Zware overstromingen juli 2021

Jij hoeft je daar ook niet over uit te spreken. Dat zullen wetenschappers wel doen, die daar iets van kennen. En guess what? Die zeggen: "Ja, excessieve regenval zal regelmatiger voorkomen omwille van de klimaatopwarming".

Met uw "daar durf ik mij niet over uitspreken" laat je heel bewust nog een gaatje om te doen alsof het allemaal nog niet zeker is. Hmm, twijfel twijfel twijfel zeg! Typische tactiek van klimaatontkenners, die het ontegensprekelijke tegenspreken intussen vervangen hebben door twijfel zaaien.
Dat de Aarde rond is, daar durf je je ook niet over uitspreken waarschijnlijk?

Heu? Eventjes het volledige basisconcept van prijselasticiteit in de vuilbak gooien alsof het niets is. Kijk eens aan. Jij moet een heel makkelijke klant zijn als je ervan overtuigd bent dat stijgende prijzen geen impact hebben op de verkoop van producten of diensten.

Wat dacht je: nu we toch bezig zijn met klimatologische wetenschap in twijfel te trekken, kunnen we maar beter direct ook de economische wetenschap in twijfel trekken? Goed bezig.

Wacht. "Extreem karakter is eigen aan het klimaat"? Hét klimaat? Welk klimaat? Bedoel je toevallig aan het verwarmde klimaat?

Mod edit: onnodige opmerking verwijderd
Uw post toont helemaal toch niet het ongelijk aan van Lakigigar? Maar uw post is ook correct hoor. Er is niet één iemand fout in deze discussie.
En Lakigigar is helemaal géén ontkenner van de opwarming zoals jij beweert. Juist het tegendeel.

Dit soort van hevige regenval van de afgelopen dagen zal inderdaad meer voorvallen door de opwarming van de aarde. Wil dat per definitie zeggen dat de hevige regenval van deze week door de opwarming van de aarde komt? Dat kan, maar zeker is dat ook wéér niet.

Om de opwarming van de aarde te meten moet je (zoals velen hier al zeggen) kijken over een periode van minstens 10 jaar hé. En dan zal je zien dat extremer weer inderdaad meer voorvalt dan vroeger.

Iemand met 4 kinderen die nota bene anderen oproept om minder kinderen te krijgen is één van de meest slechte denkbare boodschappers over dit onderwerp want grote gezinnen zijn de slechtst mogelijke en meest egoïstische keuze die je kan maken wanneer het op milieuproblemen aankomt die quasi elke inspanning op andere vlakken zo goed als teniet doen.

Het kan nog hypocrieter...

Hier in Limburg hebben we ook een weerman, Ruben Weytjens, die lezingen geeft op scholen over de klimaatverstoring (€180 excl. verplaatsingskosten) en niet om een straffe uitspraak meer of minder over het klimaat verlegen zit (tijdens de recordhitte 2 jaar geleden vond hij het jammer dat de elektriciteit niet was uitgevallen "zodat mensen zouden beseffen dat het de verkeerde kant uitgaat").
Maar wat is zijn andere bron van inkomsten? Het organiseren van plezierreisjes met het vliegtuig naar het Hoge Noorden, om daar op een sneeuwscooter te gaan rondcrossen, op zoek naar het Noorderlicht.

Je zakken vullen met CO2 in de lucht pompen EN het aanklagen van de gevolgen daarvan...dat moet je maar durven.

Is het dan vreemd dat sommige mensen de klimaatproblematiek niet meer serieus nemen?

Moet Filip zijn medeleven nu aflezen van zo een papierke? :laugh:
Hoe gaat ge dat anders deftig kunnen tonen. Na het hart onder de riem, terug naar het paleis en de chauffage/airco op. Naar mijn gevoel hebben die mensen daar geen ene moer aan dat medeleven van de koning. Mij zou het niet veel kunnen doen als mijn huis weg is.

Hier in Limburg hebben we ook een weerman, Ruben Weytjens, die lezingen geeft op scholen over de klimaatverstoring (€180 excl. verplaatsingskosten) en niet om een straffe uitspraak meer of minder over het klimaat verlegen zit (tijdens de recordhitte 2 jaar geleden vond hij het jammer dat de elektriciteit niet was uitgevallen "zodat mensen zouden beseffen dat het de verkeerde kant uitgaat").
Maar wat is zijn andere bron van inkomsten? Het organiseren van plezierreisjes met het vliegtuig naar het Hoge Noorden, om daar op een sneeuwscooter te gaan rondcrossen, op zoek naar het Noorderlicht.

Je zakken vullen met CO2 in de lucht pompen EN het aanklagen van de gevolgen daarvan...dat moet je maar durven.

Is het dan vreemd dat sommige mensen de klimaatproblematiek niet meer serieus nemen?
Eum... ja?

Dat is zoals een of andere beroemdheid die opkomt tegen kindermisbruik en dan zelf kinderen misbruikt.

Is het dan vreemd dat sommige mensen kindermisbruik niet meer serieus nemen?

Ah ja, eigenlijk wel, want individuele hypocrisie heeft daar helemaal niets mee te maken.

Dat is zoals een of andere beroemdheid die opkomt tegen kindermisbruik en dan zelf kinderen misbruikt.

Is het dan vreemd dat sommige mensen kindermisbruik niet meer serieus nemen?

Ah ja, eigenlijk wel, want individuele hypocrisie heeft daar helemaal niets mee te maken.

Hmmmm....een strafbaar feit en moreel verwerpelijke handelingen gebruiken als analogie voor de klimaatproblematiek? Opmerkelijk...

Noteer ook dat ik het woord 'sommige' gebruikte.

Dus nogmaals: als Ruben Weytjens in de krant oproept dat er dringend actie ondernomen moet worden maar het ondertussen niet nodig vindt om zijn klimaatverwoestende activiteiten stop te zetten...is het dan vreemd dat sommige mensen denken van: 'Als zelfs Ruben Weytjens, die zo met het klimaat inzit, die inspanning niet wil doen, dan zal het toch wel niet zo erg zijn?'

Hoedanook: is Ruben volgens jou een hypocriet?

Hmmmm....een strafbaar feit en moreel verwerpelijke handelingen gebruiken als analogie voor de klimaatproblematiek? Opmerkelijk...

Noteer ook dat ik het woord 'sommige' gebruikte.

Dus nogmaals: als Ruben Weytjens in de krant oproept dat er dringend actie ondernomen moet worden maar het ondertussen niet nodig vindt om zijn klimaatverwoestende activiteiten stop te zetten...is het dan vreemd dat sommige mensen denken van: 'Als zelfs Ruben Weytjens, die zo met het klimaat inzit, die inspanning niet wil doen, dan zal het toch wel niet zo erg zijn?'

Hoedanook: is Ruben volgens jou een hypocriet?
Je mag zelf een analogie uitdenken en je dan afvragen of wat de boodschapper wel of niet doet iets aan de feiten verandert. Of enkele simpele zielen dat kunnen loskoppelen van elkaar of niet, is dat een argument?

Er staat letterlijk in mijn post dat ik zo iemand hypocriet vind. Maar dat maakt zijn boodschap niet minder waar.

Met die heb ik ooit eens een discussie gehad op Facebook... als tiener... Maar ik weet niet meer waarom. Ik mag hem alleszins niet.

Op waterinfo.be zie ik op de Maas tussen Luik en Maastricht een debiet van net geen 3000m3/s en afgaand op die grafiek lijkt dat nog niet direct af te vlakken. Ik vraag mij in deze situatie af of de sluizen in het Albertkanaal open staan om langs daar ook sneller een deel water te kunnen afvoeren.
Daar zat ik ook al aan te denken

Maar hoorde gisteren in het nieuws dat het probleem in Luik vooral veroorzaakt zou zijn doordat renovatiewerkzaamheden aan afsluitkleppen op de Maas, de helft van de kleppen kunnen niet open gezet worden door die werken.

Haha de Ruben met zijn leger aan gepensioneerde volgers die hem verafgoden 😂

Je mag zelf een analogie uitdenken en je dan afvragen of wat de boodschapper wel of niet doet iets aan de feiten verandert. Of enkele simpele zielen dat kunnen loskoppelen van elkaar of niet, is dat een argument?

Er staat letterlijk in mijn post dat ik zo iemand hypocriet vind. Maar dat maakt zijn boodschap niet minder waar.

Meer toepasselijke analogie: Mark Van Ranst (of eender welke viroloog) die in de media stelt dat mensen zich massaal moeten laten vaccineren, maar zelf een vaccin weigert.

Je hebt het zelf correct over feiten. Maar het probleem met jouw analogie is dat het voor de overgrote meerderheid van de bevolking een feit is dat kindermisbruik verwerpelijk is.
Voor de klimaatproblematiek én vaccinatie, echter, is de realiteit dat een aantal mensen er sceptisch tegenover staan; voor hen is het geen feit.
Je kan dan wel dingen zeggen die feitelijk waar zijn, als je met je acties het tegenovergestelde doet dan bewijs je precies voor die mensen dat zij gelijk hebben. Immers, als wat je zou zeggen waar was, zou je er wel naar handelen.

Ik heb zelf trouwens ook nooit gezegd dat zijn boodschap niet waar is...

Laatst bewerkt:
Nu juist een artikel op VRT NWS over het stilvallen van de Golfstroom op de liveblog van de wateroverlast.

Iemand met een beetje verstand weet dat het stilvallen van de Golfstroom juist voor een droger (en ook kouder) klimaat zou zorgen, omdat weersystemen die nat en relatief zacht weer in de winter ons moeilijker kunnen bereiken. Verder zie ik de link TOTAAL niet met de wateroverlast van vandaag en de afgelopen dagen.

Bovendien is er wat tegenstrijding in oorzaak-gevolg. De Golfstroom zou al afnemende zijn, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn de winters juist zachter en natter geworden [terwijl het tegenovergestelde verwacht zou worden]. Men heeft het over een tipping point dat we meer dan waarschijnlijk niet deze eeuw bereiken, hoewel in het clipje men wel over enkele decennia spreekt. En dan heeft het men over hoe in het verleden het Europese ijstijden heeft veroorzaakt. Sure, de mensen zullen je echt serieus nemen als je het nu over "ijstijden" weer hebt.

Dat gezegd zijnde, het kan zeker en vast. Het is een "tipping point", maar ik zie echt de meerwaarde en de relevantie er niet van om dat in de liveblog te gaan plaatsen. Ik vind het eerder enorm schadelijk. En op die manier overtuig je echt geen mensen van de ernst van klimaatverandering.

Da's het niveau van reispromotor en klimaat activist Nic Balthazar :biglaugh:

Dat mensen nog altijd overtuigd moeten worden van klimaatverandering is hallucinant.

Er is een verschil tussen overtuigd worden van klimaatverandering en overtuigd worden van de ernst van klimaatverandering.
Er zullen best wat mensen zijn die zeggen: "De aarde warmt op? Laat maar komen, ik heb een hekel aan de kou en dan hoef ik niet meer naar Spanje."

Er is een verschil tussen overtuigd worden van klimaatverandering en overtuigd worden van de ernst van klimaatverandering.
Er zullen best wat mensen zijn die zeggen: "De aarde warmt op? Laat maar komen, ik heb een hekel aan de kou en dan hoef ik niet meer naar Spanje."
Of het eens zijn met de manieren hoe men dit wil aanpakken.

Afvoer Maaswater gaat record 1926 breken​

Vanmiddag nog overtreft de waterafvoer in de Maas ten zuiden van Maastricht het record uit 1926. Dat verwacht het Hoogwatercentrum van Rijkswaterstaat. Bij Sint Pieter wordt een maximale afvoer verwacht van 3375 kubieke meter per seconde, bij een waterstand van 48,08 meter boven NAP. Het vorige record stond op 3175 kubieke meter per seconde. Alle keren dat de waterafvoer in de buurt kwam van dat oude record, gebeurde dat in de winter. Dat het nu in de zomer gebeurt, is volgens Rijkswaterstaat ongekend.
Overigens kan de huidige situatie niet worden vergeleken met die van 1926, aangezien er op grote schaal aanpassingen aan de Maas zijn gedaan om het hoge water een veilige uitweg te bieden.

Bron: NOS

Dat mensen nog altijd overtuigd moeten worden van klimaatverandering is hallucinant.
Voor veel mensen is het gewoon te politiek tegenwoordig. Wat enorm schadelijk is dat het in de meeste landen gewoon een links vs rechts issue is. En we moeten juist op een lijn zitten.

Voor veel mensen blijft het gewoon een ver-van-hun-bedshow. Iets dat alleen maar centjes draint, en niet iets dat urgent is. Net zoals hoe de vulkaanuitbarsting in Goma eerder dit jaar in Congo, niet ééns een van de vijf meest urgente issues was voor die inwoners. De mensen hebben er zodanig veel problemen dat de dreiging van een vulkaanuitbarsting hen eigenlijk gewoon niet veel doet.

Idd ik heb geen kinderen dus kan mij het boeien als de aarde binnen 100j naar de vaantjes is!
Sarcastisch of?

Terug
Bovenaan