelfs als boekhouder. en van waar het geld komt en wat ermee gebeurt, dat is interne keuken. de vakbond moet aan niemand verantwoording afleggen. logisch ook, anders kan de werkgever en of overheid inschatten hoelang de vakbond een staking kan volhouden.

Dus kort gezegd ben jij hier niet de persoon voor objectieve meningen te geven omtrent de vakbond want het komt jou alleen maar beter uit als er zich meer en meer mensen aansluiten bij de vakbond ;)

Genious

Legacy Member
cram zei:
Als uwen baas straks tegen u zegt ik ga aan uw loon zitten,Wat ga je dan doen?
En het failliet heeft niks te maken met de vakbonden.
De oorzaak lag voor een deel aan de overheid en een deel aan het mangement.
http://www.gva.be/dossiers/-s/sn/dossier.asp

Nu, het blijft zowiezo verre van verstandig wat ze toen deden.
Hetzelfde bij Ford indertijd iirc.
en er zijn nog voorbeelden.

het gaat slecht, er moeten mensen weg om de boel leefbaar te houden en wat doen de vakbonden? ze staken.
Als werkgever zou ik, moest ik dan nog twijfel gehad hebben over wie te ontslaan, gauw ze wegwerken.

Verbechio

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dus kort gezegd ben jij hier niet de persoon voor objectieve meningen te geven omtrent de vakbond want het komt jou alleen maar beter uit als er zich meer en meer mensen aansluiten bij de vakbond ;)

lol nee maar ik kan enkel zeggen hoe het zit. ook later, moest er een probleem komen, kan je altijd bij je vakbond terecht voor juridische hulp. tmoest maar eens nodig zijn e ;)

Myst!Q

Legacy Member
Verbechio zei:
lol nee maar ik kan enkel zeggen hoe het zit. ook later, moest er een probleem komen, kan je altijd bij je vakbond terecht voor juridische hulp. tmoest maar eens nodig zijn e ;)

Da begrijp ik wel en ik wou u zeker niet persoonlijk aanvallen é, maar tis gewoon ja, heel erg objectief kan jij als persoon wel niet zijn é :p

vyeate

Legacy Member
cram zei:
Als uwen baas straks tegen u zegt ik ga aan uw loon zitten,Wat ga je dan doen?
En het failliet heeft niks te maken met de vakbonden.
De oorzaak lag voor een deel aan de overheid en een deel aan het mangement.
http://www.gva.be/dossiers/-s/sn/dossier.asp


Normaal kan een werkgever uw loon niet intrekken,maar anyway imo heeft de vakbond teveel macht en moet deze afgeslankt worden,vooral nu wanneer er concurentie is uit andere landen moeten we durven toegevingen doen en een paar privileges opgeven om onze welvaart te behouden,en daarvoor zal IMO de vakbond een stokje voor steken

CyCe

Legacy Member
Verbechio zei:
ik, ik werk er zelfs als boekhouder. en van waar het geld komt en wat ermee gebeurt, dat is interne keuken. de vakbond moet aan niemand verantwoording afleggen. logisch ook, anders kan de werkgever en of overheid inschatten hoelang de vakbond een staking kan volhouden.
De boekhouding van een vakbond is niet transparant? Dat vind ik ondemocratisch. Net zoals ze geen rechtspersoon zijn.

Anyway ik wil de vakbonden wel is zien actie voeren bij een echt generatiepact. En ze zien wenen als door hun naief gedrag grote fabrieken sluiten en wegtrekken.

Verbechio

Legacy Member
CyCe163 zei:
De boekhouding van een vakbond is niet transparant? Dat vind ik ondemocratisch. Net zoals ze geen rechtspersoon zijn.

Anyway ik wil de vakbonden wel is zien actie voeren bij een echt generatiepact. En ze zien wenen als door hun naief gedrag grote fabrieken sluiten en wegtrekken.


de reden voor het niet transparant zijn, heb ik net gegeven en da vind ik wel een vrij goeie reden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan