Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Vorda zei:
Hmm, ik had het genuanceerder moeten zeggen:

- als het budget er is om een 5870 te kopen: doen!
- als de 70 euro prijsverschil in nog een ander onderdeel gestoken kan worden dat veel merkbare prestaties geeft: 5770CF nemen.

Kan je je hier meer in vinden?

Daar heb je gelijk in. Maar wat bij HD5850 VS HD5770 crossfire? Prestaties in het voordeel van de HD5770 nu, mogelijks budget-voordeel voor de HD5850 later.
Ik denk dat we voor die discussie natuurlijk wel vooral moeten kijken naar de intenties van de koper nu en later. Want zelfs als een persoon zegt later crossfire te willen steken, blijven we aanraden de HD5770's te steken.

Moeten we denk ik niet te hard op reageren, of toch minder hard dan eerder denk ik. :)

Vorda

Legacy Member
De 5850 ligt moeilijk inderdaad. Dan moet je prestaties inleveren voor mogelijkheden op lange termijn. We zouden hier gezamenlijk een keuze moeten maken, mij lukt het iig niet.

Komt nog eens bij dat de 5850 eigenlijk gelijk is aan de 5870 als je wat goed kan overclocken, wat de situatie op lange termijn nog moeilijker maakt imo.

crossfader

Legacy Member
Vergeet de 5830 ook niet he mensen. misschien niet zo populair maar toch goed beschikbaar, CF preformance is ook verbeterd de laatste catalyst updates.

phate_13

Legacy Member
Welja, zeggen dat we het zelf niet weten, is ook een "keuze" natuurlijk.

Het hangt immers puur af van de doeleinden. Heb je nu nog een 20" scherm, maar denk je binnen aan jaar een 24" scherm met 1920*1080 aan te schaffen, dan zit je misschien beter met de HD5850.
Ben je een persoon die niet snel upgrade, dan zit je wellicht beter met de HD5770 crossfire.
Heb je een groter budget, ga voor de HD5870.

Ik denk dat dat ongeveer de hoofdlijnen zijn? En dat is op een AMD-config, bij een Intel config word het nog moeilijker met de GTX460 optie die er bij komt.

*Edit*: Imho, vergeet de HD5830 wel! Slechte prijs-prestatie, dan is de GTX460 beter. Zijn enkel heel uitzonderlijke situaties dat de HD5830 wel geschikt is vind ik.

Goblin13

Legacy Member
Ik heb 2 5850 black edition in cf staan
Is het dan niet zo goed ofzo? Overkill?

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, wellicht overkill op dit moment. Enkel voor een serieuze eyefinity opstelling is dat de moeite op het moment.

Mette2

Legacy Member
Vorda zei:
De 5850 ligt moeilijk inderdaad. Dan moet je prestaties inleveren voor mogelijkheden op lange termijn. We zouden hier gezamenlijk een keuze moeten maken, mij lukt het iig niet.

Misschien dat een prijsdaling in een van de komende maanden het wat makelijker maakt... :unsure:

Vorda

Legacy Member
crossfader zei:
Vergeet de 5830 ook niet he mensen. misschien niet zo populair maar toch goed beschikbaar, CF preformance is ook verbeterd de laatste catalyst updates.

Zoals Phate zegt, de 5830 is het overwegen niet waard, vanwege de 460.

Het hangt immers puur af van de doeleinden. Heb je nu nog een 20" scherm, maar denk je binnen aan jaar een 24" scherm met 1920*1080 aan te schaffen, dan zit je misschien beter met de HD5850.
Ben je een persoon die niet snel upgrade, dan zit je wellicht beter met de HD5770 crossfire.
Heb je een groter budget, ga voor de HD5870.
Zoveel moeilijker zou ik niet zeggen. Bij een Intel platform krijg je gewoon een alternatief voor de 5870: 460 SLI. Met dan weer dezelfde plus en minpunten als bij de 5770CF. (betere prestaties/geld, slechtere toekomstvisie)

Greenie

Legacy Member
maar een 460 kan je dan weer amper SLI in een amd settup
waar je met een 5830 wel kunt CF

toch her en der ook al wat goeds gehoord over de 5830 in CF voor zijn prijs.

phate_13

Legacy Member
Welja, maar als je nu al crossfire wilt zetten: Dan is HD5770 ook goed genoeg.
Als je het later wilt zetten, dan geef je beter iets meer uit voor de HD5850, imho.

Hangt natuurlijk af van de prijs waarvoor je hem vind, maar over het algemeen is dat nog altijd 200 euro.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar toch zou ik hem niet aanraden. HD5770 en HD5850 zijn prijs/prestatie gezien ook interessanter.

Vorda

Legacy Member
5830CF is imo ook de moeite niet waard. Je krijg prestaties die ~10-20% boven de 5870 liggen, voor een ~10% hogere prijs. En dan met al de nadelen van een CF bij opgeteld.

Terwijl je bij een 5770CF dezelfde prestaties krijgt als een 5870, maar ~23% goedkoper. Dat is een aanzienlijk verschil, waarvoor vele de CF ongemakken erbij willen nemen.

Het zou een goede optie zijn mocht een enkele 5850 een 170-180 euro kosten. Of duidelijker: vanaf 5830CF wat goedkoper is dan een enkele 5870 zou ik het overwegen.

ps: de grote "CF ongemakken" zijn trouwens het feit dat je later niet nog eens 2e hands kan CFen en dat je je kaarten moeilijker verkocht krijgt.

Goblin13

Legacy Member
ps: de grote "CF ongemakken" zijn trouwens het feit dat je later niet nog eens 2e hands kan CFen en dat je je kaarten moeilijker verkocht krijgt.[/QUOTE]

wat heeft het te maken met latere verkoop?verslijt en CF meer dan single per kaart?ofzo?

flyingdutchman

Legacy Member
Je krijgt je kaarten juist makkelijker verkocht. Een mainstream kaart is veel meer gewild en verliest veel minder dan zijn high-end tegenhanger. Kijk naar de 4870,4850,8800GT's, etc die vliegen 2de handsdeur uit, terwijl 4870x2's en GTX295 voor een fractie van hun aankoopbedrag de deur uitgaan.

Mensen hebben meestal liever een mainstreamkaart ,aangezien :
- die minder problemen hebben (hitte problemen, drivers, etc)
- ze dan gene nieuwe voeding moeten steken
- of een nieuwe case moeten kopen

Dawg (oi22)

Legacy Member
Zou systeem 4 niet beter i5-760 ipv 750 gaan ? Deze is beter en goedkoper (?)

phate_13

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Je krijgt je kaarten juist makkelijker verkocht. Een mainstream kaart is veel meer gewild en verliest veel minder dan zijn high-end tegenhanger. Kijk naar de 4870,4850,8800GT's, etc die vliegen 2de handsdeur uit, terwijl 4870x2's en GTX295 voor een fractie van hun aankoopbedrag de deur uitgaan.

Mensen hebben meestal liever een mainstreamkaart ,aangezien :
- die minder problemen hebben (hitte problemen, drivers, etc)
- ze dan gene nieuwe voeding moeten steken
- of een nieuwe case moeten kopen

4870x2 of GTX 295 ~ HD5970, dat is de high-end, vergelijk loopt wat mank hoor. En trouwens, een HD5850 is niet heet, heeft absoluut geen nieuwe voeding nodig, ...

Vorda

Legacy Member
GuerrillaDawg zei:
Zou systeem 4 niet beter i5-760 ipv 750 gaan ? Deze is beter en goedkoper (?)

Er staat 760, we hebben dit aangepast vanaf die cpu uitkwam.


Over doorverkoop gesproken: we zijn toch akkoord dat je een 5870 makkelijker kunt doorverkopen dan een 5770? Of denken jullie dat dit niet het geval gaat zijn?

Enfin, tenslotte is dat maar een klein minpunt, de afwezigheid van goedekope upgrade opties is waar het vooral over hebben.

phate_13

Legacy Member
Absoluut! Ik heb momenteel een HD4850 zitten, als ik deze zou upgraden binnen 2 jaar bijvoorbeeld, dan zal ik niet zitten kijken voor een HD5770 die dan de meeste (nieuwe!) games wellicht niet meer fatsoenlijk kan draaien, maar eerder voor een HD58xx kaart.

Alhoewel, aan de andere kant, als ik een HD5770 had, dan zou ik binnen 2 jaar misschien upgraden door er zo eentje bij te steken...
Het hangt er maar vanaf wat je hebt en welke prestaties je verwacht natuurlijk.

Vorda

Legacy Member
Alhoewel, aan de andere kant, als ik een HD5770 had, dan zou ik binnen 2 jaar misschien upgraden door er zo eentje bij te steken...
Dat gaat over een budget dat niet echt meer van toepassing is in deze discussie he.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan