Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vorda

Legacy Member
En ook nog even dit: https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/discussie-aankoopadvies-update.726537
(ik neem aan dat je de post kan [laten] editen)


edit: wie had dit nog gedacht, ik ben aan het overwegen om de 470 aan te raden. Hij is opgedoken aan 300 euro bij Alternate, in combinatie met de nieuwe drivers en hoge overclockbaarheid is het wel een heel mooi plaatje.

Zie vergelijkingen tussen zwaar overclockte versies van de 5770CF, 5850, 5870, 5970, 480 en 470 hier:
http://www.overclock.net/overclock-...prehensive-gpu-showdown-fermi-vs-cypress.html .

Deze test toont ook hoe nutteloos de 5870 is tov de 5850 als je beiden overclocked. (praktisch dezelfde chip namelijk)

Ik denk dat ik vanaf nu, onder voorbehoud van stroomverbruik en geluidsontwikkeling, de 470 ga aanraden boven de 5850, 5870 en 5770 CF. Overclocked zijn de prestaties van alle modellen hier ongeveer hetzelfde, maar de 470 heeft toch wel het voordeel van geen ongeoptimaliseerde games te hebben. Hoe schandalig ik het TWIMTBP systeem ook vind, het effect ervan is groot. Natuurlijk is de betere DX11 ondersteuning ook een belangrijke factor.

De nadelen van extra stroomverbruik en geluid zijn zaken die je persoonlijk moet beslissen. Mocht ik niet al een mooie 5770CF hebben, zou ik voor een 470 kiezen momenteel.

edit2: en hier is weer een andere geweldige post die andere data heeft: http://www.overclock.net/overclock-...hensive-gpu-showdown-fermi-vs-cypress-20.html
Lijkt toch uit de laatste testen dat de 470 een (veel?) betere keuze is dan de 5850, in pure prestaties.

flyingdutchman

Legacy Member
komt goed, komt goed.
sommige mensen WERKEN ook :p

@ SXe:
omdat ik ervan uitga dat er een SSD bij komt en dan die schijf opslag word.
Geef anders een alternatief? Heb momenteel nogal weinig tijd om mij er 100% achter te zetten. Systeem 5 MOET echt een SSD in, imo. Das onze top-dog.

PS: ik kan niet editen :(. grmbl. *zucht iets van aankoopadvies-mod enzo*

Vorda

Legacy Member
Check mijn edit in bovenstaande post btw, heel boeiende link en conclusies.
zou hier graag met jullie een goede discussie over hebben, los van de guides eigenlijk. Ik weet ook wel dat we geen guides kunnen maken met het oog op overclockers, aangezien mensen die het maximum uit hun OC halen ook geen advies nodig hebben.

flyingdutchman

Legacy Member
Ik kan er nog niet goed over discussieren. woensdag heb ik namiddag vrij van werk, zal ik es wat gaan lezen. Je kunt pas discussieren als je wat gelezen hebt :p.
Ik sta voor alles open. Enkel dat filmpje van HardOCP met die GTX470 en GTX480 game-sound heeft me echt ver weg geduwd van die kaarten, jeezes wat een k*t herrie. En als je gaat overclocken zijn er zoveel mooie opties, dat is altijd zo. Maar zoals je zelf zegt, de mensen die hier komen hebben meestal nog nooit hun kast opengehad, laat staan dat ze al weten wat het is...
En dat soort mensen ga ik liever geen kaart aanraden die zon kabaal maakt, want dan heb ik schrik dat onze naam bezoedeld word (meeh, die pc wat gij mij zei is echt menes shlecht man, wat een kabaal mann en zoveel warmte!!!!11!), terwijl we nu juist op een punt komen dat onze populariteit groeit vanwege mond-op-mond reclame (mijn maat zei mij van hier te vragen voor een PC, etc etc)

Woensdag krijgt ge mijn repliekske :p

PS: word die kaart niet nóg lawaaiieriger en nóg stroomhongeriger als je gaat OC-en?

Vorda

Legacy Member
Goede punten, er komt meer bij te kijken dan prestatie grafiekjes. Geluid (!) en stroom tellen ook mee, en het is hoog tijd dat ik nog eens wat youtube van 470 bekijk om terug wat Fermi-haat te kweken :D

flyingdutchman

Legacy Member
Vind je? Een maximum overclocked 5850 presteert praktisch even goed dan een maximum overclocked 5870. Ik zou net zeggen dat de 5870 zijn geld minder waard is dan, voor de overclockers. Op stock daarentegen is het beeld inderdaad omgekeerd.

(@Dekadez: hopelijk vind je het niet erg dat ik dit topic even gebruik voor een aankoopadvies discussie?)
Zoals in mijn andere post al gezegd:
Overclocken is zoiets als 2de hands. Je moet al best wat kennis hebben om ermee aan de slag te gaan en te weten wat je doet en wat de risico's zijn.
Aankoopadvies gaan bouwen gefundeerd op het feit dat mensen gaan overclocken vind ik een hele lastige zaak. Je gaat dan iets samenstellen, voor mensen die er niet genoeg van weten om dit zelf te doen en vervolgens moeten ze met die PC (waarvan ik al blij ben als ze hun drivers regelmatig updaten met 2x5770) hun producten gaan overclocken met speciale software e.d. hun temp gaan monitoren hun max mem,core en shader-speed gaan zoeken??

Ik denk het toch echt niet.

PS: daarbij is overclocken ook afhankelijk van de 'geluksfactor'. Je kunt maar net een foute chip hebben oid...
Niet vergeten de extra warmte en het extra geluid.

Kijk ik heb ook een flinke tijd een X2 555 @ 4 cores gehad. Als je wat rond las op forums zou ik vrij zeker kunnen zeggen dat je een slagingskans had van 80-90% het leek wel of iedere X2 555 unlockte. Hoe langer ze op de markt waren hoe groter de kans werd (het productie proces werd steeds verfijnder).
Nu zou ik die kunnen aanraden aan iedereen, grote kans dat dit lang goed zou gaan.
Maar stel nu dat 1 iemand hem niét kan unlocken? Wat dan, dan hebben we iemand die heel ongelukkig/boos is en wij zijn al onze geloofwaardigheid kwijt.

Vorda

Legacy Member
True, maar wat doen we met iemand die duidelijk aangeeft dat hij het prijsverschil tussen de 5850 en 5870 toch wel voelt op de bankrekening? Neem nu het topic waarin ik net bezig was, wat zou jij doen van advies? Gewoon zeggen dat de 5870 de prijs waard is, of het meer genuanceerd beeld dat ik net gedaan heb daar?

je hebt trouwens echt gelijk over die 470, liever eerst consequentie onder ons hier.

ps: ik ben hyperkinetisch ofzo momenteel, absurd veel aan het posten.

flyingdutchman

Legacy Member
Die 5850 is een moeilijke.
Het probleem is niet de 5870, het probleem is de GTX460.
Op alles resoluties tot 1920x, zit de GTX de 5850 echt op de hielen, of is hij zelfs sneller (de GTX is 100€ goedkoper!!!), daarboven word het verschil ietsje groter.
Dan vind ik het prijsverschil met de 5850 gewoonweg niet te rechvaardigen. Als iemand dan toch een snellere single-kaart zou willen, kom je vanzelf bij de 5870 uit, ookal kost deze meteen 150€ meer. Het probleem is dat er gewoon geen alternatief is.

Je moet oppassen dat je niet van bovenaf (van €500 naar beneden gaan) naar de kaarten kijkt, want dan zie je inderdaad dat de 5870 50€ meer kost, voor maar een stukje performance extra. Je moet van onderuit kijken, aangezien we altijd proberen met minder geld net zoveel of ietsjepietsje minder performance te krijgen.

Ik zou het prima begrijpen als je dat laatste stukje niet helemaal volgt, het is iets dat ik beter in persoon zou kunne uitleggen dan als ik het moet typen.

Vorda

Legacy Member
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar imo overschat je de 460 nu wel. Zeker in DX10 is de 5850 nog ~20% sneller. In DX11 gaat dit inderdaad al snel tussen de 5-10%, en dat is te laag.

Maar wat stellen we dan voor aan iemand met een budget van 300 euro, maar geen 360 en geen crossfire of sli mogelijkheid.
- 5850
- 460
- 470 (:p hier hebben we het later wel over)

De 460 is prijs kwaliteit uitzonderlijk goed, maar wel niet de maximale prestatie die je uit je 300 euro kunt krijgen. 5850 is dan weer pas mooi prijs kwaliteit als je hem overclocked, maar je hebt niet echt veel keuze he.

Het 300-350 euro non Crossfire/SLI budget is imo het moeilijkste om advies voor te geven.

Om nu toch terug te gaan op mijn vorige post: iemand die 370 euro kan uitgeven, maar toch liever iets goedkoper gaat als dat beter prijs kwaliteit geeft. Kan je je vinden in "als je graag veel overclocked is de 5850 de beste optie. Zoniet is het het prijsverschil naar de 5870 wel absoluut waard." ?

phate_13

Legacy Member
Prestaties van GTX460 SLI zijn trouwens ook absurd goed. Maar ik ga morgen ook eens volop in deze discussie duiken, nu gaat het wat moeilijk. ;)

SXe

Legacy Member
flyingdutchman zei:
komt goed, komt goed.
sommige mensen WERKEN ook :p

@ SXe:
omdat ik ervan uitga dat er een SSD bij komt en dan die schijf opslag word.
Geef anders een alternatief? Heb momenteel nogal weinig tijd om mij er 100% achter te zetten. Systeem 5 MOET echt een SSD in, imo. Das onze top-dog.

PS: ik kan niet editen :(. grmbl. *zucht iets van aankoopadvies-mod enzo*

De SSD is uiteraard de bootschijf, maar SSD's zijn nog altijd niet groot genoeg om al uw game te stockeren, dus gaan ze die op hun Green zetten, en ik zou niet willen weten hoe traag dat gaat. Ik zou het dus gwn houden bij 1 of 2 Samsung F3's.

Chizm

Legacy Member
Over de 460..is deze veel krachtiger/hoeveel krachtiger dan de hd 5770?

Chizm

Legacy Member
Holy shit, ik betaal 190 euro voor de sapphire hd 5770 vapor x, voor 10 euro zou ik dus een kaart hebben (1gb versie van gigabyte op alternate) die 30 procent beter presteert?

Ff snel doorgeven denkik.

Mette2

Legacy Member
Tja, waarom neem je ook zo 'n dure Vapor-X terwijl je voor 145€ ook al een HD5770 hebt...

Vorda

Legacy Member
Chizm zei:
Betere koeling, standaard overclocked?

Dus best een gtx460 nemen?

Ja.

De enige custom versie van de 5770 die de moeite is is de HAWK aan 165 euro. Behalve die neem je best gewoon de goedkoopste.

phate_13

Legacy Member
Wat ik dan wel gek vind is dat je zoveel belang hecht aan de betere koeling + standaard overclock bij de HD5770 en dan ga je voor een warmere, minder zuinige kaart... ;)

SXe zei:
De SSD is uiteraard de bootschijf, maar SSD's zijn nog altijd niet groot genoeg om al uw game te stockeren, dus gaan ze die op hun Green zetten, en ik zou niet willen weten hoe traag dat gaat. Ik zou het dus gwn houden bij 1 of 2 Samsung F3's.

Die zijn echt niet zoveel trager voor zo'n zaken hoor... Het is vooral de access-tijd die wat hoger ligt bij zo'n schijf, de sequentiële snelheid is even snel als de rest.

Mette2

Legacy Member
phate_13 zei:
Wat ik dan wel gek vind is dat je zoveel belang hecht aan de betere koeling + standaard overclock bij de HD5770 en dan ga je voor een warmere, minder zuinige kaart... ;)

Touché :p

Nooby4Ever

Legacy Member
phate_13 zei:
Wat ik dan wel gek vind is dat je zoveel belang hecht aan de betere koeling + standaard overclock bij de HD5770 en dan ga je voor een warmere, minder zuinige kaart... ;)

De meeste willen een snelle en stille kaart :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan