Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Iemand hier die mij advies kan geven?

Heb altijd gevoetbald maar heb enorm veel quadriceps blessures gehad, waardoor ik veel littekenweefsel heb in mijn quadriceps en dus moeite heb om 'fit' te blijven.

Wil starten met zwiften maar heb geen enkel ervaring met materiaal. Ik wil een wheel-on smart trainer kopen en heb dus ook een koersfiets nodig.
Iemand die mij een degelijk goede fiets kan aanbevelen om alleen binnen te zwiften? Of maakt het materiaal van de fiets niet zoveel uit? Weet totaal niet naar wat ik moet kijken en wil niet overdreven veel geld uitgeven.
 
Zondag de Zwift Gran Fondo gereden.
Technisch gezien niet echt een race maar laat ons zeggen dat je vooraan toch wel aan het racen bent.
Ik kende het parcours niet echt dus had op geen enkel moment door waar we naartoe aan het rijden waren.
Starten zoals in een race en we waren ongeveer met +-500 die gestart zijn. Eerste helling was de zwift Hilly KOM reverse en was a bloc naar boven. Denk dat we na de afdaling met een 200 tal renners nog voorop zaten. Langs de boulevard dan zo richting de vulkaan. Ook daar stond de deur achteraan wagenwijd open en na de afdaling zaten we nog met een groepje van ongeveer 80-90 renners.
Wat op en af en dan richting de Jungle. Bij de beklimming naar de brug al gevoeld dat het op zich niet te snel ging maar dat ik het al begon te voelen (ongeveer 52 min al aan het koersen). Bij de beklimming uit de jungle moest ik de voorste groep laten rijden, we zaten toen zelfs nog niet halfweg.
In een groepje terecht gekomen waarmee we toch enkele km's konden blijven ronddraaien. Opgepikt door het 2de peloton enkele km's voor de Hilly KOM en daar wel gemakkelijk mij kunnen laten meedrijven. Als laatste moesten we de Epic KOM nog naar boven. Een paar van onze groep hadden zich duidelijk gespaard en gingen a bloc naar boven. Ik reed mijn tempo zonder echt te pushen en kon finishen op een 76ste plaats van de 314 renners die de volledige gran fondo uitgereden hebben (laatste renner doet er 7u 15 over :eek: ).
Stats:
98 km in 2u38min
3,2w/KG (261w) AVG
292 w NP
 
De gran fondo heb ik zaterdag gereden.
we waren met +-450 gestart en alhoewel ik niet zot wilde rijden mij toch laten meeslepen door de rest.
Hilly KOM volle bak met groep 1 naar boven. De volcano ook redelijk a bloc naar boven en ik hoopte daar mee te zijn met een groepje gelijkgezinden.
Helaas ging ik boven nog bij groep 1 :oi22: met +-45 man waaronder ex prof joaquim Rodriguez en prof Benjamin Thomas.
Maar ik reed echt boven mijn niveau en mij gewoon laten inlopen door een achtervolgend groepje.
De jungle met een man of 10 samen gedaan en die gingen er vol voor, echt afgezien en die klim bleef maar duren (stuk/klim na de jungle zat er ook bij) en dan ben je nog maar 1u bezig van de 2u40 in totaal. Daarna ging het beter en vlot tot de voet van de Epic geraakt en mijn eigen tempo gezocht en de complete klim zo kunnen uitdoen. Een groepje van 5 haalde me nog in en zo nog een battle kunnen leveren tussen stervende zwanen.
48ste van +-450 gestart.
2u39min
3.32w/kg 252w
 
Net de WTRL tijdrit gereden met het team, iets wat ik toch liever doe dan de wedstrijden zelf met sprints.
Goed kunnen indelen, helaas maar de 5de plek met het team. 36 minuten op de kop aan 303w avg (4,5w/kg).
Doe dit toch liever dan 2x 20 minuten sweet spot :biglaugh:
 
De gran fondo heb ik zaterdag gereden.
we waren met +-450 gestart en alhoewel ik niet zot wilde rijden mij toch laten meeslepen door de rest.
Hilly KOM volle bak met groep 1 naar boven. De volcano ook redelijk a bloc naar boven en ik hoopte daar mee te zijn met een groepje gelijkgezinden.
Helaas ging ik boven nog bij groep 1 :oi22: met +-45 man waaronder ex prof joaquim Rodriguez en prof Benjamin Thomas.
Maar ik reed echt boven mijn niveau en mij gewoon laten inlopen door een achtervolgend groepje.
De jungle met een man of 10 samen gedaan en die gingen er vol voor, echt afgezien en die klim bleef maar duren (stuk/klim na de jungle zat er ook bij) en dan ben je nog maar 1u bezig van de 2u40 in totaal. Daarna ging het beter en vlot tot de voet van de Epic geraakt en mijn eigen tempo gezocht en de complete klim zo kunnen uitdoen. Een groepje van 5 haalde me nog in en zo nog een battle kunnen leveren tussen stervende zwanen.
48ste van +-450 gestart.
2u39min
3.32w/kg 252w
Hoe hou je u zo lang bezig ?
Mijn max op de rollen was 2 uur maar dat was ik zo beu. Meestal zoek ik workouts van een uur aangezien ik langer te saai vind, en dan moet er ook afwisseling in de blokken zitten.
 
Hoe hou je u zo lang bezig ?
Mijn max op de rollen was 2 uur maar dat was ik zo beu. Meestal zoek ik workouts van een uur aangezien ik langer te saai vind, en dan moet er ook afwisseling in de blokken zitten.
Valt best mee hoor, tis uiteindelijk maar waar je zelf motivatie in kan vinden. Een workout van meer dan 1u vind ik al lang maar zo´n massa event laat de tijd altijd zowat sneller passeren, dat helpt wel.
Voor mijn weekend ritten probeer ik vaak de endurance events te rijden. Gran Fondo kan maar op andere weekends heb je bv de Flanders Coffee ride (rit van 2u om 9u30 op zondag) of de KISS/KRT 100km (zat en zon om 10:00).
 
Hoe hou je u zo lang bezig ?
Mijn max op de rollen was 2 uur maar dat was ik zo beu. Meestal zoek ik workouts van een uur aangezien ik langer te saai vind, en dan moet er ook afwisseling in de blokken zitten.
Goh in een event/race gaat de tijd redelijk snel. Zwift is gewoon een godsgeschenk voor mij in de winter. Ik heb die externe prikkel van dat interactief rijden tegen en met andere renners nodig om me te motiveren. Een training afwerken en enkel naar cijfers en gekleurde blokken kijken is niet voor mij weg gelegd helaas.


Gisteren de TTT gereden. We waren maar met 5 maar wel 4x dezelfde kalibers en 1 die redelijk beter is op papier. Op discord afgesproken om elk 1 minuut te doen aan 380w. En als je voelt dat je niet meer kon gewoon eens skippen of korter. Elk 2x is dat gelukt daarna loopt het toch wat in het 100. De overnames duren wat langer en dan krijg je tempodaling. 1 spurte ook altijd naar de kop en tegen dat iedereen weer mooi in lijn is, was zijn buurt al weer gedaan. De sterkste renner heeft eigenlijk ook niet echt gedaan wat gevraagd was. Die heeft gewoon constant op 4.2w zitten duwen (zie je mooi op zij powersgrafiek nadien) waardoor die altijd in 2de positie reed en maar zelden op kop.
Ik heb mij wel erg geamuseerd dit doe ik graag.
Totaal tijd 37:56
307w. 4.04w/kg
6de van de 14 ploegen geïndigd.
 
Goh in een event/race gaat de tijd redelijk snel. Zwift is gewoon een godsgeschenk voor mij in de winter. Ik heb die externe prikkel van dat interactief rijden tegen en met andere renners nodig om me te motiveren. Een training afwerken en enkel naar cijfers en gekleurde blokken kijken is niet voor mij weg gelegd helaas.


Gisteren de TTT gereden. We waren maar met 5 maar wel 4x dezelfde kalibers en 1 die redelijk beter is op papier. Op discord afgesproken om elk 1 minuut te doen aan 380w. En als je voelt dat je niet meer kon gewoon eens skippen of korter. Elk 2x is dat gelukt daarna loopt het toch wat in het 100. De overnames duren wat langer en dan krijg je tempodaling. 1 spurte ook altijd naar de kop en tegen dat iedereen weer mooi in lijn is, was zijn buurt al weer gedaan. De sterkste renner heeft eigenlijk ook niet echt gedaan wat gevraagd was. Die heeft gewoon constant op 4.2w zitten duwen (zie je mooi op zij powersgrafiek nadien) waardoor die altijd in 2de positie reed en maar zelden op kop.
Ik heb mij wel erg geamuseerd dit doe ik graag.
Totaal tijd 37:56
307w. 4.04w/kg
6de van de 14 ploegen geïndigd.
Het is met de huidige draft dynamics aanzienlijker moeilijker (lees: quasi onmogelijk) om echt in een mooie lijn te rijden zoals dat vroeger wel min of meer lukte. Op zich is dat wel jammer want de winst die je vroeger kon boeken met een mooie pace line en rotatie t.o.v. een "just wing it" strategie is nu veel veel kleiner volgens testen. Dat bot toch het tactische aspect van zo'n tijdrit een beetje af.

Ik heb gisteren ook de TTT gereden en ik was boven op Col du Saddle Springs (uitrijden woenstijn) eigenlijk al redelijk dood. Ik had ook niet voorzien van te rijden anders had ik maandag geen interval training gedaan maar de ploeg waar ik vorig seizoen voor reed was maar 5.
Ik denk dat het een beetje een algemeen probleem was ook, véél te hard vertrokken. Bij tussenpunt 1 waren we 3de, bij TP2 5de: de verschillen waren daar nog wel zeer klein tussen 3de & plaats 8/9. En vanaf TP3 zie je onze tijd eigenlijk volledig instorten: mensen die een kopbeurt moesten overslaan maar vooral ook slechte communicatie waar ik mij geregeld aan het afvragen was wie en OF er uberhaupt iemand op kop aan het rijden was :tongue:

Maar ik denk dat iedereen in die 2de helft al goed gekookt was. Pacen is, zeker in de eerste helft, natuurlijk wel moeilijk. Je denkt al snel van "ik kan mijn kopbeurt hier gerust nog 10 seconden langer maken" bij die eerste 2/3 overnames, maar als ge u daar verbrand is u bijdrage de rest van de rit wrs veel beperkter dan ze zou kunnen zijn.
 
Gisteren de 6de en laatste race van de zwift racing league round 2.
De zwaarste en lastigste race op papier, richmond cobbled climbs.
9.3km met de eerste 4.5km afdalen of vlak dan de eerste sprintpunten op libby hill 0.6km a 6.4% kasseien dan 2de zprintpunten op 23rd street 0.3km a 9% ook kasseien.
dan nog aflsluiten met governor street die geen kom is maar wel +-1km (a +-5%?) met vals plat tot de finish en dat allemaal 5x goed voor 45km.
we waren met 68 dacht ik. Dus 10x tussenpunten te verdienen.
IK ging eerst de kat uit de boom kijken en enkel maken dat ik mee was.
eerste maal libby hill aan gemiddeld 466w voor 1:15min en bam eraf. 20 man weg en ik niet mee. 23rd street alles gegeven en we bleven met een 5tal op 5sec hangen. shit race gedaan denk je dan. Governor ook redelijk vol gas en na ronde 1 hangen we op 10sec van peloton 1 met een 20tal man. Er komt nog een man of 5 bij ons en we rijden goed door, opnieuw de hellingen redelijk vol en op governor kunnen we warempel met een 5tal de oversteek maken naar peloton 1 maar ik zit echt a bloc. 5 min rust tot de nieuwe hellingen, ik heb beslist om gewoon vol te gaan voor de punten nu ik toch vooraan zit. libby hill enkele punten en 23rd street enkele punten en ik content maar echt volledig ontploft. Gelukkig ben ik nu bij de eerste 10 en kan ik governor voor het eerst relatief 'rustig' oprijden. Mijn teamgenoot valt hier aan en blijft de ganse ronde op kop en neemt 2x de max punten op de hellingen, sterke beer. IK neem net geen punten in ronde 4. 2x 11de plaats jammer.
5de en laatste ronde echt kapot en op karakter nu. Op libby hill 2sec prijs gegeven op de top 10 en tegen 23street 5sec en ik gang in niemansland met nog 1 man tussen 2 kleine groepjes. Mijn metgezel gaat vol door en ik doe dan maar hetzelfde, laatste klim gewoon a bloc blijven gaan en op 600m bij de kopgoep gekomen die tegen dan op 1 lint hangt. gewoon mijn inspanning door getrokken en nog wat volk opgeraapt en 6de geëindigd. Zeer content en onverhoopt na de eerste ronde maar zeker een race die in de top 3 van zwaarste staat. Niet dat je hier je 15,30sec, 1min,5min,20min gaat verbreken maar gewoon die op eenvolging en continue vol moeten gaan is moordend.

1u09min 45 sec
265w 3.5w/kg (311NP hieraan zie je wel dat het zwaar is geweest :oi22:)
5min 4.7w:kg
20min 3.9w/kg
 
Cobbled climbs is gewoon om te kotsen als race parcours, letterlijk. Na 1 rondje spuit het zuur er al langs u oren uit en dan krijg je zo 5 minuutjes recup waarna je van vooraf aan mag beginnen.

Govenor Street vind ik nog de lastigste van al. Die is net te lang voor mij en je begint daar sowieso volledig in de verzuring aan de voet van de inspanningen op Libby Hill en 23rd.
 
Heb me laten overhalen om komende donderdag mee te doen met de TTT van WTRL. Alle tips zijn welkom!

Wat ik me van de vorige keer (augustus 2016, lol) herinner is dat het op discord nogal een warboel was. Ik hoorde van de ene gast zijn rollen, de andere zijn blazer, ik reed met allemaal Amerikanen waarvan de ene al wat meer hillbilly sprak als de andere :D. Ik zet ook graag stevige muziek op om mij te motiveren. Hoe kan ik dat best flikken?
Discord op de gsm, een oortje in en zo horen/spreken? Muziek op de pc wat stiller zodat het discord niet triggert?
 
Heb me laten overhalen om komende donderdag mee te doen met de TTT van WTRL. Alle tips zijn welkom!

Wat ik me van de vorige keer (augustus 2016, lol) herinner is dat het op discord nogal een warboel was. Ik hoorde van de ene gast zijn rollen, de andere zijn blazer, ik reed met allemaal Amerikanen waarvan de ene al wat meer hillbilly sprak als de andere :D. Ik zet ook graag stevige muziek op om mij te motiveren. Hoe kan ik dat best flikken?
Discord op de gsm, een oortje in en zo horen/spreken? Muziek op de pc wat stiller zodat het discord niet triggert?
All-out starten
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Bij een TTT, gewoon op voorhand heel goed weten wat de vermogens zijn op kop en wat je moet duwen in de staart. Ben je zwakker dan je collega’s? Gewoon wel uw shift doen, evenveel watt, maar korter. En bij een vlakke rit enkel kijken naar de watts en niet naar de w/kg.

En op het moment dat je denkt, ik kan nog max 1-2 keer kop doen, géén kop meer doen en laten weten. Gewoon roteren want het helpt de anderen ook als je achteraan rijdt. Ik heb mij quasi élke keer een keer teveel choco gereden waardoor ik veel vroeger dan voorzien moest afhaken. Als er zo 3 zijn is het al gescheten want je moet met 4 binnenkomen.

TTT’s vind ik wel de leukste races. Gewoon pacen, geen verrassingen :)

Veel succes!
 
TTT gereden. Uiteindelijk met 5 man gestart en binnen de 10 minuten waren we al iemand kwijt. 3 rondjes volcano flat met WTC panlat 🙈. Met mijn 69kg was ik de fatso van de groep. De rest 63, 60 en 52kg.

Op kop was het de bedoeling voor mij om tussen de 300 a 320w te trappen. De eerste ronde gingen de overnames goed, met 3 man voor u kon je al eens wat uitrusten. Maar dan was de pijp uit van die 52kg lichte vrouw. Ze trapte +4w waar nodig dus daar valt niks van te zeggen, maar in absolute wattages is dat natuurlijk weinig.
Met slechts 3 man de kopbeurten delen was wel echt pittig. Die gast van 63kg is een kameraad van me, die was echt sterk. Deed lange kopbeurten en moest zich geregeld nog inhouden. Zat heel de tijd boven de 5w te rijden. Van de laatste 10km heeft hij er 7 op kop gereden denk ik.

Zelf 252w voor 53'. Niks om blij van te worden maar het is voorlopig wat het is. Communicatie via discord verliep ook echt goed. Ik ga nog wel vaker mee doen en dan hoop ik toch snel naar 270 a 280w te gaan.
Van de ploegen die met 5 gestart zijn in onze categorie staan we voorlopig 4e op 20. Dus zo slecht hebben we niet gedaan.
 
Terug
Bovenaan