Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

soulreaper

Legacy Member
Ik weet niet meer juist,maar word er in de sticky eigenlijk gewag gemaakt van de aankoop van cases?Ik vind het raar,meeste mensen kopen zich een beest van 2000 euro,maar benibbelen dan wel enkele euro's op een case?Dit is natuurlijk vrij persoonlijk,een case kan jij mooi vnden,terwijl iemand anders het afgrijselijk vindt.Ik heb gekozen voor een Corsair Obsidian case.Is natuurlijk aan de vrij dure kant,maar als je ziet wat een plaats erin is,en hoe easy je kabelmanagement kan doen...

SXe

Legacy Member
Je zegt het zelf, wat jij mooi vindt kan ik schijtlelijk vinden. En meestal luisteren ze toch niet op vlak van cases naar ons dus dat is ook geen probleem :)

phate_13

Legacy Member
Misschien handig voor de aankoopadvies sticky om wat meer layout te gebruiken? Kleurtjes enzo? Zodat je gemakkelijk kunt skippen naar de concrete systemen ed.

Is wat muggeziften, maar is wel handig denk ik. :)

Mette2

Legacy Member
Ja, van mij mag er ook wat meer kleur in zitten... wel rekening houden met de verschillende achtergrondkleuren (9lives 2.0 dark, 9lives 2.0 light, Telenet Games Blue)

phate_13

Legacy Member
Misschien ook interessant om er ergens bij te zetten zodat dit makkelijk mee kan ge-copy-paste worden:

*Let op: De prijzen die er bij staan zijn richtprijzen. Deze komen uit de aankoopadvies sticky. De werkelijke prijzen variëren constant, sommigen dingen zullen dus oftewel goedkoper oftewel duurder te vinden zijn.*

SXe

Legacy Member
Topic-voorwaarden:
- GEEN DISCUSSIE, ZIE ANDER TOPIC
- liefst ook zo min mogelijk/geen replys, om het overzichtelijk te houden.

9lives.be GAME best buy guide.

Voorwoord :
Wij gaan hier uit van GAME PC's. Geen renderfarms of workstations, ook geen HTPC's of netbooks... GAME PC's.
Er is voor iedere categorie van computergebruiker een prima oplossing, zowel voor beginners en gevorderden. Een gevorderde is iemand die wel een beetje "into" computers is, die het wel interessant vind, en eventueel zijn volgende computer eventueel wel helemaal zelf wilt bouwen.
Deze computers hebben uitgebreidere overclock opties, en wat meer opties om te upgraden, systemen 4 & 5.
De beginner, is iemand die gewoon een goede game-pc wilt, die er eigenlijk helemaal níks van weet, en ook geen zin heeft om alles uit te zoeken en wss ook niet gaat upgraden. De beginner krijgt (uiteraard) veel meer aandacht.

Onderdelen:
Case: Dit is eigen smaak, maar probeer rond de merken Antec, Cooler Master, Silverstone en Lian Li te blijven, zo ben je gegarandeerd van goede kwaliteit. Je zult zien dat de eerste 2 het interessants zijn vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. Let op: een kast voegt NIKS toe aan de prestaties die op je scherm getoverd worden, enkel het uiterlijk en de koeling worden slechter/beter.
HDD: Wij kiezen consistent voor de Samsung F3 over de complete lijn PC's. Een goed alternatief is de Western Digital Black 1TB
DVD: Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de Samsung S233C, een goed alternatief zijn de NEC dvd-rw's.
Voeding: kiezen voor een kwaliteitsmerk is HEEL ERG BELANGRIJK bij een voeding. Indien hij niet goed functioneerd zou een b-merk voeding uw hele PC mee kunnen slepen, terwijl een a-merk de pc voor de rest intact laat. A-merk : Antec , Cooler Master, Corsair, Tagan, Enermax, Be Quiet, OCZ, Thermaltake... etc. Merken die men ZEKER moet vermijden : Q-Tec, Tybotec, Trust, Sweex, HKC,
Mobo's: het belangrijkste hierbij is de chip. Aangezien de nvidia chipsets zo een matige kwaliteit hebben kiezen wij zoveel mogelijk voor ATI chips (in het AMD geval), bij intel kiezen we voor intel-chips.
CPU's: we kiezen hier voor game-cpu's , met de nadruk op hoge clocksnelheden, veel cache, en een goede keuze voor Quadcore (volledige ondersteuning door games komt er nu aan, Hyper Threading is 100% nutteloos)
Geheugen (MEM): Aangezien de aanhoudende hoge prijzen van intern geheugen, kiezen we bijna altijd voor de goedkoopste latten. Ook aangezien de invloed van snel geheugen op je totale pc maar 0.001% is.
Videokaarten/Grafische kaart (GRK): We kiezen voor goede prijs kwaliteit videokaarten en waar mogelijk SLI of Crossfire (2 kaarten verbinden) setups.
CPU-koeler: Sommige mensen willen extra stilte en/of betere overclock opties. Voor gewone extra stilte kiezen we meestal voor een eenvoudig tower-koeler (blok met aluminium lamellen). Indien we betere stilte én betere overclocking wensen, kiezen we voor een extra groter tower-koeler (meestal rond de 40€).
Stillere GRK: Omdat sommige videokaarten warm kunnen worden, gaan de koelers sneller draaien, om dit te counteren worden er soms versies met muisstille koelers geintroduceerd, dit zijn de: TOXIC en Vapor-X (Sapphire) en de Lightning,Twin Frozr en HAWK (MSI) net als de AMP! (Zotac) en anderen. Deze zijn ook vaak heel iets (marginaal) sneller en een stukje duurder dan hun normale broertjes.
Fans: Je behuizing (Case) word vaak met meer ventilator plaatsen geleverd dan er daadwerkelijk aan ventilators inzitten. Je kunt de overige plaatsen opvullen (de hoeveelheid staat bij de specificaties van je kast als “optionele” ventilators) doormiddel van extra-ventilators (meestal van de 120mm groote) die meestal rond de 5 à 10€ kosten. De ventilators van hetzelfde merk kopen zorgt voor stille en kwalitatieve fans

Extra info over de verschillende merken van ATI/Nvidia kaartjes : Merk maakt in principe niks uit maar het is vooral het model waar je moet op letten. Als je wil gaan overclocken controleer je best of het gaat over een reference(standaard,van de fabriek uit bepaalt) model of niet, als het geen reference model is, dan is de kans groot dat je het voltage niet kan verhogen waardoor je kansen op een goeie/stabiele overclockte kaart sterk afnemen.

Samenstelling:
Assemblage en verzending: als je al je componenten gekozen hebt, en ze in je winkelmandje (virtueel of echt) hebt gegooid, dan moet je vaak nog onder 'service' of 'assemblage' de optie om te assembleren toevoegen, dit is zeer variabel tussen de webshops. Bij de een is het gratis en bij de ander kost het 25€, er komen dan ook nog vaak ~10-20€ bij voor verzendkosten.
Windows: om een windows op je pc te krijgen, dien je de 'Windows 7 Home Premium 64Bit' te kopen voor 100€. Dit kun je toevoegen aan je mandje. Om dit vervolgens ook nog geinstalleerd te krijgen, moet je soms bijbetalen. Zelf je windows installeren is zo makkelijk als op een knop te duwen en een dvd in je computer stoppen.
Google voor "Windows 7 installatie guide"

Prijs:
De prijzen die achter ieder product staan, zijn de gemiddelde prijzen van België's meest gebruikte webshops, zijnde:

Omgeving Antwerpen:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Heist-op-den-berg, Mechelen)
IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop (Wuustwezel)
ALTERNATE. Hardware - Software - Entertainment (Aartselaar)
Omgeving Gent:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Gent)
All In One Systems - Computer Winkel (Gent)
JAHA (Ledeberg)
Omgeving Hasselt, Genk:
Power4Pc - Computer Winkel (Tongeren)
Populaire Nederlandse webshops:
Azerty
Salland Webwinkel | Salland Webwinkel | www.salland.eu
Zercom Computers Eindhoven
4Launch Shop
Tweakers.net Pricewatch Shopreviews ← meer info

Het idee is, dat je OF het beste kunt kijken welke webshop het dichtste bij jouw in de buurt ligt, vervolgens daar de producten opzoekt in het menu en in je karretje gooit OF de goedkoopste shop eruit kiest, en daar alles bestelt
.Spijtig dat wij geen pricewatch hebben, dus je gaat veel handmatig moeten uitzoeken. Wij gaan niet beginnen met hier maandelijks de goedkoopste winkel aan te prijzen, omdat we hier dan (nog meer) allemaal (sluik)reclame en/of prijzengevechten gaan krijgen, waar dit forum niet voor bedoeld is. De prijzen kunnen per webshop verschillen (iedere component kan 2-5€ goedkoper of duurder zijn), maar van zodra je merkt dat de prijzen té fel afwijken van onze richtprijzen, dan moet je misschien overwegen om van webshop te veranderen, dit kan vaak tot 100derden euro's besparen, beetje zonde hé .
Als er een prijs staat X-Y€ , dan betekent dit:
a) dat de prijs heel variabel is per webshop
b) dat het product zeer schaars is (zoals nu met de HD58xx reeks van ATI) waardoor de prijzen worden opgedreven
Ik geef dan een range aan waartussen de prijs zich mag bevinden, ligt hij lager, dan moet je niet klagen , ligt hij hoger, dan zul je misschien eens moeten rondkijken bij andere shops.
Als er een prijs staat ~X€, dan betekend dit:
x) De prijs is ongeveer X€

Opties:
Om 3 redenen hebben we er opties (mogelijke uitbreidingen) bij gezet:
1) Sommige dingen zijn niet door iedereen nodig (bvb: Een Windows), we zetten ze daarom niet bij de samenstelling maar als optie.
2) Sommige mensen hebben een budget dat ergens tussen in valt. Ze kunnen dan een lager gelegen samenstelling uitbreiden met een optie.
3) Sommige mensen willen hun PC een uitbreiding geven voor non-Gaming zaken (vooral rendering e.d.).

De opties werken als volgt:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 500GB F3 ~X€

Opties:
HDD: Samsung 1TB F3 (+Y€)

Je uiteindelijke samenstelling (die je dan in je winkelmandje van de pc-winkel gaat gooien) word dan:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 1TB F3 ~X+Y€
---------------------------------------------------------------------------------------------

*Let op: De prijzen die er bij staan zijn richtprijzen. Deze komen uit de aankoopadvies sticky. De werkelijke prijzen variëren constant, sommigen dingen zullen dus oftewel goedkoper oftewel duurder te vinden zijn.*

De Systemen

Systeem 1.
Mobo: Asus M4A78LT-M (LE) ~60€
CPU: AMD Athlon II X2 250 ~60€
MEM: 2GB Kingston DDR3 1066 ~50€
GRK: AMD ATI HD 5750 512MB ~120€*
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 500GB F3 ~47€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 492€*

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- GRK: AMD ATI 5770 1GB (+30€)
- HDD: Samsung 1TB F3 (+18€)
- CPU: AMD X4 635 (+45€)


Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1280x1024
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5770: 1680x1050
---------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 2.
Mobo: Asus M4A78LT-M (LE) ~70€
OF: MSI 770-C45 ~50€
CPU: AMD Athlon X4 635 ~105€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: AMD ATI 5770 1GB ~150€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 1TB F3 ~65€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 655€*

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (+50€)
- Cooler: Cooler Master TX3 (+15€) of Hyper 212 (+20€) of Arctic Freezer 7 Pro (+20€)
- GRK: Nvidia GTX460 768MB (+35)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3.
Mobo: ASRock 870 Extreme3 ~90€
OF: ASRock 880G Extreme3 ~110€
CPU: AMD Phenom II X4 955 ~170€
Cooler: Cooler Master TX3 [~15€] of Hyper 212 [~20€] of Arctic Freezer 7 Pro [~20€]
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~65€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 980€* of 1030€*

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Cooler Master CM690II (+30€), Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+30€)
- CPU: AMD X6 1055T (+50€)
- Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B (+15€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200

------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 4.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF Asus P7P55D-E Pro ~160€
CPU: Intel Core i5 760 ~210€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~65€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1075€* of 1125€*

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Cooler Master CM690II (+30€), Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+30€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200

----------------------------------------------------------

Systeem 5.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF Asus P7P55D-E Pro ~160€
CPU: Intel Core i5 760 ~210€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2xGTX460 1GB SLI ~2x220€ -> 440€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
HDD: Western Digital Caviar Green 2TB~120€
Voeding: Antec Earthwatts 750 ~110€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1315€*

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+30€),
- GRK: AMD ATI 5970 (+150€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 2560x1440

*Let op: De prijzen die er bij staan zijn richtprijzen. Deze komen uit de aankoopadvies sticky. De werkelijke prijzen variëren constant, sommigen dingen zullen dus oftewel goedkoper oftewel duurder te vinden zijn.*

Met Dank aan: Beemerke en dutch

Vorda

Legacy Member
Je moet toch nog altijd invoerrechten (= belgische BTW) betalen als je vanuit Liechtenstein iets koopt?

Yank

Legacy Member
Ge kunt dan ook enkel laten leveren Liechtenstein zelf...

Vorda zei:
Je moet toch nog altijd invoerrechten (= belgische BTW) betalen als je vanuit Liechtenstein iets koopt?
invoerrrechten moet je normaal niet betalen voor elektronica, maar wel 21% BTW en vaste kost bij de douane
hoewel ik niet weet of pakketten van liechtenstein bij de douane zouden passeren.

Vorda

Legacy Member
Systeem 2 in de sticky heeft een te grote aanbevolen maximale resolutie.
edit: en ik zou overal de Arctic Freezer 7 bij de opties weghalen, de Hyper 212 is aanzienlijk beter voor dezelfde prijs.

flyingdutchman

Legacy Member
@ Vorda :klopt

OT: systeem 1 naar 4GB? kost nog maar 75€ (of denken jullie dat de prijzen van die aanbeiding niet gaan blijven en dat ze strax terug gaan schieten naar 100€?)

Chizm

Legacy Member
Kun je niet gewoon in Liechtenstein kopen en de grens oversteken zoals in Frankrijk? Of bestaan daar nog echt grenzen in Liechtenstein.

Mette2

Legacy Member
flyingdutchman zei:
OT: systeem 1 naar 4GB? kost nog maar 75€ (of denken jullie dat de prijzen van die aanbeiding niet gaan blijven en dat ze strax terug gaan schieten naar 100€?)

dan pas je de sticky gewoon terug aan...?

SXe

Legacy Member
flyingdutchman zei:
@ Vorda :klopt

OT: systeem 1 naar 4GB? kost nog maar 75€ (of denken jullie dat de prijzen van die aanbeiding niet gaan blijven en dat ze strax terug gaan schieten naar 100€?)

Yep, is maar een promotie, dus lang zal het niet duren.

Vorda

Legacy Member
Headset vragen kwamen ook nogal langs tegenwoordig, dus ik heb er me even in verdiept. 2-3 uur reviews en forums lezen later heb ik dit geschreven:

Als je écht goed geluid wilt heb je enkele opties in het ~80-100 euro segment:
- Audio-Technica ATH-M50 (wel veel goedkoper in USA dan hier, bekijk zeker ebay.com + verzend + importkosten)
- Creatve Aurvana Live! (= een goedkopere, rebranded Dennon AH-D1001)
- Beyerdynamic DT 770 Pro-80

Allen zijn gewaagd aan elkaar, persoonlijk verkies ik de ATH-M50. De Creative heeft als voordeel dat hij makkelijk is als je je headphones mobiel wilt gebruiken (heb ik gelezen), de DT770 is imo iets minder goed dan de M50, maar hangt af van je muziekstijl. Hij heeft nogal zwakke middentonen, wat ook iets minder goed is voor gaming.

Vergeet ook niet dat het goed moet zitten, maar alle drie de bovenstaande modellen kan je wel vlot doorverkopen (of terugsturen via koop-op-afstand) mocht dat niet het geval zijn.

En daar hang je dan gewoon een Zalman mic aan.
Amazon.com: Zalman Microphone Zm-Mic1 High Sensitivity Headphone Microphone Retail: Electronics

Mocht je liever een open-air (ipv closed) headphone hebben, dan is de beste keuze (opnieuw imo) de ATH-AD700.

Indien je goedkoper wilt heb je de Senheiser 515. Duurdere Senheiser versies (555, 595) zijn over het algemeen minder goed dan de modellen van hierboven.

Goede site voor hifi in het buiteland te kopen: Preisvergleich Geizhals.at EU

ps: alles hierboven is talloze keren beter dan de g35/Siberia/.., zowel in draagcomfort als in geluidskwaliteit.

Gebruik het maar in een quote mocht een gelijkaardig topic nog eens opkomen.

rafbanaan

Legacy Member
Van mijn steelseries siberia V2 + soundcard mag ik toch niet klagen hoor kwa comfort en geluid ;)

SXe

Legacy Member
Waarom zit er in Godsnaam een WD Green in systeem 5?

Alsook kost systeem 5 met de Asrock 1295 euro en met de Asus 1305 euro ipv 1315.

Kzou de SSD bij opties zetten want zo lijkt het alsof de SSD al bij de prijs is inbegrepen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan