Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Dat is het grote probleem eh. Genoeg rijden voor het duurvermogen en te weinig trainen om beter te worden.
Sterker nog zelfs slechter worden omdat je niet gericht traint.
Het blijft dubbel, uiteindelijk fiets je nog altijd voor je plezier. Als het dan zoals de laatste 2 weken zo'n goed weer is moet je er ook van profiteren. De intensiteit van op de rollen krijg ik buiten echt niet nagebootst.

Deels is dat ook mentaal. Ergens 10x een helling opknallen zonder 'tegenstander', ik heb het daar lastig mee.
 
Deze middag vertrokken voor een toertje met de koersfiets, na 2x wat gedruppel op mijn hoofd te krijgen had ik de 3e keer wel goed prijs. Met een dikke 50km op de teller dan maar weer huiswaarts gekeerd. Toen eens gekeken of er nog iets te beleven viel op Zwift. Een half uurtje later begon een crit race, ideaal! Iets kleins gegeten en de rollen op.

10 rondjes in Crit City, 28 starters. Van bij de start werd er echt traag gereden, eigenlijk zelden meegemaakt. Uiteraard werd er op de korte helling wat gas gegeven maar niet overdreven, uitvallen waren er ook amper. Geregeld kriebelde om een bommetje te gooien en moest ik mezelf inprenten dat alles in de laatste ronde beslist zou worden. De laatste helling verteerde ik prima, vol naar beneden richting de sprint. Ik dacht prima geplaatst te zitten rond plek 6, alleen nam mijn mannetje helemaal de buitenkant van de laatste bocht. Gelukkig kon ik van uit de draft snel verschillende mensen oprollen, op 100m kwam ik naast de leider. Het leek een eeuwigheid te duren dat we naast elkaar sprintte tot ik overnam. De zege was binnen, woehoe!
Veel sprinters stonden er duidelijk niet aan de start, zelfs niemand boven de 8,5w/kg. Met mijn 11,1w/kg voor 15" had ik precies wel vlotter kunnen winnen :)

 
Het blijft dubbel, uiteindelijk fiets je nog altijd voor je plezier. Als het dan zoals de laatste 2 weken zo'n goed weer is moet je er ook van profiteren. De intensiteit van op de rollen krijg ik buiten echt niet nagebootst.

Deels is dat ook mentaal. Ergens 10x een helling opknallen zonder 'tegenstander', ik heb het daar lastig mee.
Naar de Ardennen gaan, klimmen van 10-15min doen!
 
Al 3 weken ben ik zo wat af en aan ziek door de dochter die vanalles binnen brengt. Deze week eerder wat last aan de maag en de darmen dus mij gisteren toch op de rollen gewaagd.
Veel zin was er niet dus dacht ik een race te pakken met alle categorieën door elkaar en dan kon ik me nog laten uitzakken tot bij een lagere categorie moest het niet gaan.
De race was de 3R race op Petit Boucle.
Zonder veel opwarming gestart (last minute ingeving) en de eerste schifting overleefd. Met een mooi groepje A's en B's vrij vlot de eerste 20km kunnen rijden in het peloton. We moesten 1 keer de petit KOM naar boven maar langs de achterkant (dus komende van de marina). Ik dacht dat de schifting hier zou gebeuren maar na een 20 tal km begonnen er enkele a's door te trekken en splitsten we de groep. Er was 1 iemand van B categorie mee en ongeveer 7 A's. Zo reden we naar de KOM. Vlak voor we hier aan gingen beginnen is er nog 1 A vanuit de achtergrond teruggekomen. Die heeft op zichzelf een gat van 20+ seconden dichtgereden.
De KOM had ik geen goed oog in maar resoluut zelf de kop gepakt en mijn eigen tempo gereden. Op zich ging dit goed en reden we vrij gegroepeerd naar boven. Enkel op het laatste rechte stuk zakte ik er volledig door en moest ik samen met nog een renner lossen.
Na de afdaling hadden we een achterstand van 12 seconden maar omdat het vooraan stilviel hebben we nog de oversteek kunnen maken en waren we vooraan dus met 8A's. Ik had op dat moment al serieus afgezien en voelde dat er niet veel meer opzat. Toen we de 60 min haalden en nog 4 km moesten rijden begonnen er langs alle kanten aanvallen te komen in de kopgroep. Ik wist dat ik safe zat ten opzichte van de achtervolgers (2min+ achter) dus heb wijslijk gewoon mijn tempo blijven rijden en heb de kopgroep laten rijden. Misschien had ik nog wat langer kunnen volgen maar naar mijn gevoel was ik dan meer kwaad dan goed aan het doen.
8ste bij de A's (laatste A die volledig uitgereden heeft) en in totaal 8ste op 40 (die oorspronkelijk gestart zijn).
Hopelijk komt de gezondheid in orde tegen 21 mei (GF Schleck).
 
Vandaag mijn eerste race in maanden gereden, 1 woord: pijnlijk 😅.

De conditie is de laatste week toch aardig in stijgende lijn en ik had wel zin om eens wat gas te geven. Er was weinig keuze qua races met een mooi deelnemersveld dus werd het 3 rondjes Innsbruck, 85 vertrekkers. Op weg naar de eerste keer die "leg snapper" me als een noob laten wegzetten, kwam helemaal op de rekker te zitten. Al een keertje voluit moet gaan net voor de klim is geen goed idee. Het peloton en mijn benen ontploften op de klim, ik zat bij de laatste 25 van de koers. (De winnaar had 400w NP voor 82kg, niet verkeerd voor een B 😄)
Daarna dan in een groepje van 10 wat rondgereden, zoals zo vaak is er dan totaal geen tempo en ik wou een deftige training dus heb ik maar een paar keer aangevallen. 3km voor het eind waren ze mij beu en alleen binnengekomen.
 
Omdat het regende heb ik mij rollen in mijn berging gezet omdat het de meest koele ruimte is. Nog altijd 25 graden maar bon.
Heb mij dat toch beklaagd, de berging was meer een zwembad na de workout.

Ik moet er niet aan denken dat ik een race zou moeten rijden :p
Chapeau airjinx! Ik hoop dat tegen de winter de category enforcement een beetje op punt staat. 400w op 82kg in de B, dat haalt de fun er wel uit.
 
Met de ventilator op de strafste stand viel het op zich wel mee. Al zal het lichaam sowieso wel beter functioneren bij sub 20 graden. Qua ademhaling merk je wel dat het een beetje als een vis op het droge is.

Wel serieus zweten ja. Zo'n zweetdoek tussen stuur en zadel is wel een must. Ik heb ruim 2l gedronken tijdens en na het fietsen. (dat wordt vannacht om 4u nog eens gaan pissen 🙈)
 
Gisteren nog eens mijn 25km trial kilometers gebruikt om een race te rijden bij de B categorie.
Crit city over 16 ronden (31km totaal) met de bedoeling om er een pittig interval training van te maken. Bij de start zie ik dat alle categorieën samen starten. Shit nooit opgelet dat zal een lastige worden. 30 A's 35 B's en totaal 99 rijders. Na 4 ronden de kopgroep laten rijden want ik ging me gewoon opblazen. Ik zat dan aan 320w gemiddeld. Gewacht op 4 man en we zaten dan op P30 ongeveer. Gewoon rondgedraaid en dit voelde je dat het iets te traag ging en enkele ronden later opgerold door een 10tal en terug meer koers aan tempo die ideaal was. Op 4 ronden werden we gedubbeld door het eerste peloton en ik heb me nog kunnen aanklampen voor hun laatste 3 rondes daar was ik wel blij mee dat ik dat nog kon. Laatste ronde dan met 5 ingegaan op P25-30. Op het bergje niemand die iets probeerde allemaal piepedood blijkbaar. Dan maar een lange sprint van gemaakt en geindigd op P27. Gemiddeld 285w/3.75wkg (Np 305w) en een gemiddelde hartslag van 171😁 en 6des bij de B's. Al bij al zeker content maar serieus afgezien en nog nooit zo gezweet zonder ventilator.
 
Nog mooi weer maar toch start volgende week al het nieuwe WTRL seizoen op zwift.
Door een covid besmetting zeer weinig gereden en dus ook zeer weinig op zwift gereden maar toch al wat races gedaan de afgelopen periode.
Merk wel toch dat ik veel sneller moet passen tegenover vorig seizoen op dit moment (of dit door corona of door mijn gebrek aan conditie komt laten we in het midden).
 
Ik kwam overlaatst de TTT tegen van WTRL op donderdagavond. Als er interesse is kunnen we daar wel een BG selectie voor afvaardigen.

Het is een beetje vroeg op het jaar om nu al vaste afspraken te maken op Zwift maar vanaf november ofzo.
 
Ik kwam overlaatst de TTT tegen van WTRL op donderdagavond. Als er interesse is kunnen we daar wel een BG selectie voor afvaardigen.

Het is een beetje vroeg op het jaar om nu al vaste afspraken te maken op Zwift maar vanaf november ofzo.

Lijkt mij leuk om te doen deze winter.
Normaal rond begin oktober zal ik terug mijn abonnement starten.
Laat maar weten als je nog een B renner nodig hebt met een FTP van rond de 3.8wKg
 
Ik kwam overlaatst de TTT tegen van WTRL op donderdagavond. Als er interesse is kunnen we daar wel een BG selectie voor afvaardigen.

Het is een beetje vroeg op het jaar om nu al vaste afspraken te maken op Zwift maar vanaf november ofzo.
Vanaf nu ook effectief met TT bikes die nu ook kunnen draften.
 
Oei dan gaan we wel eens een groepsaankoop moeten doen voor de communicatie te verzorgen.
En wie contacteert José voor ploegleider?
 
De tactiek moet op voorhand al duidelijk zijn hé, die moet je niet tijdens de TTT bepalen :).
Ik neem aan dat het vooral kwestie is om een bepaalde snelheid vast te houden. Dus zwaardere renners met een hoger puur wattage wat langere beurten laten doen en lichtere wat kortere zodat ze de snelheid niet laten zakken.
 
De tactiek moet op voorhand al duidelijk zijn hé, die moet je niet tijdens de TTT bepalen :).
Ik neem aan dat het vooral kwestie is om een bepaalde snelheid vast te houden. Dus zwaardere renners met een hoger puur wattage wat langere beurten laten doen en lichtere wat kortere zodat ze de snelheid niet laten zakken.
Ik rij op donderdag deze soms mee met het DIRT team.
Die pakken het wel vrij professioneel aan met allerhande rotatiesystemen met vaste wattages en vaste lengtes per rotatie.
In de praktijk is dat meestal wel wat moeilijker om zo te rijden maar het helpt wel.
Communicatie is daar altijd via discord.
 
De tactiek moet op voorhand al duidelijk zijn hé, die moet je niet tijdens de TTT bepalen :).
Ik neem aan dat het vooral kwestie is om een bepaalde snelheid vast te houden. Dus zwaardere renners met een hoger puur wattage wat langere beurten laten doen en lichtere wat kortere zodat ze de snelheid niet laten zakken.
In dat geval zal ik wel mijn instellingen wat aanpassen :laugh:
 
De tactiek moet op voorhand al duidelijk zijn hé, die moet je niet tijdens de TTT bepalen :).
Ik neem aan dat het vooral kwestie is om een bepaalde snelheid vast te houden. Dus zwaardere renners met een hoger puur wattage wat langere beurten laten doen en lichtere wat kortere zodat ze de snelheid niet laten zakken.
Ik heb in Season 2 van de ZRL nog gecoached tijdens de TTT's en waar het team voordien eigenlijk zomaar iets deed en vaak niet in het stuk voor kwam werd er vanaf dat moment wel voor een pace line gekozen met rotaties en werd zelfs de TTT in de Champions Play-offs gewonnen.

Nu kan je op voorhand wel duidelijke afspraken maken over rotatie volgorde en mikken op bepaalde tijden maar in realiteit heb je toch veel aan live bijsturing. Al is het maar van aan de renner op kop te vragen van 5 seconden 0.3wkg minder te trappen zodat de renner die vanachter aan de rekker hangt terug kan inschuiven om dan terug iets te versnellen.
Of tijdens de rit zeer duidelijk de richtvermogens voor bepaalde stukken (hogere vermogens bergop, maar niet té veel hoger) te communiceren. Beschouw het als eten en drinken... iedereen weet wat ze moeten doen maar tijdens de rit wordt het vergeten. Daarom zijn live instructies zeker geen slecht idee.
 
ik vond dat ook helpen tijdens die ritten. Wij hadden een simpel excel tabelletje dat op basis van je FTP berekende hoeveel seconden je kopwerk moest doen. Iedereen moest dus evenveel watts leveren, maar de zwaksten moesten dat minder lang leveren, en konden dus ook sneller rusten.

Helaas is heel dat Zwiftracen toch nauwelijks aan mij besteed. In goeie vorm ben ik een "ok" B, maar het ontbreekt mij echt aan karakter om de eerste 5 a 10 minuten tot het gaatje te gaan. En dan lig je er onvermijdelijk af. Dan fiets ik meestal los, waardoor ik opeens "C" word.

Maar door de hogere haalbaarheid van die races, stijgt mijn motivatie om het langer goed te doen ook, en tracht ik wel mee te zijn met de kopgroep. Waardoor ik na 3 races sowieso weer "B" ben, en ik weer in hetzelfde straatje terechtkom.

Met mijn huidige vorm zal ik echter al blij mogen zijn dat ik geen "D" word na een paar ritten
 
Minder zielig dan gevreesd

Komende van
- 295ftp op 75kg in 2020 (3.93w/kg)
- 287ftp op 74kg in 2021 (3.88w/kg)

Nu in mijn slechtste vorm in jaren (dat dacht ik ook, en dat bleek zonet ook)
- 271ftp op 79kg (3.43w/kg)

De oorzaak: een tweede kind, dus weinig km’s.

Toch weer dat doel op 4w/kg zetten (nog nooit effectief gehaald) tegen het voorjaar.

Die kilo’s krijg ik er zonder problemen van, dus 290ftp op 72,5 moet het streefdoel worden

Ps: geen echte FTP, maar ramp. Ik heb écht niet voldoende karakter
 
Terug
Bovenaan