Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vorda

Legacy Member
De discussie hierboven over 5770CF vs 5870 ifv toekomstige upgrades. Dat is het zowat.

3at

Legacy Member
phate_13 zei:
  1. Welke nadelen van CF? Problemen zoals microstutter zijn problemen van het verleden, dat is pas oude informatie. ;)
  2. Waarom zou SLI/Crossfire zoveel warmer zijn, gaat compleet tegen de wetten van de fysica in.
  3. Heet en luid ten opzichte van de GTX470? Je hebt het over verbrandingsovens dan?
  4. Overclocken nemen wij over het algemeen niet in overweging. Een videokaart overclocken is zeer delicaat en absoluut niet geschikt voor leken op hardwaregebied.
  5. Hoe ben jij zo zeker dat tesselatie zoveel gebruikt zal worden in toekomstige games? Er zijn genoeg nieuwe technieken verloren gegaan. Kun je dus absoluut geen zinnige uitspraken over doen.

1)Zowel SLI en CF heeft nog steeds last van microstutter en dan vooral wanneer je fps zakt onder de 50 a 60 fps. Nu zullen de meeste kopers van nieuwe GPU's er nog niet veel merken, maar binnen een paar jaar als games nog zwaardere syseemvereisten vragen zal de microstutter hard opvallen. Vooral shooters en race games gaan hier last van hebben. Nu dit hangt van consument tot consument af. Veel mensen trekken hun dat niet aan maar ik kan dit opmerken en zie het als een enorm nadeel aangezien ik vooral shooters speel.
Andere nadelen zijn slechte airflow en ophoping van hitte, ook zal je systeem des te luidruchtiger zijn en meer verbruiken dan met 1 enkele kaart.
Meer inputlag en je moet zitten kloten met config profielen.
Minder flexibiliteit in het kopen van kaarten. Ik hoef maar 1 enkele kaart te kopen van eender welke producent terwijl je met SLI/CF genageld zit aan 1 producent tenzij je ineens 2 kaarten wil kopen maar dat gaat duurder uitkomen.

2)zie boven

3)Minder airflow met SLI/CF, zoals ik eerder al zei. Ik geef toe dat de GTX470/80 heet lopen in load maar met deftige airflow en koeling moet die kaart dat aankunnen. Warmte is echt niet het probleem met single GPU systemen en als we de trends volgen dan zien we dat GPU's als maar warmer worden wat dan in de toekomst weer nadelig zal zijn voor SLI/CF systemen.

4)Je zou het toch moeten overwegen om tenminste 1 zulk systeem voor te stellen in die topic.

5)Metro 2033 is zo een voorbeeld en toont aan dat de GTX470/80 over het algemeen beter presteert dan het equivalent aan ATI zijde. Uitgezonderd HD5970 die sterker is natuurlijk maar die gebruikt 2 GPU's in 1 kaart wat ook problemen geeft qua microstutter. Enfin indien Nvidia dit zou doen met hun GTX'en dan zouden ze een monsterkaart kunnen maken dat de 5970 helemaal belachelijk maakt.
Om op je vraag te antwoorden, over SLI/CF kan ik hetzelfde zeggen aangezien er nog steeds games zijn die nog niet optimaal gebruik maken van die technologie.Waarom zou je dat dan willen overwegen om SLI/CF te gaan?

Ik kan maar 1 reden bedenken en dat is in multi display configuraties met hoge resoluties die bv gebruik maken van eyefinity. Wat dus eigenlijk alleen interessant is voor consumenten die veel geld willen uitgeven. Verder zie ik er het nut niet van in om datzelfde te doen met low end kaarten.

In ieder geval zou ik een oc systeem erbij gooien in de hardware topic. Ook 1 enkel midrange single gpu systeem zou niet mis staan.

Vorda

Legacy Member
Ik heb geen zin om op alles in te gaan, iemand anders zal dat wel doen. Enkel hier even een opmerking op geven:
Enfin indien Nvidia dit zou doen met hun GTX'en dan zouden ze een monsterkaart kunnen maken dat de 5970 helemaal belachelijk maakt.

Dit kunnen ze niet, omdat hun huidige kaarten zoveel stroom vragen. Je bent verplicht om bij PCIE kaarten onder de 300W te blijven. De TDP van een 5970 is ~296W, wat de reden is waarom de twee 5870's eigenlijk aan 5850 snelheden draaien. Ze mogen ze niet hoger zetten.

en hierop:
In ieder geval zou ik een oc systeem erbij gooien in de hardware topic. Ook 1 enkel midrange single gpu systeem zou niet mis staan.
Mensen die echt goed kunnen overclocken moeten geen advies komen vragen, die vinden het op zichzelf. Als we hier een OC systeem samenstellen, kunnen we er meteen een OC guide bij schrijven en dan nog eens 1000 keer dezelfde vragen en OC problemen beantwoorden. Dat is al erg genoeg zoals het nu is.

edit: kom, ik zal maar verder doen dan:
Vooral shooters en race games gaan hier last van hebben. Nu dit hangt van consument tot consument af. Veel mensen trekken hun dat niet aan maar ik kan dit opmerken en zie het als een enorm nadeel aangezien ik vooral shooters speel.
Weer iemand met super eyez blijkbaar. Ik neem aan dat je dan ook nog op een CRT gamed, omdat je dan 0 ms hebt? Ik wil wel geloven dat er enkelen zijn die zodanig goed kunnen zien dat ze een vorm van microstutter merken, maar weet dat jullie enorm zeldzaam zijn. (als het al microstutter is natuurlijk, kan evengoed een ander probleem zijn)

Meer inputlag en je moet zitten kloten met config profielen.
Klopt niet, je hebt geen config profielen tegenwoordig, en je inputlag comment snap ik nog minder. Dat is gewoon onjuist.

Minder flexibiliteit in het kopen van kaarten. Ik hoef maar 1 enkele kaart te kopen van eender welke producent terwijl je met SLI/CF genageld zit aan 1 producent tenzij je ineens 2 kaarten wil kopen maar dat gaat duurder uitkomen.
Fout, je bent niet gebonden aan een producent. Je moet enkel hetzelfde model GPU kopen, de producent en uitvoering maakt niet uit.

Andere nadelen zijn slechte airflow en ophoping van hitte, ook zal je systeem des te luidruchtiger zijn en meer verbruiken dan met 1 enkele kaart.
Het enige hier dat juist is, is de opmerking over stroom. CF verbuikt idd meer stroom dan 1 enkele kaart van dezelfde prestaties.
De warmte is maar deels correct. Je gaat meer warmte genereren (rechtstreeks evenredig met het hoger stroomverbruik), maar door de grotere oppervlakte is die warmte veel makkelijker om af te voeren. Je case temp gaat idd wel hoger zijn dan bij een enkele kaart.
Geluid is incorrect. Zoek maar even op hoe 2 stille geluidsbronnen presteren tegenover 1 luidere. Vrij makkelijke fysica.

Zie boven

3)Minder airflow met SLI/CF, zoals ik eerder al zei. Ik geef toe dat de GTX470/80 heet lopen in load maar met deftige airflow en koeling moet die kaart dat aankunnen. Warmte is echt niet het probleem met single GPU systemen en als we de trends volgen dan zien we dat GPU's als maar warmer worden wat dan in de toekomst weer nadelig zal zijn voor SLI/CF systemen.
- Of er nu 1 kaart is die je airflow verstoort of 2 kaarten, gaat bijna niets uitmaken.
- hierna vermeld je dat de 470/480 heet lopen, maar zeg je dat het met deftige airflow moet lukken. Hetzelfde geldt voor CF, enkel heb je daar zelfs geen deftige airflow voor nodig.
- GPU's worden niet zoveel warmer. Warmte is afhankelijk van hoeveel stroom iets verbruikt, en de huidige high end gpu's zitten op de limiet van de PCIE standaard nu. Wat de 470/480 zo warm maakt is het hoge verbruik door maar 1 enkele core, bij de 5970 is dit over 2 cores en dus makkelijker te koelen.

5)Metro 2033 is zo een voorbeeld en toont aan dat de GTX470/80 over het algemeen beter presteert dan het equivalent aan ATI zijde.
Door Tesselation. Ik ga niet ontkennen dat Fermi heel goed presteert in DX11, maar de 470/480 komen met enorme nadelen. De 460 is een ATI-killer, de twee anderen niet.

Om op je vraag te antwoorden, over SLI/CF kan ik hetzelfde zeggen aangezien er nog steeds games zijn die nog niet optimaal gebruik maken van die technologie.
Geef me 1 voorbeeld van een recente game die geen gebruik kan maken van CF/SLI, en het nodig heeft. Oude games maken er soms geen gebruik van, maar het verschil tussen 120 en 200 FPS is een non-issue.

Xtala

Legacy Member
Games die geen support hebben voor SLI/CF zijn praktisch altijd zo uit dat je met één kaart meer dan voldoende kracht hebt om ze te draaien.

Als die microstutter pas begint te komen als je GPU's outdated raken, dan zijn daar simpele oplossingen voor:
1) Koop een nieuwe GPU, want je huidige trekt het niet meer
2) Schroef je settings naar beneden, want je setup trekt het niet meer

Grafische kaarten zelden maar dan een jaar mee bij een enthousiaste gamer, en dat staat volledige los van CF/SLI of single GPU.

Vorda

Legacy Member
Iedereen geeft het advies dat hij wilt btw, maar ik ga vanaf nu tot 30 september wel mooi alle vragen over de "1500 euro PC" negeren.

Dat terzijde, iemand van ons opperde in een topic de vraag over een i5 760 vs een X6 1055 of binnenkort 1075T. Ik sta hem bij, aangezien ikzelf een dezer dagen nog een "systeem 4 met X6" aangeraden heb. Lijkt me nu eenmaal meer toekomstgericht.

flyingdutchman

Legacy Member
De i5 760 blijft wel nog steeds een stuk sneller in games...
Het is en blijft een moeilijke.

FF terzijde :
ik zie dat de MSI P55A-GD65 nu overal verkrijgbaar is, denk ik het perfect alternatief voor de ASRock, kost 5€ meer en hebben ze bijna overal... aanpassen?

Verder ben ik (zoals jullie vast gemerkt hebben) de afgelopen tijd druk bezig geweest en moeten jullie eens ff zeggen hoe of wat er allemaal geupdate moet worden..

mvg.

Vorda

Legacy Member
Hangt af van welke games. Wat nog zoiets lastigs is. Er zijn wel degelijk huidige games die goed scalen met CPU, maar ze zijn zeldzaam. Iemand die BC2 speelt heeft bv een andere ideale PC dan iemand die Mafia 2 speelt.

phate_13

Legacy Member
Nog iets wat ik me opvalt:

De prijzen zijn al lang hetzelfde en er komen de komende 3-6 maanden veel nieuwe interessante dingen uit.

Normaal is onze "policy" altijd, wachten heeft weinig nut, je kunt immers blijven wachten. Maar het lijkt me dat er steeds vaker korte "surges/explosies" zijn van nieuwe dingen/prijsdalingen en dat het dan langere tijd constant blijft. Ik heb het gevoel dat als mensen nu een nieuw systeem komen vragen, dat het misschien wel de moeite is om nog wat te wachten met de aanschaf ervan. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe dringend deze persoon de config nodig heeft en wat voor config de persoon nu heeft. Maar met de halvering van ssd-prijzen, de komst van de HD6xxx series en iets verder ook de Sandy Bridge... Dat dat toch de moeite kan zijn om nog wat te wachten.

Nogmaals, let op! Zeker niet voor iedereen natuurlijk. Hangt af of deze nu al een systeem heeft waar deze persoon mee verder kan ed. En hoe dringend het is, ... Zeker de Sandy Bridge is natuurlijk nog wel een heel tijdje. En personen die een pc nodig hebben voor op kot ed. kunnen natuurlijk ook moeilijk wachten tot december.

flyingdutchman zei:
kzal em laten vervangen door de P55A-GD65 dan? (niemand die reageert in aankoopadvies update topic).

Ik zal één van de volgende dagen eens kijken voor wat allemaal geupgrade moet worden. Ik ben toch maar aan het studeren en op allerlei manier mijn tijd aan het verdoen. Dan kan ik mijn tijd evengoed "nuttig" verdoen. =)

flyingdutchman

Legacy Member
ik heb eindelijk een week vrij, dus ga ik me nu weer wat meer met aankoopadvies bezighouden. volgende week beginnen mijn colleges ook weer :o.

Vorda

Legacy Member
Dus:
- maximum resolutie systeem 2 aanpassen.
- Arctic freezer 7 Pro in systeem 3 weghalen en vervangen met mugen2
- overal kingston vervangen in GEIL (find&replace gebruiken dus :p ), die goedkope DDR3 blijkt de value+ productlijn te zijn
- cooler bij opties van systeem 3 weghalen, of bij systeem. Staat er dubbel nu
- Asus bij systeem 4 weghalen, is te duur geworden (dacht ik)

En dan moeten we eens spreken over systeem 3 vs systeem 4 he. Als je systeem 3 met X6 (staan bij opties) neemt, heb je wat ikzelf zou aanraden boven systeem 4 momenteel.

Mogelijk de X6 optie bij systeem 3 weghalen en systeem 4 vervangen in een X6 1075T systeem? Of meteen 1090T, en de X6 als "goedkopere" optie zetten?

Langs de andere kant heb je toch blijkbaar soms nog merkbare fps verschillen tov een i5. Lastig lastig!

Dit zijn maar voorstellen, ik ben iig niet tevreden met de overlapping die er momenteel tussen 3 en 4 is, zeker nu het quadcore vs hexacore dillema alsmaar meer opkomt. Een gezonde discussie hierover zou welkom zijn.

phate_13

Legacy Member
Ik zou één van die 2 systemen gewoon weglaten. Imho op dit moment ga je voor:
  1. Budget: Athlon II X2
  2. Midrange: Athlon II X4
  3. Performance: Phenom II X6 (1055T standaard, 1075T voor overclocken).
  4. SLI: I5

(En niet beginnen zagen over de Budget-Midrange-Performance terminologie, is gewoon om EEN onderscheid te maken. :p)

Alsook bij de budget/midrange: Welk moederbord? Bij budget zoiezo dat zeer goedkope, maar ik zou er zeker het 870 moederbord bijzetten als mogelijke upgraden. Maar bij midrange: Standaard 870 of niet? Ik zou het daar standaard bijzetten...


De 1090T zou ik absoluut niet er in zetten, deze word toch constant afgebroken omdat deze te duur is. Ik sta er niet achter en zal deze ook nooit aanraden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan