Zuid-Afrika

Beste gebied voor de witte toerist is de Kaapse regio buiten Kaapstad zelf. Paarl, Worcester, Oudtshoorn, Maar ook de zone naar Namibie toe (Calvinia, Springbok) is heel relax en voelt veel veiliger dan Kaapstad zelf. Een prachtige stad maar wel vol met gekken die wraakgevoelens hebben. Maakt het daar gewoonweg onveilig en daardoor onaangenaam. Je hebt het idee dat je voortdurend op je tellen moet passen.
 
Toch ff aanvullen want 100% is de informatie niet van @anders.

Je hebt 3 soorten reserve:
1. National parks zoals Kruger or Hluhluwewe. Kan je self drives doen en idd niet offroad.
2. Dan heb je de private game Reserve zoals Moditlo. Zijn kleine parken met 4 omheinigen. Sommige offroad, sommige niet. Sommige voelen echt aan zoals de Beekse Bergen en totaal niet natuurlijk. Bvb Moditlo is nu een estate, meer dan 300 huizen gebouwd de laatste 2 jaar.
3. Private Nature Reserve. Zijn privé natuur reservaten die open zijn met Kruger. Sommige gedeelten mag je offroad sommige niet. Dit is de top en beste ervaring maar ook de duurste lodges. Je hebt Sabi Sands, Balule, Timbavati en Klaserie Private Nature Reserve.

Persoonlijk zou ik 1 en 3 aanraden en sommige 2. Er zijn prachtige 2's zoals bvn een Makalali of een Garongwe. Maar een Moditlo zou ik bvb nooit aanraden, is echt niet natuurlijk. Een Kapama zou ik bvb zelfs zwaar afraden, daar hebben alle dieren een tag zodat ze alles altijd kunnen vinden. Kan je evengoed naar de zoo gaan. Bij de 2s kunnen ze u wel quasi altijd de big5 tonen want dieren kunnen niet weg en ze weten ze al zijn. Bij 1 en 3 is het meer geluk hebben want puur natuur.
Een jaar of 4 geleden zowel een 1 als een 3 gedaan en ik kan het echt beiden enorm aanraden.

Wij hebben in Klaserie gezeten bij Africa on Foot. Heel gezellig als je niet te hard gesteld bent op luxe. De slaapgelegenheden waren basic, met een buitendouche op zonnepanelen en dus enkel koud water voor de ochtenddrive. Het eten was heel lekker maar je had wat een scoutskamp gevoel door de lange tafel onder de shelter. Maar ik was er wel zot van eigenlijk. Hangt ook wel wat af van wie er nog in je groep zit op die moment.
Dat was dan met gamedrives (smorgens te voet, je ziet niks maar het is een topervaring imo, en savonds met de jeep)

Dan zijn wij door Kruger gereden en overdag geen hol gezien buiten wat impala's maar het laatste uur, bij valavond, was niet normaal... zo'n gamedrive is heel cool maar je auto in achteruit moeten gooien omdat die olifant midden van de baan vindt dat je te dicht komt is toch nog wel een extra gevoel. Ook neushoorns gehad die vlak voor ons de baan overstaken en een hyena op nog geen meter naast onze auto zie voorbij wandelen. Dus zelf rijden in Kruger zou ik toch ook echt aanraden hoor.

Wij zijn daarna via Swaziland naar Hluhluwe geweest maar dat was ook in een lodge met gamedrives. Ook heel cool en vooral een prachtige lodge (Rhino River Lodge)

Ik zou persoonlijk altijd voor 1 kant vh land kiezen trouwens, tenzij je 3 weken hebt ofzo.
 
Opmerkelijk dat velen Drakensberg niet opnemen in een rondreis in ZA. Ok, je kan op 3 weken niet alles doen maar ik vond het toch een van de hoogtepunten. Die Amphitheatre hike en dan boven de wolken uitkomen :love:

En ga naar Franschhoek ipv Stellenbosch en doe een dagje wijnproeven met de Wine Tram, zalige dag was dat!
 
In februari trek ik met vrouw & kind (net 5 geworden dan) ook richting ZA. 2 weken en we doen enkel de tuinroute: Kaapstad - Stellenbosch - Plettenberg - Houtbaai. Op een rustig tempo dingen bezoeken en het land voor de eerste keer ontdekken.

Planning momenteel
  • Kaapstad (5 nachten): botanical gardens, tree canopy walkway, tafelberg, chapmans peak, boulders beach, kaap de goede hoop, chillen aan een tidal pool of strand, mss het aquarium, V&A waterfront (maar gezien de commentaren hier nog ff denken als we dat gaan doen of niet).
  • Stellenbosch (3 nachten): Koelenhof (met speeltuin voor de zoon :D), Spier wine farm, Boschendal (wine tasting + obstacle course voor de zoon), Babylonstoren
  • Plettenberg (3 nachten): Tsitsikamma, Kayak & lilo avontuur, Mouth Trail, Knysna elephant park
  • Garden route game lodge (1 nacht): safari's
  • Houtbaai (2 nachten): activiteiten nog te plannen

Feedback altijd welkom. Bewust gekozen om enkel de tuinroute te doen zodat we later nog eens terug kunnen gaan om een andere regio van het land te ontdekken als onze zoon wat ouder is.

Vluchten, verblijven en auto geboekt. Internationaal rijbewijs check, geboorteattest / gezinssamenstelling check. Nog even kijken voor een credit card waar een minimum aan transactiekosten aangerekend worden.

Is het handig om een e-sim of fysieke simkaart te hebben voor die 2 weken? Of is dat eerder een luxe dan een noodzakelijk iets gezien er wrsch overal wifi zal zijn?
 
Dat is inderdaad geen slecht idee als je van plan bent om de natuur te gaan verkennen. Er is op veel plaatsen wifi (zelfs boven op de tafelberg), maar het komt altijd van pas om te kunnen bellen via whatsapp indien nodig. Roaming blijft pokkeduur om te bellen buiten de EU.
 
In februari trek ik met vrouw & kind (net 5 geworden dan) ook richting ZA. 2 weken en we doen enkel de tuinroute: Kaapstad - Stellenbosch - Plettenberg - Houtbaai. Op een rustig tempo dingen bezoeken en het land voor de eerste keer ontdekken.

Planning momenteel
  • Kaapstad (5 nachten): botanical gardens, tree canopy walkway, tafelberg, chapmans peak, boulders beach, kaap de goede hoop, chillen aan een tidal pool of strand, mss het aquarium, V&A waterfront (maar gezien de commentaren hier nog ff denken als we dat gaan doen of niet).
  • Stellenbosch (3 nachten): Koelenhof (met speeltuin voor de zoon :D), Spier wine farm, Boschendal (wine tasting + obstacle course voor de zoon), Babylonstoren
  • Plettenberg (3 nachten): Tsitsikamma, Kayak & lilo avontuur, Mouth Trail, Knysna elephant park
  • Garden route game lodge (1 nacht): safari's
  • Houtbaai (2 nachten): activiteiten nog te plannen

Feedback altijd welkom. Bewust gekozen om enkel de tuinroute te doen zodat we later nog eens terug kunnen gaan om een andere regio van het land te ontdekken als onze zoon wat ouder is.

Vluchten, verblijven en auto geboekt. Internationaal rijbewijs check, geboorteattest / gezinssamenstelling check. Nog even kijken voor een credit card waar een minimum aan transactiekosten aangerekend worden.

Is het handig om een e-sim of fysieke simkaart te hebben voor die 2 weken? Of is dat eerder een luxe dan een noodzakelijk iets gezien er wrsch overal wifi zal zijn?

Het zal hier min of meer dezelfde lus worden, maar wel andere locaties. Wij gaan wat minder lang, maar blijven in verhouding wel minder lang in de regio van Kaapstad zelf (denk 4 nachten i.t.t. maar ik "reken" Houtbaai en consoorten daar ook bij). Wij maken in het terugkeren ook een tussenstop in Oudtshoorn om de rit in twee te breken.

Ik ga een simkaart ter plekke kopen, lijkt me een no brainer. Internationaal rijbewijs heb ik dan weer niet. Lijkt me op zich niet echt nodig, maar misschien toch fixen.
 
Het zal hier min of meer dezelfde lus worden, maar wel andere locaties. Wij gaan wat minder lang, maar blijven in verhouding wel minder lang in de regio van Kaapstad zelf (denk 4 nachten i.t.t. maar ik "reken" Houtbaai en consoorten daar ook bij). Wij maken in het terugkeren ook een tussenstop in Oudtshoorn om de rit in twee te breken.

Ik ga een simkaart ter plekke kopen, lijkt me een no brainer. Internationaal rijbewijs heb ik dan weer niet. Lijkt me op zich niet echt nodig, maar misschien toch fixen.

Koop u een mobiel 4G routertje om een simkaart in te stoppen. altijd zelf bereikbaar op je eigen nummers en eigen wifi op zak, veiliger en handiger!
 
Uiteindelijk gewoon een e-sim aangeschaft ipv fysieke simkaart, zeer handig!

Ik vond Kaapstad en bij uitbreiding de hele West Kaap enorm de moeite trouwens, was een zeer mooie reis. Zou het zo aanraden. Persoonlijk ook geen moment onveilig gevoeld, maar uiteraard wel met de nodige portie gezond verstand rondgetrokken.

Wel een heel Westers/niet echt ‘Afrika’ gevoel, maar dat wist ik uiteraard op voorhand. Ik ga heel graag nog eens terug om het noorden\oosten van het land te ontdekken.
 
Uiteindelijk gewoon een e-sim aangeschaft ipv fysieke simkaart, zeer handig!

Ik vond Kaapstad en bij uitbreiding de hele West Kaap enorm de moeite trouwens, was een zeer mooie reis. Zou het zo aanraden. Persoonlijk ook geen moment onveilig gevoeld, maar uiteraard wel met de nodige portie gezond verstand rondgetrokken.

Wel een heel Westers/niet echt ‘Afrika’ gevoel, maar dat wist ik uiteraard op voorhand. Ik ga heel graag nog eens terug om het noorden\oosten van het land te ontdekken.
Het Westen is dan ook het saaie niet Afrikaanse kant van ZA.

Ik doe elk jaar 1 roadtrip en is altijd het gedeelte dat ik skip.
 
Ik vertrek overmorgen met vrouw en kind. 2 weken tuinroute, ben benieuwd :D

Nog enkele tips voor daar:

- V&A Waterfront: kan je fietsjes huren en dan fietsen tot Camp's bay en ze daar achter laten (Up Cycles). Prachtige uitzichten onderweg. Misschien wel niet doenbaar met een kind (al hebben ze mss wel kinderzitjes). V&A Waterfront zelf heel fake (imo) en toeristisch - hangt wat af van je voorkeuren.
- Boulder's Beach: als je tussen de pinguins zelf wilt lopen, moet je de 'hidden entrance' nemen.
- Als je naar de Kaap De Goede Hoop trekt (en dus een vrij dure entrance fee betaalt) kan het ook de moeite zijn om de tide pools aan Buffelsbaai/Bordjiesrief te bezoeken. Wel frisjes :) (al is het langs de 'andere' kant, Atlantische Oceaan, nog frisser).
- Babylonstoren: wel eens de moeite, maar (ook al is het daar super 'deftig') ik ben daar ziek geworden van het eten/ijsblokjes/.. :unsure:
- Tsitsikamma: wij hebben daar de hike naar de waterval gedaan, wat prachtig was. Wel vrij pittig en niet evident met een kind (al heb ik het er wel zien doen, dus hangt af van je avontuurlijkheid).

Ik heb zelf op voorhand een e-sim geregeld, maar kan je evt. ook ter plekke op luchthaven fixen. Je hebt vrijwel overal WiFi, maar handig om onderweg google maps te gebruiken, resto's op te zoeken,..
 
Nog enkele tips voor daar:
Ik heb zelf op voorhand een e-sim geregeld, maar kan je evt. ook ter plekke op luchthaven fixen. Je hebt vrijwel overal WiFi, maar handig om onderweg google maps te gebruiken, resto's op te zoeken,..
niet echt ZA-gerelateerd, maar ik ben zelf al geruime tijd aan't denken om met een e-sim te werken als ik op reis ga.
Als leek snap ik het niet zo goed, maar is dat een soort app op je toestel? En kan elke GSM dat aan of is het maar een beperkt aantal?
 
niet echt ZA-gerelateerd, maar ik ben zelf al geruime tijd aan't denken om met een e-sim te werken als ik op reis ga.
Als leek snap ik het niet zo goed, maar is dat een soort app op je toestel? En kan elke GSM dat aan of is het maar een beperkt aantal?

Hangt van je type toestel af, of dat mogelijk is.

Ik heb bv. een iPhone en dat moet ik gewoon een QR-code scannen. Na de installatie (die je niet mag onderbreken) kan ik bij instellingen/mobiele netwerken dan mijn verschillende (e-)sims zien en vervolgens (de)activeren :).

Het is dus alsof je een dual sim hebt steken, waarvan 1 fysieke en 1 'digitaal'.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Begin oktober ga ik meedoen aan de Cape Pioneer in Zuid-afrika. Daarna zou ik er nog wat vakantie willen aanbreien.
Dit is het voorlopige plan. Verbeteringen of tips en tricks zijn altijd welkom.

5/10 einde cape pioneer
6/10 Oudtshoorn: struisvogelboerderij + Cango Caves
7/10 Naar George + vliegtuig naar Johannesburg (MTB & fietstas stockeren op de luchthaven, of op hotel)
8/10 dagje Johannesburg (Apartheid Museum + bezoek soweto)
9-10/10 Met de auto naar de panorama route (en ergens op die route overnachten)
11-16/10 Kruger en aangelegen park: 3 tal dagen self-drive kruger + 3 tal dagen game reserve met game drives om toch zeker iets gezien te hebben buiten de natuur :D (Makalali, Garongwe, Motswari heb ik hier zien passeren)
17/10 terug naar Johannesburg (eventueel nog wat dingen bezoeken)
18/10 vlucht naar huis
 
Terug
Bovenaan