Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Ps: geen echte FTP, maar ramp. Ik heb écht niet voldoende karakter

Het resultaat uit de ramp rest is een echt FTP :p
Het kan alleen zijn dat afhankelijk van het type renner dat je bent dat dit niet super accuraat is. Zeker de zwift ramp test is gevoelig aan het overschatten van bepaald type renner. Maar er zijn al meerdere testen mee geweest en de consensus is wel dat het FTP uit de zwift ramp test bij veel renners heel dicht bij hun 20min FTP test waarde uitkomt. En bij sommige is hun 20min test waarde zelfs hoger dan hun ramp, net omdat een ramp verwacht dat je ver over die grens gaat en niet iedereen is daar zo sterk in.

Maar toch zeker als je altijd dezelfde test doet zijn de waarden zeer mooi naast elkaar te leggen om te kijken wat de voor- of achteruitgang is.
 
Allez, vnv terug starten met de BZR Rhinos (C-ploeg) in de WTRL

Als ik het goed begrijp moet ik onder de 266w op 20m blijven, dus dat zit zowat aan de grens van mijn FTP. Ik voorzie echter niet veel problemen :)

Had op aanraden van teamgenoten de Zwift Activity Monitor geïnstalleerd, maar ik kreeg hem niet werkende. Als ik het goed begrijp is die niet meer toegelaten bij Zwift omdat die tot sandbagging zou leiden.
 
Pot.jan.dorie

Na 20min kijk ik op mijn Garmin: 251w gemiddeld, 3.17w/kg. Wow. Perfecte bovengrens van de C’s.

In de kopgroep. Zelfs tijd voor een whatsappje of twee drie.

20 minuten later kon ik geen 180w meer trappen. Geëindigd in iets meer dan een uur, 209w gemiddeld op een 32ste/64 plaats. Can you be more mediocre?

Ik steek het op de slechte vorm, maar ook op de loodzware squats, lunges en deadlifts van afgelopen zondag. Low rep, high weight. Lichaam moet er wrs nog wat aan wennen :)



Maar dan nog eens iets anders. Aangezien categorieën enkel gebaseerd zijn op w/kg zijn zwaardere rijders toch altijd in het voordeel?

2 rijders, beiden goeie c’s:
60kg, 3w/kg = 180w
80kg, 3w/kg = 240w

Vlakke rit = de lichte rijder kan geen 5s volgen
Op en af = op het stijgende gedeelte zijn ze gelijk, op het vlakke kan de lichte renner niet volgen
Enkel klimmen = daar zijn ze gelijk

Ik dacht dat Zwift vorig seizoen bezig was met nieuwe categorisering, maar dat lijkt (nog) niet in voege.
 
En de zwaardere renner gaat ook nog eens in het voordeel zijn bij de sprint.

Ik deed afgelopen week een race mee en dit was het gemiddelde gewicht van de top 10:
A-cat: 66,2kg
B-cat: 72,1kg
C-cat: 80,7kg
Eens je enkele jaren fietst is het eigenlijk gewoon een opdeling per gewichtscategorie.
Maar goed, een magische formule die voor iedereen goed is bestaat er helaas niet.

Wat ik niet goed begrijp is waarom renners niet sneller naar een hogere categorie geduwd worden. In die race haalde de volledige top 10 4,1 en 4,2w/kg NP. Drie rijders zijn ondertussen minimum A, maar ik zie rijders met oa 4,22 en 4,37w/kg op hun ZP profiel staan en die zijn nog altijd gewoon B :unsure:
 
Ik heb ook net met één van de Rhinos teams (#6, EMEA central 1) de ZRL gereden: 25/75.
* Al harkend de sprint overleefd
* KoM nipt moeten lossen helemaal boven, wel nog kunnen terugkeren op het tussenstuk omdat de sandbaggers vooraan niet door reden na de zotte openings 10 minuten. God forbid dat ze over de 20m limiet gaan.
* Titans Grove KoM, kansloos moeten lossen. Gelukkig boven net mijn wagonnetje kunnen aanhaken bij een groepje van 6-7man.
* Op de Epic KoM een vrij egaal tempo gereden en nog ne man of 7-8 kunnen oprollen.

Al bij al wel tevreden maar ik weet meteen weer waarom ik meer en meer een afkeer gekregen had van Zwift races, zeker diegene die deel uitmaken van ne league. Met mijn FTP van 3.16wkg zou ik in theorie dicht tegen de top moeten zitten maar er zit daar nen hoop volk bij met FTP´s die véél hoger zijn en gewoon er alles aan doen om onder die 20m limiet te blijven. Dat was 3-4 jaar geleden al zo maar toen waren het enkelingen, nu is het in die ZRL gewoon schering en inslag. Zolang men weigert van NP te gebruiken als maatstaaf gaat dit gedrag blijven.
 
Maar dan nog eens iets anders. Aangezien categorieën enkel gebaseerd zijn op w/kg zijn zwaardere rijders toch altijd in het voordeel?

2 rijders, beiden goeie c’s:
60kg, 3w/kg = 180w
80kg, 3w/kg = 240w

Vlakke rit = de lichte rijder kan geen 5s volgen
Op en af = op het stijgende gedeelte zijn ze gelijk, op het vlakke kan de lichte renner niet volgen
Enkel klimmen = daar zijn ze gelijk

Ik dacht dat Zwift vorig seizoen bezig was met nieuwe categorisering, maar dat lijkt (nog) niet in voege.
Dat zit er wel aan te komen natuurlijk.

Maar het wordt niet beter als je nog eens 10kg minder weegt hoor, neem het van mij aan :p
Het systeem is gewoon een beetje verkeerd. Zoals je zegt heb je renners die in absolute cijfers meer duwen en dus sneller zijn.

Mooi voorbeeld, sorteer maar op tijd. Ineens zie je daar B’s aan 3,5w/kg sneller zijn dan A’s met 4,3w/kg.
373w NP en 3,5w/kg, natuurlijk ben je dan sneller dan iemand die maar 278w NP en 4,4w/kg trapt.
 
Al bij al wel tevreden maar ik weet meteen weer waarom ik meer en meer een afkeer gekregen had van Zwift races, zeker diegene die deel uitmaken van ne league. Met mijn FTP van 3.16wkg zou ik in theorie dicht tegen de top moeten zitten maar er zit daar nen hoop volk bij met FTP´s die véél hoger zijn en gewoon er alles aan doen om onder die 20m limiet te blijven. Dat was 3-4 jaar geleden al zo maar toen waren het enkelingen, nu is het in die ZRL gewoon schering en inslag. Zolang men weigert van NP te gebruiken als maatstaaf gaat dit gedrag blijven.
ik rij dit seizoen niet mee maar zit wel nog in het whatsapp groepje van mijn Lions.
Wij zaten bijna allemaal met onze waarden tegen de top van de B-categorie. Ergens rond de 3.9 w/kg (95% van 20 minuten)

Er zijn er enkele wat kilo's kwijt en twee nieuwe rijders waardoor ze gewoon los A zijn.
In de voorbereidingsraces lieten ze af en toe begaan om zeker geen upgrade te krijgen op zwiftpower.
Dat vind ik dan ook belachelijk en maakt de race gewoon kapot voor de echte B's.

Vooraan meerijden met de B's is natuurlijk leuker dan eindigen in groep twee of drie van de A's, maarja
 
Er zijn er enkele wat kilo's kwijt en twee nieuwe rijders waardoor ze gewoon los A zijn.
In de voorbereidingsraces lieten ze af en toe begaan om zeker geen upgrade te krijgen op zwiftpower.
Dat vind ik dan ook belachelijk en maakt de race gewoon kapot voor de echte B's.
Gisteren ook ne Portugees waar ze tijdens de race tegen aan het zeggen waren dat hij zich kalm moest houden en op zijn waardes moest letten...

Ik ga zeker nog het seizoen wel uitrijden. Tis sowieso geen slechte training al is het maar om weerstand te trainen.
 
Dat zit er wel aan te komen natuurlijk.

Categorieën op basis van 1' en 3' power zouden veel logischer zijn. Uiteindelijk worden races op die manier beslist. Als je een klimmetje van 2' minuten overleeft word je echt niet meer gelost als je 0,4w/kg onder de limiet blijft rijden.
C rijders met 7w en b rijders met 8,5w/kg, die moet je gewoon een categorie hoger sturen. 7w heb ik zelfs nog nooit getrapt, en de winnaar in @Reverz zijn race heeft dat op zijn ZP staan 🙄
 
Als ik dit bovenstaande allemaal lees ben ik toch blij dat ik in de A-categorie rij.
Dit ZRL seizoen rij ik terug voor 2 teams (BZR) en Dirt. Al kapitein van het BZR team had ik gisteren rijders genoeg en ben ik dan een uur later met het Dirt Vultures team gestart in EMEA North-West A1.
Daar de conditie nog verre van goed was op het langer werk (gemerkt tijdens de TTT's) was mijn doel de eerste sprint en proberen op Titans nog iets te betekenen.
Tijdens het klimmetje in de Esses voor de afdaling vol aangegaan waardoor we met een 4 tal renners licht afgescheiden geraakten.
1ste in FAL en na de sprint ons rustig kunnen laten inlopen. Op de zwift reverse KOM reden ze wel door maar ik denk niet dat er veel renners achterop geraakten. De beklimming van titansgrove ging aan een stevig maar doenbaar tempo waarbij enkel de laatste 800m iedereen aanging. Ik had een aero power up maar die net te laat geactiveerd 4de in FAL en 6de in FTS. Onverwacht toch mooie punten kunnen pakken en mijn job zat er eigenlijk op.
No tot 1/4 van de klim op de EPIC kunnen aanklampen maar dan alles moeten laten rijden. Stefan Van Aelst reedt in onze divisie alles op een hoopje (was 1 min sneller op de EPIC dan de 2de). Uiteindelijk 31/58 over de streep maar wel mooie punten kunnen nemen voor het team.
Toffe race en al zin in volgende week!

1 van de atleten die ik begeleid heeft gisteren in de B-categorie gewonnen maar zit ook dicht tegen de grens van de A. Hij let niet speciaal op zijn 20min waarde maar ik verwacht dat hij dit seizoen wel de sprong naar A gaat maken.
 
Als ik dit bovenstaande allemaal lees ben ik toch blij dat ik in de A-categorie rij.
En dat je 81kg weegt :p
Dat speelt ook gewoon een heel grote rol. Je trapte 3,9w/kg, maar wel 364w NP.
Je kon dus perfect meedoen met de B’s en dan werd je waarschijnlijk top 3.
De winnaar bij de B’s 3,7w/kg maar wel 400w NP hurrr
 
En dat je 81kg weegt :p
Dat speelt ook gewoon een heel grote rol. Je trapte 3,9w/kg, maar wel 364w NP.
Je kon dus perfect meedoen met de B’s en dan werd je waarschijnlijk top 3.
De winnaar bij de B’s 3,7w/kg maar wel 400w NP hurrr
Speelt wel mee natuurlijk dat ik op de epic niet meer aan het pushen was. Eerder plaats behouden of niet teveel meer verliezen.
Laat mij maar met de A's meedoen dan worden we daar wat sterker van ;-)
 
Minder zielig dan gevreesd

Komende van
- 295ftp op 75kg in 2020 (3.93w/kg)
- 287ftp op 74kg in 2021 (3.88w/kg)

Nu in mijn slechtste vorm in jaren (dat dacht ik ook, en dat bleek zonet ook)
- 271ftp op 79kg (3.43w/kg)

De oorzaak: een tweede kind, dus weinig km’s.
Ne kleine van 5kg, dat is ook wel veel :eek:

En de zwaardere renner gaat ook nog eens in het voordeel zijn bij de sprint.

Ik deed afgelopen week een race mee en dit was het gemiddelde gewicht van de top 10:
A-cat: 66,2kg
B-cat: 72,1kg
C-cat: 80,7kg
Eens je enkele jaren fietst is het eigenlijk gewoon een opdeling per gewichtscategorie.
Maar goed, een magische formule die voor iedereen goed is bestaat er helaas niet.

Wat ik niet goed begrijp is waarom renners niet sneller naar een hogere categorie geduwd worden. In die race haalde de volledige top 10 4,1 en 4,2w/kg NP. Drie rijders zijn ondertussen minimum A, maar ik zie rijders met oa 4,22 en 4,37w/kg op hun ZP profiel staan en die zijn nog altijd gewoon B :unsure:
Volgens gewicht in de C maar ik rij bij de B's :cool:
 
Gisteren gestart in stage 2 GET Rolling. Wat eigenlijk een 4 stages race is gedurende de maand september. Dit was een van de weinige races op woensdagnamiddag die toch een iets groter deelnemersveld had.
Maar 19 starters in de A reeks maar wel enkele Heavy hitters zoals John Archibald. De ZRL race van dinsdagavond zat nog in de benen dus hoewel ik makkelijk kon volgen in de groep kon ik de forcing niet echt voeren.
Op de Titans KOM lag alles wat uit elkaar en kom ik uiteindelijk in een groepje terecht met 6 andere renners. Voor ons rijden er nog 8 renners maar allemaal verspreid. Het valt echter helemaal stil bij ons waardoor die acht toch wel wat kunnen wegrijden. Uiteindelijk aan de finish 41 seconden achter. Ik win de sprint van de achtervolgende groep voor plaats 9.

Aansluitend nog meegedaan met de Zwift academy Baseline ride.
Mij wel wat aan mispakt aangezien ze toch zwaarder was dan verwacht. Wel nog all out gegaan op de segmenten maar geen PR's gebroken.
 
Vanavond kick-off van een nieuw seizoen "Flanders The BZR Ronde".
Vanaf dit seizoen bestaat de serie uit weekelijks 3 korte races: ITT, sprint en klimrace om af te sluiten. In hoeverre dit gaat aanslaan valt wel nog een beetje af te wachten. De (race)kalender is al druk en ik weet niet in hoeverre mensen echt interesse hebben om de eerste race te beginnen om 19:15 en de 3 race om 20:15 aan te vatten. Op die manier ben je toch snel 1,5-2u kwijt en dat is voor veel mensen wat teveel van het goeie vermoed ik.

Ik treed vanavond alleszins aan in categorie C, zeker in race 1 & 2. Of ik de klimrace nog start zal ik nog wel zien, dat hangt mogelijks af van hoe goed die eerste 2 races gingen.
 
Vanavond kick-off van een nieuw seizoen "Flanders The BZR Ronde".
Vanaf dit seizoen bestaat de serie uit weekelijks 3 korte races: ITT, sprint en klimrace om af te sluiten. In hoeverre dit gaat aanslaan valt wel nog een beetje af te wachten. De (race)kalender is al druk en ik weet niet in hoeverre mensen echt interesse hebben om de eerste race te beginnen om 19:15 en de 3 race om 20:15 aan te vatten. Op die manier ben je toch snel 1,5-2u kwijt en dat is voor veel mensen wat teveel van het goeie vermoed ik.

Ik treed vanavond alleszins aan in categorie C, zeker in race 1 & 2. Of ik de klimrace nog start zal ik nog wel zien, dat hangt mogelijks af van hoe goed die eerste 2 races gingen.
Als mijn vrouw niet op tijd thuis geraakt, waardoor ik niet met Velo = velo kan gaan rijden, dan doe ik mee!
 
Terug
Bovenaan