Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kenapa

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik zou één van die 2 systemen gewoon weglaten. Imho op dit moment ga je voor:
  1. Budget: Athlon II X2
  2. Midrange: Athlon II X4
  3. Performance: Phenom II X6 (1055T standaard, 1075T voor overclocken).
  4. SLI: I5

(En niet beginnen zagen over de Budget-Midrange-Performance terminologie, is gewoon om EEN onderscheid te maken. :p)

Alsook bij de budget/midrange: Welk moederbord? Bij budget zoiezo dat zeer goedkope, maar ik zou er zeker het 870 moederbord bijzetten als mogelijke upgraden. Maar bij midrange: Standaard 870 of niet? Ik zou het daar standaard bijzetten...


De 1090T zou ik absoluut niet er in zetten, deze word toch constant afgebroken omdat deze te duur is. Ik sta er niet achter en zal deze ook nooit aanraden.

Heyn

De 1075T om te ocen? ik vind die cpu ni terug op tones of alternate...
Waarom deze om te ocen? de 1055t niet goed?
Ikzelf ben van plan mijn cpu/mobo en ram up te daten.
Ik ben gamer en amateur ocer... Any toughts dan?

Mette2

Legacy Member
Kenapa zei:
De 1075T om te ocen? ik vind die cpu ni terug op tones of alternate...

Zou kunnen, die cpu zou pas half september beschikbaar zijn...

Kenapa zei:
Waarom deze om te ocen? de 1055t niet goed?

1075 is een Black Edition = unlockte multiplier = easy overclocken ;)

flyingdutchman

Legacy Member
ik stel voor dat gij (vorda) gewoon davion PM'ed met wat er veranderd moet worden :p, dan kan ik niks meer fout doen :p.

systeem 3 en systeem 4 is iets dat ik nog even wil laten zoals het is, totdat we er over uit zijn.
Ok, hierbij ga ik dus weer even een van mijn good 'ol 2pagina lange betogen houden.

Het probleem : Toekomst of niet?

Het algemene probleem dat we zien, is dat men zich afvraagt of dat het niet beter is een i5 750 te nemen aangezien deze 'nu' beter presteert in games. Maar is dat wel zo? Laten we deze 2 benchmarks bekijken:

Code:
- EVGA Geforce GTX280 (1GB)
http://images.hardwarecanucks.com/image/mac/reviews/amd/phenomIIx6/chart18.jpg
Code:
- ATI Radeon HD 5870 (1GB)
http://static.techspot.com/articles-info/269/bench/Gaming_03.png

Dan bekijken we vervolgens deze benchmarks:
Code:
- EVGA Geforce GTX280 (1GB)
http://images.hardwarecanucks.com/image/mac/reviews/amd/phenomIIx6/chart19.jpg
Code:
- EVGA Geforce GTX280 (1GB)
- ATI Radeon HD 5870 (1GB)
http://images.anandtech.com/graphs/amdphenomiix6_042610231918/22634.png

En dan als laatst deze:
Code:
- ATI Radeon HD 5870 (1GB)
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1289/re5.jpg
Code:
- ATI Radeon HD 5870 (1GB)
http://static.techspot.com/articles-info/269/bench/Gaming_04.png

JA!

Algemene analyse:
Met een krachtige videokaart als de 5870 laat de i5 750 zijn spieren zien en krijg je een fps-winst erbij! Met een GPU als de GTX280 (die zo snel is als een GTX460 [?? duimzuig ??]) valt het FPS verschil bijna weg.

Anandtech zegt zelfs : "If you want the better gaming chip, you want Lynnfield."

Aan de andere kant, kun je ook zeggen:
Het verschil is telkens 10 fps (op zijn meest), is het dan nog wel de moeite om daarvoor een quadcore te nemen, als je je bedenkt dat de toekomst zich alleen maar uitstrekt richting 6-cores?

Nu dit kun je op 2 manieren bekijken:
- Aan de ene kant hebben mensen massal C2D's gekocht tentijde dat de Q6600 e.d. er al waren, omdat men zoiets had van 'de C2D is nu een stuk sneller, dus die neem ik'. De mensen die destijds een Q6600 genomen hebben, die zullen nu lachen in hun vuistje: zij kunnen spellen als Battlefield BC2 nu maxed out spelen terwijl de Dual-core's struggelen om fatsoenlijke FPS te halen.

- Aan de andere kant: De Core2Duo is ook alweer een tijd geleden. De Quadcores werden toen massaal afgeschreven 'omdat het nog zeker 1-2 jaar gaat duren voordat er echt flinke ondersteuning is' en gelijk hadden ze. Het heeft ook bijna 2 jaar geduurd voordat men nu echt gaat overschakelen op quadcores.

Dan gaan we naar de applicaties kijken:
- Voor encoding en rendering ga ik niet al teveel moeite doen met het posten van benchmarks, daar kunnen we heel kort in zijn:
Meer cores = meer powah => X6 winz

- Voor applicaties is het echter heel andere koek:
* doorsnee applicaties: AMD Phenom II X6 1090T BE & Phenom II X6 1055T Review > Application Performance - TechSpot
* archiving: AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
* Video-editing: AMD Phenom II X6 1090T and 1055T Six-Core Processor Review - Sony Vegas 9.0D Pro - Legit Reviews

We zien hier dat de X6'en zich meestal op gelijke voet met de i5's of scoren iets hoger, maar vallen toch zo goed als altijd achter de almighty i7's.

Mijn algemene (voorlopige) conclusie:
Als je vooral gamed, is de i5 750 nog steeds écht de betere keuze.
Doe je echter ook wel eens wat video-bewerking, renderen, encoden, etc etc, maar game je voor de rest ook veel, dan ben je beter af met een X6.
Doe je vooral aan renderen e.d., maar is je budget niet zo ruim: een X6 is the way to go.
Doe je veel aan allerlei applicatie/rendering/encoding etc en heb je een ruim budget, dan is een i7 weldegelijk een flinke meerwaarde.

Over de X6'en op zich kan ik heel kort zijn:
De enige X6 die iets betekent is de X6 1055T, niet omdat ik deze toevallig heb, maar omdat je met een 300€ 1090T te kort bij een i7 setup komt, die toch écht een stuk krachtiger is...
De X6 1075T gaat zich hier tussenin verhouden, maar deze zal toch rond de 230-240 moeten gaan zitten wil die een beetje interessant zijn. Hij moet dan wel overgeclocked worden, anders is het zonde van je geld...

Het zal een dilemma blijven, ik wil echter sterk benadrukken dat men echt moet oppassen met het klakkeloos aanbevelen van de X6'en vanwege het toekomstgebondenheid en het feit dat 'het geen verschil zal maken met gamen'. Het maakt wél een verschil uit, relatief klein, maar het is er wel. Het is aan de TS om uit te maken of dit voor hem wél of niet belangrijk is.

- EDIT: Ik heb hier het 'toekomstproof-heid' uit gelaten, aangezien het voor alle platformen mogelijk is dat ze vervangen worden. Zelfs bij AMD (Bulldozer zou immers een AM3+ systeem met zich meebrengen waarin -een klein deel- van de huidige moederborden ondersteuning geeft aan de nieuwe chips, uiteindelijk betekent dat toch voor veel mensen dat ze een nieuw bord moeten hebben. -

Vorda

Legacy Member
ik stel voor dat gij (vorda) gewoon davion PM'ed met wat er veranderd moet worden , dan kan ik niks meer fout doen .
Ik wil het wel overnemen als je wilt, maar ik ga meer fouten dan jij maken vermoed ik ;)

Over je betoog moet ik je gelijk geven, op 1 punt na: de C2D en Q vergelijking. Voor zover ik weet was een Q altijd aanzienlijk duurder dan een C2D, wat het eigenlijk een makkelijkere keuze maakte dan we nu hebben. (of niet? ik volgde de prijzen toen even minder)
We hebben het nu wel degelijk over een goedkoper/even duur systeem, dat minder presteert in huidige games, "veel" minder in verleden games (wat niet zo relevant is met 60 FPS cap) en mogelijk beter presteert in toekomstige games.

Ik zeg mogelijk, omdat je eigenlijk met een X6 in goede threaded appliaties, de focus gewoon terug volledig op je GPU legt. Om in de toekomst dus echt het verschil te merken tussen een X6 en een i5, ga je een nieuwe GPU nodig hebben.
voorbeeld: Phenom II X6 1055T and 1090T review --> gpu capped

Voor mij is de keuze ook voor een deel budget gericht. Moeilijk dus.

flyingdutchman

Legacy Member
Idd moeilijk, die link die jij geeft is wel naar BF BC2 dat samen met GTA 4 ook meteen de enige games zijn die multi-threaded zijn, al de rest wint toch echt op de i5 750. Aan de andere kant is 'al de rest' wel al meteen wat ouder (crysis is ondertussen ook al een jaar of 1-2 oud é).

phate_13

Legacy Member
Wat ik hier ook in zie dat je eigenlijk voor een zeer hoog budget, ook voor games, misschien beter toch met een i7 zit? Opmerkingen hierover?

Over de I5 vs. X6, blijf ik de X6 de betere keuze vinden, doordat je moederbord zo'n 65 euro goedkoper is bij de X6. Wat toch wel een serieus verschil is qua prijs. Een I5 + mobo (=350 euro) is toch een 23% duurder dan een X6 + mobo (=285 euro).
Als je de meerprijs er wel voor over hebt kun je nog altijd voor systeem 5 gaan, wat wel nog altijd met I5 is en met GTX460 SLI. Op die manier blijft het op één of andere manier toch duidelijk dat dat nog altijd het betere systeem is op dit moment.

Vorda

Legacy Member
Wat ik hier ook in zie dat je eigenlijk voor een zeer hoog budget, ook voor games, misschien beter toch met een i7 zit? Opmerkingen hierover?
Hmm, enkel als je niet meer geld in je GPU kunt pompen.
Dat is wat de i5 vs X6 moeilijk maakt: met die 60 euro kan je geen merkbaar betere GPU kopen. (toch niet in de systemen die wij hebben samengesteld)

Bij een i7 spreken we over 280 CPU + 180 Mobo = 460 euro. Ram is ook nog duurder, maar ook meer, dus laat ik buiten beschouwing. Dat is dus een prijsverschil van 110 euro vs de i5 en 175 vs de i7. Daar kan je toch al wat GPU power mee doen.

phate_13

Legacy Member
Inderdaad I7 enkel indien je bij de rest maxed out zit. Want misschien kraken we de I7 soms ook wat te hard af bij momenten (hoewel dat ons punt natuurlijk wel krachtiger overbrengt).

En 60 euro is toch relatief veel geld, imho. Alle plaatsen waar je wat geld kunt besparen zonder al te veel te moeten inboeten, zijn de moeite. Het is ook niet dat je met die 60 in absolute termen een betere processor hebt, neen, zoals hierboven word aangehaald zijn er ook genoeg situaties waar de X6 wel beter is. Je moet ook niet altijd het geld ergens anders in kunnen steken, imho. Een max. budget betekent niet persé dat het budget moet op zijn.

*Edit*: Indien we er ergens een I7 moeten bijzetten moeten we wel er duidelijk bij vermelden dat er ook situaties zijn waarbij deze slechter presteert dan een I5/X6, dankzij respectievelijk de turbo-boost en meer cores.

Kenapa

Legacy Member
haha, maak systeem 6 voor de rijke mensen anders.
I7 met Quad 5970 met dell 30" scherm

Nee serieus. Een high end systeempje mag er voor mij wel bij.
Voor diegene die nog net iets meer willen en budget geen echt probleem is...
Ik ben benieuwd hoe het eruit zou zien...???
wanneer presteert het voorbeeld slechter?

phate_13

Legacy Member
Dankjewel, altijd fijn om te horen. :)

En @ voor rijke mensen: Zal zo weinig gebruikt worden en heeft zo weinig nut... Is absoluut niets voor in een aankoopadvies topic hoor!

Trouwens: Als er een HD5870 2GB versie zou komen, met normale aansluitingen (dus niet de 6*displayport eyefinity kaart), voor een relatief lage meerprijs, zou ik deze ook aanraden aan mensen die deze later mogelijks in crossfire wensen te zetten.

@ alternate op het moment:
Goedkoopste 1GB versie: 380 euro
Indien er een normale versie van deze kaart komt:
ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI - Radeon HD5000 - Sapphire HD5870 2GB DDR5
Voor die prijs (of zelfs iets meer) zou ik deze zeker aanraden.

Om toch al voorbereid te zijn in het geval er zo'n kaart komt... Als ze zo'n eyefinity kaart voor die prijs kunnen aanbieden, moet dat met een normale kaart ook gaan.

Dawg (oi22)

Legacy Member
Zou er eig. nog een 5890 uitkomen ?

Een beetje zoals de 4890 in de tijd

phate_13

Legacy Member
Betwijfel het ten zeerste met de de HD6xxx serie die zo dicht bij is.

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ja , maar de 4890 kwam ook rond maart/april 2009 en toen kwam de HD5xxx reeks eind 2009 uit

Je weet maar nooit :p

Mette2

Legacy Member
Idd, en als de geruchten kloppen zijn we nog maar een dikke maand verwijderd van de eerste release (HD67xx reeks)

Dawg (oi22)

Legacy Member
ja maar kwam de 5000 reeks niet in september uit ? Terwijl de 6000 reeks normaal gezien in november komt

Ach ja , het verschil is dan nog altijd groter maar je weet maar nooit

phate_13

Legacy Member
Moederborden:
Systeem 1.
Mobo: Asus M4A78LT-M (LE) ~60€
Systeem 2.
Mobo: Asus M4A78LT-M (LE) ~70€
OF: MSI 770-C45 ~50€

Dit snap ik niet. Waarom wordne in feite die Asus moederborden aangeraden? (Kosten trouwens 60 euro) Die MSI kost trouwens ook 60 euro, maar is wel full-ATX ipv die kleinere Asus, wat toch een voordeel is, of mis ik nog een voordeel van die Asus?
OF: ASRock 880G Extreme3 ~110€  Is dit wel nuttig tov. De 870?
Asus P7P55D-E Pro ~160€  Kost hier in België blijkbaar een stuk meer.

Processoren:

Voor mijn mening zie hoger, ik zou eerder:
Athlon X2
Athlon X4
Phenom X6
I5 760
(I7)
In die volgorde

Geheugen:
Prijzen aanpassen, inderdaad dat GEIL geheugen, of er misschien zelfs eerder geen merk bij vermelden? Ze moeten toch gewoon het goedkoopste geheugen nemen. (Behalve als het echt een helemaal onbekend merk is misschien.

Harde schijven:

F3 blijven aanraden zeker, maar misschien duidelijker maken van die 2TB HD, voor 105 euro ondertussen, ideaal voor bij een ssd.

phate_13

Legacy Member
We gebruiken geen buitenlandse sites voor onze guide, we trachten een midden te houden tussen prijs/prestatie/kwaliteit en beschikbaarheid.
(Hoewel dat mooi geheugen is natuurlijk.)


Misschien trouwens ook interessant om een nieuwe topic te beginnen voor de Aankoopadvies update? Of zouden we daar misschien nog beter mee wachten to dat de nieuwe HD6xxx reeks er is? Zitten al aan bijna 20 pagina's, is wat verwarrend misschien voor mensen die nieuw zijn en zouden willen helpen. (Je weet maar nooit! :) )

*Edit*: 20 pagina's.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan