Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Misschien nog eens gezamenlijk kijken wat er allemaal ge-update moet worden?

Prijs van de X4 955 is bijvoorbeeld toch wel lager dan 170 euro.
Dat 870/880 moederbord overal ten minste als optie bijzetten.
Prijs van geheugen updaten.
...

Mette2

Legacy Member
phate_13 zei:
Prijs van de X4 955 is bijvoorbeeld toch wel lager dan 170 euro.

Klopt, AMD heeft begin deze week zijn prijzen lichtjes laten zakken, de X4 955 staat atm op +-150€ (gemiddelde van 5 verschillende shops in BE)

Vorda

Legacy Member
Kunnen we trouwens nu overal het 880G mobo weghalen? (zie mijn vorige vraag)

Mette2

Legacy Member
Dus bij systeem 3 mag het Asrock 880G Extreme3 moederbord weg + de prijs van de Phenom II X4 955 BE aanpassen naar '~150€'. Ook klopt de totale prijs precies niet, maar die moet nu toch aangepast worden naar 930€-980€ (als ik tenminste goed gerekend heb?)
En nog iets: de Cooler Master TX3 en Hyper 212 CPU koelers staan zowel in het systeem als bij opties vermeld, een van beiden mag verwijderd worden veronderstel ik...?

Als iedereen akkoord is kan Dutchman nog eens een PM sturen naar Davion?

(of moet er nog iets aangepast worden?)

phate_13

Legacy Member
Misschien ook interessant om een wat grotere marge te pakken van prijzen? Ik zou graag ook de laagste prijzen erbij zien, nu lijkt het er wat op dat dit de laagste prijzen zijn die er vermeld staan.

Ik heb pas eens wat prijzen zitten bekijken op power4pc.be, en sommige producten zijn daar echt wel een stuk goedkoper:

Antec NSK4482B voor +-75 euro (Power4Pc - Antec NSK 4482B EC behuizing (0761345-00496-1))
AMD Athlon II X4 635 voor +-95 euro (Power4Pc - Amd Athlon II X4 635 cpu (ADX635WFGMBOX))
Een HD5770 voor +-137 euro (Power4Pc - club3d Ati Radeon HD 5770 1gb grafische kaart (CGAX-57724IDP))
...

Er word tegenwoordig veel op alternate gekeken (waar niks mis mee is, ik gebruik die ook veel), maar bij power4pc zijn toch veel dingen bijna 10 euro goedkoper. Wat toch de totaalprijs redelijk wat kan beïnvloeden.

Echter is het natuurlijk moeilijk om alleen de laagste prijzen te nemen, omdat je dan uitkomt op een systeem van 500 euro, dat in de praktijk misschien 550 euro kost. De belangrijkste reden om het erbij te zetten, voor mij, is om mensen duidelijk te maken dat je deze artikelen ook goedkoper kunt vinden.

Vorda

Legacy Member
We moeten inderdaad ook oppassen dat we ons niet te hard aan 1 winkel verbinden. Het is makkelijk, en uiteindelijk gebruiken velen toch Alternate, maar het beste zou zijn om bv P4PC en Alternate als min-max prijzen te gebruiken.

Al maakt dit het werk natuurlijk weer veel moeilijker..

Vorda

Legacy Member
Hebben we het al eens over gehad denk ik, veel mensen nemen die stap niet graag, en het zou een vertekend beeld geven van de gemiddelde Belgische prijzen.

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, dat punt van "aan één winkel binden", is ook wel een belangrijk punt. Mogen we zeker niet doen. Daarmee ook dat tweakers.net zo handig is. Blijft zo jammer dat je zo niets hebt voor België.

En inderdaad, azerty.nl is een goede winkel, en we mogen zeker vermelden dat dat een zeer goede optie is die wellicht goedkoper uitkomt, maar ik zou daar niet van vertrekken, omdat dat toch een "grote" stap is inderdaad.

da_diablo

Legacy Member
phate_13 zei:
Mogen we zeker niet doen. Daarmee ook dat tweakers.net zo handig is. Blijft zo jammer dat je zo niets hebt voor België.

Tja, 16,5 miljoen hollanders <--> 6 miljoen vlamingen.

phate_13

Legacy Member
Ik ben ondertussen trouwens van mening dat we niet zo kritisch moeten staan ten opzichte van HD5850/5870 crossfire optie voor later. Dat heeft inderdaad op dit moment absoluut geen nut. En vroeger was het inderdaad zo dat een kaart bijsteken, dat dat niet de meest ideale optie was. En dat een volledig nieuwe kaart interessanter was.

Echter zijn we momenteel wel personen met een HD4850/4870/4890 wel aan het aanraden om eentje bij te steken, 2de hands gekocht, ipv een nieuwe grafische kaart te kopen.

Mijn standpunt: HD5850/5870 nu ipv HD5770 crossfire om optie open te houden voor later = zo slecht nog niet.


Voordat ik dat echter begin te verkondigen, eerst hier de discussie voeren, anders gebeurt dat weer in één of andere persoon zijn topic en kan die weer helemaal niet meer volgen. ;)


In Augustus 2008:
At this point there isn&#8217;t a game out there that a single HD4870 doesn&#8217;t already eat for breakfast at 1920 x 1200 resolution even with AA and AF turned up quite high.
http://www.hardwarecanucks.com/foru...0-hd4850-crossfire-performance-review-16.html

phate_13

Legacy Member
3at zei:
Je bent duidelijk niet goed geinformeerd of je gebruikt oude informatie als referentie. HD5770 in CF is even sterk als 1 enkele GTX470 zonder de nadelen van CF. GTX 460 sli zal heet en heel luid zijn tegenover 1 enkele GTX470.
Neem ook nog eens de oc mogelijkheden in gedachten van de 470 want deze clockt hoger dan een HD5870 en in DX11 zal dit verschil nog groter zijn. De 470 isdan ook nog eens een pak goedkoper.

In DX10:
GTX 470 = 5770 CF
GTX 470 = 5870
GTX 470 OC >= 5870 OC

In DX11 met hoge tesselatie (toekomstige games):
GTX 470 > 5870
GTX 470 > 5770 CF
GTX 470 OC >> 5870 OC

  1. Welke nadelen van CF? Problemen zoals microstutter zijn problemen van het verleden, dat is pas oude informatie. ;)
  2. Waarom zou SLI/Crossfire zoveel warmer zijn, gaat compleet tegen de wetten van de fysica in.
  3. Heet en luid ten opzichte van de GTX470? Je hebt het over verbrandingsovens dan?
  4. Overclocken nemen wij over het algemeen niet in overweging. Een videokaart overclocken is zeer delicaat en absoluut niet geschikt voor leken op hardwaregebied.
  5. Hoe ben jij zo zeker dat tesselatie zoveel gebruikt zal worden in toekomstige games? Er zijn genoeg nieuwe technieken verloren gegaan. Kun je dus absoluut geen zinnige uitspraken over doen.

Vorda

Legacy Member
Mijn standpunt: HD5850/5870 nu ipv HD5770 crossfire om optie open te houden voor later = zo slecht nog niet.
Akkoord, maar vergeet ook niet het prijsverschil tussen 5770CF en 5870. Dat is toch al 70 euro korting op je nieuwe kaart.

Langs de andere kant is het waarschijnlijk makkelijker om een 5870 door te verkopen later dan een enkele 5770. Laat staan een 5770CF.

Ikzelf zou bij de CF blijven, je krijgt nu meer prestatie voor je geld. 5870 is altijd al een keuze die we aangeraden hebben aan mensen die een ruim budget hebben.

phate_13

Legacy Member
Dat besef ik ook. En dat zijn de nadelen van een single kaart natuurlijk.
Maar ik denk dat er soms wat te hard word gereageerd in het nadeel van de HD5850/HD5870.

Je hebt natuurlijk ook minder nood aan prestaties NU, en meer aan later.

Vorda

Legacy Member
Hmm, ik had het genuanceerder moeten zeggen:

- als het budget er is om een 5870 te kopen: doen!
- als de 70 euro prijsverschil in nog een ander onderdeel gestoken kan worden dat veel merkbare prestaties geeft: 5770CF nemen.

Kan je je hier meer in vinden?

Samus007

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat besef ik ook. En dat zijn de nadelen van een single kaart natuurlijk.
Maar ik denk dat er soms wat te hard word gereageerd in het nadeel van de HD5850/HD5870.

Je hebt natuurlijk ook minder nood aan prestaties NU, en meer aan later.

Ik volg uw redenering, ik ben ook van mening dat een single 5870 minstens even intressant is dan een 5770 cf, nu ms iets duurder maar later een 2de 5870 bijsteken, en pakweg een jaaar van nu een 2e 5870 erbij vlammen gaat je pc nog steeds moeiteloos alles op max draaien, bij een 5770 cf zal dat prestatievoordeel slinken + je zit niet met je kaart te leuren om er vanaf te geraken om dan een snellere up to date kaart te kopen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan