Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Geen echte "race" maar vandaag de Tour of Watopia rit 2 gedaan (Rit 1 zal ik al moeten inhalen).
Desondanks dat dit geen races zijn rijden ze toch goed door en was het op het einde nog met een groepje van een man of 40 spurten.
Ik vond het zelf vrij makkelijk te volgen. Enkel op de kleine bergjes gingen ze even doortrekken en dan was het gewoon kwestie van je voorin houden terwijl achteraan de deur open stond. Mijn bedoeling was ook niet echt om te sprinten voor de overwinning vandaar gewoon in het midden van het eerste groepje aangekomen.
53,3km in 1:07:57
Watt: 304 (3.8 w/kg)
NP: 311
Hartslag: 161 / 181
20': 3.9 w/kg - 5': 4.3 w/kg - 1': 5.5 w/kg
21/397 (die momenteel al aangekomen zijn)
 
Vrijdagavond 21u nog gestart voor rit 3 van de Tour of Watopia.
Vanwege het late uur gekozen voor de "shorter ride" (lees geen beklimming van alpe du zwift).
De kortere route ging over "Downtown titans" en had de reverse Titans KOM en de Zwift forward KOM als heuveltjes dus al bij al iets makkelijker dan de andere routes.
In het stukje voor de Titans KOM gaat het al constant wat op en neer en werd de groep van 622 starters al gereduceerd tot een 60 tal voor we aan de eigenlijke KOM moesten beginnen. Bij de voet van die KOM waren we nog met 30 renners die in het voorste groepje zaten. Op de KOM zelf eens doorgetrokken en alleen boven gekomen. Niemand die echt wou meerijden en dus terug laten inlopen door de "kopgroep" die nog uit een 20 tal renners bestond. Zo tot aan de forward KOM gereden en daar gingen alle registers open en geraakte ik met 2 renners van Fusion ECT voorop. 2vs1 dus dacht ik wat te bluffen en niet mee over te nemen (+-6km tot aan de finish). Toen ze letterlijk vroegen om mee over te nemen toch mee ingeschoven maar toen ik hun in het Deens zag beginnen communiceren wist ik dat ze iets van plan waren.
Uiteindelijk 2 aanvallen kunnen pareren maar de 3de aanval moest ik laten rijden. Die renner wint ook solo.
Wij bleven met 2 achter en worden nog opgeslorpt door het peloton. De 2de fusion ECT renner wint de spurt zelfs nog. Ik had een slechte Powerup en haal maar de 6de plaats.
Wel leuk om zo het echte koersgevoel en koerstactieken boven te halen op zwift.
De winnaar heeft zijn race ook gestreamd:
De Forward KOM vanaf 27min ongeveer
24,6km in 0:33:17
Watt: 321 (4.0 w/kg)
NP: 379
Hartslag: 156 / 183
20': 3.9 w/kg - 5': 5.1 w/kg - 1': 7.7 w/kg
6/368
 
Wat een douchebags imo. Gaan ze u tijdens de race nog wat de mantel zitten uitvegen terwijl ze wel gewoon in een winnende positie zitten :unsure:
 
werd de groep van 622 starters al gereduceerd tot een 60 tal voor we aan de eigenlijke KOM moesten beginnen
Laat ons ook eerlijk zijn dat waarschijnlijk 500 man daarvan het niet aanziet als een wedstrijd en dus ook niet zo rijdt :p
Ik heb het al eens eerder gezegd maar in feite zijn dat geen wedstrijden, dagelijks zijn er zoveel wedstrijden, niet alles moet een wedstrijd zijn :p
 
Laat ons ook eerlijk zijn dat waarschijnlijk 500 man daarvan het niet aanziet als een wedstrijd en dus ook niet zo rijdt :p
Ik heb het al eens eerder gezegd maar in feite zijn dat geen wedstrijden, dagelijks zijn er zoveel wedstrijden, niet alles moet een wedstrijd zijn :p
Klopt, je krijgt ook geen punten op zwiftpower voor een goede uitslag. Blijft wel dat de meeste dat wel rijden voor wat ze waard zijn (lees zo snel mogelijk). En voor die eerste 60 is het wel echt koers :biglaugh:
 
Rit 4 is vandaag gelanceerd en gaat over het parcours Handful of gravel wat in feite gewoon een extra gecreëerde route is in de Jungle.
Deze rit rij je met de gravel bike en deze is op voorhand bepaald dus dat bespaard je wat kopzorgen over de twijfel gravel of mtb.
Vanwege maar laat gejoind was het van in het begin het kot open om vooraan te geraken maar tegen we op het rondje zelf kwamen zat ik rond plaats 40.
Bij de beklimming na de mayan bridge eens doorgetrokken (en blijkbaar de 2de tijd op strava gehaald) en kunnen forceren dat we met een groepje van 30 nog vooraan overbleven.
Bij het ingaan van de 2de ronde moeten stoppen voor een dringend telefoontje en maar pas terug kunnen starten op plaats 586 van de 900 starters. Gewoon een stevig tempo gereden en elke beklimming na de mayan bridge eens doorgetrokken en zo nog kunnen eindigen op plaats 167.
34,9km in 0:56:14 (ongeveer 5 min stilgestaan voor telefoon)
Watt: 298 (3.7 w/kg)
NP: 333
Hartslag: 159 / 179
20': 3.8 w/kg - 5': 5.2 w/kg - 1': 6.4 w/kg
167/577 (momenteel gefinishte)
 
TOW stage 4 ook net gereden.
Gravel op een parcours van 6km. 5x en een inloop. Het plaatselijke rondje Grofweg te omschrijven als 3km klimmen aan 3a4% en 3km dalen. Met 750 gestart en gewoon rijden om mee te gaan met de eerste groep. Bijna boven op de eerste beklimming de eersten laten gaan ik zou me toch opblazen en in een 2de groepje geraakt met 10man op plaats 30. Het werd een echt intervalrace en met mijn eten in mijn keelgat kon ik niet meer ik zat op de limiet maar ik geraakte wel telkens mee met de groep. De laatste 2km laten lopen omdat mijn milt begon te steken (of iets anders🙄) door te laat te eten voor de rit. Dit overkomt me nogal al eens als ik teveel eet en te dicht bij een inspanning. Geëindigd op de 39ste plaats. En 34ste volgens zwiftpower.
3.8wkg 291w.
4.0wkg 20min
 
Gisterenavond ook nog eens voor Rit 4 aangezet (er was om 21u) geen andere rit of race die binnen mijn tijdsmogelijkheden lag.
Wel vanwege het tijdsgebrek voor de kortere rit ingeschreven (B).
In plaats van 5 rondjes moesten er 3 rondjes afgelegd worden op exact hetzelfde parcours.
Terug een beetje hetzelfde scenario waarbij we aan de plaatselijke ronde begonnen met een kopgroep van +-60 renners.
Omdat dit gisteren zo goed lukte bij de eerste beklimming het tempo eens omhoog gegooid en voorop geraakt met nog 1 andere renner. In het groepje achter ons waren ze wel sterk aan het achtervolgen waardoor daar de deur achteraan open stond.
Toen ze ons terug pakte na de brug waren we nog met een 30tal over. Volgende rondje gewoon samen met 2-3 andere renners tempo gemaakt op de beklimming en weer enkele renners kunnen laten lossen.
Laatste ronde ingegaan met een 20tal renners. Dan op de beklimming doorgetrokken tot helemaal boven en we bleven nog met 3 voorop. Die renner van de eerste ronde en een japanner. We konden goed doorrijden en hadden al snel 11seconden te pakken.
Echter begonnen we voor en op de brug wat te sandbaggen en kwam de achtervolgende groep tot op 3 seconden. Al van ver mijn spurt moeten inzetten en zo iedereen nog kunnen voorblijven.
22,4km in 0:32:59
Watt: 324 (4.0 w/kg)
NP: 347
Hartslag: 159 / 181
20': 4.0 w/kg - 5': 5.0 w/kg - 1': 5.8 w/kg
1/252 (momenteel gefinishte)
 
Gisterenavond ook nog eens voor Rit 4 aangezet (er was om 21u) geen andere rit of race die binnen mijn tijdsmogelijkheden lag.
Wel vanwege het tijdsgebrek voor de kortere rit ingeschreven (B).
In plaats van 5 rondjes moesten er 3 rondjes afgelegd worden op exact hetzelfde parcours.
Terug een beetje hetzelfde scenario waarbij we aan de plaatselijke ronde begonnen met een kopgroep van +-60 renners.
Omdat dit gisteren zo goed lukte bij de eerste beklimming het tempo eens omhoog gegooid en voorop geraakt met nog 1 andere renner. In het groepje achter ons waren ze wel sterk aan het achtervolgen waardoor daar de deur achteraan open stond.
Toen ze ons terug pakte na de brug waren we nog met een 30tal over. Volgende rondje gewoon samen met 2-3 andere renners tempo gemaakt op de beklimming en weer enkele renners kunnen laten lossen.
Laatste ronde ingegaan met een 20tal renners. Dan op de beklimming doorgetrokken tot helemaal boven en we bleven nog met 3 voorop. Die renner van de eerste ronde en een japanner. We konden goed doorrijden en hadden al snel 11seconden te pakken.
Echter begonnen we voor en op de brug wat te sandbaggen en kwam de achtervolgende groep tot op 3 seconden. Al van ver mijn spurt moeten inzetten en zo iedereen nog kunnen voorblijven.
22,4km in 0:32:59
Watt: 324 (4.0 w/kg)
NP: 347
Hartslag: 159 / 181
20': 4.0 w/kg - 5': 5.0 w/kg - 1': 5.8 w/kg
1/252 (momenteel gefinishte)
mafketel

moet zalig zijn, proficiat!
 
Haha, het zijn maar zwift races eh. En die TOW ritten zijn zelfs niet echt races.
Ik probeer wel het topic hier wat op gang te houden. Zo een verslagen lezen vind ik altijd leuk!
dat was idd de reden om zo'n afzonderlijk topic te maken, het werkt echt wel motiverend.
Ik zit zelf gewoon in een fietsdip door de komst van mijn dochter begin februari, dus heb geen fluit meer gedaan :D
 
dat was idd de reden om zo'n afzonderlijk topic te maken, het werkt echt wel motiverend.
Ik zit zelf gewoon in een fietsdip door de komst van mijn dochter begin februari, dus heb geen fluit meer gedaan :D
Begrijpelijk, hier is ze ondertussen 2,5 maar het is nog altijd de balans zoeken tussen fietsen, werk, gezin,...
Zwift is bij mij iets standaard dat ik kan inplannen als ze in haar bed ligt.
De ritjes buiten dit jaar kan ik op mijn 1 hand tellen denk ik.
 
Begrijpelijk, hier is ze ondertussen 2,5 maar het is nog altijd de balans zoeken tussen fietsen, werk, gezin,...
Zwift is bij mij iets standaard dat ik kan inplannen als ze in haar bed ligt.
De ritjes buiten dit jaar kan ik op mijn 1 hand tellen denk ik.
Het is natuurlijk ook nog geen schitterend weer geweest ook.
Hetgeen we de afgelopen 2 weken zien zouden ons bijna doen vergeten dat we het gros van januari en februari geen seconde droog hebben gehad.
 
Vanmorgen de eliel fruit fondo gereden.
Ik heb gekozen voor de 104km die 4x de watopia waistband route volgt.
Een zo goed als vlak parcours en 75 man aan de start. Eerste ronde redelijk wat prikken en terug stilvallen. Iedere keer er ook maar 1%helling was ging er wel iemand aan. Ik vind dat wel leuk en amuseerde me wel. Bij langere ritten heb je redelijk wat uitvallers dus na 3 ronden nog met een 15tal in de kopgroep. Via de chat werd afgesproken om de voorlaatste ronde rustig rond te draaien en de laatste ronde te koersen. Het tempo werd opgevoerd en er werd geprikt, zelf ook wat mee gedaan maar het parcours was niet selectief genoeg om voor afscheiding te zorgen. Op 3km van de meet ging er iemand op kousevoeten vandoor. Tempo werd opgevoerd in het peloton en die kerel reed heel te tijd enkele seconden voorop. Niemand wou het laatste gat toerijden en zo werd het jojo tot op 10m en dan weer enkele seconden. De laatste kilometer kreeg hij echt veel voorsprong en ik dacht dat hij gaan vliegen was want de boel viel volledig stil. Op +-500m gewoon alles of niets gespeeld en als eerste aan gegaan en er een lange sprint van gemaakt. Gas geven en hopen om niet stil te vallen. De vluchter gepakt en de rest bleef achter mij en niet stil gevallen en de eerste plaats was binnen.
Over het algemeen niet zo hard gereden maar vooral blij met mijn lange sprint.

2U38' 228w. 3.0wkg
1' 7.1wkg
30'' 10wkg
15'' 11.2wkg

 
Niet ziek genoeg om thuis te blijven van het werk maar blijkbaar wel nog ziek genoeg dat ik niets waard was op de fiets:
Dinsdag toch gestart als 6de man in de WTRL om ons team vol te maken maar achteraf gezien had ik het beter niet gedaan.
De start al bij al nog goed overleefd maar toen de eerste klim (tower climb) er aan kwam gewoon los uit de wielen gereden aan 3,5-4 W/Kg. Mijn hartslag was op dat moment zelfs nog niet hoog dus het was duidelijk dat ik helemaal nog niet in orde was.
Uiteindelijk uitgereden op een 35ste plaats aan een 3,5w/kg avg (wat voor mijn doen wel laag is) en de rest van de avond er nog slecht van geweest te zijn. Ziekte en racen =No go
 
Vandaag ook nog eens een race gereden, dat was alweer geleden van 3 maart. De laatste weken heb ik telkens 4x per week op de fiets gezeten, vaak rondjes richting Overijse. Weinig specifiek maar dus ook niet allemaal traag en vlak.
Het parcours was 5x het vlak rondje op Richmond en dan naar Libby Hill, aankomst boven 😬.

Op het vlakke rondje gingen ze iedere keer vol de sprint en dat kleine hupje aan, telkens 1 a 2 minuten volle gas waarna we weer even op adem konden komen. Dan het slotakkoord op Libby Hill. Vanaf de voet mijn eigen tempo gekozen zodat ik niet stil zou vallen. Uiteindelijk 21e van de 72 starters. Veel harder kon ik echt niet.

Qua wattages was het minder als 2 maand geleden. Ondanks dat ik qua uren de laatste weken echt niet kan klagen mis je toch die specifieke training.
 
Terug
Bovenaan